Terve, tuli viimekeväänä hommattua kuuspuokki honda kevytmoottoripyörän jatkeeksi.
Projekti oli valmistunut jo viime kesänä. Päätin kuitenkin kirjoittaa näin jälkikäteen
tänne, jos jotakuta kiinnostaa fmx:t sekä niiden rakentelu.
Elikkäs, olin pitkään etsinyt edullista mutta varmatoimista pyörää. Paikallisesta pienkoneliikkeestä
satuin löytämään sopivan laitoksen.
Speksit:
- Tuontipyörä saksasta
- 17200 km
- 06 vm.
- 25kw kuristussarja
Alun alkujaan oli selvä että pyörän ulkonäköön oli kajottava. Pyörä oli
parin omistajansa aikana säilynyt aivan vakiokuntoisena. Kuitenkin kulutuksen ja
kaatumisen jälkiä oli nähtävissä.
Tehtävää mm:
- Kurisarjan poisto
- Muovien vaihtoa
- Pakoputkiston muokkaus
Rakentelu alkoi samalla päivällä kun pyörän sain tallille. Nettikauppoihin laitoin tilauksia menemään.
Äänenvaimentimet korvautuivat yhdellä nelitahti-hussen vaimentimella.
Parin viikon päästä oli pyörä ajokunnossa, kaasarin säätöä vaille.
Ajokortin saatuani aloin väkertämään kaasuttimen kanssa. Siitä seurasi monta myöhäistä iltaa pettymyksen kera.
Paikalliset mp-asentajatkin kieltäytyivät ottamasta pyörääni säädettäväksi kyseisen kaasuttimen takia. Tämä
kaasutin oli malliaan Keihin CV. Yksi asentajista antoi minulle kokeiltavaksi Dellorto PHM 40 CD-kaasuttimen. Se oli peräisin vanhasta Ducatin rr-pyörästä. Ostin kaasarin häneltä, sekä kaasarista puuttuvat hilut briteistä Beedspeediltä. Säätöihin päästiin kohtuullisen vähällä. Silti kulkupuoli tuntui takkuilevan. Löysin juttua tuosta sytytyksen sekoittamiseen liittyvästä potikasta. Tehtyäni muutoksen potikkaan, muuttui kulkupuoli aivan erilaiseksi. Pyörästäni tuli yläkiertoisempi sekä ripeämpi.
Päädyin vielä kerran modifioimaan pyörääni putkiston ja katteiden osalta.
Vaimennin vaihtui yamaha yz 450F:stä sekä keula sai uuden ilmeen.
Vielä lopuksi kuva kevään ajokuumetta pahentamaan!
Miikka-
Honda FMX 650 vm. 06 facelift
Valvoja: Moderaattorit