Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Helmi 22, 2020 10:52 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2014 1:29 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Viestit: 1120
Paikkakunta: Tampere
Mikäs olisi hyvä hinta/laatusuhteeltaan jarruton kärry mopojen kuljetukseen?

Tulisi mahtua ainakin 2 enskamopoa, joskus ehkä 3 kyytiin, lähinnä kiinnostaa kuomukorkeus/mitat mitkä siihen riittää...

olisiko tämä mitoiltaan riittävä?

http://www.te-ho.net/te-ho331k



Välillä palvelisi myös ruohonleikkurin, polttopuiden, rakennustavaran ym kuljetuksessa joten koppikärry jää pois laskuista...

_________________
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2014 1:53 pm 

Liittynyt: Ke Kesä 12, 2013 7:04 am
Viestit: 108
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: DR 650 RSE / IC sidecar/ e-cross-bike
Itse huomasin, että kuomullisia perus kärrejä on nihkeesti tarjolla, minne mahtuisi tuo oma tohtori sisälle heittämällä.
Keskituella seisten se oli yli 140cm korkea etumaskin yläreunaan, peilit pois käänneettynä.
Olisi vaatinut kärriltä 50cm korkeen laidan ja siihen metrisen kuomun päälle ja siltikkin se olisi pitänyt keskelle kärriä laittaa kuomun nuodon takia = kyytiin mahdu enää toista pyörää järkevästi.
Eli itse vedän avokärrillä tällä hetkellä :)

Olen nähnyt tehtynä sellaisia etu/takarenkaan kuljetus"kuppeja" joilla saadaan pyörän kuljetus korkeutta painettua sen parikymmentä senttiä alaspäin kärrin lattiantason läpi, mutta semmoisia en ole nähnyt tehdasvalmisteisina missään, parit diy-versiot kylläkin. Ja tottakai riippuu viellä kärristä voiko semmoista käyttää alustarakenteen ratkaisujen takia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2014 3:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Varmaan keskituella jos seisottaa niin vaihtoehdot rajautuun aika hyvin. Miksi ei vaan tylsästi renkaillaan ja jos meinaa olla tiukkaa niin liinoja kireemmälle että saa mahtumaan. Noin olen omia mopoja paikkaillut jos lainakärryjen kuomut on meinannut ottaa liian herkästi kiinni. Kunhan pituutta on yli 2,5m niin normaalisti mopolle riittää pituus ja jos on jokun vähän yli 3m niin saa kapeammallekin lavalle pari mopoa. Jarruttomissa ei välttis kannata etsiä isoimmalla lavalla olevaa koska joko paino kasvaa niin että kantavuutta ei juuri jää tai sitten se lava on niin vetelä että ei vaan kestä suorana. Näyttää että käytetytkin kärryt on sen verran hinnoissaan että monesti se uuden osto on jarruttomissa sittenkin fiksu vaihtoehto, varsinkin kun ei tarvi heti alkaa tappeleen temppuilevien sähköjen ja valojen kanssa. Tuo nykynen muuli on vähän pieni kun lava on vain 2m pitkä ja 1,25m leveä, mutta on tuohonkin kaksi mopoa pakattu.
Kuva

Tuossa eturenkaan telineessä etuakseli on lavan etureunan tasolla ja se teline on siis puoliksi aisan päällä. Tuon kanssa pakkaaminen on mennyt aika sujuvasti. Avokärry on vaan ihan karmea keksintö jos ja kun kuraa sekä varsinkin suolaa on tiellä ns riittävästi.

En muista kenen tekemiä kärryjä Puuilo vuokraa, oisko respon tms virolaisen putkan tekemiä. Sellasta on pari kertaa lainannut ja ne on olleet ihan ok. Kuomun alle sopii mopo ihan ok ja pariakin mopoa sellasella on kuskannut ilman mitään ongelmia. En vaan tykkää siitä nousevasta kuomusta, kun sitä ei voi käyttää taukotupana ja se kuvitelma nopeasti irroitettavasta kuomusta katoaa nopeasti jos pääsee niitä muutaman kerran irroittelemaan :lol: Omaan koppikärryyn on tulossa pulteille kiinnitettävä vanerikoppi josta etu ja takaseinät aukeavat kokonaan, joten pitkäntavaran kuskaaminen onnistuu kyllä. Sen silti voi todeta että jos valmiina löytyy omat tarpeet täyttävä tuote, niin ei välttämättä kannata alkaa askarteleen "täydelllistä kärryä" :lol:

