Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Helmi 25, 2020 12:22 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Tammi 17, 2014 11:53 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Augsburg (Joutseno)
Pyörä: KTM 950 Adventure S + KTM Ultra 1964
Eli tämä ketju liittyy tuonne Adventure 990 ketjuun jossa on jonkin verran käsitelty äänenvaimenninasiaa.

En halunnut olla perusJomppa ja laittaa valmiita tuplaputkia by Wings eller LeoVääns, vaan talven iloksi ajattelin harrastella oman 2-1 version.
Aihioksi löytyi foorumilta melkein ilmaiset 990SM:n alkuperäiset putket, joista oikeanpuoleisen otin käsittelyyn, sillä valmiit 2-1 haarat on tehty oikealle puolelle, tai näin ainakin äkkiseltään itsestäänselvyytenä ajattelin. Toivottavasti en ollut väärässä, pitää tarkistaa asia...

Työjärjestyksenä on, että ensin putki purkuun ja sitten mietitään miten se kasataan mahdollsimman kevyenä. Orkkiskunnossa yksi kannu painoi 4,8km ihmisvaa'alla punnittuna.

Valitettavasti en ilmeisesti osaa linkittää kuvia SkyDrivestä suoraan tähän näkyville. Laitan siis vain linkit. Lopussa linkki kuvahakemistoon.

Lähtötilanne:
http://sdrv.ms/1adCloo

Päädyn avausleikkaus kolmen hitsaustäplän takapuolelta. Tämä helpottaa kummasti paketin ulosvetämistä kun kaikki sisukset ovat kiinni etupäässä.
Leikkaa vain varovasti ulkokuori, ettei sisuskalujen verkkokuori mene poikki mikäli haluat pitää sisuskalut ehjänä.
http://sdrv.ms/1fGinof

Siitä se lähtee, saumassa näkyy eristekankaat joita on putkessa kolme arkkia. Ruuvarilla siivosin leikkaussauman sisäpinnasta rosot pois.
http://sdrv.ms/1eRtoQQ

Jos on liukuvasara, sillä sisukset saattavat lähteä pois, mutta itse käytin taljaa sisuskalujen ulosvetoon.
http://sdrv.ms/1fGiGiT

Tuolta se paketti näyttää kun se liukuu sukkelaan ulos.
http://sdrv.ms/1fGjd4h

Tässä sisukalut melkein ulkona, otin eristekangasarkit pois tässä vaiheessa.
http://sdrv.ms/LrvI6y

Sisuskalut yhtenä siistinä pakettina ulostettu.
http://sdrv.ms/1hz5wlp

Ulosmenoon jää aika pitkä ohut huilu jonka katkaiseminen ilman takapäädyn aukaisemista on vähän hankalaa.
Itse taidan vielä aukausta myös takapäädyn koska ajatuksena on suurentaa ulostuloreikää jolloin koko tuo huilu on poistettava.
http://sdrv.ms/Lrw2Cz

Sisuskalut takaa päin katsottuna. Kaasut tulevat vaih yhdestä rööristä äänenvaimentimen takaosaan josta ottavat kimmokkeen ja lähtevät kohti etuosaa noista pilleistä ja sieltä taas tekevät uukkarin ja poistuvat siitä yhdestä huilusta joka näkyy edellisessä kuvassa. Eli kaasut tekevät matkalla kaksi kertaa 180 asteen käännöksen ja äänenvaimmennus tapahtuu noissa huilujen kammioissa. Varsinaista eristettähän tuolla ei ole.
http://sdrv.ms/1fGjJ2l

Sitten porasin auki ne kolme hitsauspistettä etupäädystä.
http://sdrv.ms/1hz6hLa

Jolloin kun pääty on irroitettu sisukalupaketista, niin katti jää päätyyn kiinni. Katti on 60mm halkaisijaltaan ja n. 80-100mm pituudeltaan.
http://sdrv.ms/LgVkT8

Lyhensin katin ja ympärillä olevan putken koska ajatuksena on laittaa erillinen reikäputki tuon katin ulkoputken sisään uudessa kokoonpanossa.'
http://sdrv.ms/1awu2i1

Ja sitten katin roippeet pois siitä putkesta. Pylväsporakoneella reikää reiän viereen oli aika nopea tapa. Sitten loppuja raspaamalla pois.
http://sdrv.ms/1hz6Nc7


Kaikki kuvat avauksesta
http://sdrv.ms/1h81ZcS

Eli jatkotoimina avaan vielä tuon takapäädyn, jotta saan ohuen huilun pois ja tilalle reikäputken sisäputkeksi. Motonetista saa erikokoisia reikäputkia, itse käytän joko 40mm tai 44mm koska laskin, että 41mm:n putken aukko vastaa kahden orkkisputken aukkoja. En tiedä onko ajattelutavassa mitään tieteellistä faktaa, mutta lähdin mitoituksessa siitä, että kun nyt kahden sylinterin kaasut tulevat vain yhdestä rööristä niin ei ahdistaisi niin paljoa kuin käyttämällä alkuperäistä 29mm:n kokoista huilua.

