Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Helmi 25, 2020 12:59 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 133 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Huhti 10, 2014 12:58 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Viestit: 491
Pyörä: Yamaha RD
Nyt oot asialinjalla, jotain tämmöistä oon kaivannutkin sun tekemisiin.

Tuohan on hyvin suunniteltu tehtaalla kun ei kait tartte tuhota mitään alkuperäistä.

Tuleeko toi iskari nyt loivempaan ja yläpää edemmäksi vai.

Noiden putkien päälle kun tekis vielä kuidusta muotopalat niin olis ihan orginaalin näköinenkin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 10, 2014 1:57 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Aika haastavaks on ainakin tehty muusta kuin orkkis valukappaleista tehdä loppu pyörää :roll: - ja on muuten todella syvältä siitä akun ja palkin välistä pyörittää niitä pultin kantoja!

Mä laittelen tuon ensin ihan noinen hyvineen nippuun, käyn testaan mahdolliset muutostarpeet, sit kaikki itse tehdyt teräsosat hiekkapuhallukseen ja jauhemaalaukseen. Lasikuidusta on sitten tarkoitus tehdä "runkosuojat", jotka peittää nuo itse tehdyt osat, mutta jos sattuu jostain tulemaan vastaan sopivaa ohutta polypropeenia tai polyeteeniä, niin sitten semmoisesta.

Iskarin yläpää siirtyy siis eteen, eli kallistusta tulee lisää, liikkeestä tulee progressiivinen. Elättelen (puolisalaa) toiveita jotta vois heivaa koko PDS-männän sieltä, tai ainakin mennä ihan nimelliseen simmitykseen. Toinen vaihtoehtohan mulla oli laittaa tuohon linkut ja kokonaan eri swingi, tai yks kotarin vanha swingi, joka on muutettu linkuttomalle - iskarin kiinnitys siinä siis huomattavasti alempana. Mutta halusin ehdottomasti iskariin sellaisen kallistuksen, jolla liikerata on progressiivisimmillaan juuri kun pohjaanlyöntikumi litistyisi nollaan.

E: tää palko on vähän väärässä paikassa rungon edistymisen kannalta...
Liitteet:
image.jpg
image.jpg [ 214.18 KiB | Katsottu 3759 kertaa ]


E2: rupesi palko olemaan aika pinkeänä ja "hikoilemaan" - no nyt se on sitten puhki. No eipä ainakaan pakota enää. Sain jopa yksikätisenä johtosarjan purettua irti, niin saa pakata ECUn kans postiin, jotta saadaan uus kartta sisään.
Liitteet:
image.jpg
image.jpg [ 289.4 KiB | Katsottu 3720 kertaa ]


Motokeitaalla meinas olla "vähän" vaikeeta saada lukitusta auki, väittivät ettei ole mahdollista heti perään kun sanoin myös heidän asiakkaalle myös -13:een Birdielle niin tehdyn Bike Forumilla - siinä meinas pinna katketa että on otsaa väittää päin naamaa jotta satuilen omiani. No soitin Birbielle ja pistin kaiuttimeen, siinä kohtaa kun sieltä tuli että 5min. homma ja ei vaan kiinnosta, höpöhöpö puhetta niin tuli Miikaankin liikettä :lol: Ja onnistuhan se! Sitä ei vaan saa irtoecuun tehtyä, niin vaihdettiin mun ecu sit esittelypeliin. Eli mikä lie virityskartta nyt nimeltaan olikaan, poistaa mm. lambdan käytöstä, no FR:ään ei ole kuin se, kuristustenpoisto ja vakio.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Viimeksi muokannut THA päivämäärä To Huhti 10, 2014 8:41 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 10, 2014 5:22 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3045
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Nyt kun pyörään tulee ihan omanlaisensa pakoputki, ilmansuodatin ja koko muu imupuoli niin kuinkahan lähelle mikään arvaus / valmis kartta voi sattua?
Meinaan vaan jotta UST voisi olla kuitenkin se tapa toimia?

Power commander+acra putki + DT1 ilmanputsari tehokäppyrät alla olevassa linkissä. Alkuperäinen, edelläolevat rojut ja ylin on ilman kattia ja saastekikottimia.

http://www.dukeklinik.de/images/Moppeds ... Akrapo.jpg

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 10, 2014 7:20 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
No pääsenhän sen sitten penkissä säädättään, jos tarvii, kun on lukitus avattu. Mutta putsaripuolella virtaavuus on se avainsana ja tuleva kartta on hieman tulevaa putsaria virtaavammalle. Putki tulee samalla poikkipinta-alalla ja suunnilleen samanlaisella rakenteella. Helppo niitä putken sisuskaluja on sitten muuttaa sen mukaan onko rikkaalal vai laihalla, ei siihen koko päivää mene toisin kuin turbotecille visiittiin.

