Project Prototype.
Valvoja: Moderaattorit
Project Prototype.
Taustoitetaan tarinaa pikkaisen. Toimin muutaman vuoden maahantuojana kiinalaisvalmisteisille crossipyörille muutama vuosi sitten. Homma hyytyi yhtiökumppanin vetäydyttyä projektista juuri kun homma oli vasta käynnistymässä kunnolla.
Palo halvan ja laadukkaan harraste kurapyörän valmistamisesta jäi palamaan voimakkaana vastoinkäymisistä huolimatta. Olihan yhteydet tehtaisiin edelleen olemassa ja tietoa mitä siltä on mahdollista saada kunhan osaa vaatia ja löytää oikeat toimijat.
Viime kesänä muutaman hiljaiselo vuoden jälkeen aloin taas kartoittamaan mitä olisi tarjolla milläkin tehtaalla ja mihin hintaan. Mitä kehitystä oli komponenteissa tapahtunut ja mitä uusia malleja olisi tarjolla. Kartoituksessa ajatus alkoi selkeentyä vahvasti konseptiin, missä moottori olisi yksinkertainen ilmajäähdytteinen CB-pohjainen perusmoottori, teräsputkirungossa ja laadukkailla alustakomponenteilla.
Sattumalta huomaisin kiinalaisia keskusteluforumeja seuratessa, että eräs valmistaja oli aloittemassa perinteikkään CB-koneiden jatkotuotekehitystä. Aikaisemmin CB-pohjaiset koneet ovat olleet varsin matala viritteisiä ja matala kierroksiksisia koneita. Onhan moottorityyppi kehitetty jo 70-luvun alussa Hondan toimesta. Tosin moottorityypin ollessa varsin onnistunut, käyttää Hondakin sitä vielä mm.CRF100/150/230 malleissa ja lukuisissa muissa pikkupyörissä. Myöhemmin Kiinalaisten saatua lisenssi oikeudet koneen valmistukseen, on niitä nähty vaikka minkä näköisissä härpättimissä ja missä muodossa tahansa. On ollut ilma ja vesijäähdytteisiä versioita, työntötanko ja OHC versioina. Tehon koneissa ollessa 9-12kw välissä, riippuen moottorin koosta. Moottorin perusluonne on alaväännökäs maamoottori.
Yhteistyö kumppani tehtaan jatkokehittäessa OHC CB-moottoria he saivat siitä ulos n.17kw molemmilla kuutiotilavuuksilla 190/230cc. Lisäksi koneen maksimikierrosluku nostettiin entisen 8000/rpm sijaan 13500/10500rpm. Keinot tehon saavuttamiseksi on varsin perinteiset, eli puristuksia lisättiin, venttiilejä suurennettiin, kanavien muotoilua tarkennettiin. Lisäksi vaihdelaatikkoa vahvennettiin ja kytkintä vahvistettiin. Moottorin edelleen ollen alaväännökäs pienestä kuutiotilavuudestaan huolimatta.
Ensin sain viime kesänä maahan 170cc esituotanto protomallin, joka oli mukaelma 85cc KTM 21/18 renkailla. Pyörä on varsin hupaisa ulkonäöltään näköinen sekoitelma junnucrossia ja kokoista crossia. Lyhyen akselivälin ja korkeahkon yleisilmeen takia en lähtenyt kehittämään tätä pyörää eteenpäin. Protosta oli kuitenkin se hyöty, että näin konkreettisesti moottorin luonteen ja alustakomponettian kehityksen 5v. takaiseen tarjontaan. Nyt tarjolla oli etupäähän mm.48mm kaksiokammio keulaa, yms. herkkua. Vielä 5v. takaperin kiinalaisten jousituskomponetit oli lähempänä 90-luvun teknologiaa kuin nykypäivää. Mikä sekin oli ihan riittävää tälläiselle perus enska penalle, joka ei osannut muuta kuin klipsejä käännellä vähän sinnepäin.
