DR650 RSE '96
Valvoja: Moderaattorit
DR650 RSE '96
Moi!
Kirjauduin foorumille pitkäaikaisen lueskelun jälkeen. Tarkotus pitää lähinnä päiväkirjaa itselle pyörän rakentelusta, niin voipi sitten kiikkustuolissa tai vakuutusyhtiön korvauspalaverissa muistella mitä tulikaan tehtyä.
Hommasin työkaverilta (96 käyttöönotettu) vuoden 95 DR 650 RSE matkaenduron. Ulkoasu ei oikein pyörässä miellytä, mutta tarkoitus olisi rakennella jotain omiin silmiin sopivampaa.
Tässä pari kuvaa lähtökuosista.
Kaveri on pitänyt pyörää ihan hyvänä ja kytkin oli vastikään rempattu liikkeessä... Uskalsin ostaa, kun edukkaasti vielä sai.
Melkein heti tuli tilailtua foorumin kautta löytyneet "SM" fillarit tähän kikottimeen. Kyseessä siis jonkun vanhan Yamahan (FZR?) vanteet sovitettuna DR:ään.. tai näin ainakin luulen.
Asennushan ei ikinä ole yksinkertaista. Tässä pari kuvaa etufillarin sovittelusta..
Mukana tullutta akselia en uskaltanut ruuvata ihan "loppuun" asti, meni melko jäykäksi lopussa
RSE:n alkuperänen lokarikin lens hyllyn perukoille...
Kuten kuvista näkyy, niin fillari jäi pikkusen oikean puoleiseen reunaan (perästä katsottuna), mutta tuskinpa tuo menoa haittaa.. oli melko ahdasta sovittaa, etupumppua joutui kääntämään suoraksi ja samalla lyömään kumivasaralla akselia, että sai akselin kierteet aluille... Mutta kyllähän tuo sinne meni ja hyvin vielä pyörikin.
Takafillaria asennellessa meinasi usko loppua, melko ahdasta tuntuu olevan. Joutuu varmaan haarukasta leikkaamaan vähäsen alkuperäisen jarrusatulan kiinnityksen "kiskoa" kapeammaksi, että uskaltaa ajaa.. Jarrulevy on ehkä 0,1mm irti tuosta kiskosta.
Mukana tuli myös jonkin sortin reaktiotanko/adapteri tms. mille pitää tehdä kiinnike... Saisikohan sen tuohon jarruletkun kiinnikkeen kohdalle jostain taiteltua...?
Tässä pari kuvaa adapterista....
Tässä alkuperäinen takajarrusatulan kiinnitys
Tähän jäätiin... näyttäähän se jo kivemmalta..
Kirjauduin foorumille pitkäaikaisen lueskelun jälkeen. Tarkotus pitää lähinnä päiväkirjaa itselle pyörän rakentelusta, niin voipi sitten kiikkustuolissa tai vakuutusyhtiön korvauspalaverissa muistella mitä tulikaan tehtyä.
Hommasin työkaverilta (96 käyttöönotettu) vuoden 95 DR 650 RSE matkaenduron. Ulkoasu ei oikein pyörässä miellytä, mutta tarkoitus olisi rakennella jotain omiin silmiin sopivampaa.
Tässä pari kuvaa lähtökuosista.
Kaveri on pitänyt pyörää ihan hyvänä ja kytkin oli vastikään rempattu liikkeessä... Uskalsin ostaa, kun edukkaasti vielä sai.
Melkein heti tuli tilailtua foorumin kautta löytyneet "SM" fillarit tähän kikottimeen. Kyseessä siis jonkun vanhan Yamahan (FZR?) vanteet sovitettuna DR:ään.. tai näin ainakin luulen.
Asennushan ei ikinä ole yksinkertaista. Tässä pari kuvaa etufillarin sovittelusta..
Mukana tullutta akselia en uskaltanut ruuvata ihan "loppuun" asti, meni melko jäykäksi lopussa
RSE:n alkuperänen lokarikin lens hyllyn perukoille...
Kuten kuvista näkyy, niin fillari jäi pikkusen oikean puoleiseen reunaan (perästä katsottuna), mutta tuskinpa tuo menoa haittaa.. oli melko ahdasta sovittaa, etupumppua joutui kääntämään suoraksi ja samalla lyömään kumivasaralla akselia, että sai akselin kierteet aluille... Mutta kyllähän tuo sinne meni ja hyvin vielä pyörikin.
