Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Helmi 22, 2020 10:48 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 133 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Tammi 20, 2014 5:22 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Jälleen aloitan aiheen ennen kuin olen edes pyörää saanut, mutta kuten olette jo huomanneet, H-hetken koittaessa alkaa tapahtua ja nopeasti. Perjantaina saan ylivuotisen -13 mallin FR:n ja siitä projekti käytännössä alkaa.

Sain juuri edellisen pyöräni rakennettua kilpailuvalmiiksi itselleni, kun matto lähti alta ja vaihto oli väistämätöntä. Niinpä ensimmäinen tavoite on saada FR kilpailuvalmiiksi. Budjettikin on nyt niin niukka, että rahaa käytetään enintään samassa mittakaavassa kuin naksun rakentamiseen. Aikataulu: pyörän saan perjantaina ja eka kisa 8.2. Mitään osia ei siis ehdi siksi jenkeistä tilailemaan.

Isoin ongelma on pyörän korkeus: Istuinkorkeudesta pitäisi saada 5-6cm pois, jotta yltäisin maahan edes varpaan kärki puolelta tai toiselta kerrallaan. Vakiokorkuisessa saan jalan maahan vain polvitaipeesta satulassa roikkuen. Tässä on jo huomioitu freeriden kapeampi rakenne vs. aiemmat pyöräni. Iskareista tätä ei voi ottaa. Toisaalta hätätilassa voin muokata tankkia.
Voisiko siis joku mitata FR:nsä korkeuden ilman penkkiä? -14 malli on korkeampi, joten pitäisi olla -12 tai -13.
Jos jollain on vinkata FR:n tankkia myynnissä, laittakaa ihmeessä linkkiä. eBaytä kahlasin itse tulokselle "kaikkea, EXC:hen".

Seuraava ongelma tulee oletettavasti iskareista, ensihätään tarviisi pinkavinkit säädöistä, jotka on nopeita muuttaa ja vakiona sopimattomat spooriin. Pidemmällä aikavälillä teen sitten isompia muutoksia. Moottorin tehon puolittuminen 450:stä naksun tehojen tasolle aiheuttaa varmasti alkuun monta yllätystä ja umpihangessa (jos sitä nyt tulee edes...) tai hiekassa ajosta tulee varmasti pirullisen fyysistä jälleen, auratulla varaudun jo valmiiksi etusen alta lähtemisiin kun sladiin tota ei taita enskapiikeillä saada ollenkaan. Toisaalta on sitä kesäkisojen paras sijoitus tullut ajettua 9,7 hv:lla, joten tuskin on tehosta kilpailukyky kiinni. Mutta jos tuo tekee pakkasissa jotain omituisuuksia, kuten välikuolemia kaasuun vastaamisessa, ylimääräisiä viiveitä tai muuta ajon sekoittavaa, kertokaa ihmeessä ja mieluusti myös konstit oireiden poistamiseksi. Pyörä on sovittu toimitettavan "kuristukset poistettuina", eli jotain ohjelman pätkää sisään ja putsarin ilmanottoa avarammaksi.

Näillä näkymin olen lähdössä Päitsille, joten seuraava ongelma on valot. Luovutin jo ajat sitten ajatuksetkin irtoakkujen kanssa pulaamisesta. Eli sähköt valoille pitää saada pyörästä. Onko tuossakin nyt sitten eri käämitys lataukselle ja valoille? Paljonko on laturin teho, entä valokäämityksen? Saako nuo yhdistettyä, eli kaikki tasasuunnattua? Miten? Toive siis polttaa kahta 35W xenonia (eli 90-100W) tai minimissään yksi xenon + 10W led. Olisi myös "ihan kiva" voida ajaa pimeinä iltoina muutenkin, vakiokynttilä taitaa olla samaa surkeutta kuin nykyenskoissa kautta linjan, karbidivalokin tarjoaa saman...
Päitsiin liittyy myös tankin pienuus -ongelma, joka kasvaa tankkia muokatessa edelleen. Löysin juttua lisätankin kehityksestä toisen vaimentimen tilalle, mutta kyseisen firman sivuilla ei sitten lopputuotetta löytynytkään myynnistä. Vaimentimien yhdistäminen siten, että lopullinen olisi Slip-on, voi mennä haastavaksi (mahdottomaksi). Onko valmista ratkaisua olemassa? Tai jos jollain FR:n omistajalla on myytävänä lisätankki, wink wink.
Sitten tulee kesä ja lisätankin tarve on jo polttavan suuri.