(E: oli: Lambdan puoleinen) Vasen änkkä mulla on paloina, eikä siellä kyllä mitään kattia ole, tai sitten on 20 mm halkaisijaltaan - en siis usko. Eikä kyllä muitakaan saastekikottimia. Ja putkille en siis ole ennen päiskiä mitään muuta tehnyt kuin suurentanut niiden kipinäkillereiden reikiä. Eikä ole tehty keitaallakaan. Eli ellei kattia ole jemmattu alkukäyrään, niin missä se olisi?

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Viimeksi muokannut THA päivämäärä To Huhti 10, 2014 8:33 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 10, 2014 8:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3045
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
- Luftfilter DT-1 und Auspuff ohne Siebe und KATs
Sanoo germaani noista korkeimmista käppyröistä.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 11, 2014 1:40 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Eips oo tietoo KATista, mut samapa tuo.Paras oli tuo kun ikinä missään motskarissa sai kantapäät maahan kun istahti lisäsäiliön päälle - siis huikee motivaatioruiske, vaan niin taas kukutaan tän käden säryn kans. Elkee sanoko et vahvaa kipulääkettä vaan, ACL leikkauksen jälkeen eka aamu otin ja sit en millään, edelleen pl. synnytyskivut en oo semmosta tilannetta kohdannu et panacod tmv. ottasin ennemmin kun kestäsin kivun.

Mut sain sentäs tänään rakkan junnun eli Mikon avustuksella 250 EXC:n änkän paloiks ja siinähän on mulle valmis reikäputki! Ei muuta kun esikammio väsään, johon myös on tavara valmiina. Tankin sisäsmuotinjkin aihion sain PUR:sta ruuttailtua, ellei voi muutamaan päivään kämmentä käyttää, niin voi ainakin hahmotella ja mittailla tulevaa tankkia. Biltsusta hain pikaliittimen, eli ajatus tehdä sivutankista erillinen, joskin pannoilla päätankkiin kiinnittyvä. Eli kun kaatumatauti vaan jatkuu, niin ei oo kaikki bensat heti polulla.

Etujarruksi löyty jo setti niin 270 mm kuin 260 mm levyillekin, käytän Shercon etuvannetta ja 450 tai 350 levyä, tilanteen mukaan. Takajarruksi haussa aikuisten kotarin jarru, mutt nykyselläkin selvii. Varaosia omaavat ja ex. 85 kuskien isät, ottakaahan yhteyttä niin on jarruosille ostaja tässä! Paketti ecu + johtosarjakin lähti jo keskisuomeen, tullee ens viikon lopullla takaisin, joten malttia pitää pitää käden kanssa, jotta kaikki muu on siksi valmisa - hosumalla nyt tuskin saan edes ecua viikon päästä asennettua, siksi kipeä käsi on, vakkei ole kuin n. 2 cm2 rakkuala niin on vaan pirun ikävässä ja haittaavassa paikassa.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 11, 2014 6:17 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7424
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Hiljaisen änkän tekemisestä olet monesti kirjoittanut mutta mekaaniset aivot omaavalle ei ole kirjoituksista auennut minkälaiset sisäkalut sinne tulee, kuvia änkän teosta pliiiis :)

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 11, 2014 7:30 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
Viestit: 1095
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Honda CR250R
Äläkä ota kuvia samalla kännykällä millä voitelet eväsleivät, pliis.

_________________
Kuva
ra-na-nan-nan-naa - ra-na-nan-nan-naa - yössä kulkee kone


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 12, 2014 12:25 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Voi Rässi kun tuo mun 5v. E71 ei parempia ota, ulkona auringossa saa vähän tasoa :? Nuo käsikuvat on iPadillä.

Kouheltaja, kuvista ei ole paljon iloa, kun kaksi sisäkkäistä putkea, niin näkyy vain musta tanko, jne. Mutta jos selitän miten homma suunnittelussa etenee ja samantapaista ajattelua on muuten FR:n vakioänkisäkin.
Olen koittanut miettiä mitä noista moottoreista tule ja häiristevin/voimmakkain taajuus syntynee seoksen syttymisen aikana, joka voisi, kuvittelisin, eiheuttaa semmoista 1,5 kHz ääntä, 340 m/s nopeudella aallonpituus olisi siis semmoset 230 mm. Eli jos lähtevät ääniaallot saataisiin jaettua kahdelle eri reitille ja niiden välinen matkaero olisi 113 mm niin alunperin 1,5 kHz ääni katoaisi.
Sitten on tietysti äänimittauskierrokset, eli 3750 rpm ja koneen maksimit eli tässä 10 000 rpm - näistä vastaavat aallonpituudet siis 5,5 m ja 2,04 m. Vain kammiovaimentimilla päästään tuollaisiin matkoihin.

