Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Rampe
Viestit: 966
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 8:43 pm
Pyörä: Tervatien kulkijoita
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Kytkimen "sulaminen" oli vähän liioiteltua ja siksi lainausmerkeissä. Tarkoitus oli kommentoida yleisesti "voiko alavääntöä olla liikaa"-kysymykseen. Painava pyörä, hirmuinen alavääntö, ylipehmeä ajopinta ja nätisti pitäisi lähteä liikkeelle. Eihän näitä tilanteita usein ole yhtäaikaisesti päällä, varsinkin viimeistä kohtaa harvoin porukka-ajossa näkyy käytettävän :lol:
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Juukytkin kestää kyllä,mutta jos oot kattonu vääntökäyrää noista mun kuvista,niin huomaat,että vääntö pomppaa jyrkästi heti 2000 rpm;kun tyhjäkäynnillä lähtee märällä assulla parkkiruudusta,ja hipaisee kaasuun samalla kääntäen tielle ,on kerran ollut takapyörä edellä,ja kohta mies kumossa.Tällä mopolla ajellaan murinoilla,niinkuin v-koneilla.St:n oman moottorin jälkeen tarvi opetella ajamaan,kun uusi kone kuulostaakin ihan ykspyttyseltä,10000 rpm kuulostaa samalta kuin 5000 pikkukonessa,ihankuin kone kävisi vain joka toisella kipinällä,kun alkuun ajelin kuulolta,oli kone alkuun joka vaihdossa rajottajalla...

Muoks; aika sama,mitä öljyä,pelaa kuin kello,15 40 motulia oon tunkenu kesällä,no viimeks laitoin mobilin superbikeä tai jotain kallista se oli 60e kannu,muttei eroa halvasta motulista käytökseltään,joten sitä taas,kun kerran toimii,mielummin halvempaa useammin.
Jiibee
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Elo 13, 2013 10:00 am
Pyörä: xtz-???

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Kuulostaa hemmetin hyvältä.
Mopot: Yamaha XTZ 900 Projekti Projektikuvia
EX: Honda CBR 600 -89, Kawasaki EN 500, Suzuki VS 750 Intruder -87, Suzuki VS 1400 Intruder -97, Yamaha YZF 1000R -00, Suzuki VS 750 Intruder -88, Suzuki 1300 Hayabusa
Jiibee
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Elo 13, 2013 10:00 am
Pyörä: xtz-???

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Tänään ehdin käydä ihmettelemässä lisää. Lähinnä säkhötekniikkaa, kiva kiva.

Kysymyksiä heräsi:
- Saako alkuperäisen virtalukon liitettyä TDM:n johtosarjaan? Alkuperäisessä 1 liitin, 4 johtoa, uudessa käsittääkseni 2 liitintä, 5 + 2.
- Miten tuplaumpioiset valot liitetään noihin johtoihin?

Aiemmista keskusteluista sain sen käsitykset että vääntökäyrien vuoksi tuohon aikomieni vaahtomuovisuodattimien ympärille ei tarvitse säästää ilmansuodatinkoteloa. Muuta rojuahan kopassa ei ole kiinni, onneksi.
Mopot: Yamaha XTZ 900 Projekti Projektikuvia
EX: Honda CBR 600 -89, Kawasaki EN 500, Suzuki VS 750 Intruder -87, Suzuki VS 1400 Intruder -97, Yamaha YZF 1000R -00, Suzuki VS 750 Intruder -88, Suzuki 1300 Hayabusa
Jiibee
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Elo 13, 2013 10:00 am
Pyörä: xtz-???

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Jjahans, toivottavasti tuosta puuttuu joku mittariston sovitejohto.. Mittariston liittimessä on 16 pinniä niin ei ole ihme ettei käsikopelolla saa johtosarja 10-reikästä liitintä siihen.. :evil:
Mopot: Yamaha XTZ 900 Projekti Projektikuvia
EX: Honda CBR 600 -89, Kawasaki EN 500, Suzuki VS 750 Intruder -87, Suzuki VS 1400 Intruder -97, Yamaha YZF 1000R -00, Suzuki VS 750 Intruder -88, Suzuki 1300 Hayabusa
Jiibee
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Elo 13, 2013 10:00 am
Pyörä: xtz-???

