Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Helmi 22, 2020 10:35 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: DR650 RSE '96
ViestiLähetetty: Su Marras 03, 2013 5:07 pm 

Liittynyt: Su Marras 03, 2013 4:41 pm
Viestit: 22
Pyörä: dr650rse
Moi!

Kirjauduin foorumille pitkäaikaisen lueskelun jälkeen. Tarkotus pitää lähinnä päiväkirjaa itselle pyörän rakentelusta, niin voipi sitten kiikkustuolissa tai vakuutusyhtiön korvauspalaverissa muistella mitä tulikaan tehtyä.

Hommasin työkaverilta (96 käyttöönotettu) vuoden 95 DR 650 RSE matkaenduron. Ulkoasu ei oikein pyörässä miellytä, mutta tarkoitus olisi rakennella jotain omiin silmiin sopivampaa.

Tässä pari kuvaa lähtökuosista.

Kuva

Kuva

Kuva

Kaveri on pitänyt pyörää ihan hyvänä ja kytkin oli vastikään rempattu liikkeessä... Uskalsin ostaa, kun edukkaasti vielä sai.

Melkein heti tuli tilailtua foorumin kautta löytyneet "SM" fillarit tähän kikottimeen. Kyseessä siis jonkun vanhan Yamahan (FZR?) vanteet sovitettuna DR:ään.. tai näin ainakin luulen.

Asennushan ei ikinä ole yksinkertaista. Tässä pari kuvaa etufillarin sovittelusta..

Kuva

Kuva

Mukana tullutta akselia en uskaltanut ruuvata ihan "loppuun" asti, meni melko jäykäksi lopussa :)

Kuva

Kuva

RSE:n alkuperänen lokarikin lens hyllyn perukoille...

Kuva

Kuva

Kuten kuvista näkyy, niin fillari jäi pikkusen oikean puoleiseen reunaan (perästä katsottuna), mutta tuskinpa tuo menoa haittaa.. oli melko ahdasta sovittaa, etupumppua joutui kääntämään suoraksi ja samalla lyömään kumivasaralla akselia, että sai akselin kierteet aluille... Mutta kyllähän tuo sinne meni ja hyvin vielä pyörikin.

Takafillaria asennellessa meinasi usko loppua, melko ahdasta tuntuu olevan. Joutuu varmaan haarukasta leikkaamaan vähäsen alkuperäisen jarrusatulan kiinnityksen "kiskoa" kapeammaksi, että uskaltaa ajaa.. Jarrulevy on ehkä 0,1mm irti tuosta kiskosta.

Mukana tuli myös jonkin sortin reaktiotanko/adapteri tms. mille pitää tehdä kiinnike... Saisikohan sen tuohon jarruletkun kiinnikkeen kohdalle jostain taiteltua...?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva



Tässä pari kuvaa adapterista....

Kuva

Kuva


Tässä alkuperäinen takajarrusatulan kiinnitys

Kuva



Tähän jäätiin... näyttäähän se jo kivemmalta.. :)
Kuva


Viimeksi muokannut andyx päivämäärä Su Marras 30, 2014 11:52 pm, muokattu yhteensä 3 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DR650 RSE '96
ViestiLähetetty: Ti Marras 05, 2013 10:08 am 

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
Viestit: 486
Pyörä: suzuki
Valehtelevatko silmäni, vai onko iskarit V-asennossa?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DR650 RSE '96
ViestiLähetetty: Ke Marras 06, 2013 8:16 pm 

Liittynyt: Su Marras 03, 2013 4:41 pm
Viestit: 22
Pyörä: dr650rse
Äkkiseltään väittäisin, että silmät/kuva valehtelee.

Jarrulevyn puoleista iskaria joutui vääntämään käsivoimilla vähän "ulospäin" että sai viimisen prikan laitettua akselin ja pumpun väliin, joten ei tuo ainakaan sisällepäin taita...

Vastatkaapas hölmölle eturattaan vaihdosta:

paketissa tuli mukana rattaat ja ketjut, eturatasta ruuvailin paikalleen.

Enpä tajunnut katsoa, miten vanha eturatas oli kiinni, mutta kuuluuko tuon eturattaan "hölskyä" siinä akselilla sen jälkeen kun sen on kiinnittänyt lukituslevyyn...?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DR650 RSE '96
ViestiLähetetty: Ke Marras 06, 2013 8:40 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
Viestit: 486
Pyörä: suzuki
Kyllä, akselin suuntaisesti.
Oliko siinä mukana vaimennuskumi rattaan ja levyn väliin?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DR650 RSE '96
ViestiLähetetty: Ke Marras 06, 2013 8:51 pm 

Liittynyt: Su Marras 03, 2013 4:41 pm
Viestit: 22
Pyörä: dr650rse
Ei ollut omaa kumia, en tiedä pitääkö etsiä "sopivampi", eli pienempi halkaisijaltaan, käyttääkö alkuperäistä vai veteleekö ilman kumia (mikä ei ole useimmissa tapauksissa suotavaa ;))


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DR650 RSE '96
ViestiLähetetty: To Marras 07, 2013 10:47 am 