Lähdin tarjoamaan viime syksynä tehtaalle ajatusta ison kurapyörän valmistuksesta. He ottivat ehdotuksen vastaan ja kysyivät mitä pyörän pitäisi pitää sisällään. Kerroin heille specksit ja toiveen kokoonpanon hinnasta. Muutaman kuukauden päästä tehdas ilmoitti, että he ovat aloittaneet kehitystyön toivomani mallin kehittämiseksi. He ilmoittivat, että toiveeni pyörästä voidaan täyttää. Tammikuussa he ilmoittivat saaneensa valmiiksi ensimmäisen version. Se oli 250cc 4-venttilisellä vesijäähdytteisellä koneella oleva, KTM muoveilla oleva kaksoiskehto teräsrungolla varustettu versio. Pyörä oli kuvien mukaan hyvin suunniteltu ja toteutettu. Ainoa ongelma oli moottori, joka sinällään on varsin älykäs ja pätevä moottori, mutta sen negatiivisena vaikutuksena on, että jos pyöriä alkaisi joskus myymään ulkopuolisille hinta nousisi liian lähelle muutamaa vuotta vanhaa länsimaista peliä. Lisäksi yksinkertaisuus moottorin osalta ei ollut sitä mitä halusin.
Pyysin heidän tekemään version missä olisi 190cc CB-moottori, mutta muut komponentit vesikoneen mukaan. Tehdas ilmoitti tarvitsevan muutaman kuukauden kehittämiseen. Odotus päättyi maaliskuun lopuilla jolloin proto oli valmis rahdattavaksi Suomeen. Pyysin tehtaalta pyörän mukaan muutamia eri koneversioita ja jousituskomponetteja. Ajatuksena tässä oli se, että pystyin tekemään vertailua osien kesken. Paketti lähti tulemaan kohti Suomea huhtikuun puolessa välissä.
Pitkän odotuksen jälkeen sain paketin Vuosaaresta heinäkuun alussa. Nopeasti kasasin ensimmäisen version pyörästä kasaan. Paketti piti sisällään halvemmat jousituskomponentit ja 230cc koneen. Kävin kevyesti koeajamassa settiä ja totesin että paremman ja halvemman alusta välillä on niin pieni hintaero, ettei kannattanut uhrata aikaa sen testaamiseen.
Työkiireiden ollessa kovat projekti jäi kuukaudeksi haukkaamaan happea. Elokuun puolessa välissä aktivoiduin projektin tiimoilta. Vaihdoin pyörään toisen etuhaarukan, takaswingin ja pienemmän moottorin. Hain pienemmälle moottorille kaasuttimen säädöt. Heti jo pihalla testatessa tuntuma pyörään oli parempi kuin edellisessä versiossa.
Työkiireiden painaessa päälle en ehtinyt testata pakettia kuin vasta nyt viime viikolla. Olin saanut luvan mennä testaamaan pyörää "läheiselle" mäkiselle sänkipeltocrossi radalle missä oli myös yksi kunnon hyndäkin.
Pyörä on hauska ajaa vaikka moottori onkin pieni. On alaväännökäs ja venyy tarvittaessa pitkällekin. Tottakai 17kw ei ihmeitä tee varsinkaan kun kuskina on yli 100kg ukko, mutta silti hauskuus efekti pikkukoneessa oli erinomainen. Jousitus toimin hyvin ja muutkin komponentit olivat juuri sitä mitä olin toivonut. Tottakai on vielä yksityiskohtia mitä pitää tehtaan kanssa hioa jos näitä alkaisi myymään. Mm.väritys pitää vaihtaa ja saada mallille EEC/COC hyväksyntä, jolloin sen saisi rekisteröityä Suomessa.
Nyt on edessä Suomen päässä yhteistyö kumppaneiden löytäminen ja pyörän jatkotestaaminen ja kehittäminen.
Tarina jatkuu jos jotain kiinnostaa tämä projekti?
Kuvia ensitestistä
Palo halvan ja laadukkaan harraste kurapyörän valmistamisesta jäi palamaan voimakkaana vastoinkäymisistä huolimatta. Olihan yhteydet tehtaisiin edelleen olemassa ja tietoa mitä siltä on mahdollista saada kunhan osaa vaatia ja löytää oikeat toimijat.
Viime kesänä muutaman hiljaiselo vuoden jälkeen aloin taas kartoittamaan mitä olisi tarjolla milläkin tehtaalla ja mihin hintaan. Mitä kehitystä oli komponenteissa tapahtunut ja mitä uusia malleja olisi tarjolla. Kartoituksessa ajatus alkoi selkeentyä vahvasti konseptiin, missä moottori olisi yksinkertainen ilmajäähdytteinen CB-pohjainen perusmoottori, teräsputkirungossa ja laadukkailla alustakomponenteilla.