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2014 4:51 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2767
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
malandio kirjoitti:
Olisi vaatinut kärriltä 50cm korkeen laidan ja siihen metrisen kuomun päälle ja siltikkin se olisi pitänyt keskelle kärriä laittaa kuomun nuodon takia = kyytiin mahdu enää toista pyörää järkevästi.
Eli itse vedän avokärrillä tällä hetkellä :)

Jaxalin kuomuja saa myös 125cm korkeana http://www.jaxal.fi/fi/peraevaunukuomut/malli1250/

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2014 5:31 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 10:45 am
Viestit: 670
Paikkakunta: Hausjärvi
Pyörä: Austria Twin
Hommasin tuossa joku aika sitten uuden kärryn 35 cm laidalla + 125cm Jaxal kuomulla. Möhköenduro menee keskelle yksinään ilman peilien taittamista tms. Reunoille mahtuis molemmille puolille pienemmät pärrät, varsinkin tuossa pitkälavaisessa voisi limittää (mopottimet takaperin reunoille) hyvin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2014 6:36 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Kannattaa silti koesovittaa mopo(j)a ennen ostoa. Osassa ne kuomut vaan on niin tyhmän muotoisia että vaikka lavalla olisikin tilaa niin se kuomu tekee elämän vaikeaksi.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2014 11:44 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Viestit: 1120
Paikkakunta: Tampere
Lainaa:
Kannattaa silti koesovittaa mopo(j)a ennen ostoa. Osassa ne kuomut vaan on niin tyhmän muotoisia että vaikka lavalla olisikin tilaa niin se kuomu tekee elämän vaikeaksi.


Tätäkin ajan takaa, kuomut on kovin erilaisia...tietäs sen mikä toimii heti, eli tosiaan 2 enskaa pitäs sopia hyvin ja joskus tarvittaessa kolmaskin jotenkuten.

Enkä halua mitään pisintä mahdollista O1 kärryä, ei tosiaan sitä kantavuutta jää oikeen mitään jos koolla ahnehtii.

_________________
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2014 8:03 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3045
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Vähän on "kovat" vaatimukset, ehkä? Siis oman kokemuksen mukaan 350/150 pitkä/leveä kärry on kutakuinkin kuvaamasi kaltainen. 330 pitkänä saattaisi hyvinkin onnistua vielä mutta ei siis omakohtaista kokemusta. Lähinnä tässäkin tulee vastaan jotta paljonko on valmis purkamaan ja näkemään vaivaa. Jos on valmis silloin kun on tarvis kolmelle mopeedille niin esim irroittamaan ohjaustangot niin johan se lyhyempäänkin mahtuu. Joka tapauksessa muistelen jotta olikos se juuri tuo TE-HO kärry jossa ei ole kunnollista runkoa vaan on rakennettu sinänsä paksun pohjavanerin varaan? Huom, vain muistikuva muutaman vuoden takaisesta TM:n testistä!!! Jos niin oli tai on edelleen niin ei ehken sitten kovin suositeltava minun mielestä.

No, näissä keskusteluissa olen aina olut sitä mieltä että kannattaisi ostaa suorilta jarrullinen. Ei tarvitse ihmetellä kantavuuden kanssa ja on usein sitten aikapaljon tukevammin tehtyjä (eli käsin hankalammin käsiteltäviä) mutta myös turvallisempia vetää. Itsellä on AKU merkkinen CP350RB ja siinä metrinen kuomu, täyttää siis juuri ja juuri nuo JIIÄSSÄ:n kriteerit (edelleen minun mielestä kun ottaa huomioon helppous ym asiat). Siinä siis kuskataan kisaenskoja joissa ei peilejä eikä muutakaan korkeaa pleksiä tms! Itse olen ollut kohtuu tyytyväinen noihin Akun vaunujen laatuun ja toteutukseen, mutta tosin nyt kolmas vaunu menossa (vaihtanut kokoa vähän edes takaisin) ja ovat olleet noita proff sarjan kärryjä. Akullakin on tuosta minulla olevasta kärrystä jarruton versio mutta silloin kyllä kantavuus jo kohtuu pieni! Kuomukin kun jo painaa vissiin lähes 100kg!