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
Viestit: 486
Pyörä: suzuki
Nakkilan pyörä ja mopo; 15,25€.
Vaihteisto, osa n.39


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DR650 RSE '96
ViestiLähetetty: To Marras 07, 2013 2:10 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1857
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Jos se keula jäi pänniin, kun laitoit sen rikan sinne akseliin, niin todennäköisesti se sen seurauksena on tahmeampi liikkeissään ja syö liukuholkit aika sukkelaan. Liukuputket pitäisi ehdottomasti olla samansuuntaiset.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DR650 RSE '96
ViestiLähetetty: To Marras 07, 2013 9:13 pm 

Liittynyt: Su Marras 03, 2013 4:41 pm
Viestit: 22
Pyörä: dr650rse
Joo, pitää vielä sovitella noita fillareita paremmin. On nyt vain "alustavasti" kiinni.. Ens keväänä vasta ajossa tämä pyörä :)

Pitää tonne nakkilaan olla yhteydessä, kiitoksia linkistä.

Ja tiedoksi pään pyörittelijöille, tarkoitus on tehdä ihan turvallista käyttöpyörää, ei tule mitään "patentteja" kiinnityksiin tai turhia riskitekijöitä.

Tarkoituksena myös, että alkuperäset vanteet saa kiinni tarvittaessa ja pääsee sorapätkille.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DR650 RSE '96
ViestiLähetetty: To Helmi 06, 2014 1:41 am 

Liittynyt: Su Marras 03, 2013 4:41 pm
Viestit: 22
Pyörä: dr650rse
Jatketaanpa tätäkin.

Nyt kun perhe lähti isovanhempien luokse visiitille, niin oli itselläni hiukan aikaa perehtyä taas pyörään.

Vanteet saatiin soviteltua, vaati hieman holkkien tekoa ja pientä sorvaamista vanteista. Nyt istuu nätisti, eikä kanita yhtään - mikä onkin pääasia.

Yllätyksenä tuli, että DR650 pyörien välillä on siis noin suuria eroja haarukoissa. Vanteet oli siis alun perin soviteltu 650R:ään, mutta eihän ne "heittämällä" mennyt tohon RSE:hen, kuten alun perin ajattelin/toivoin.

Kerta vanteet saatiin istumaan, onkin aika viedä ne hiekkapuhallettavaksi ja pulverimaalattavaksi. Samaan syssyyn aattelin vetästä takahaarukankin väriin. Kaikista osista tulee mustia, niinkuin koko pyörästäkin.

Samalla repäsin pyörästä reilusti katteet pois. Muutama kate on hieman lohjennut ja ne onkin tarkotus korjata. Sitten vaan väriä päälle kuhan kelit lämpenee, että pystyy maalaamaan tallissa.

Pyörä jäi roikkumaan liinojen varassa tallin katosta, huomenna osat pulveriin.

Liitteet:
kuva2.JPG
kuva2.JPG [ 77.29 KiB | Katsottu 7084 kertaa ]


Mustan värin lisäksi olisi kiva vetää jotkut hieman alkuperäistä muistuttavat teipit kylkeen... ajattelin suunnitella ne itse photarilla, onko kellään tietoa mistä saisi edukkaasti tulostettua omia grafiikoita läpinäkyvälle teipille? Joku painotalo kai tässäkin auttaa..

Lisäksi pitäisi viritellä tuo Koson DB01R myös pyörään.. sekin lojuu paketissa pöydällä odoitellen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DR650 RSE '96
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2014 10:08 pm 

Liittynyt: Su Marras 03, 2013 4:41 pm
Viestit: 22
Pyörä: dr650rse
Käsiin osui tällanen jonkun skootterin tumma lamppu mitä sovittelin pyörään.

Etuhäkistäjoutui vetämään vanhan lampun kiinnikkeet pois, että lamppui mahtui "pesään"... mielestäni sopii silmään.

Vanha etupleksi on taiteltu pellistä, joten uuden tekeminen on väistämättä edessä. Samalla sovittaa sitten tuon uuden etuvalonkin.

Muutama kuva.

Liitteet:
kuva 1.JPG
kuva 1.JPG [ 217.97 KiB | Katsottu 6646 kertaa ]
Liitteet:
kuva 2.JPG
kuva 2.JPG [ 236.52 KiB | Katsottu 6646 kertaa ]
Liitteet:
kuva 3.JPG
kuva 3.JPG [ 237.08 KiB | Katsottu 6646 kertaa ]



Pahoittelut, että on kuvattu kännykameralla.. :/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DR650 RSE '96
ViestiLähetetty: Ke Helmi 19, 2014 8:29 pm 

Liittynyt: Su Marras 03, 2013 4:41 pm
Viestit: 22
Pyörä: dr650rse
KOSO DB01R on työn alla. Kaikki merkkivalot on kytketty toimimaan ja pelaa hienosti.

Jopa "vaihde vapaa" / Neutral valon kytkeminen oli niinkin simppeliä, että vanhasta mittarista piuha uuteen ja menoksi. Toimii. Oletin, että vapaavaihdekytkimeltä olisi tarvinut vetää kokonaan uusi piuha Kosolle, mutta menikin näin helposti.