Sattumalta huomaisin kiinalaisia keskusteluforumeja seuratessa, että eräs valmistaja oli aloittemassa perinteikkään CB-koneiden jatkotuotekehitystä. Aikaisemmin CB-pohjaiset koneet ovat olleet varsin matala viritteisiä ja matala kierroksiksisia koneita. Onhan moottorityyppi kehitetty jo 70-luvun alussa Hondan toimesta. Tosin moottorityypin ollessa varsin onnistunut, käyttää Hondakin sitä vielä mm.CRF100/150/230 malleissa ja lukuisissa muissa pikkupyörissä. Myöhemmin Kiinalaisten saatua lisenssi oikeudet koneen valmistukseen, on niitä nähty vaikka minkä näköisissä härpättimissä ja missä muodossa tahansa. On ollut ilma ja vesijäähdytteisiä versioita, työntötanko ja OHC versioina. Tehon koneissa ollessa 9-12kw välissä, riippuen moottorin koosta. Moottorin perusluonne on alaväännökäs maamoottori.
Yhteistyö kumppani tehtaan jatkokehittäessa OHC CB-moottoria he saivat siitä ulos n.17kw molemmilla kuutiotilavuuksilla 190/230cc. Lisäksi koneen maksimikierrosluku nostettiin entisen 8000/rpm sijaan 13500/10500rpm. Keinot tehon saavuttamiseksi on varsin perinteiset, eli puristuksia lisättiin, venttiilejä suurennettiin, kanavien muotoilua tarkennettiin. Lisäksi vaihdelaatikkoa vahvennettiin ja kytkintä vahvistettiin. Moottorin edelleen ollen alaväännökäs pienestä kuutiotilavuudestaan huolimatta.
Ensin sain viime kesänä maahan 170cc esituotanto protomallin, joka oli mukaelma 85cc KTM 21/18 renkailla. Pyörä on varsin hupaisa ulkonäöltään näköinen sekoitelma junnucrossia ja kokoista crossia. Lyhyen akselivälin ja korkeahkon yleisilmeen takia en lähtenyt kehittämään tätä pyörää eteenpäin. Protosta oli kuitenkin se hyöty, että näin konkreettisesti moottorin luonteen ja alustakomponettian kehityksen 5v. takaiseen tarjontaan. Nyt tarjolla oli etupäähän mm.48mm kaksiokammio keulaa, yms. herkkua. Vielä 5v. takaperin kiinalaisten jousituskomponetit oli lähempänä 90-luvun teknologiaa kuin nykypäivää. Mikä sekin oli ihan riittävää tälläiselle perus enska penalle, joka ei osannut muuta kuin klipsejä käännellä vähän sinnepäin.
Lähdin tarjoamaan viime syksynä tehtaalle ajatusta ison kurapyörän valmistuksesta. He ottivat ehdotuksen vastaan ja kysyivät mitä pyörän pitäisi pitää sisällään. Kerroin heille specksit ja toiveen kokoonpanon hinnasta. Muutaman kuukauden päästä tehdas ilmoitti, että he ovat aloittaneet kehitystyön toivomani mallin kehittämiseksi. He ilmoittivat, että toiveeni pyörästä voidaan täyttää. Tammikuussa he ilmoittivat saaneensa valmiiksi ensimmäisen version. Se oli 250cc 4-venttilisellä vesijäähdytteisellä koneella oleva, KTM muoveilla oleva kaksoiskehto teräsrungolla varustettu versio. Pyörä oli kuvien mukaan hyvin suunniteltu ja toteutettu. Ainoa ongelma oli moottori, joka sinällään on varsin älykäs ja pätevä moottori, mutta sen negatiivisena vaikutuksena on, että jos pyöriä alkaisi joskus myymään ulkopuolisille hinta nousisi liian lähelle muutamaa vuotta vanhaa länsimaista peliä. Lisäksi yksinkertaisuus moottorin osalta ei ollut sitä mitä halusin.