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2014 8:10 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Tähän on menestyksellä pakattu pari enskaa kyytiin niin että toisen keula oli etulaidassa ja toisen vasten takalaitaa. Kolmatta tuohon tuskin olisi sopinut. Tietty se kuomun poisto luultavasti mahdollistaisi 3 mopon kuskaamisen. Muuten tuo 3,25x1,25 kokoinen lava vaikutti fiksulta kompromissilta. Toisaalta jos ottaa 3 mopoa niin kantavuus luultavasti loppuu kesken. Ennen kun jatkaa suunnittelua useammasta kuin kahden mopon mahduttamisesta niin kannattaa tarkastaa paljonko omalla autolla saa vetää (harvalla saa täyttä 750), sitten laskee paljonko ne suunnitellut mopot painaa ja sitten etsii isoimman kärryn jolla edellä olevat painoehdot täyttyy ja testaa sopiiko mopot.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2014 11:49 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2250
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
Ainakin tollaseen http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskal ... srakenneky
JT-TRAILER 300K KUOMULLA. LAVA 150X300CM, LAITA 35 CM, KIPPI KAASUJOUSI TOIMINEN, NOKKAPYÖRÄ, AJOSILTA TAKALAITA, VALMISTUS MATERIAALI RAUTARUUKIN KUUMASINKITTY TERÄS, KNOTT AKSELI LEHTIJOUSILLA JA ISKAREILLA, 100 CM: N KOTIMAISELLA GANSI KUOMULLA

Meni 640 adventure ihan helposti kun veti vähän liinoilla etujousii kasaan. Mulla on about 20-30 senttiä syvä puuhommeli tuolla edessä niin ei tarvii vetää etupäätä niin piukkaan ja muutenkin ei ainakaan tuon etulaita(irrotettava) kestä että sitä päin kiristetään.

Tuota superteneree ei tarvii juurikaan kirrata että saa kuomun kiinni, mutta toi palikka edessä pitäis olla vähän pienempi niin lava kippais eteen kyytiin ajaes. Peilit pitää ottaa pois.

Toi vähän leveempi on raksalevyjä yms kuljettaessa kyllä paljon mukavempi mutta kovin pienellä autolla vetäessä pitää muistaa peileihin kurkkii ettei oikase liikaa.

Tuota JT-trailerii jos menee hakee niin kannattaa kysyy etukäteen että mites rekisteröintikulut, ainakin ite joutusin hoitaan rekisteröinnin ja maksaan vielä viulutkin. :evil:

Onneks se oli tarjouksessa sillo vaiks en kai muutenkaan ois kuutta sataa kilsaa ajellu ja jättäny vajaan satkun takia noutamatta. Paskan maku silti jäi silti firmasta ku ei maininnu mitään etukäteen, onneks olin sen verta ajois liikenteessä että katsastuskonttori oli vielä auki.

Kohta kolme vuotta kai kärry ollu. Alustaan ois tarvinnu vetää jotain suojaa, akselit yms. ihan pintaruostees.
Kuomu ois tarvinnu vahata kunnolla, ainakin tälleen ku pihal säilyttää. Meinaan olla lehtivihreet melko piukassa.

Muuten on toiminu hyvin ja on ollu lähes päivittäisessä käytössä isän mökkityömaalla :roll:

Kauhean raskaita kuormia ei oo tuolla vedetty, enkä aatellu jatkossakaan vedellä.

Nykyisellä käyttötahdilla olis varmaan jarrullinenki menny mutta omaa käyttöö on ollu sen verta harvemmin että epäilisin että jarrujen herkistely ois käsillä kohtuu nopeasti.

Lehtijousilla ja iskareilla toi tulee tyhjänäkin kiltisti perässä.

edit: umpikärryyn päätyes kannattaa ostaa riittävän iso, tälläsellä gotletilla ei ollu yhtään hauskaa ku piti liinoja sitoo tuolla

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2014 3:28 pm 

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm
Viestit: 1571
AnttiL kirjoitti:
Joka tapauksessa muistelen jotta olikos se juuri tuo TE-HO kärry jossa ei ole kunnollista runkoa vaan on rakennettu sinänsä paksun pohjavanerin varaan? Huom, vain muistikuva muutaman vuoden takaisesta TM:n testistä!!! Jos niin oli tai on edelleen niin ei ehken sitten kovin suositeltava minun mielestä.


