Spliten Suzuki DR650 RSE

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

vanhakääpä
Viestit: 496
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
Pyörä: suzuki

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja vanhakääpä »

Eiköhän siinä jarrunestesäiliönkannessakin ole nesteen tyyppi?
DOT 4 on ok.
Minä en kyllä tekisi videon mukaista korkin avausta.
Ensin yläkolmion pultit löysään ja sen jälkeen korkki löysälle.
Kootessa päin vastoin; korkki kiinni ja pulttien kiristys.
Vain öljyjä vaihtaessa en avaa alapään pulttia, mutta huuhtelen sopivaksi katsomallani aineella.
Yleensä anna valua yön yli tyhjäksi.
Öljymäärä on 536ml, fork oil 10.
Itse käytän mittaa; kokoon painettuna ilman jousta 164mm tyhjää tilaa, ilmattuna.
Käytän ruiskua, jossa määrämittainen letku ja imen ylimääräiset pois.
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja Splite »

vanhakääpä kirjoitti:Eiköhän siinä jarrunestesäiliönkannessakin ole nesteen tyyppi?
DOT 4 on ok.
Minä en kyllä tekisi videon mukaista korkin avausta.
Ensin yläkolmion pultit löysään ja sen jälkeen korkki löysälle.
Kootessa päin vastoin; korkki kiinni ja pulttien kiristys.
Vain öljyjä vaihtaessa en avaa alapään pulttia, mutta huuhtelen sopivaksi katsomallani aineella.
Yleensä anna valua yön yli tyhjäksi.
Öljymäärä on 536ml, fork oil 10.
Itse käytän mittaa; kokoon painettuna ilman jousta 164mm tyhjää tilaa, ilmattuna.
Käytän ruiskua, jossa määrämittainen letku ja imen ylimääräiset pois.
Enpä älynnyt katsoa siitä, luultavasti on. :)

Haen huomenissa tuota öljyä ja mahdollisesti tuon etuiskari öljyn myös.
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja Splite »

Päivitellääs taas vähäsen:

22.6 sekä 26.3 tapahtumia:

Nyt on DR saanut uuden puhtaan ja öljytyn ilmansuodattimen.
Kelpaa ajella taas ja olihan se vanha sen näkönen jo, että varmaan ihan hyvä aika vaihtaa/putsata.
Toki varmaan vanhan putsauksellakin olisi selvinnyt, mutta jätettäköön tuo putsauksen jälkeen
varasuodattimeksi.

Kuva Kuva Kuva

Tänään vaihdettiin jarrunesteet + palat ja aloitin purkamaan noita etuiskareita. Kiitoksia "vanhakääpä" taas vain avusta! 8)
Edessä oli sen verran hyvät palat, että ei edes vaihdettu niitä, mutta takana oli ihan lopussa joten vaihto oli paikallaan. Jos se nyt
vähän paremmin pysähtyy kun on tarvis :lol:
Iskarien öljynvaihtoa tuli tosiaan myös aloitettua ja otin jo toisen noista irti ja avasin.
Öljyt valuttelin pois suurimmat mitä sain ja jätin tolpan valumaan nyt yön yli. Ei nyt ihan hirvittävän mustaa öljy ollut, mutta aika tummaa kuitenkin.

Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva


Tuli myös putsattua ja rasvattua linkun laakerit jälleen kertaalleen.

Kylä tulee heeno ku pääsee laittaa katteet takasin :lol:

Kuva

Ja harjoitukset jatkuu, kovasti polttelee kyllä päästä ajamaan jo :D
Avatar
Rässi66
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
Pyörä: Honda CR250R
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Nuiden vaahtomuovisuodattimien kanssa kannattaa pelata niin, että yksi ajossa ja ainakin yksi valmiiksi tehtynä tallissa.
Ettei sitten vaihdon koittaessa ala liuotinpesu/kuivaus/vesipesu/kuivaus/öljyäminen/kuivaus-härdelli.
Säilyy varmaan valmiiksi ajoon öljyttynä suljetussa muovipussissa aika hyvin.
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja Splite »

Rässi66 kirjoitti:Nuiden vaahtomuovisuodattimien kanssa kannattaa pelata niin, että yksi ajossa ja ainakin yksi valmiiksi tehtynä tallissa.
Ettei sitten vaihdon koittaessa ala liuotinpesu/kuivaus/vesipesu/kuivaus/öljyäminen/kuivaus-härdelli.
Säilyy varmaan valmiiksi ajoon öljyttynä suljetussa muovipussissa aika hyvin.
Kiitoksia neuvosta! Täytyy pitää mielessä, että laitan pussiin kunhan saan vanhan käsiteltyä. 8)
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja Splite »

Tänään saatu toisen etuiskarin öljynvaihto hoidettua.

Tuli lirutettua yön yli vanhat öljyt pois, huuhdeltua, laitettua uudet sisälle ja ilmattua.
Tämän jälkeen vähän puhdistusta, suoja "sukka" takasin paikoilleen ja odottelee
nyt pyörässä kiinni, että kiristän pultit oikeelle momentille.