Pyysin heidän tekemään version missä olisi 190cc CB-moottori, mutta muut komponentit vesikoneen mukaan. Tehdas ilmoitti tarvitsevan muutaman kuukauden kehittämiseen. Odotus päättyi maaliskuun lopuilla jolloin proto oli valmis rahdattavaksi Suomeen. Pyysin tehtaalta pyörän mukaan muutamia eri koneversioita ja jousituskomponetteja. Ajatuksena tässä oli se, että pystyin tekemään vertailua osien kesken. Paketti lähti tulemaan kohti Suomea huhtikuun puolessa välissä.
Pitkän odotuksen jälkeen sain paketin Vuosaaresta heinäkuun alussa. Nopeasti kasasin ensimmäisen version pyörästä kasaan. Paketti piti sisällään halvemmat jousituskomponentit ja 230cc koneen. Kävin kevyesti koeajamassa settiä ja totesin että paremman ja halvemman alusta välillä on niin pieni hintaero, ettei kannattanut uhrata aikaa sen testaamiseen.
Työkiireiden ollessa kovat projekti jäi kuukaudeksi haukkaamaan happea. Elokuun puolessa välissä aktivoiduin projektin tiimoilta. Vaihdoin pyörään toisen etuhaarukan, takaswingin ja pienemmän moottorin. Hain pienemmälle moottorille kaasuttimen säädöt. Heti jo pihalla testatessa tuntuma pyörään oli parempi kuin edellisessä versiossa.
Työkiireiden painaessa päälle en ehtinyt testata pakettia kuin vasta nyt viime viikolla. Olin saanut luvan mennä testaamaan pyörää "läheiselle" mäkiselle sänkipeltocrossi radalle missä oli myös yksi kunnon hyndäkin.
Pyörä on hauska ajaa vaikka moottori onkin pieni. On alaväännökäs ja venyy tarvittaessa pitkällekin. Tottakai 17kw ei ihmeitä tee varsinkaan kun kuskina on yli 100kg ukko, mutta silti hauskuus efekti pikkukoneessa oli erinomainen. Jousitus toimin hyvin ja muutkin komponentit olivat juuri sitä mitä olin toivonut. Tottakai on vielä yksityiskohtia mitä pitää tehtaan kanssa hioa jos näitä alkaisi myymään. Mm.väritys pitää vaihtaa ja saada mallille EEC/COC hyväksyntä, jolloin sen saisi rekisteröityä Suomessa.
Nyt on edessä Suomen päässä yhteistyö kumppaneiden löytäminen ja pyörän jatkotestaaminen ja kehittäminen.
Tarina jatkuu jos jotain kiinnostaa tämä projekti?
Kuvia ensitestistä
Viimeksi muokannut Toni I, Pe Marras 27, 2015 8:01 am. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Project Prototype 190/230cc
Ehdottomasti kiinnostaa. Tässähän on mielenkiintoinen vaihtoehto peltopyöräksi, joten ilman kilpiäkin mielenkiintoinen hinnan ollessa kohdallaan.
Re: Project Prototype 190/230cc
Jooo,Kiina on niin halvatun iso maa,että sinne mahtuu kyllä paljon paskaa,mutta kyllä ne pojat myös tarvittaessa osaavatkin,pakko myöntää
Tosin uskon vasta täysin sitten,kun näen 20v vanhan,toimivan kiinalaisen laitteen
(taitaa olla liian kova vaatimus nykypäivänä)
Onnea vaan projektille,hyvältä näyttää
Tosin uskon vasta täysin sitten,kun näen 20v vanhan,toimivan kiinalaisen laitteen
(taitaa olla liian kova vaatimus nykypäivänä)
Onnea vaan projektille,hyvältä näyttää
Foorumin "sekakäyttäjä"
- Jokke Espoosta
- Viestit: 744
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
- Pyörä: Poljettava
- Paikkakunta: Häme
Re: Project Prototype 190/230cc
Ohhoh, melkoisen siisti projeti. En olisi välttämättä uskonut että homma voi toimia noin kätevästi ja tavallisen pulliaisen on oikeasti ehkä jopa mahdollista ottaa ja perustaa oma kiinalainen, omien speksien mukaan rakennettu ja toimiva kilvitettävä moottoripyörämerkki. Nostan hattuani niin korkealle kuin käsi riittää.
Onko mitään, edes ihan helvetin hataraa aavistusta paljonko tuollaiselle tulisi hintaa? Äkkiseltään voisin pitää ehkä jopa mahdollisesti mahdollisena että simppelille ilmajäähyhalpistoimivalle kurapyörälle olisi jopa markkinoitakin.