Takafillaria asennellessa meinasi usko loppua, melko ahdasta tuntuu olevan. Joutuu varmaan haarukasta leikkaamaan vähäsen alkuperäisen jarrusatulan kiinnityksen "kiskoa" kapeammaksi, että uskaltaa ajaa.. Jarrulevy on ehkä 0,1mm irti tuosta kiskosta.
Mukana tuli myös jonkin sortin reaktiotanko/adapteri tms. mille pitää tehdä kiinnike... Saisikohan sen tuohon jarruletkun kiinnikkeen kohdalle jostain taiteltua...?
Tässä pari kuvaa adapterista....
Tässä alkuperäinen takajarrusatulan kiinnitys
Tähän jäätiin... näyttäähän se jo kivemmalta..
Viimeksi muokannut andyx, Su Marras 30, 2014 11:52 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- Viestit: 496
- Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
- Pyörä: suzuki
Re: DR650 RSE '96
Valehtelevatko silmäni, vai onko iskarit V-asennossa?
Re: DR650 RSE '96
Äkkiseltään väittäisin, että silmät/kuva valehtelee.
Jarrulevyn puoleista iskaria joutui vääntämään käsivoimilla vähän "ulospäin" että sai viimisen prikan laitettua akselin ja pumpun väliin, joten ei tuo ainakaan sisällepäin taita...
Vastatkaapas hölmölle eturattaan vaihdosta:
paketissa tuli mukana rattaat ja ketjut, eturatasta ruuvailin paikalleen.
Enpä tajunnut katsoa, miten vanha eturatas oli kiinni, mutta kuuluuko tuon eturattaan "hölskyä" siinä akselilla sen jälkeen kun sen on kiinnittänyt lukituslevyyn...?
Jarrulevyn puoleista iskaria joutui vääntämään käsivoimilla vähän "ulospäin" että sai viimisen prikan laitettua akselin ja pumpun väliin, joten ei tuo ainakaan sisällepäin taita...
Vastatkaapas hölmölle eturattaan vaihdosta:
paketissa tuli mukana rattaat ja ketjut, eturatasta ruuvailin paikalleen.
Enpä tajunnut katsoa, miten vanha eturatas oli kiinni, mutta kuuluuko tuon eturattaan "hölskyä" siinä akselilla sen jälkeen kun sen on kiinnittänyt lukituslevyyn...?
-
- Viestit: 496
- Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
- Pyörä: suzuki
Re: DR650 RSE '96
Kyllä, akselin suuntaisesti.
Oliko siinä mukana vaimennuskumi rattaan ja levyn väliin?
Oliko siinä mukana vaimennuskumi rattaan ja levyn väliin?
Re: DR650 RSE '96
Ei ollut omaa kumia, en tiedä pitääkö etsiä "sopivampi", eli pienempi halkaisijaltaan, käyttääkö alkuperäistä vai veteleekö ilman kumia (mikä ei ole useimmissa tapauksissa suotavaa )
-
- Viestit: 496
- Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
- Pyörä: suzuki
Re: DR650 RSE '96
Nakkilan pyörä ja mopo; 15,25€.
Vaihteisto, osa n.39
Vaihteisto, osa n.39
-
- Viestit: 2210
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: DR650 RSE '96
Jos se keula jäi pänniin, kun laitoit sen rikan sinne akseliin, niin todennäköisesti se sen seurauksena on tahmeampi liikkeissään ja syö liukuholkit aika sukkelaan. Liukuputket pitäisi ehdottomasti olla samansuuntaiset.
Re: DR650 RSE '96
Joo, pitää vielä sovitella noita fillareita paremmin. On nyt vain "alustavasti" kiinni.. Ens keväänä vasta ajossa tämä pyörä
Pitää tonne nakkilaan olla yhteydessä, kiitoksia linkistä.
Ja tiedoksi pään pyörittelijöille, tarkoitus on tehdä ihan turvallista käyttöpyörää, ei tule mitään "patentteja" kiinnityksiin tai turhia riskitekijöitä.
Tarkoituksena myös, että alkuperäset vanteet saa kiinni tarvittaessa ja pääsee sorapätkille.