Jonkun etukatteen tulen tuohon varmasti jossain vaiheessa rakentamaan. On se vaivan väärti, sitten kun sen saa oikein toimimaan. Ei todellakaan tarvitse pyyskiä pisaroita linssistä, kun pysyy sateessakin kuivana. Toivottavasti tässä kohtaa ei käy niin, että pyörän huiput on sitten 80 km/h... Peräpäähän haluaisin jotain tavarankuljetuskapasiteettia, miten on mahtanut isompien äijien painoja spooriajossa kestää muovinen takarunko, tontiiko sille parisenkymmentä kiloa laittaa lisäkuormaa tämmöisen kevyen kuskin?

Projekti on lähtenyt jo siinä mielessä liikkeelle, että väsäsin eilen valmiiksi vähän korkeammat jalkatapit ja sorvasin adapteriaihion TM:n 85:n etujarrulevyn asentamiseksi. Jarrulevy moden saa valmiiksi jahka pääsee vaaksomaan jarrulevyn paikkaa suhteessa napaan ja iskarin alapäähän.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Viimeksi muokannut THA päivämäärä Ti Huhti 01, 2014 11:45 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 20, 2014 6:56 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1874
Pyörä: pyöräkuume on kova
en osaa vastata mihinkään kysymyksiin, mutta olisit hommannut sen 2t puolikkaan FR:n. Vielä ehtisit vaihtamaan! Siitä ei varmaan teho heti loppuisi ja olisi keveempi.

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 20, 2014 7:03 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3045
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Kaikki sähkö tasasuunnattua ja tehoa laturissa 196W eli kivasti palaa jonkinkin näköiset tuikut.
Heikkoja kohtia kisa-ajossa ollut (ulkomaalaisten mielestä) jarrupoljin joka vaatii vähintäänkin sen vaijerivirityksen, vesipumpun kansi ottavalla paikalla?, jarrut jotka ovat formula merkkiset ja kahvat käsittämättömän hintaiset ja teho heikohko ja saattavat kovan paikan tullen häipyä JA on ollut lyhytsormisilla vakiokahvoilla vaikea saada säätöjä kohdilleen...

Tyhjäkäynnin pitää olla korkeammalla kuin moni ajattelee ja TPS:ää voi säädellä vastapäivään himppusen jos meinaa tulla flame out tai stumppaus tilanteita.

Tankista tai siis sen riittävyydestä sanottua:
Range varies. When you trail ride in in the comfortable zone of the bike, you get 60 miles per tank, more than enough.

But when you pin it as I did in Romania, you get maybe 40 miles. on the filling point that have 40 km and muddy section between, I came very low on fuel

Eli voi olla ongelma päitsillä tai sitten ei, LUULEN että ei.

Tuo jamppa joka on ajanut siis Redbull romaniaksin sillä (yksi kuudesta tänä vuonna) ja siis toki hobby sarjassa! niin on ajanut vakio pumpuilla sport asetuksilla. Mutta se ei ole spooria se.

Kuinkahan se ilmanputsari tulee tielle jos tankkia alkaa muokkaamaan vai muistelenko 2t FR:n kuvia?

Mutta mun juttuihin kannattaa suhtautua tietyllä varauksella :wink: :roll:

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 20, 2014 8:01 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Kiitti! Noita Romaniacs kommentteja olen yrittänyt kaivaa, kun niitä oli minun kuulemani perusteella siellä toista kymmentä - no ilmeisesti osa oli sitten reppareita. Ilmanputsari on tosiaan ongelma, sen joutuu väkisinkin siirtämään. Tuo laturin teho olikin positiivinen yllätys, vaikka tuosta meneekin kolmannes ruiskulle bensapumppuineen niin hyvin riittää xenoneille 8)
Toimintasäde tosiaan päitsiä ajatellen vastaa lunta pöllyävässä kelissä varmasti tämänkin pyörän tapauksessa kuivassa pehmeässä hiekassa ajelua, joten tuo 40 mailia on varmaan yläkanttiin sekin. On tullut vastaan jopa noin 35 mailia - Päitsillä 60km, ilman harhaanajoja. Kolmella yrittämällä en ole kertaakaan onnistunut välttämään. Joskin nykyään ilmeisesti jo tajuttu, että K tulee muutamaa numeroo pienemmille pätkille vasta pimeän aikaan ja kaiketi heijastavia reittimerkkejä jo niillä. Jospa siis ei tänä vuonna tarttisi kännykkä vasemmassa kädessä Nokianavilla suunnistaa seuraavaan huoltoon.