Onko mitään, edes ihan helvetin hataraa aavistusta paljonko tuollaiselle tulisi hintaa? Äkkiseltään voisin pitää ehkä jopa mahdollisesti mahdollisena että simppelille ilmajäähyhalpistoimivalle kurapyörälle olisi jopa markkinoitakin.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
- pkilpo
- Viestit: 1463
- Liittynyt: To Huhti 23, 2009 10:04 am
- Pyörä: Husky 901 Expedition -23,Husky FE450 -16
- Paikkakunta: Kempele
Re: Project Prototype 190/230cc
Nämähän on helposti huollettavia simppeleitä pyöriä ja jos tämmöisen saisi edullisesti jostakin
niin luulis olevan markkinoita (vrt. crf250l 6t€ valkokilpi).
Mutta mitenkähän säästömääräykset uusissa valkokilpisessä, eli pitääkö tuohon värkätä jokin katalysaattori ja miten sitten
riittääkö kaasarikoneen(?) säädöt katalysaattorin virittämiseen toimivaksi uusien euro3 määräysten mukaisiksi?
Vai jäisikö tämä pyörä sitten pelkästään krossikäyttöön?
niin luulis olevan markkinoita (vrt. crf250l 6t€ valkokilpi).
Mutta mitenkähän säästömääräykset uusissa valkokilpisessä, eli pitääkö tuohon värkätä jokin katalysaattori ja miten sitten
riittääkö kaasarikoneen(?) säädöt katalysaattorin virittämiseen toimivaksi uusien euro3 määräysten mukaisiksi?
Vai jäisikö tämä pyörä sitten pelkästään krossikäyttöön?
Kuraköröttelijä
Re: Project Prototype 190/230cc
Mukava nähdä, että peli aiheuttaa kiinnostusta.
Hintahaarukka pyörälle tulisi varmaankin olemaan siinä 2-3t€ välillä rekisteröimättömänä. Tarkkoja kannattavuus laskelmia ei ole vielä, kun päätöstä maahantuonnista ei ole vielä tehty. Mallia on aloitettu jo myymään kiinan päässä, tosin näillä halvemmilla komponenteilla jotka hylkäsin jo heti alkuunsa. Eli Suomessa myyntiin tulevat mallit ovat spesifioituja malleja meidän merkille.
Mallin maahantuonti alkaneen ensin rekisteröimättömällä mallilla ja myöhemmin vasta EEC hyväksytyllä mallilla. EEC/COC todistuksen hankinta vaatiin tehtaalta 15-20000usd investoinnin, johon meidän olisi osallistuttava, että saamme oman merkin mukaan COC todistukseen. Rekisteröitävää mallia ei saa tod.näköisesti tällä tehokkaammalla CB-moottorilla. Jotta päästömääräykset pysty täyttämään pitää pyörään asentaa katti, pakokaasukierrätys järjestelmät, yms turhaa. Kaasarillakin on päästy euro3 päästömääräyksiin näillä eväillä CB-moottorissa. Tosin on jo muutamalla kiinavalmistajalla näkynyt jo ruiskujakin. Rekisteröinnin jälkeenhän voi asentaa tehokkaaman vapaasti hengittävän "outlaw" CB-koneen
"Outlaw" Irtomoottorin hinta tulee pyörimään siinä 6-700€ hujakoilla
Kirjoittelen taas enemmän kun olen testannut pyörää lisää....
Jos joitain kiinnostaa yritystoiminnan kautta yhteistyö projektin tiimoilta voi lähestyä minua sähköpostitse petobikes(at)gmail.com
Hintahaarukka pyörälle tulisi varmaankin olemaan siinä 2-3t€ välillä rekisteröimättömänä. Tarkkoja kannattavuus laskelmia ei ole vielä, kun päätöstä maahantuonnista ei ole vielä tehty. Mallia on aloitettu jo myymään kiinan päässä, tosin näillä halvemmilla komponenteilla jotka hylkäsin jo heti alkuunsa. Eli Suomessa myyntiin tulevat mallit ovat spesifioituja malleja meidän merkille.
