Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Helmi 25, 2020 1:06 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 133 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Huhti 04, 2014 5:50 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Viestit: 491
Pyörä: Yamaha RD
Tha: lle pikku vinkki, laitappa sinne pajalles webbikamera ja hyvä microfoni ja nettiosoite mistä saadaan vahtia sua.

Eihän tossa touhussa ole pian enään mitään järkeä, just kun luulee että tulee jotain ennakkoluulotonta tekemistä, niin taas on romut myynnissä.

Olis hyvä ku sais livenä paimentaa niin et synkistyis noihin tekemisiis, kyllä sä sen tehtyä saat usko pois.

t:pari kertaa mieltänsä muuttanut rakentelija.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 04, 2014 11:53 pm 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 302
Pyörä: tt600r
Juu ei mitään luovuttamisjuttuja nyt! Kyllä ratkaisut löytyy...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 05, 2014 1:08 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Löytyy ratkasut, tuon jälkeen jo taas plasmalla leikkelemässä ja jo leikeltyä tiggaamassa takaisin, mutta tuo tärinä on kyllä ylitsepääsemätön ongelma. Jos katsoo päitsin pätkäaikoja lauantailta niin voipi miettiä (jos tietää, että joka MK:lla useita mäkiä ja kinkamia, eikä mula yllä koivet eli tapeilta ja kun horjahtaa niin nurin) miten itse pärjäisi kun käsissä on tunto niin huono, että koko kädellä pakko pidellä kytkintäkin.

Tää on vaan vähän eri asia kuin laitella jotain vajaan kahden tonnin dominaattoria, oli muistaakseni laskussa mopeedin hinta 8900e tjsp. Toki Sherco maksoi jotain 8:lla alkavaa punakilpisenä ja siihen pari touhutonnia veroa päälle + muita kuluja ja jo n. 11k€ kaikkiaan, mutta sillä sentään pystyi 270mm joustoin ajamaan tekemällä vain tankin ja penkin - ei ollut tärinää. Yksi syy sen mopeedin valintaan. Tässä ei edes ilman runkomodausta ole sitä vertaa orkkista kuin edellisessä oli "täydellisenä".

No syys miks jatkoin modausta, tai sitä ennen alitajunta jatko jatkokehittelyä, oli siinä kun en nettimotosta löytänyt mitään "seuraavaksi". AJP oli ihan lupaava, ei yhtään, täällä foorumilla yks poskettoman hintainen vs. uuden hinta ja varaosat - opettele portugaalia. Ei siin mitään, kylhän toi mies oppis senkin varmaan suunnilleen sormia napsauttaen, mut ei mun hermo piä noiden välimeren immeiden toimitusvarmuuttomuutta ja -aikoja. Tars ostaa varaosapyörä. No sit tuos olis yks 250 Sherco jouten, mut omistaja tahtois siitä melki tonnin liikaa, eli kauppa ilman iskareita ja vanteita, lisäks allergia Shercoja kohtaa suht pysyvä. Toisaalta hinku ajaa vahvempi ja siinä olis liki tärinätön ja iskarimodausta vaille valmis peli mulle maastoon. Muita ei oo, kuulemma hakemalla valtion kääpiötukeenkin oikeutelulla :oops: , vaihtoehtoina alle 120 kg painoluokassa.

Kiitokset silti molemmille tsempistä, eiköhän sitä huomenna jaksa taas jatkaa painia. Mää vana en tyydy tässä hintaluokassa mihinkään 10h remppavälejä vaativiin ratkasuihin, se on 100h min. ja rungon pitää toimia täydellisesti. Ei voi maksaa 8500-9000e pyörä jonka runko on huonompi kuin Skyteam 200 oli. Eikä muute ollu huono!

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 05, 2014 7:34 am 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 302
Pyörä: tt600r
Nojuu, tuon tärinähomman kyllä vois hyväksyä syyksi vaihtaa aihiota, juuri ja juuri :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 06, 2014 11:41 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Nooh, kahtotaan nyt, motivaatio alkaa vaan hiipua. Ei ole putkentaivutinta itsellä ja se biltsun halppis on kokeiltu, kelvottomaksi todettu. Pakoputkea ei ilmankaan fiksusti saa tehtyä.

