Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

tmckeown
Viestit: 87
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 2:56 pm
Pyörä: Triumph Tiger T-400

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja tmckeown »

Jep

Nyt se on takaa samanlevyinen kuin Super Teneren vakiotakahaarukka

Timo
Luisu
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Huhti 09, 2014 2:34 pm
Pyörä: cb350/nx650/busa/blade/bmw r65
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja Luisu »

skuikka kirjoitti:Lähinnä väsymismurtumariski pyörii mielessä kun tuolla alapinnalla on saumaa. Sinne tulee aika kova väsyttävä vetojännitys kun tulee iskuja takarenkaaseen.
Kannattaa tarkkailla.
Maastofillarin runkoja kun olen paikkaillut hitsillä ja on jäänyt jännittämään murtumat, olen vetäissy kilikalimaalia pintaan, se lohkeaa niin helposti että näkee heti jos jossain kohti on ylimääräistä liikettä.
Noissa maastofillafeissa on muuten se ongelma että ovat usein 7000 sarjan alumiinia ja se on niin kovaa että murtuu siksi. Tämä swingi on mm. valmistettu huomattavasti pehmeemmästä alumiinista ja joustaa hieman, Tällöin murtumisriski on huomattavasti pienempi.
Kestoon vaikuttaa myös aina valittu täytelanka. ;)
tmckeown
Viestit: 87
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 2:56 pm
Pyörä: Triumph Tiger T-400

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja tmckeown »

No niin...

Kun jotain muuttaa niin mikään ei sovi, joka ei sinänsä ole mikään yllätys. :roll:

No ei käy YZ:tan takalinkut eikä käy Hyperin takalinkut, niin mitä tehdään?

No tehdään ensin "työkalu" jolla voi simuloida erilaisia linkkuversioita ja sitten tekemään protoja...

Tässä taas muutama kuva, tuli vaan liian hyvä, joten taas pyörittelemään lisää...
Tavoitteena 220mm joustoa, jolla iskunvaimentimen pitäisi painua n. 100mm sisään ja samalla siirretään iskuvaimentimen
korvaa parisenttiä eteen ja alaspäin jotta se a) mahtuu sinne ja b) ei osu koneen takaosaan painuessaan kasaan.

Timo
Liitteet
Proto paikoillaan
Proto paikoillaan
Eka proto
Eka proto
"työkalu"
"työkalu"
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja timo »

tmckeown kirjoitti:Siinä on takapään ja pakoputken rakennussarjat aluillaan

Timo
Tuleeko putki vanhalle paikalle?
Ajattelin vaan, että koska et näköjään arkaile metallihommissa, sen (putken) linjaamisessa vasemmalta- laturin päältä on etunsa. Jos siis katsot tarpeelliseksi.
Mopo kapenee aika hyvin, oikean jalkatapin ja varsinkin jarrupolkimen saa täysin suojaan osumilta.
tmckeown
Viestit: 87
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 2:56 pm
Pyörä: Triumph Tiger T-400

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja tmckeown »

Moi,

Putki tulee näillä näkymin vanhalle paikalleen toki hiukka modattuna takaa.

Taas päästiin askel eteenpäin, eli linkkujen proto 5 tuntuu toimivan

Taakse tuli joustoa nyt sitten 270mm ja takapää nousi ainoastaan 20mm vakiosta.
Iskunvaimentimen yläpäätä joutuu siirtämään joku 20mm taaksepäin, jotta saadaan jousikin mahtumaan väliin.
Tämä sopii hyvin koska YZ:tan keula on 60mm pidempi, mutta sitä pystyy nostamaan T-kappaleista sen 30mm.

Seuraavaksi ostamaan chromymölyputkea ja TIG-lankaa, jotta saadaan protosta valmis tuote.

Tässä muutama kuva takajousituksen ensi testeistä:

Timo
Liitteet
YZ:tan iskunvaimennin pohjaanlyöntikumia vasten, se antaa vielä periksi 35mm
YZ:tan iskunvaimennin pohjaanlyöntikumia vasten, se antaa vielä periksi 35mm
Joustoa 220mm ja nyt alkaa pohjaanlyöntikumi painua kasaan.
Joustoa 220mm ja nyt alkaa pohjaanlyöntikumi painua kasaan.
YZ:tan iskunvaimennin pisimmillään
YZ:tan iskunvaimennin pisimmillään
Takajousitus ala-asennossaan, stopparina toimii iskunvaimentimen iskunpituus niinkuin kuuluukin.
Takajousitus ala-asennossaan, stopparina toimii iskunvaimentimen iskunpituus niinkuin kuuluukin.
Takalinkun proto nro 5
Takalinkun proto nro 5
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja timo »

Takapään nostolla suhteessa etupäähän on iso vaikutus tuossa rungossa.
XTZ kulkee vakioasennossaan veltosti mutkissa. Sitä voi huoletta säätää reippaasti "nokalleen", eli keulakulmaa jyrkentäen.
Mulla ainakin toimi hyvin sillain. Nopeutui mukavasti, eikä voblannut.
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja timo »

Tolleen vetäisin savupiipun vasemmalle. Ainoastaan akku jäi katveeseen. Eli sen irroittaminen vaati putken irroittamisen.
Liitteet
Jämsä -12.jpg
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Siitähän komee laitos tuli 8)
Yksinäinen Susi
tmckeown
Viestit: 87
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 2:56 pm
Pyörä: Triumph Tiger T-400