Sisäputki tulee siis kiinteästi kiinni takalaippaan ja sukeltaa etupäässä sopivasti kartionmuotoiseen katin ulkoputkeen. Tuo katin putki on kyllä ideaali tälläiseen totutusvaihtoehtoon. Eli se katin putki oli siis takapäästään dia=60mm ja supistuu siitä sitten muutaman selntin jälkeen kartiona dia=40mm:iin. Eli tuo suurempi alkuhalkaisija ohjaa sisäputken oikeaan paikkaan äänenvaimentimen koontivaiheessa ja kun pituus on juuri oikea, niin sisäputken pää kohtaa kartion ja tekee liitoksesta suht tiiviin.

Etupään voi siis hitsata takaisin ulkokuoreen ja samalla täyttää ne reiät. Tai sitten lyhentää hieman putkea niin ei tarvitse turata reikien kanssa.

Valmiista äänenvaimentimesta tulee siis purettava takapäästään. Eli takapään sisäpintaan hitsataan parin sentin pituinen siivu peltiä joss on esim. 6-8 reikää. Vastaaville kohdille ulkokuoreen tehdään reikiä. Eli tuo takakappale työnnetään sisäputkineen ja putken ympärille tulevine vaimenninvilloineen ulkokuoren sisälle jolloin muodostuu holkkiliitos. Liitos kiinnitetään popniiteillä. Liitoksen voi tietysti tiivistää sopivalla tiivisteellä esim. pakoputken paikkausmassalla tms.

Teoriassa homman pitäisi olla aika selkeä ja toimiva, saa nähdä miten käytännössä käy.

Minun pitää vielä tehdä etupäähän sopiva holkki koska Supermoton kiinnityskohta on äänenvaimentimeen nähden kohtisuorassa kun taas Adventuressa kiinnitys on vinossa. Mutta tuota kiinitystä ihmetellään sitten kun on saatu kollektoriputki esim. Puolan pojilta (21Brothers).

Marko

_________________
Pessimisti ei pety!

Marko & KTM 450 EXC -13


Viimeksi muokannut MarkoV päivämäärä Ma Tammi 20, 2014 1:29 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 11:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Augsburg (Joutseno)
Pyörä: KTM 950 Adventure S + KTM Ultra 1964
Ja projekti jatkuu.

Takapäädyn avaus:
http://sdrv.ms/1dF32Tl

Sieltä paljastuu tälläistä sälää:
http://sdrv.ms/1h1lVy3

Reikäputki tulee minun sovelluksessa kiinni takapäätyyn. Motonetin 44mm:n putki käy hyvin tuohon alkuperäiseen välykseen.
http://sdrv.ms/1dF39OI

Pikuisen pienensin välystä pajottamalla ja sitten vähän migillä kiinni.
http://sdrv.ms/1dF3i4N

Sitten käsittelyyn etupää joka on katkaisun jälkeen tämän näköinen.
http://sdrv.ms/1dF3q44

Leikkasin n. 15mm leveän suikaleen päädystä irti.
http://sdrv.ms/1h1mBn8
http://sdrv.ms/1h1mIiC

Tuo suikale hitsatan kiinni etupään laipan sisäpuolelle eli tästä suikaleesta tulee avattavan äänenvaimentimen "sisäputki".
http://sdrv.ms/1dF3AIJ

Tässä vähän mallausta purettavan äänenvaimentimen kiinnityksestä. Eli nuo kaksi eri osaa liitetään kiinni popniitellä kuten tehdasvalmisteisissakin putkissa usein on tapana. Popniittien reiät puuttuvat.
http://sdrv.ms/LlNwPO

Tässä sitten pääosat.
http://sdrv.ms/1dF3Kjo

Koottuna tämännäköinen, päällysputki on luonnollisesti tuossa välissä lopullisesti koottuna.
http://sdrv.ms/LlNZS5