Vaaksoin taas pyörää ja fiksuin kokonaisuus tulisi jos iskarin laittaisi ylösalaisin, lisäsäiliö takaoikealle. Jäisi sinne lisäsäiliän päälle sitten paikkoja elektroniikalle. Nykysen lisäsäiliön paikan kohdalle saisi tankkia tai jäisi hyvin tilaa putsarille. Mutta: mulla on kerran ollut keppi ylösalaisin ja ongelmaksi muodostui kuran kerääntyminen ja pakkaantuminen tiivistepesän pölystefaa vasten. Iskari on vakionakin kurainen aina ajon jälkeen. Lisäksi pestessä vesi jää kannen alle, eli talvella todennäköisesti pölystefa olisi aina jäässä - ja siten vähän väliä rikki. Eli järkisyistä, luotettavuus edellä hylkään muuten toimivan konstruktion.

Hiukan paloittelua ja kasaamista hidastaa sekin, ettei ilman iskarin yläpään kiinnikettä pääse mittaamaan paljonko taakse mihinkin kohtaan pitää jättää tilaa. Toisaalta en ole keksinyt mitään tapaa pitää kiinnike niin alhaalla kuin mahdollista samaan aikaan kun ilmanputsarin voisi vielä sijoittaa niin eteen kuin taaksekin, mikä taas ratkaisee tankin sijoituksen, minkä taas ratkaisee paljonko iskarin taakse ja päälle tarvitaan tilaa, joka määrää litrat.

Jos tankki tulee taakse, niin teen takahäkin esim. temmin teräksisestä. Painoa tulee se runsas puoli kiloa enemmän, mutta on teräksinen niin paljon kestävämpi, että voi sitten huoletta laittaa laukut täyteen ja retkelle. Tankki tulee sitten takahäkin sisään ja ruuveilla kiinni. Orkkis takalokaria olin suunnitellut käyttäväni, mutta en todellakaan rupea tankkiin kiinnittämään ja melkoista muotoilua vaatisi takahäkkiin, joten litrat ratkaisee ja valkoinen jampin loksu odottaa tarvittaessa. Orkkis takaloksusta jää joka tapauksessa pois se kurankeräin ja -varasto, johon takavalo kiinnittyy, mokoma reilun puolen kilon verkonpaino (jos kalastetaan THF:ssä :roll: ).

Tällöin ilmanputsari tulisi venakopan päälle. Onneksi nurkista löytyi myös yhden dieselöintiprojketin osista jääneet TD IC Xantian coolerin putket, niistä saa hyvät muotit imuilman kuljettamiseksi putsarilta moottorin vierestä alkuperäisen bensapumpun paineliitännän paikkeilta taakse, josta akun ja rungon välistä ylös ja ruiskulle. Kanavasta tulee pitkä, mutta luulisin toimivan vain paremmin kun tasaa imun aiheuttamaa sykintää.

Tässä konstruktiossa tulisi siis änkkä vasemmalle, jolloin oikealle jäisi hyvä yhtenäinen tila tankille. Tankkiin saisi pohjaan Shercon bensapumpun koko assyna, moinen 7 h ajettu kun löytyy ja mieluummin sitä käyttäisin, koska oranssissa leirissä on noita pumppuongelmia ollut (pumput näyttää samoilta, mutta toisessa lukee Bosch ja toisessa jotain ihan muuta).

Ja kun kaikki em. on tehty niin vielä on penkin tekeminen, sekä suojapaneelit tankille (sivunumerokilviksi). Kun nyt saisi edes sen iskarin yläpään paikan valmiiksi niin saisi pyörän alas pukilta normaali asentoon, vähän helpottaisi vaaksomista. Ilmasta on kyllä pirun hankala mitata, hajontaa tulee helposti 20-30%...