Mallin maahantuonti alkaneen ensin rekisteröimättömällä mallilla ja myöhemmin vasta EEC hyväksytyllä mallilla. EEC/COC todistuksen hankinta vaatiin tehtaalta 15-20000usd investoinnin, johon meidän olisi osallistuttava, että saamme oman merkin mukaan COC todistukseen. Rekisteröitävää mallia ei saa tod.näköisesti tällä tehokkaammalla CB-moottorilla. Jotta päästömääräykset pysty täyttämään pitää pyörään asentaa katti, pakokaasukierrätys järjestelmät, yms turhaa. Kaasarillakin on päästy euro3 päästömääräyksiin näillä eväillä CB-moottorissa. Tosin on jo muutamalla kiinavalmistajalla näkynyt jo ruiskujakin. Rekisteröinnin jälkeenhän voi asentaa tehokkaaman vapaasti hengittävän "outlaw" CB-koneen
"Outlaw" Irtomoottorin hinta tulee pyörimään siinä 6-700€ hujakoilla
Kirjoittelen taas enemmän kun olen testannut pyörää lisää....
Jos joitain kiinnostaa yritystoiminnan kautta yhteistyö projektin tiimoilta voi lähestyä minua sähköpostitse petobikes(at)gmail.com
Re: Project Prototype 190/230cc
Taas on päästiin testaamaan mopedia. Nyt pätkänä oli nopea sänkipelto ja nostotalkoiden tuleva kivikkoinen koluttu metsäpolku.
Moottori toimi todella hienosti louhikossa, väänsi alhaalta ja pyörää oli näppärä pyöritellä polulla. Jousitus toimi hienosti, aavistuksen löysempi saisi olla, mutta eipä tolla pelillä keretty ajamaan kuin vasta 1,5h tuntia. Pitänee jossain vaiheessa katsoa, mitä keula pitää sisällään. Seoksiakin pitää vielä katsoa. Nopealla pelto pätkällä isoilla kierroksilla oli havaittavissa lievää laihuutta.
Mitäs mieltä olette, pitäisi moottorina olla mielummin 230cc 23hp/20,5nm 10500rpm moottori vai 190cc 23hp/18,5nm 13,500rpm moottori? Isommassa padassa tulisi aavistuksen enemmän vääntöä, mutta max.kierrosluku laskisi. Vääntöä tuntuu olevan 190cc ihan riittävästi. Olen pyöritellyt noiden välillä, enkä ole päässyt järkevää lopputulokseen, molemmissa on puolensa.
Kuva testistä...
Moottori toimi todella hienosti louhikossa, väänsi alhaalta ja pyörää oli näppärä pyöritellä polulla. Jousitus toimi hienosti, aavistuksen löysempi saisi olla, mutta eipä tolla pelillä keretty ajamaan kuin vasta 1,5h tuntia. Pitänee jossain vaiheessa katsoa, mitä keula pitää sisällään. Seoksiakin pitää vielä katsoa. Nopealla pelto pätkällä isoilla kierroksilla oli havaittavissa lievää laihuutta.
Mitäs mieltä olette, pitäisi moottorina olla mielummin 230cc 23hp/20,5nm 10500rpm moottori vai 190cc 23hp/18,5nm 13,500rpm moottori? Isommassa padassa tulisi aavistuksen enemmän vääntöä, mutta max.kierrosluku laskisi. Vääntöä tuntuu olevan 190cc ihan riittävästi. Olen pyöritellyt noiden välillä, enkä ole päässyt järkevää lopputulokseen, molemmissa on puolensa.
Kuva testistä...
Viimeksi muokannut Toni I, Pe Syys 06, 2013 9:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- antti_p
- Viestit: 313
- Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
- Pyörä: Hypermotard/250 Rally
- Paikkakunta: Savo
Re: Project Prototype 190/230cc
Isompi aina parempi Ainakin vois kuvitella, että hieman isompi mylly maltillisimmilla kierroksilla olisi loppupeleissä sitten astetta luotettavampi.
Minkäslainen märkäpaino tuommosella pyörällä on?
Kiinnostava projekti ja voisi olla tälläiselle köyhälle mukava kakkospyörä. Toivottavasti saat testit loppuun ja saadaan muutkin ostettua näitä pelejä
Minkäslainen märkäpaino tuommosella pyörällä on?