Tämmöinen tuli ADVriverissä vastaan, ei ihan näin massiivinen mielessä sentään
http://i1134.photobucket.com/albums/m60 ... enture.jpg

Ehkäpä tuossa kuitenkin voisi noiden ilmanohjaimien tilalle hitsailla polyeteeni-lisätankit...

VAK, ei missään tapauksessa tule se 2T. Pelkkiä ongelmia koko laitos. Eikä siinä ole sitä tehoakaan kuin 3 hv enemmän, painohyöty menee melki siihen + 1,5 kg bensaan ja lisätankistakin joutuisi samaan km-lisäykseen tekemään 40% suuremman.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 20, 2014 8:17 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3045
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Tjaa, enpä ole varma vuodesta eli hyvinkin voi olla että oli enemmän, edellisenä vuonna sitten tuo kuusi, yksi nainenkin.
Paljonkohan on crosseista tehtyjen esim kawojen tankin koko kun niilläkin kuitenkin ajavat.
Ja ei ainakaan viime vuonna ollut mitään ongelmia pysyä reitillä eli ihan hyvin oli merkitty Päitsi, minun mielestä.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 20, 2014 10:51 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Viestit: 667
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Pyörä: SE, EXC400, EXC250TPi 6D
Tästä tulee munkin seurantaprojekti. Oma Freeride jää näillä näkymin käsiin (puoli-ilmaiseksi en lahjoita hätin tuskin sisäänajettua mopoa), joten rakennetaan siitä mieleinen/sopiva isolle miehelle. Takarunko kestänee pienen tavarakuorman, koska kesti minut viime talvena spoorissa (100+ ajokamoilla). Jos THA tilailet maailmalta jotain virikamoja (esim. Lisätankkia, yms.), katotaan oisko kimppaostoista hyötyä. Toi Päitsi Freeridella voisi olla mullekin sopiva projekti...

T. Sepi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 21, 2014 10:14 am 
Avatar

Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Viestit: 1120
Paikkakunta: Tampere
Onkos Freeridessa termostaattia koneessa?

Saa hyvin vaikutettua bensan kulutukseen kun kone kävisi ajossa aina vähintään n 80 asteisena...

_________________
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 21, 2014 10:38 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 11:56 am
Viestit: 315
Paikkakunta: E-K
Pyörä: 125 GS, DR-Z 400 S, 950SM
Bensankulutuksesta: itsenäisyyspäivän tienoilla, 15-20 cm hangessa (tie/polku pohjalla) pääsi 40 km kunnes polttoaineen merkkivalo syttyi. Freeride on muuten vakio, ainoastaan ilmanputsarista poistettu se "kuristin" ja vaihdettu softa. Aika ikävä exc:tä muutenkin oli sillä reissulla, melko selväksi tuli, ettei sitä ihan samoihin ajoihin ole tarkoitettu.

Matalammalla penkillä taitaa saada sen 25 mm pois korkeudesta. Sepillähän sellainen on.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 21, 2014 12:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Viestit: 667
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Pyörä: SE, EXC400, EXC250TPi 6D
Mtro: "Freeride on muuten vakio, ainoastaan ilmanputsarista poistettu se "kuristin" ja vaihdettu softa."

Mitä tarkoittaa poistettu kuristin? Tarkoittaako se vain sen läpinäkyvän muovitötterön poistoa? Onko verkot poistettu äänenvaimentimista? Racing Biken huoltomies ei ole tehnyt Freeriden piristystä, joten tarttee itse tietää mitä pyytää...

Sepi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 21, 2014 5:26 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Moi Seppo!
Ilman muuta passaa kimppatilaukset, lähdetäänkö heti hommaamaan 270mm kelluvia etulevyjä ja jarrusatulan adapteria? Katsotaan mitä vihjeitä tulee, josko löytyisi jostain pätevää lisätankkiratkaisua. Tai jos sulla on intoa kokeilla erilaisia äänenvaimenninratkaisuja/hakea sopivuus suoraan korvaamaan vakiot yhdellä, niin mä voin puolestani tehdä meille polyeteenitankit toisen änkän paikalle.