Ja sitten tuon näköinen on lopputulos. Eli tuosta vielä puuttuu takapään tig-hitsaus. Itse en tuota lähde huonolla täytelankamigillä pilaamaan. Serkku hitsaa kunnon koneella. Ja sitten ten vielä ne popniittien paikat tuohon etupäähän putken ollessa kiinni pyörässä, että tupää tulee oikeaan asentoon.
Putki on siis huollettavissa villojen suhteen.
http://sdrv.ms/1diCGAy

Marko

_________________
Pessimisti ei pety!

Marko & KTM 450 EXC -13


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 19, 2014 9:38 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Augsburg (Joutseno)
Pyörä: KTM 950 Adventure S + KTM Ultra 1964
Laitetaas viimeisimmät kuvat.

Reikäputken ympärille alkuperäistä mattoa. Toive on, että tämä pitäisi villat putken sisällä mahdollisiman pitkään.
http://sdrv.ms/1jfCgTK

Sitten pieni kerros villamattoa. Kiinni maalarinteipillä, kai ne sieltä palaa tai muuten häviää pois...
http://sdrv.ms/1jfCsm0

Ja sitten putki nipussa.
http://sdrv.ms/1fNhzOy

Tässä ei ole nyt kuvaa siitä varsinaisesta villatäytöstä. Eli ulkokuoren ja tuon valkoisen villamaton väliin on tumpattu Motonetistä harmaata äänenvaimenninvillaa. Se villa on paljon hauraampaa kuin tuo valkoinen matto.


Sitten tallivisiitti mopon luokse:

Alkuun kuva orkkisputkesta paikallaan:
http://sdrv.ms/1eWQmGb

Ja sitten väliputkista, tämän lähinnä itselleni muistiavuksi kun koti=paja ei ole siellä missä pyörä...
http://sdrv.ms/1eKHjWr

Ja sitten Powered by Stefa -versio mallattuna paikoilleen.
Takapää on vasta hepissä ja etupäästä puuttuu popniitit.
Ajatus on katsoa etupään asento oikeaksi pyörässä. Kiinnityspulttien osalta tällä ei olekaan merkitystä kun väliputkessa oleva kiinnityslaippa pyörii ympäri eli sen voi hollata asentoon kuin asentoon. Etupäädyn asennolla on merkitystä ainostaa sen kumitutin osalta joka vastaa sivukatteisiin, että katteet ei ota kiinni äänenvaimentimeen.
Porasin sitten kotona poppareiden reiät myös etukappaleeseen. Myös villat on laitettu putkeen.
http://sdrv.ms/1eKHBwL

Olin jostakin saanut päähäni, että Aadventuressa on väliputken kiinnitys ääennvaimentimeen eri kulmassa kuin SM:ssä, mutta näin ei onneksi olekaan vaan putkien kiinnitys on samanlainen molemmissa. Eli tuo uusi putki käy heittämällä paikoilleen. Ainostaan ulostulo on onikeastaan paremmannäköinen SM:n versiossa kun se on viisto eikä suora kuten Adventuressa. Tämä näkyy tuossa viimeisessä kuvassa.

_________________
Pessimisti ei pety!

Marko & KTM 450 EXC -13


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 20, 2014 8:38 am 

Liittynyt: Ke Kesä 12, 2013 7:04 am
Viestit: 108
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: DR 650 RSE / IC sidecar/ e-cross-bike
Siistii jälkeä oot tehnyt :)
Ootko viellä ottanut savuja irti noilla putkilla, eli mitäköhän on äänimaailma...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 20, 2014 1:26 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Augsburg (Joutseno)
Pyörä: KTM 950 Adventure S + KTM Ultra 1964
malandio kirjoitti:
Siistii jälkeä oot tehnyt :)
Ootko viellä ottanut savuja irti noilla putkilla, eli mitäköhän on äänimaailma...


Savut vielä vapauttamatta, mutta tällä viikolla testataan.

Tässä vielä linkki kaikkiin kuviin.
http://sdrv.ms/1h81ZcS

Marko

_________________
Pessimisti ei pety!

Marko & KTM 450 EXC -13


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 25, 2014 11:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Augsburg (Joutseno)
Pyörä: KTM 950 Adventure S + KTM Ultra 1964
Käyrää tulee:

http://sdrv.ms/1bpiX2r

_________________
Pessimisti ei pety!

Marko & KTM 450 EXC -13


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com