Kiinnostava projekti ja voisi olla tälläiselle köyhälle mukava kakkospyörä. Toivottavasti saat testit loppuun ja saadaan muutkin ostettua näitä pelejä
Re: Project Prototype 190/230cc
Tässä tekniset tiedot lontooksi.
Engine type:
190CC, single cyclinder, 2-valve, 4-stroke, air cooled, electric start
Bore X Stroke: 65.5x56.2mm
Compression Ratio: 11.6:1
Max power: 23HP / 13500rpm
Max torquer: 18,5N.m/10600rpm
Taansmission system: 5 speed, international gear
lgnition mode: CDI electric ignition
Clutch: Manual, wet mutiple plate
Carburetor: Keihin PZ30
CHASSIS
Frame:Heavy duty strengthened chromolly, equiped with linkage
Swing arm: Heavy duty alloy swing arm, with linkage connector
Suspension system: Front fork:size:48/54/60-940mm, up-side-down type, compression and rebound adjustment , 300mm stroke
Rear shock: size: 490mm, compression and rebound adjustment, 190mm stroke, wheel travel: 300mm
Brake system: hydraulic disc brake, special designed disc for sufficient brake, disc size: front: 260mm, rear: 240mm
Tank Capacity:10L
G.W/N.W: 116kg/108kg
Seat Height: 980mm
Wheel base: 1440mm
Ground Clearance: 320mm
Engine and Rear sprocket: 15/51T, 520 Chains.
Rim Size: Heavy duty alloy rim, front 21/ Rear 18
Tire size: Front/Rear: 80/100-21 100/90-18
Engine type:
190CC, single cyclinder, 2-valve, 4-stroke, air cooled, electric start
Bore X Stroke: 65.5x56.2mm
Compression Ratio: 11.6:1
Max power: 23HP / 13500rpm
Max torquer: 18,5N.m/10600rpm
Taansmission system: 5 speed, international gear
lgnition mode: CDI electric ignition
Clutch: Manual, wet mutiple plate
Carburetor: Keihin PZ30
CHASSIS
Frame:Heavy duty strengthened chromolly, equiped with linkage
Swing arm: Heavy duty alloy swing arm, with linkage connector
Suspension system: Front fork:size:48/54/60-940mm, up-side-down type, compression and rebound adjustment , 300mm stroke
Rear shock: size: 490mm, compression and rebound adjustment, 190mm stroke, wheel travel: 300mm
Brake system: hydraulic disc brake, special designed disc for sufficient brake, disc size: front: 260mm, rear: 240mm
Tank Capacity:10L
G.W/N.W: 116kg/108kg
Seat Height: 980mm
Wheel base: 1440mm
Ground Clearance: 320mm
Engine and Rear sprocket: 15/51T, 520 Chains.
Rim Size: Heavy duty alloy rim, front 21/ Rear 18
Tire size: Front/Rear: 80/100-21 100/90-18
Re: Project Prototype 190/230cc
Ilman muuta tämäntyyppiseen pyörään isompi kone ja matalammat kierrokset. Noita kisakireitä on jo saatavilla. mutta edulliset ja huoltoystävälliset harrastajan laitteet on kiven alla.
Weteraani kurapyöräilijä
Re: Project Prototype 190/230cc
Olisiko tällaista mahdollista saada 250cc koneella? Meinaan voi valitettavan monelle olla este ostolle tuo puuttuvat 20cc ne kun pudottavat pyörän automaattisesti "lelujen" joukkoon, eikä sitä kehtaa ääneen sanoa. Olisi pajon helpompi tokaista vain että kakspuolikas
No ketäpä siinä huijaa jos koneessa on jäähdytysrivat, mutta kuitenkin. Katulaillinen tällainen riittävällä laadulla ja pistän kaupunki-, kakkos-, ja lainamopoksi samantien. Huomautettakoon että noilla kiinan 250cc sun muilla myydään supermotoa ja ties mitä jo nyt suomessa, mutta laatu on luokatonta.
No ketäpä siinä huijaa jos koneessa on jäähdytysrivat, mutta kuitenkin. Katulaillinen tällainen riittävällä laadulla ja pistän kaupunki-, kakkos-, ja lainamopoksi samantien. Huomautettakoon että noilla kiinan 250cc sun muilla myydään supermotoa ja ties mitä jo nyt suomessa, mutta laatu on luokatonta.