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja tmckeown »

Do diin, homma edistyy taaperrettu on kuin mummo lumessa :roll:

Nyt on takaiskunvaimentimen kiinnityspaikat tehty ja iskunvaimenninkin liikkuu osumatta matkalla mihinkään.
Joustoa tuli taakse se 270mm eli "hiukka" vakioa enemmän :lol:

Eka testi tehty YZ:tan iskari paikallaan ja takapyörä kiinni. 57kg supermotojousi vain käsikireydessä. (vakio on manuaalin mukaan 140kg) No takapää vajosi vain 40mm kun pyörän laittoi normiasentoon, joten en taida tuota vakiojousta edes kokeilla.

Uuden alalinkun runko on tehty ja seuraavaksi 40mm terästangosta rupean vääntämään siihen sopivia holkkeja ja niihin sorvilla laakeripesiä. Runko tehty chromymölystä, joten jos se hajoaa niin...

Timo
Liitteet
YZ:tan iskari paikoillaan...
YZ:tan iskari paikoillaan...
Alalinkun koiranluu kiinni paikoillaan...
Alalinkun koiranluu kiinni paikoillaan...
Iskarin yläkorvaa siirretty 25mm taaksepäin, jotta saatu jouselle lisää tilaa...
Iskarin yläkorvaa siirretty 25mm taaksepäin, jotta saatu jouselle lisää tilaa...
Runkoa joutui muokkaamaan, jotta koiranluun pultin saa irti ja kiinni...
Runkoa joutui muokkaamaan, jotta koiranluun pultin saa irti ja kiinni...
Alalinkun koiranluun kiinnityspiste rungossa...
Alalinkun koiranluun kiinnityspiste rungossa...
Viimeksi muokannut tmckeown, La Tammi 16, 2016 2:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tmckeown
Viestit: 87
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 2:56 pm
Pyörä: Triumph Tiger T-400

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja tmckeown »

jatkuu...

Timo
Liitteet
Liimaus tehty, sorvin vuoro...
Liimaus tehty, sorvin vuoro...
Antti liimaa...
Antti liimaa...
Alalinkku vaiheessa...
Alalinkku vaiheessa...
Mahtuu mahtuu... purista perseellä...
Mahtuu mahtuu... purista perseellä...
YZ:tan iskarin alapää paikoillaan testilinkussa...
YZ:tan iskarin alapää paikoillaan testilinkussa...
tmckeown
Viestit: 87
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 2:56 pm
Pyörä: Triumph Tiger T-400

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja tmckeown »

Äänenvaimentimen ja pakoputkiston sovittelua...

Takalokkarina kuvassa vakio WR:n takalokasuoja nippusiteillä testiä varten kiinni...

Timo
Liitteet
2016-01-16 20.31.2web7.jpg
takaankkaweb.jpg
2016-01-16 20.17.14web.jpg
tmckeown
Viestit: 87
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 2:56 pm
Pyörä: Triumph Tiger T-400

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja tmckeown »

Piti hakea lisää materiaalia...

Timo
Liitteet
2016-01-18 13.58.06-2web.jpg
tmckeown
Viestit: 87
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 2:56 pm
Pyörä: Triumph Tiger T-400

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja tmckeown »

No niin,

Nyt on pakoputki kiinnikkeineen valmiina.
Seuraavaksi pääsee jalkatappien kimppuun...

Takavanne on Vatasen Markolla (Symotic), kun keskilinja oli 12mm poskellaan.
Tulee samalla uudet 4mm rosteripinnat

Timo
Liitteet
Koko paketti paikoillaan...
Koko paketti paikoillaan...
Alkukäyrä paikoillaan ja kiinnikkeet tehty
Alkukäyrä paikoillaan ja kiinnikkeet tehty
Saumojen hiontaa...
Saumojen hiontaa...
Stumpit paikoillaan, valmiina loppu putkiston kiinni heppaukseen
Stumpit paikoillaan, valmiina loppu putkiston kiinni heppaukseen
Käyrän alkupäät uusiksi, oli vanhat lahonneet sen verran pahasti
Käyrän alkupäät uusiksi, oli vanhat lahonneet sen verran pahasti
tmckeown
Viestit: 87
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 2:56 pm
Pyörä: Triumph Tiger T-400

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja tmckeown »

Pakoputken puoleinen jalkatappi alkaa olla valmiina.

Seuraavaksi takajarrupolkimen teko tuohon jalkatapin yhteyteen...

Timo
Liitteet
2016-01-22 09.24.35web.jpg
2016-01-22 09.24.21web.jpg
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Mä olisin samalla vaivalla hommannu tuohon jotkut kunnon jalkatapit, noi alkuperäiset kun ei oo häävit.
Onko toi materiaali saman vahvuista kuin orkkis, muistelisin et oli melko paksua. Tuohon takasaumaan tulee kyl melkosii vääntöi jossain hypyssä kun vääntövarsi on noin pitkä.

Hyvältä näyttää kyllä muuten.

Juhana:n projektikuvissa tuohon on sovitettu tdm:n poljin jos siitä saa jotain vinkkii.
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... 2A#p124052
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Vastaa Viestiin