Kierroslukumittarin kytkennästä ei ole mitään käryä. Pitää googletella, jos ei täällä kenelläkään ole vastausta.

Nopeusanturillekkin vedin piuhat ja laitoin pumppuun kiinni, pyörät ja swingi on edelleen pulverimiehellä, niin ei pääse kasaamaan...

Onko kellään tietoa, miten toi RPM piuha DR:ään kytketään?

Samalla tuli hitsattua etuvalolle kiinnikkeet ja pari pulttia vanhaan etuhäkkiin, vetäsin samalla spraymaalilla koko häkin mustaksi (ruosteenestoa)... piiloonhan tuo tulee, joten ei kait ole niin tarkkaa.

Sauma on rumaa ja rujoa, pari kuvaa tulee myöhemmin.

A


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DR650 RSE '96
ViestiLähetetty: Ke Helmi 19, 2014 8:55 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
Viestit: 486
Pyörä: suzuki
Mulla oli kytketty puolaan, ensiöpiuhaan.
-97 SEssä on yksi puola, mutta 2 tulpanjohtoa lähtee.
Laitat toisen puolan johtoon, toimii samalla tavalla kuitenkin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DR650 RSE '96
ViestiLähetetty: Ke Helmi 19, 2014 11:29 pm 

Liittynyt: Su Marras 03, 2013 4:41 pm
Viestit: 22
Pyörä: dr650rse
Noniin. Tässäpä niitä muutamia kuvia. Tällä kertaa otettu digidigillä kun löytyi muistikortti ja sain akun ladattua :)

Aikamoinen johtohelvetti tohon keulalle tulee.

Vanhan mittariston liittimen juuresta piuhat poikki ja mittailemaan/tutkimaan. Jopa kytkentäkaavion joutui kaivamaan esille.. Vanhat piuhat laitoin koson mittarin johtosarjaan perus jatko abikoilla.

Liitteet:
IMG_3693.v01.JPG
IMG_3693.v01.JPG [ 113.69 KiB | Katsottu 6354 kertaa ]


Vanhalle Käävälle kysymys: eli miten tällanen piuha siihen puolaan kytketään? Johto poikki ennen liittimiä ja ensiöpiuhan kaveriksi vai?

Liitteet:
IMG_3696.v01.JPG
IMG_3696.v01.JPG [ 47.7 KiB | Katsottu 6354 kertaa ]


Tässä vielä pari kuvaa muutellusta etuhäkistä. Sattu löytymään JUURIKIN pari sopivan kokosta reikälevypalaa miljoonalaatikosta, ei muuta kuin kiinni ja pari pulttia kemppiliimalla kiinni --> maalia päälle.

Vanhat pystyputket joutui vetämään poikki,että uusi valo mahtuu kehikon sisälle...

Liitteet:
IMG_3697.v01.JPG
IMG_3697.v01.JPG [ 73.79 KiB | Katsottu 6354 kertaa ]
Liitteet:
IMG_3698.v01.JPG
IMG_3698.v01.JPG [ 100.36 KiB | Katsottu 6354 kertaa ]


Ja hitsisaumoista ei tartte sitten sanoa... en oo mikään ammatti metallimies :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DR650 RSE '96
ViestiLähetetty: Pe Helmi 21, 2014 3:02 pm 

Liittynyt: Su Marras 03, 2013 4:41 pm
Viestit: 22
Pyörä: dr650rse
Noniin, kierroslukumittari toimii Kosossa.

650RSE:ssä näytti olevan tosissaan nuo 2 puolaa, mistä toisessa oli valmiina käypänen liitin tohon Koson RPM piuhaan. Toinen puola oli vaan vähän "piilossa" rungon palkin alla, niin ei päässyt sitä tarkemmin tutkimaan, ennen kuin otti tankin irti. Onneksi otin, helpotti hommaa huomattavasti! Ei muuta kuin piuha väliin ja testisavut --> toimii.

Liitteet:
IMG_3704.v01.JPG
IMG_3704.v01.JPG [ 101.88 KiB | Katsottu 6215 kertaa ]


Mittari siis asennettu, ainoastaan säädöt tekemättä koska vanteet on edelleen pulverisedällä, kuhan vaan kerkeisi hakemaan.. ehkä maanantaina?

Sittenhän tota pyörää voi alkaa kasaamaan!

HOX! kytkimestä alkoi kuulua hieman ääntä kun kahvan vetää pohjaan... kuuluu selkeästi sellainen helinä/nakutus. Pitäisköhän vetää koppa auki ja katsoa, että kaikki on kunnossa. Ilmeisesti tuo vapaavaihdeanturi saattaa löystyä/ruuvit tippua? Kytkin on kyllä juurikin rempattu liikkeessä ja öljyt uudet.

Saattoi toki johtua kylmistä öljyistäkin.

A


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DR650 RSE '96
ViestiLähetetty: La Helmi 22, 2014 10:32 am 

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
Viestit: 486
Pyörä: suzuki
Hyvä, kun sait toimimaan.
Olin paripäivää reissussa, sillä en vastannut.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com