Ainakaan sylinterin, kannen, syylärin tahi vesipumpun kuvista en termaria löytänyt, joten tuskin sellaista on. Flekti on, milloin lähtee pyörimään riippunee lämpötila-anturista, johon ei tietenkään voi kajota kun vaikuttaa myös ruiskun ohjaukseen (ja tod. näk. sytkän). Letkut vaikuttaa lyhyiltä, mutta ehkä niihin trial-mallisen termarin saisi. Mikä lie sitten oikeasti hyöty, enpä usko tuon käyvän normaalistikaan alle 80 C. Pieni on syyläripinta-ala EXC:hen verrattuna.

Varmasti tulee lisähepoja ikävä, se on selvä. Tuo 40 km oli kuitenkin keskeinen tieto, nyt on faktaa oletuksien sijasta.

Moottorin osakuvia katsellessa välähti, hemmetti, mullahan olisi tuohon olemassa AUTOMAATTIkytkin, jippii :D :D :D
- mutta onko sittenkään 250 EXC-F ja 350 EXC-F kitkalevyt samoilla mitoilla? Tuo mulla oleva kytkin sopii varmuudella ainakin 250 SX-F, varaosanumero on kyllä eri kaikissa tarvikkeissakin, kukaan sovitellu/vertaillu?

Pyörän voisi käydä jo huomenna hakemassa, mutta puuttuu kyyti vaihdokille ja uudelle, itsellä kun ei kuljetuskalustoa enää ole :(

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 21, 2014 5:35 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2300
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E-KLX250S
THA taas vauhdissa :lol:
Tätä tulee varmasti seurattua jo siksikin että samainen pyörä kiinnostaa Wanhaakin ja lisäksi vielä THA:n tuunauksia on viihdyttävä seurata ja nyt vain odotellaan kuvia ja päivityksiä :D

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 21, 2014 6:47 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Viestit: 2608
Paikkakunta: Piikkiö
Pyörä: KTM 640 Adv R
THA kirjoitti:

Flekti on, milloin lähtee pyörimään riippunee lämpötila-anturista, johon ei tietenkään voi kajota kun vaikuttaa myös ruiskun ohjaukseen (ja tod. näk. sytkän).


Näyttäisi olevan kannessa lämpötilan anturi, ja syylärissä erillinen lämpökytkin (78035045000 THERMOSWITCH 95-100 DG), tämä viimeksi mainittu varmaankin pelkästään flektille?

Mitenkäs muiden kytkinosien numerot?
Pikaisella vilkaisulla levyjen ympäriltä pitäisi löytyä muissakin kotareissa käytettyjä osia?

_________________
"The concept of a versatile motorcycle equally at home on dirt and pavement is as old as motorcycling itself"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 21, 2014 7:01 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3045
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Tuohon kytkinjuttuun niin jostain luin jotta freeriden kytkin on sekotelma paria erityyppistä ktm kytkintä, on vanhan mallin kytkinkori ja jousisysteemit (kierrejousin) ja sitten sisemmät osat dds kytkimestä tms... Freerideen (-13) on ihan oma rekluse sarjansa (eri varaosanumerolla) kuin esim 250f:än, -14 mallissa sitten sama kuin 250-350F:issä.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 21, 2014 7:33 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Jep, kitkat on samat kuin vanhassa RFS:ssä, välilevyt oli jonkin muun. Reklusea en ole laittamassa, vaan suoraan ja yksinomaan kytkinkruunuun kiinnittyvän, joka toimii orkkis kytkinlevyjen kanssa, joten navan tai välilevyjen yhteensopivuudella ei ole merkitystä.
Syylärin varaosakuvasta en kyllä lämpötilakytkintä bongannu, pitäiskö -12 mallissakin moinen olla? - niin siis en löytäny netistä kuin -12 mallin varaosakirjat.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 21, 2014 8:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3045
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
http://www.motokeidas.com/shop/tuotteet/KTM-Varaosat
Varaosakirjaa ja räjäytyskuvaa...

kun vain löytäisi vielä sen mistä luki sen tekstin missä oli kerrottu mistä kytkimistä tuo oli kasattu tuo kokoonpano.
Mutta menee jo minun osaamisen ulkopuolelle nuo rakentelut niin eipä voi kuin ihmetellä...

Ja puhaltimen kytkin on osa nro 18 "syylarikuvassa".
Ja kannessa osa 25 sitten lämpötila-anturi eculle jne...

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 133 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com