Yamaha XTZ900 Hyper Tenere
Valvoja: Moderaattorit
Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere
Jep
Nyt se on takaa samanlevyinen kuin Super Teneren vakiotakahaarukka
Timo
Nyt se on takaa samanlevyinen kuin Super Teneren vakiotakahaarukka
Timo
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Huhti 09, 2014 2:34 pm
- Pyörä: cb350/nx650/busa/blade/bmw r65
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere
Noissa maastofillafeissa on muuten se ongelma että ovat usein 7000 sarjan alumiinia ja se on niin kovaa että murtuu siksi. Tämä swingi on mm. valmistettu huomattavasti pehmeemmästä alumiinista ja joustaa hieman, Tällöin murtumisriski on huomattavasti pienempi.skuikka kirjoitti:Lähinnä väsymismurtumariski pyörii mielessä kun tuolla alapinnalla on saumaa. Sinne tulee aika kova väsyttävä vetojännitys kun tulee iskuja takarenkaaseen.
Kannattaa tarkkailla.
Maastofillarin runkoja kun olen paikkaillut hitsillä ja on jäänyt jännittämään murtumat, olen vetäissy kilikalimaalia pintaan, se lohkeaa niin helposti että näkee heti jos jossain kohti on ylimääräistä liikettä.
Kestoon vaikuttaa myös aina valittu täytelanka.
Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere
No niin...
Kun jotain muuttaa niin mikään ei sovi, joka ei sinänsä ole mikään yllätys.
No ei käy YZ:tan takalinkut eikä käy Hyperin takalinkut, niin mitä tehdään?
No tehdään ensin "työkalu" jolla voi simuloida erilaisia linkkuversioita ja sitten tekemään protoja...
Tässä taas muutama kuva, tuli vaan liian hyvä, joten taas pyörittelemään lisää...
Tavoitteena 220mm joustoa, jolla iskunvaimentimen pitäisi painua n. 100mm sisään ja samalla siirretään iskuvaimentimen
korvaa parisenttiä eteen ja alaspäin jotta se a) mahtuu sinne ja b) ei osu koneen takaosaan painuessaan kasaan.
Timo
Kun jotain muuttaa niin mikään ei sovi, joka ei sinänsä ole mikään yllätys.
No ei käy YZ:tan takalinkut eikä käy Hyperin takalinkut, niin mitä tehdään?
No tehdään ensin "työkalu" jolla voi simuloida erilaisia linkkuversioita ja sitten tekemään protoja...
Tässä taas muutama kuva, tuli vaan liian hyvä, joten taas pyörittelemään lisää...
Tavoitteena 220mm joustoa, jolla iskunvaimentimen pitäisi painua n. 100mm sisään ja samalla siirretään iskuvaimentimen
korvaa parisenttiä eteen ja alaspäin jotta se a) mahtuu sinne ja b) ei osu koneen takaosaan painuessaan kasaan.
Timo
Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere
Tuleeko putki vanhalle paikalle?tmckeown kirjoitti:Siinä on takapään ja pakoputken rakennussarjat aluillaan
Timo
Ajattelin vaan, että koska et näköjään arkaile metallihommissa, sen (putken) linjaamisessa vasemmalta- laturin päältä on etunsa. Jos siis katsot tarpeelliseksi.
Mopo kapenee aika hyvin, oikean jalkatapin ja varsinkin jarrupolkimen saa täysin suojaan osumilta.
Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere
Moi,
Putki tulee näillä näkymin vanhalle paikalleen toki hiukka modattuna takaa.
Taas päästiin askel eteenpäin, eli linkkujen proto 5 tuntuu toimivan
Taakse tuli joustoa nyt sitten 270mm ja takapää nousi ainoastaan 20mm vakiosta.
Iskunvaimentimen yläpäätä joutuu siirtämään joku 20mm taaksepäin, jotta saadaan jousikin mahtumaan väliin.
Tämä sopii hyvin koska YZ:tan keula on 60mm pidempi, mutta sitä pystyy nostamaan T-kappaleista sen 30mm.
Seuraavaksi ostamaan chromymölyputkea ja TIG-lankaa, jotta saadaan protosta valmis tuote.
Tässä muutama kuva takajousituksen ensi testeistä:
Timo
Putki tulee näillä näkymin vanhalle paikalleen toki hiukka modattuna takaa.
Taas päästiin askel eteenpäin, eli linkkujen proto 5 tuntuu toimivan
Taakse tuli joustoa nyt sitten 270mm ja takapää nousi ainoastaan 20mm vakiosta.
Iskunvaimentimen yläpäätä joutuu siirtämään joku 20mm taaksepäin, jotta saadaan jousikin mahtumaan väliin.
Tämä sopii hyvin koska YZ:tan keula on 60mm pidempi, mutta sitä pystyy nostamaan T-kappaleista sen 30mm.
Seuraavaksi ostamaan chromymölyputkea ja TIG-lankaa, jotta saadaan protosta valmis tuote.