Re: Project Prototype 190/230cc
250cc 4-venttilinen vesikone olisi tehtaalla tarjolla, mutta pyörän hinta pomppaa turhan kalliiksi. Löytyykö yli 3500€ "kiinalaisvalmisteiselle" ostajia kun 1-2 vuotta vanhoja länsipelejä on samaan rahaan tarjolla vaikka kuinka paljon? Otamme tuonkin mallin mahdollisesti tuontiin jos pikku mallin myynti lähteen hyvin käyntiin ja isommalle on kysyntään.
Mielikuvissa 190cc ja 230cc ovat molemmat vähän hankalia. Toisaalta sehän pieni etu jos häviää kaverille polulla, niin voi sanoa ettei mulla oo kuin sataysikymppinen ja sulla puolikas
Kellottelimme muuten tuolla peltopätkällä vähän leikkimielisesti vertailuaikoja mopon ja 450cc Kawan välillä. A-luokan kuski ajoin 450cc Kawalla 1.56min ja minä 190cc 2:11min. Toinen entinen A-luokan kuski ajeli laina 450cc 2:05min. Ei 1/3 tehoisella mopollakaan nyt ihan järjettömästi häviä,vaikka sen kuski onkin melko jäässä vielä ajohommista.
Kiinalaisten kanssa pelanneena tiedän, että sieltä saa juuri sitä mitä tilaat ja olet valmis maksamaan. Ikävä kyllä monilla maahantuojilla ei ole muuta intressiä kuin maksimaalisen voiton tavoittelu. Se ei ole todellakaan laadukkaan tuotteen takuu....
Tilasimme nyt myös muutaman mallipyörän 2-tahti minicrosseja testiin. Toinen 50cc 10/10 tuumaisilla pyörillä varustettu ensi crossi ja toinen 65cc 14/12 tuumaisilla pyörillä oleva 15,6hp junnu crossi. Nämä saapunee maahan loka-marraskuussa.
Mielikuvissa 190cc ja 230cc ovat molemmat vähän hankalia. Toisaalta sehän pieni etu jos häviää kaverille polulla, niin voi sanoa ettei mulla oo kuin sataysikymppinen ja sulla puolikas
Kellottelimme muuten tuolla peltopätkällä vähän leikkimielisesti vertailuaikoja mopon ja 450cc Kawan välillä. A-luokan kuski ajoin 450cc Kawalla 1.56min ja minä 190cc 2:11min. Toinen entinen A-luokan kuski ajeli laina 450cc 2:05min. Ei 1/3 tehoisella mopollakaan nyt ihan järjettömästi häviä,vaikka sen kuski onkin melko jäässä vielä ajohommista.
Kiinalaisten kanssa pelanneena tiedän, että sieltä saa juuri sitä mitä tilaat ja olet valmis maksamaan. Ikävä kyllä monilla maahantuojilla ei ole muuta intressiä kuin maksimaalisen voiton tavoittelu. Se ei ole todellakaan laadukkaan tuotteen takuu....
Tilasimme nyt myös muutaman mallipyörän 2-tahti minicrosseja testiin. Toinen 50cc 10/10 tuumaisilla pyörillä varustettu ensi crossi ja toinen 65cc 14/12 tuumaisilla pyörillä oleva 15,6hp junnu crossi. Nämä saapunee maahan loka-marraskuussa.
Re: Project Prototype 190/230cc
230 on hyvän moottorin kopio ja teho siinä piisaa kivasti harrastuskäytössä, onhan muualla maailmassa juuri tämä 230 koko saavuttanut Hondan ja Yamahan tekemänä suuren suosion varttuneempien kuskien keveänä seikkailupyöränä. Tämmöisessä käytössä on pitkillä huoltoväleillä ja toimintavarmuudella paljon enemmän merkitystä kuin maksimaalisella teholla. Käjellä voi aina paikata puuttelisen tehon
Weteraani kurapyöräilijä
Re: Project Prototype 190/230cc
Uskoisin että syy tuohon hondan ja jammun 230cc kokoon on se ettei astuta isomman mallin varpaille. Samoja koneita taitaa olla ollut 250cc mallinakin mutta eihän se käy päinsä nykynelareiden aikakaudella jolloin 250cc on erittäin tärkeä luokka.