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 06, 2014 1:20 pm 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 302
Pyörä: tt600r
Mites se ylösalaisin käännetty iskari toimisi neopreenisen suojapussin sisällä? Voisi kuvitella et paskan kertyminen vähenis oleellisesti tarpeeksi tiiviissä pussissa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 06, 2014 1:35 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1858
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Laitoin Fanttiin viime kesänä Biltsun neopreenisen liukuputkensuojan takakeppiin. Jousen sisässä, toinen pää iskarin kuoressa ja toinen taisi tulla pohjaanlyöntikumiin kiinni. Se on hankala putsata, mutta ei siellä kyllä likaa ollut kun viimeksi katsoin. Voisi ratkaista asennusongelman. Tuota täyspussitusta mietin myös, mutta tulin siihen tulokseen, että en ainakaan halua huonontaa lämmön poistumista iskarista.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 07, 2014 1:00 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Iskarin lämpeeminen on melkonen ongelma FR:ssä. Kuten jokainen voi, taas jälleen kerran, päiskin pätkäajoista katsoa, ei vauhti päätä huimannu. Olkoonkin että se 46 kaatumista, joista 11 kaverit nosti pystyyn, siis aikaa huves niihinkin melkoisesti. Silti esim. Haapajajoki omin avuin ylös ja matka jatkui, siksi suht ok aikakin kun takertuminen kantoon, nurin, stongasta ylös ja taas menoksi vs. vika MK:lla sormet (joita ei tuntenu, paitti ettei käsi noussu pois ja kohta alko sattuun hirweesti) karjiksen ja saven väliin jumiin, melki irti kunnes timppa nosti mopoo sen et sai sormet alta pois, siis lk. ainakin 30 s. yhteen lippaan. Tai su eka MK oja, katsoja auttamassa K:n temmipappaa, niin joku sika tulee takaa ja loiskauttaa auttajan läpimäräks - mä vaan kattelin pääseekö kummaltakaan puolen kauempaa yli ja kun ei, niin oottelin että katsoja pääs loiskumisalueelta pois. Ja niin Antti ja Timppakin. Oltiin herrasmiehiä/naisia, ei sikailtu. Yks hailee se odotusaika.
Enivei on kyl iskariöljy, ja paras mahdollinen semmonen - monen puolesta todetta, ei vaan mun - ihan vettä nyt. Ei ihme, kilsan kun ajaa niin lisäsäiliön pinnasta höyry nousee. Ja AINA ajoreissun päätteeks on pysyvää kerrosta palanu pintaan. Siis ei tosiaan voi mihinkään pussiin säilöä.

Päitsi oli aika helvetillinen kokemus näillä 200 mm :ksi madalletuin FR:n iskarein ja koneen tärinöin näin kesäkelissä. Lumispoorissa ei olisi tällä maavaralla pässyt läpi, matalassa sen sijaan olisi ollut jopa helppoa. Laitan huomenna muutaman projektikuvan, tavoite Heinolan MM:ään akkaluokassa. Ei onneksi tarvii ajella 680 km / 16,3 h tiesiirtymiä kokovartalovibraattrilla. Kevyttä kamaa toi MM-sarja sano tekniikkakuski ja nykynen tiesiirtymäallergikko... ei nimittäin oo vieläkään palannu lapasiin normaali tunto, edelleen kihelmöi, muualla kropassa ei sit ookaan tuntunu mitään. Voi olla toki osin harhaakin, mutta ainakin pelit nousee kuten ennenkin, jokunen kerta runkoo täs männä viikkona jumpattu ylös alas.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 07, 2014 11:16 am 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2300
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E-KLX250S
Saattaisi olla hyvä käydä hermoratatutkitutaan net kätöset, on nimittäin pärinäpoikien ja surinasussujen ammattitauti tuo käsien puutuminen ja sen saa todella helposti korjattua pikku operaatiolla. Kokemuksen ääni jota kannattaa kuunnella :wink:

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 07, 2014 2:23 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Ymmärtääkseni metsurin tauti on tutkittu 2003, ei ole. Tuolloin siis ensi kertaa moottoripyörä, joka puudutti kämmenet ja jalkapohjat ja työterveydessä asiaa sitten tutkittiin, mitään vikaa ei kyl löytyny.
Maastossahan tuota puutumista ei tule, mutta kyllä pidemmillä tiesiirtymillä jouduin vain kevyesti pitämään jalkoja tapeilla, koko jalkojen painolla ei pidempään voinut lepuuttaa. Yksi juttu joka vähentää huomattavasti tuota tärinää on valita välitykset niin, että pienin yhteinen jaettava on hammasukujen tulo, esim. 11/41, oli vain liian pitkä tän vuoden päitsikeliin, mulle. Vaihtoehtoja FR:ään on niin vähän, että pahimmalla mahdollisella, 12/48:lla (13/52 sama juttu), jouduin reissun ajamaan. Välitys siis joko vahvistaa tai vaimentaa tärinän heijastuksia tien pinnasta ja em. on maksimivaimentava ja maksimivahvistava - siis 11/44 täristää enemmän kuin 11/45, esimerkiksi.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 07, 2014 4:53 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1858
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Olet varmaan jo asiaa tutkinut, mutta kysyn silti. Oletko kokeillut tankoon tunkea lisäpunttia sisälle, tahi erilaisia tankoja? Saako pärriin lie hiilaritankoja? Sukkahousufillariväki väittää hiilikuidun hävittävän kovan renkaan assusta tuomaa tärinää ja ainahan sen tangon ominaistaajuus muuttuu jos massaa tai jäykkyyttä muuttaa.
Edit: Tuhat ja yksi viestiä, pitäisi varmaan mennä metsään välillä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 07, 2014 7:11 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2300
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E-KLX250S
Onhan tuosta jo aikaa, mutta jos oletetaan ettei hermopinne vaivaa niin sitten pitää hakea muita ratkaisuja http://www.rmheino.fi/product_info.php?products_id=4469

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 07, 2014 8:09 pm 

Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Viestit: 1562
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Mites noi kompressiohihat? Noitahan kehuttiin jossain offroadproossa tms.
Itellä on epikondyliitti molemmissa kyynerpäissä, jostain ihmeen syystä ei vaivaa
offroad lajeissa, mutta 100km lenkki katumopolla tuntuu 3 päivää käsissä.

_________________
Braa-aab!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 08, 2014 12:32 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Kuis noi lisäpainot toimii, mihin perustuu? Hiilaristongasa MTB:ssä pelkkä yksi huono kokemus, joskin 100mm ilmakeulalla, mistä en oo kyllä koskaan tykänny. Mikä lie vika kun boxxerilla ajaa saman n. 1h lenkin nopeemmin...
Kiitos vaan wanhalle, mutta en sentään ihan tuohon oo valmis :P

Nyt sattu, otin muutama minsa unahehkusen jälkeen vahingossa otteen paljaalla kädellä, kipu on jatkuva ja sanoinkuvaamaton - vähän niinku kuumalle hellalle kätensä laittas, muttei sais pois. Reilu 2h sitten sattu ja vasen käsi, eli "voima" tai "lisäaine". Taitaa tulla pari päivää taukoo rakentamiseen...

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 08, 2014 1:50 am 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1858
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Käsittääkseni tankopuntit perustuu tangon ominaisvärähtelytaajuuden muuttamiseen. Eli kun pata tärisee jollain taajuudella, jos se sattuu lähelle tangon ominaistaajuutta, lähtee tanko värinään mukaan voimakkaammin. Löysempi tanko tai massaa lisää, laskee taajuus, ja toisteppäin toisteppäin. Katumopoissa on monasti tehtaan jäljiltä toista sataa grammaa painavia puntteja tangon päissä. Taisipa olla Fantissakin.
Ei ole kallis kokeilu. Vedät vaikka rysterin päätypultin alle jotain rautaromua kiinni ja käyt ajamassa lenkin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 133 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com