Tässä muutama kuva takajousituksen ensi testeistä:
Timo
- Liitteet
Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere
Takapään nostolla suhteessa etupäähän on iso vaikutus tuossa rungossa.
XTZ kulkee vakioasennossaan veltosti mutkissa. Sitä voi huoletta säätää reippaasti "nokalleen", eli keulakulmaa jyrkentäen.
Mulla ainakin toimi hyvin sillain. Nopeutui mukavasti, eikä voblannut.
XTZ kulkee vakioasennossaan veltosti mutkissa. Sitä voi huoletta säätää reippaasti "nokalleen", eli keulakulmaa jyrkentäen.
Mulla ainakin toimi hyvin sillain. Nopeutui mukavasti, eikä voblannut.
Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere
Tolleen vetäisin savupiipun vasemmalle. Ainoastaan akku jäi katveeseen. Eli sen irroittaminen vaati putken irroittamisen.
Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere
Do diin, homma edistyy taaperrettu on kuin mummo lumessa
Nyt on takaiskunvaimentimen kiinnityspaikat tehty ja iskunvaimenninkin liikkuu osumatta matkalla mihinkään.
Joustoa tuli taakse se 270mm eli "hiukka" vakioa enemmän
Eka testi tehty YZ:tan iskari paikallaan ja takapyörä kiinni. 57kg supermotojousi vain käsikireydessä. (vakio on manuaalin mukaan 140kg) No takapää vajosi vain 40mm kun pyörän laittoi normiasentoon, joten en taida tuota vakiojousta edes kokeilla.
Uuden alalinkun runko on tehty ja seuraavaksi 40mm terästangosta rupean vääntämään siihen sopivia holkkeja ja niihin sorvilla laakeripesiä. Runko tehty chromymölystä, joten jos se hajoaa niin...
Timo
Nyt on takaiskunvaimentimen kiinnityspaikat tehty ja iskunvaimenninkin liikkuu osumatta matkalla mihinkään.
Joustoa tuli taakse se 270mm eli "hiukka" vakioa enemmän
Eka testi tehty YZ:tan iskari paikallaan ja takapyörä kiinni. 57kg supermotojousi vain käsikireydessä. (vakio on manuaalin mukaan 140kg) No takapää vajosi vain 40mm kun pyörän laittoi normiasentoon, joten en taida tuota vakiojousta edes kokeilla.
Uuden alalinkun runko on tehty ja seuraavaksi 40mm terästangosta rupean vääntämään siihen sopivia holkkeja ja niihin sorvilla laakeripesiä. Runko tehty chromymölystä, joten jos se hajoaa niin...
Timo
- Liitteet
Viimeksi muokannut tmckeown, La Tammi 16, 2016 2:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere
jatkuu...
Timo
Timo
Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere
Äänenvaimentimen ja pakoputkiston sovittelua...
Takalokkarina kuvassa vakio WR:n takalokasuoja nippusiteillä testiä varten kiinni...
Timo
Takalokkarina kuvassa vakio WR:n takalokasuoja nippusiteillä testiä varten kiinni...
Timo
Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere
No niin,
Nyt on pakoputki kiinnikkeineen valmiina.
Seuraavaksi pääsee jalkatappien kimppuun...
Takavanne on Vatasen Markolla (Symotic), kun keskilinja oli 12mm poskellaan.
Tulee samalla uudet 4mm rosteripinnat
Timo
Nyt on pakoputki kiinnikkeineen valmiina.
Seuraavaksi pääsee jalkatappien kimppuun...
Takavanne on Vatasen Markolla (Symotic), kun keskilinja oli 12mm poskellaan.
Tulee samalla uudet 4mm rosteripinnat
Timo
Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere
Pakoputken puoleinen jalkatappi alkaa olla valmiina.
Seuraavaksi takajarrupolkimen teko tuohon jalkatapin yhteyteen...
Timo
Seuraavaksi takajarrupolkimen teko tuohon jalkatapin yhteyteen...
Timo
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: Yamaha XTZ900 Hyper Tenere
Mä olisin samalla vaivalla hommannu tuohon jotkut kunnon jalkatapit, noi alkuperäiset kun ei oo häävit.
Onko toi materiaali saman vahvuista kuin orkkis, muistelisin et oli melko paksua. Tuohon takasaumaan tulee kyl melkosii vääntöi jossain hypyssä kun vääntövarsi on noin pitkä.
Hyvältä näyttää kyllä muuten.
Juhana:n projektikuvissa tuohon on sovitettu tdm:n poljin jos siitä saa jotain vinkkii.
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... 2A#p124052
Onko toi materiaali saman vahvuista kuin orkkis, muistelisin et oli melko paksua. Tuohon takasaumaan tulee kyl melkosii vääntöi jossain hypyssä kun vääntövarsi on noin pitkä.
Hyvältä näyttää kyllä muuten.
Juhana:n projektikuvissa tuohon on sovitettu tdm:n poljin jos siitä saa jotain vinkkii.
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... 2A#p124052