Eli kun ääni tulee vaimentimeen, suunnittelen reitin niin, että jokainen aalto joutuu heijastumaan jostain. Jos sisällä on vain yksi reikäputki, pääosa heijastuu rieättömistä kohdista ja etenee ulos suoraan vaimentimesta. Reikien kohdalle osuvat heijastuvat satunnaisesti kaikkiin suuntiin reunoista ja keskeltä jatkavat vaimennusmateriaaliin. Kun reikäputken sisään laitetaan tulppa, esim. tuo 113 mm päähän tulopäädystä/putken viimeisestä mutkasta, saadaan tuolle taajuudelle vaimentava interferenssi. Shercon putkessa toteutin tämän tekemällä änkän loppupäähän prikan reikäputkeen ja kohdalle poikkileikkaukseltaan rengaspinta-alaltaan vastaavan isommin reikäputken. Siksi loppuun, koska kaasu kuitenkin jäähtyy matkalla, ainakin vähän. No villoja joutui perään vaihtamaan.

Idea on siis hallita ääniaaltojen reittiä ja pakokaasun virtauspoikkipinta-alaa yhdessä. Nyt kun sopivaa reikäputkea, id 28 mm, on, ujutan 100 mm päästä sisään tarkasti naftiksi sorvatun kiekon ja hitsaan kiinni. Lasken reikien koosta ja lukumäärästä kuinka pitkän pätkän reikäputkea tarvitsee, jotta poikittain virtauspoikkipinta-ala vastaa putken suuntaista virtausta ja sen pituuden verran (n. 34 mm) pidemmälle jatkan varsinaisen huilun ympärillä isompaa reikäputkea, rengasmaiseen tulppaan, aina sieltä tulopäädystä asti. Isomman reikäputken sisähalkaisija on siis 38 mm (pitäisi olla 41 mm), joten kaasuvirtaus hieman kuristuu 100 mm kohdalla huilun tulpasta 34 mm isomman putken tulppaan välillä, toisaalta alussa virtauspoikki-pinta-ala on isompi. Näillä mitoilla jaa silti edelleen 250 2T:n vaimentimeen reilusti tilaa villoille ja FR:n oman päätykappaleen asennus osuisi suoraan mitoille.

Tämmöstä:
Liitteet:
Ankka.jpg
Ankka.jpg [ 94.09 KiB | Katsottu 3388 kertaa ]

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 23, 2014 12:16 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Pääsin eilen viimein kättä varoen jatkamaan tätä ja sain runkon siihen malliin, että pääsin määrittämään mitä tankille lopulta jää tilavuutta siten, ettei se korota istuinkorkeutta - max. 3,8l. Takahäkin viereen jos tekisi lisätankin, toimisi toki retkillä käydessä, mutta on turhan vaurioherkkä paikka kisoihin. Ja tuo 3,8 litraakin tulee vaan kun tilaa esim. swingin ja tankin väliin jää 20 mm (iskarin pohjatessa), joten siinä on tankki kovilla jos mutakökkö sattuu sisältämään kepin tai kiven.

En tiedä oliko tässä projektissa alun alkaenkaan mitään järkeä, mutta jatkamisessa nyt ei ainakaan ole. Raatelee nupin paloiksi jos alkaa ajatella mitä tuli tehtyä, uusi pyörä alle niillä kuvitelmilla, että yltäisi vakiokorkuisena ajamaan ja lopulta todettava vain ettei pääse edes millään rakentamisella siihen. Ideoita/ehdotuksia kisanelareista, joissa olisi vakiona paksu penkki otan vastaan - ja kilpi on välttämätön.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 23, 2014 1:32 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Viestit: 491
Pyörä: Yamaha RD
Mistä materiaalista noita tankkeja olet suunnitellut tekeväsi?

Eikös hiilikuitu, kevlar ja epoxi ole riittävän kestäviä materiaaleina.

Kevlarista epoxilla yhden lampunkehyksen tehnyt ja kestää tälliä lasikuituun verrattuna ihan erilailla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 23, 2014 1:54 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Epoksilla suunnittelin tekeväni tällä kertaa, sen takia vaaksoin noin liki, mutta kun litrat ei silti riitä.
Älä, älä ehdota RD:tä, mä pidän kiinni kaikista neljästä tahdista :lol:

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 23, 2014 1:58 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Viestit: 491
Pyörä: Yamaha RD
En ehdota ja RD: ssä istuin jossain +900mm


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 133 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com