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Kiitokset taas Juhanalle, kuvista selvisi paljon.
Parts diagram kertoo että nuo johtosarjan 8 + 4 liittimet tuo sähköt koko etupäälle; vilkut, mittaristo, valot...
Ehdotuksia mistä tuollasen sovitusjohtosarjan sais halavalla?
Mopot: Yamaha XTZ 900 Projekti Projektikuvia
EX: Honda CBR 600 -89, Kawasaki EN 500, Suzuki VS 750 Intruder -87, Suzuki VS 1400 Intruder -97, Yamaha YZF 1000R -00, Suzuki VS 750 Intruder -88, Suzuki 1300 Hayabusa
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Vanha virtalukko menee,kun yhdistää kolme johtoa yhteen.Voin tsekata omasta mitkä,kun otan tankin kohta pois.Tuosta samasta voi ottaa haaran esim.kahvanlämppäreitä tai navia varten,tosin sulaketaulussakin on ylimääräinen liitin virtalukon, ohjaama.Kyllä sulla muistaakseni pitäis olla mittariston johtosarja?Vilkkujen ja valojen piuhat myös,Ite otin tdm:n valojohdoista herätteet releille,mitkä toin 6 neliömillin kaapeleilla(myös miinukset!)sulakkeiden kautta suoraan akulta.Tdm:n latausjännite on varsin korkea myös kuormitettuna,näin saa valotehon maksimoitua,kun tuo jännitteen säilyminen lapuille asti isoilla pinta-aloilla tuo valotehoa n.50 % lisää verrattuna omaan naurettavan ohueen johdotukseen,kun lamppuina on 2 x55/60w halogeenit.
Jiibee
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Elo 13, 2013 10:00 am
Pyörä: xtz-???

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Pitää varmaan katsella nuo johdot ja laatikot vielä neljänteen kertaan.. En kyllä löytänyt kun xtz:n omat johdot joissa oli lampun liittimet. Valojen johdot voisi kyllä paksuntaa samalla tavalla. Se virtalukon liitäntä olisi hyvä tietää, vaikka ei tuosta taida savuja saada vielä aikoihin muutenkaan. Eli jos viitsit sen kytkennän katsoa niin mukava olisi.

Sent from my GT-P3100 using Tapatalk
Mopot: Yamaha XTZ 900 Projekti Projektikuvia
EX: Honda CBR 600 -89, Kawasaki EN 500, Suzuki VS 750 Intruder -87, Suzuki VS 1400 Intruder -97, Yamaha YZF 1000R -00, Suzuki VS 750 Intruder -88, Suzuki 1300 Hayabusa
Jiibee
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Elo 13, 2013 10:00 am
Pyörä: xtz-???

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Laitetaan tänne kun en muuta paikkaa keksi:
- Osaako joku sanoa käyvän arvon hiljattain rempatulle xtz-750 kokonaiselle moottorille kaasareineen?


Sopiiko tuosta koneesta mitkään osat TDM900 koneeseen? Laturia ja starttia lähinnä ajattelin.

Yksi vaihtoehto olisi tietysti ostaa mikroauton runko ja pultata tuo siihen :twisted:
Mopot: Yamaha XTZ 900 Projekti Projektikuvia
EX: Honda CBR 600 -89, Kawasaki EN 500, Suzuki VS 750 Intruder -87, Suzuki VS 1400 Intruder -97, Yamaha YZF 1000R -00, Suzuki VS 750 Intruder -88, Suzuki 1300 Hayabusa
Jiibee
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Elo 13, 2013 10:00 am
Pyörä: xtz-???

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Muutama tilannekuva.

Tuosta
Tästä
ja tästä

Päivän touhuja:
- Takapään sähköt yhden liittimen taakse -> 14 liitosta tinattu ja kutistesukka päälle
- Jännitteensäädin kiinni. Saa nähdä miten uusi asento istuu katteiden kanssa.
- Paljon ihmettelyä ja suunnittelua.