Pitää tonne nakkilaan olla yhteydessä, kiitoksia linkistä.
Ja tiedoksi pään pyörittelijöille, tarkoitus on tehdä ihan turvallista käyttöpyörää, ei tule mitään "patentteja" kiinnityksiin tai turhia riskitekijöitä.
Tarkoituksena myös, että alkuperäset vanteet saa kiinni tarvittaessa ja pääsee sorapätkille.
Re: DR650 RSE '96
Jatketaanpa tätäkin.
Nyt kun perhe lähti isovanhempien luokse visiitille, niin oli itselläni hiukan aikaa perehtyä taas pyörään.
Vanteet saatiin soviteltua, vaati hieman holkkien tekoa ja pientä sorvaamista vanteista. Nyt istuu nätisti, eikä kanita yhtään - mikä onkin pääasia.
Yllätyksenä tuli, että DR650 pyörien välillä on siis noin suuria eroja haarukoissa. Vanteet oli siis alun perin soviteltu 650R:ään, mutta eihän ne "heittämällä" mennyt tohon RSE:hen, kuten alun perin ajattelin/toivoin.
Kerta vanteet saatiin istumaan, onkin aika viedä ne hiekkapuhallettavaksi ja pulverimaalattavaksi. Samaan syssyyn aattelin vetästä takahaarukankin väriin. Kaikista osista tulee mustia, niinkuin koko pyörästäkin.
Samalla repäsin pyörästä reilusti katteet pois. Muutama kate on hieman lohjennut ja ne onkin tarkotus korjata. Sitten vaan väriä päälle kuhan kelit lämpenee, että pystyy maalaamaan tallissa.
Pyörä jäi roikkumaan liinojen varassa tallin katosta, huomenna osat pulveriin.
Mustan värin lisäksi olisi kiva vetää jotkut hieman alkuperäistä muistuttavat teipit kylkeen... ajattelin suunnitella ne itse photarilla, onko kellään tietoa mistä saisi edukkaasti tulostettua omia grafiikoita läpinäkyvälle teipille? Joku painotalo kai tässäkin auttaa..
Lisäksi pitäisi viritellä tuo Koson DB01R myös pyörään.. sekin lojuu paketissa pöydällä odoitellen.
Nyt kun perhe lähti isovanhempien luokse visiitille, niin oli itselläni hiukan aikaa perehtyä taas pyörään.
Vanteet saatiin soviteltua, vaati hieman holkkien tekoa ja pientä sorvaamista vanteista. Nyt istuu nätisti, eikä kanita yhtään - mikä onkin pääasia.
Yllätyksenä tuli, että DR650 pyörien välillä on siis noin suuria eroja haarukoissa. Vanteet oli siis alun perin soviteltu 650R:ään, mutta eihän ne "heittämällä" mennyt tohon RSE:hen, kuten alun perin ajattelin/toivoin.
Kerta vanteet saatiin istumaan, onkin aika viedä ne hiekkapuhallettavaksi ja pulverimaalattavaksi. Samaan syssyyn aattelin vetästä takahaarukankin väriin. Kaikista osista tulee mustia, niinkuin koko pyörästäkin.
Samalla repäsin pyörästä reilusti katteet pois. Muutama kate on hieman lohjennut ja ne onkin tarkotus korjata. Sitten vaan väriä päälle kuhan kelit lämpenee, että pystyy maalaamaan tallissa.
Pyörä jäi roikkumaan liinojen varassa tallin katosta, huomenna osat pulveriin.
Mustan värin lisäksi olisi kiva vetää jotkut hieman alkuperäistä muistuttavat teipit kylkeen... ajattelin suunnitella ne itse photarilla, onko kellään tietoa mistä saisi edukkaasti tulostettua omia grafiikoita läpinäkyvälle teipille? Joku painotalo kai tässäkin auttaa..
Lisäksi pitäisi viritellä tuo Koson DB01R myös pyörään.. sekin lojuu paketissa pöydällä odoitellen.
Re: DR650 RSE '96
Käsiin osui tällanen jonkun skootterin tumma lamppu mitä sovittelin pyörään.
Etuhäkistäjoutui vetämään vanhan lampun kiinnikkeet pois, että lamppui mahtui "pesään"... mielestäni sopii silmään.