Itse ostin vanhan Muulin kun "halvalla sai". Suhtauduin hyvin skeptisesti rakenteen tukevuuteen, koska runko oli käytännössä kaksi laitaa ja lisäksi pari u-palkkia pitkittäin. Mutta kun pulttasin uutta pohjavaneria paikalleen niin huomasin että nuo laidat itseasiassa on aika vahvat tukipalkit. Laidat on 25cm korkeat, alareunasta kantattu ensin 90 sisään, 90 alas ja vielä kerran 90 sisään. Kun pohjavanerin vetää tuohon kiinni, tulee rakenteesta erittäin tukeva. Ei se siitä reunoilta ainakaan notkahda - tai sitten kuskataan aika pikkusen reilua ylikuormaa. Laitoin kuitenkin kuutisen kappaletta poikittais "palkkeja" jotta pohja ei pitkittäispalkkien välistä notkahtelisi niin paljon. Kokonaisuutta saa vielä tukevoitettua kun laittaa paksumman pohjavanerin - mutta samalla kantavuus laskee.
Jarruttomissa kärreissä on tosiaan huvittavaa että mitä heppoisempi kärry, sitä suurempaa kuormaa saa kuljettaa. Se on tätä virkamiehen logiikkaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2014 5:26 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
TTA kirjoitti:
Itse ostin vanhan Muulin kun "halvalla sai"...

...Kokonaisuutta saa vielä tukevoitettua kun laittaa paksumman pohjavanerin - mutta samalla kantavuus laskee.
Jarruttomissa kärreissä on tosiaan huvittavaa että mitä heppoisempi kärry, sitä suurempaa kuormaa saa kuljettaa. Se on tätä virkamiehen logiikkaa.


Tuo mun aiemmin linkittämä Muuli sai kans uuden 15mm levyn yli 20v vanhan 9mm vanerin tilalle ja huimasti se kärry siitä parani.

Hulluista jarruttomista kärryistä saa lähinnä syyttää suunnittelijaa/käyttäjää. Tuntuu että niiden kanssa puljaaminen on kyllä yksi erittäin suosittu "urheilulaji" kun kesäisin katselee kalustoa tien päällä ja välillä tien poskessa :lol: Kyllä se paljon parjattu kärry malli jossa on sivulaidoilla tuettu pohjavaneri, kestää kuormaa ihan kiitettävästi niin kauan kun se on tasaisesti lavalla. Sitten jos vastakkaisiin nurkkiin laittaa painoa niin se kärryn onneton kiertojäykkyys tulee ilmi parhaiten/pahiten. Kyllähän onneksi kaiken saa rikki jos ei kauheasti jaksa miettiä miten käyttää...

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2014 6:58 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Viestit: 1120
Paikkakunta: Tampere
Lainaa:
mopot painaa ja sitten etsii isoimman kärryn jolla edellä olevat painoehdot täyttyy ja testaa sopiiko mopot.


Jep, RM noin 110kg ja KTM per kpl noin 110kg...Skodan O1 vetomassa 650kg.

Jarrulliset jää pois laskuista, tarve on sen verran pieni ja saan isompaa jarrullista lainaan jos tarvii.

Te-Ho:lle kantavuutta jää siis noin 420kg kun sen omamassa on 230kg.

Erikoisuus siinä on että se on kasattu pulttaamalla ilman hitsauksia jolloin vetoaisaa ei ole tarvinnut koestuttaa->halvempi hinta.

http://www.te-ho.net/te-ho331k

_________________
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2014 8:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3045
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Ja kuomun kanssa omamassa noin 300kg+jotain todennäköisesti!
Toisaalta aisalle menevää painoa "ei lasketa" eli punnituksessa katsotaan vain mitä renkaiden päällä on painoa...tästä siis saa noin 75-80kg (autolle sallitusta aisapainosta riippuen) lisää laillista kantavuutta kun kuormaa tarkasti.

muokkausta:
Lueskelin huvikseni noita vanhoja TM:n testejä ja se missä oli se erikoinen lavarakenne olikin Heppu, hävisi ko testin.
Huomion arvoista oli myös se että kutakuinkin kaikki kärryt olivat punnituksissa 20-40kg painavampia kuin ilmoitettu.
Traveller alumiinikärry olisi kallis mutta kevyt ja laadukas! http://www.peravaunutaloviitala.fi/tuotteet.html?id=1/1
Muuli 1400S tai JC trailer 28L (sama kärry) oli hintaansa nähden kohtuu hyviksi arvioituja ja punnituksessakin kohtuu kevyitä eli alle 190kg (ilmoitettu taisi olla 170kg) mutta ne taas vähän pienempiä.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2014 10:06 pm 

Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 3:01 pm
Viestit: 212
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: Dude
Mulla on 320x150 vaunu 125cm korkealla jaxalin kuomulla. Sisäkorkeus n. 140cm. Kaksi kisapyörää mahtuu ahtaasti sisään kuomun alle. Kolmas iso pyörä ei mahtuisi mitenkään. Kuva


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com