Juhanalle olis taas kysymyksiä...
- Miten sait Teneren putket kiinni lohkoon? Pinnapultit ei riitä koska pakoaukkojen syvennykset on matalammat kun Teneren omat. Lyhensitkö putkia vai laitoitko pidemmät pultit?
- Sähkökuvien mukaan bensapumpulle menee 4 piuhaa, nyt kuitenkin liittimiä on kaksi. Miten tuon toteutit?
- Mitä seurauksia on jos laitan bensan paluun tankin toiseen hanaan kiinni? En ole aiemmin törmännyt tankkiin jossa on hanat kummassakin poskessa.. Jääkö tankin kapasiteettia käyttämättä, eli onko nuo hanat samassa t-kappaleessa vakiossa?
Mopot: Yamaha XTZ 900 Projekti Projektikuvia
EX: Honda CBR 600 -89, Kawasaki EN 500, Suzuki VS 750 Intruder -87, Suzuki VS 1400 Intruder -97, Yamaha YZF 1000R -00, Suzuki VS 750 Intruder -88, Suzuki 1300 Hayabusa
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Jiibee kirjoitti: - Sähkökuvien mukaan bensapumpulle menee 4 piuhaa, nyt kuitenkin liittimiä on kaksi. Miten tuon toteutit?
- Mitä seurauksia on jos laitan bensan paluun tankin toiseen hanaan kiinni? En ole aiemmin törmännyt tankkiin jossa on hanat kummassakin poskessa..
Taitaa lähes kaikissa ruisku vehkeissä olla vakiona tankin sisäinen pumppu..samassa bensamittarin anturi.
Se selittää neljä johtoa.
Onko sinulla ulkoinen pumppu kun noita letkulinjoja kyselit..tuleeko tuohon väliin paineensäädin?
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Jiibee
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Elo 13, 2013 10:00 am
Pyörä: xtz-???

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

pekkas kirjoitti:
Jiibee kirjoitti: - Sähkökuvien mukaan bensapumpulle menee 4 piuhaa, nyt kuitenkin liittimiä on kaksi. Miten tuon toteutit?
- Mitä seurauksia on jos laitan bensan paluun tankin toiseen hanaan kiinni? En ole aiemmin törmännyt tankkiin jossa on hanat kummassakin poskessa..
Taitaa lähes kaikissa ruisku vehkeissä olla vakiona tankin sisäinen pumppu..samassa bensamittarin anturi.
Se selittää neljä johtoa.
Onko sinulla ulkoinen pumppu kun noita letkulinjoja kyselit..tuleeko tuohon väliin paineensäädin?
Ulkoinen pumppu, Teneren tankki ei moista sisällä kun taitaa olla alipainekaasarit vakiona noissa 80-luvun lopun vehkeissä muutenkin. Ei paineensäädintä, vaan ruiskurungoilta on takaisinvirtaus. Sillä kyselin tuota tankin hanojen logiikkaa, kun bensa lämpenee pumpussa koneen takana suojassa ja varsinkin hitaassa ajossa pienillä kierroksilla suurimmaksi osaksi sama bensa kiertää takaisinvirtaukselta uudestaan pumpulle ja jossain vaiheessa saattaa tulla ongelmia jos bensa kuumenee niin paljon että höyrystyy kuplaksi pumppuu/letkuihin.

Pitää vilkaista selvittäisikö jotkut kuvat asiaa lisää.
Mopot: Yamaha XTZ 900 Projekti Projektikuvia
EX: Honda CBR 600 -89, Kawasaki EN 500, Suzuki VS 750 Intruder -87, Suzuki VS 1400 Intruder -97, Yamaha YZF 1000R -00, Suzuki VS 750 Intruder -88, Suzuki 1300 Hayabusa
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Jää osa tankista käyttämättä jos tuhlaat toisen hanan paluuseen.

Onko tdm:ssä kans ulkoinen pumppu?
Teneren omassa ei varmaan riitä paine ruiskun kanssa ku ressulle joutuessaki joutuu sahaa pitkään.

Oliko tässä muuten jarrujen suhteen aateltu jotain?

Vakiot on vähä vaisut jopa vakiotehoille.
Jostain pitäisi kyllä löytyy sovitteille piirustukset että mahtuu 320millinen laikka.

Toki tuota settiä saa valmiinaki johonki reiluun kolmeen hunttiin. Tietäisi vaan minkä laikkaa ne tuos käyttää niin vois kysellä tekijää adaptereille, jos vaikka vähä säästäis.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja ceevu »

mitä pumppua tossa käytetään? toivottavasti itellekin tulee jossain vaiheessa tarvetta ulkoselle ruiskun pumpulle...
Viimeksi muokannut ceevu, Ke Marras 20, 2013 10:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jiibee
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Elo 13, 2013 10:00 am
Pyörä: xtz-???

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Kaikki levyt on uusittu, muuten lienevät vakiot. Muutoskatsastuksen asti saa olla, sitten katson tarviiko muutoksia. Ihan tarvikepumpulla mennään.

Sent from my GT-P3100 using Tapatalk
Mopot: Yamaha XTZ 900 Projekti Projektikuvia
EX: Honda CBR 600 -89, Kawasaki EN 500, Suzuki VS 750 Intruder -87, Suzuki VS 1400 Intruder -97, Yamaha YZF 1000R -00, Suzuki VS 750 Intruder -88, Suzuki 1300 Hayabusa
Vastaa Viestiin