Vanha etupleksi on taiteltu pellistä, joten uuden tekeminen on väistämättä edessä. Samalla sovittaa sitten tuon uuden etuvalonkin.
Muutama kuva.
Pahoittelut, että on kuvattu kännykameralla.. :/
Etuhäkistäjoutui vetämään vanhan lampun kiinnikkeet pois, että lamppui mahtui "pesään"... mielestäni sopii silmään.
Vanha etupleksi on taiteltu pellistä, joten uuden tekeminen on väistämättä edessä. Samalla sovittaa sitten tuon uuden etuvalonkin.
Muutama kuva.
Pahoittelut, että on kuvattu kännykameralla.. :/
Re: DR650 RSE '96
KOSO DB01R on työn alla. Kaikki merkkivalot on kytketty toimimaan ja pelaa hienosti.
Jopa "vaihde vapaa" / Neutral valon kytkeminen oli niinkin simppeliä, että vanhasta mittarista piuha uuteen ja menoksi. Toimii. Oletin, että vapaavaihdekytkimeltä olisi tarvinut vetää kokonaan uusi piuha Kosolle, mutta menikin näin helposti.
Kierroslukumittarin kytkennästä ei ole mitään käryä. Pitää googletella, jos ei täällä kenelläkään ole vastausta.
Nopeusanturillekkin vedin piuhat ja laitoin pumppuun kiinni, pyörät ja swingi on edelleen pulverimiehellä, niin ei pääse kasaamaan...
Onko kellään tietoa, miten toi RPM piuha DR:ään kytketään?
Samalla tuli hitsattua etuvalolle kiinnikkeet ja pari pulttia vanhaan etuhäkkiin, vetäsin samalla spraymaalilla koko häkin mustaksi (ruosteenestoa)... piiloonhan tuo tulee, joten ei kait ole niin tarkkaa.
Sauma on rumaa ja rujoa, pari kuvaa tulee myöhemmin.
A
Jopa "vaihde vapaa" / Neutral valon kytkeminen oli niinkin simppeliä, että vanhasta mittarista piuha uuteen ja menoksi. Toimii. Oletin, että vapaavaihdekytkimeltä olisi tarvinut vetää kokonaan uusi piuha Kosolle, mutta menikin näin helposti.
Kierroslukumittarin kytkennästä ei ole mitään käryä. Pitää googletella, jos ei täällä kenelläkään ole vastausta.
Nopeusanturillekkin vedin piuhat ja laitoin pumppuun kiinni, pyörät ja swingi on edelleen pulverimiehellä, niin ei pääse kasaamaan...
Onko kellään tietoa, miten toi RPM piuha DR:ään kytketään?
Samalla tuli hitsattua etuvalolle kiinnikkeet ja pari pulttia vanhaan etuhäkkiin, vetäsin samalla spraymaalilla koko häkin mustaksi (ruosteenestoa)... piiloonhan tuo tulee, joten ei kait ole niin tarkkaa.
Sauma on rumaa ja rujoa, pari kuvaa tulee myöhemmin.
A
-
- Viestit: 496
- Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
- Pyörä: suzuki
Re: DR650 RSE '96
Mulla oli kytketty puolaan, ensiöpiuhaan.
-97 SEssä on yksi puola, mutta 2 tulpanjohtoa lähtee.
Laitat toisen puolan johtoon, toimii samalla tavalla kuitenkin.
-97 SEssä on yksi puola, mutta 2 tulpanjohtoa lähtee.
Laitat toisen puolan johtoon, toimii samalla tavalla kuitenkin.
Re: DR650 RSE '96
Noniin. Tässäpä niitä muutamia kuvia. Tällä kertaa otettu digidigillä kun löytyi muistikortti ja sain akun ladattua
Aikamoinen johtohelvetti tohon keulalle tulee.
Vanhan mittariston liittimen juuresta piuhat poikki ja mittailemaan/tutkimaan. Jopa kytkentäkaavion joutui kaivamaan esille.. Vanhat piuhat laitoin koson mittarin johtosarjaan perus jatko abikoilla.
Vanhalle Käävälle kysymys: eli miten tällanen piuha siihen puolaan kytketään? Johto poikki ennen liittimiä ja ensiöpiuhan kaveriksi vai?
Tässä vielä pari kuvaa muutellusta etuhäkistä. Sattu löytymään JUURIKIN pari sopivan kokosta reikälevypalaa miljoonalaatikosta, ei muuta kuin kiinni ja pari pulttia kemppiliimalla kiinni --> maalia päälle.
Vanhat pystyputket joutui vetämään poikki,että uusi valo mahtuu kehikon sisälle...
Ja hitsisaumoista ei tartte sitten sanoa... en oo mikään ammatti metallimies
Aikamoinen johtohelvetti tohon keulalle tulee.
Vanhan mittariston liittimen juuresta piuhat poikki ja mittailemaan/tutkimaan. Jopa kytkentäkaavion joutui kaivamaan esille.. Vanhat piuhat laitoin koson mittarin johtosarjaan perus jatko abikoilla.
Vanhalle Käävälle kysymys: eli miten tällanen piuha siihen puolaan kytketään? Johto poikki ennen liittimiä ja ensiöpiuhan kaveriksi vai?
Tässä vielä pari kuvaa muutellusta etuhäkistä. Sattu löytymään JUURIKIN pari sopivan kokosta reikälevypalaa miljoonalaatikosta, ei muuta kuin kiinni ja pari pulttia kemppiliimalla kiinni --> maalia päälle.
Vanhat pystyputket joutui vetämään poikki,että uusi valo mahtuu kehikon sisälle...
Ja hitsisaumoista ei tartte sitten sanoa... en oo mikään ammatti metallimies
Re: DR650 RSE '96
Noniin, kierroslukumittari toimii Kosossa.
650RSE:ssä näytti olevan tosissaan nuo 2 puolaa, mistä toisessa oli valmiina käypänen liitin tohon Koson RPM piuhaan. Toinen puola oli vaan vähän "piilossa" rungon palkin alla, niin ei päässyt sitä tarkemmin tutkimaan, ennen kuin otti tankin irti. Onneksi otin, helpotti hommaa huomattavasti! Ei muuta kuin piuha väliin ja testisavut --> toimii.
Mittari siis asennettu, ainoastaan säädöt tekemättä koska vanteet on edelleen pulverisedällä, kuhan vaan kerkeisi hakemaan.. ehkä maanantaina?
Sittenhän tota pyörää voi alkaa kasaamaan!
HOX! kytkimestä alkoi kuulua hieman ääntä kun kahvan vetää pohjaan... kuuluu selkeästi sellainen helinä/nakutus. Pitäisköhän vetää koppa auki ja katsoa, että kaikki on kunnossa. Ilmeisesti tuo vapaavaihdeanturi saattaa löystyä/ruuvit tippua? Kytkin on kyllä juurikin rempattu liikkeessä ja öljyt uudet.
Saattoi toki johtua kylmistä öljyistäkin.
A
650RSE:ssä näytti olevan tosissaan nuo 2 puolaa, mistä toisessa oli valmiina käypänen liitin tohon Koson RPM piuhaan. Toinen puola oli vaan vähän "piilossa" rungon palkin alla, niin ei päässyt sitä tarkemmin tutkimaan, ennen kuin otti tankin irti. Onneksi otin, helpotti hommaa huomattavasti! Ei muuta kuin piuha väliin ja testisavut --> toimii.
Mittari siis asennettu, ainoastaan säädöt tekemättä koska vanteet on edelleen pulverisedällä, kuhan vaan kerkeisi hakemaan.. ehkä maanantaina?
Sittenhän tota pyörää voi alkaa kasaamaan!
HOX! kytkimestä alkoi kuulua hieman ääntä kun kahvan vetää pohjaan... kuuluu selkeästi sellainen helinä/nakutus. Pitäisköhän vetää koppa auki ja katsoa, että kaikki on kunnossa. Ilmeisesti tuo vapaavaihdeanturi saattaa löystyä/ruuvit tippua? Kytkin on kyllä juurikin rempattu liikkeessä ja öljyt uudet.
Saattoi toki johtua kylmistä öljyistäkin.
A
-
- Viestit: 496
- Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
- Pyörä: suzuki
Re: DR650 RSE '96
Hyvä, kun sait toimimaan.
Olin paripäivää reissussa, sillä en vastannut.
Olin paripäivää reissussa, sillä en vastannut.