Samalla toinen iskari purettu pyörästä, avattu ja laitettu valuttamaan kaikki vanhat
öljyt pois, että huomenna pääsee kasaamaan. 8)
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Oliko mitään näkyvää eroa uusilla ja vanhoilla öljyillä... :)
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja Splite »

Jarno kirjoitti:Oliko mitään näkyvää eroa uusilla ja vanhoilla öljyillä... :)
En älynny kuvaa ottaa tällä kertaa, mutta kyllähän niillä oli. Etenkin tänään puretussa iskarissa vanha öljy
oli jo melkosen mustaa, että vaihto oli ihan paikallaan :D

Ajattelin noutaa stormilta tämmöset jonain päivänä:

Etu:
http://www.storm-motor.fi/osat/moottori ... 11-000784/
Taka:
http://www.storm-motor.fi/osat/moottori ... aksun-190/

Takarengashan ei ole vielä vaihtokunnossa, mutta täytyy se varmaan tänä kesänä kumminki vaihtaa. Ja nyt kun on etunen irti niin ois helppo viedä vaihdettavaksi. 8)
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja Splite »

Muutama juttu mitä viikonloppuna saatu aikaan:

Toisenkin iskarin öljyt vaihdettu ja laitettu nippuun. Nyt on molemmat iskarit taas kiinni pyörässä.
Kattoo huomaako jotain muutosta kun pääsee ajeleen. 8)

Otin tällä kertaa toisen iskarin öljystä kuvan ja samoin uudesta öljystä vertailun vuoksi:

Kuva Kuva

Alottelin jo hiukan mallailemaan katteita takasin paikoilleen, etsimään kaikkia tarvittavia, tietysti hässäkässä hävinneitä, pultteja/muttereita.
Samalla lokaria taas kiinni taiteillessa tuli laitettua tuo viimeksi unohtunut nopeusmittarin vaijerin ohjain kiinni. Tuon ylälokarin laittaminen on kyllä taitolaji,
että sen saa niin ettei ota mistään kiinni kääntäessä. Muutamalla itsetehdyllä holkilla ja mutteriviritelmällä homma toimii ku junan vessa :lol:
Vielä kun saa uuden eturenkaan niin alkaa olemaan ajamiset lähellä. 8)

Kuva Kuva
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja Splite »

Noniin ensimmäiset koeajot heitetty muutamien pienten vastoinkäymisten kautta.

Hieman on viilattavaa katteiden istumisessa ja tuossa ohjauksessa on vielä jotain hämärää.

Muutama heikkolaatunen kuva pyörästä vihdoin ulkona tallista ja kasassa :lol:

Kuva Kuva

Ongelma minkä havaitsin, on se, että ajaessa etenkin hitaampia vauhteja (40-60km/h) ohjaus tuntuu "heittelehtivän" sivulta toiselle.
Kokoajan joutuu korjaamaan eikä suoralla tunnu menevän suoraan vaan puolelta toiselle. Ei uskois, että tasapainotuksesta on kyse vaan onko se sitten se laakeri jota jo Jarnon kanssa pohditiin aiemmin tänään. Eli pääseekö eturenkaan laakeri hiukan heilumaan sivuttaissuunnassa/ylös alas ajaessa ja joka aiheuttas tuon heilumisen ohjauksessa? Akselihan ei mihinkään pääse sivuttain liikkumaan, joten oma epäilys on että laakeri on väljä


Joku nopee kuva havainnollistamaan mitä tarkoitan:

Kuva

Etenkin hiukan kallistaessa mutkissa tuntuu, että rykii toiseen suuntaan kokajan.. :shock: Täytyy vielä nostella nokka ylös ja kokeilla että heiluuko tuo laakeri selkeesti.
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Laakerit ja stefat on sen verran halpoja ettei niiden kanssa kannata hirveästi arpoa, vaihtoon vaan ennen kuin tulee kalliimpaa vahinkoa...
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Ootkos ohjaus laakerit tarkastanu, jos laakerit on kuluneet pykälille, jumittaa kuivuuttaan tai on liian tiukalle kiristetty, niin se aiheuttaa myös tuollaista seilaamista. Kannattaa tarkastaa joka tapauksessa, itse oon rasvannu pyöristä jo ihan uutuuttaan ja sen jälkeen vähintään parin vuoden välein.
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja Splite »

Roiske kirjoitti:Ootkos ohjaus laakerit tarkastanu, jos laakerit on kuluneet pykälille, jumittaa kuivuuttaan tai on liian tiukalle kiristetty, niin se aiheuttaa myös tuollaista seilaamista. Kannattaa tarkastaa joka tapauksessa, itse oon rasvannu pyöristä jo ihan uutuuttaan ja sen jälkeen vähintään parin vuoden välein.
Enpä ole noita tarkistanut vielä, mutta edelleen epäilen tuota eturenkaan laakeria, koska ongelma ilmeni vasta uuden eturenkaan kanssa.
Ja eturengasta tässä on sörkitty jo useampaan otteeseen, eikä noihin ohjauslaakereihin ole koskettu.
Mutta kiitos vinkistä, pidän mielessä ja voisin nekin tarkistaa/rasvata. :)
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja Splite »

Tässä kun laakereita odotellaan (jotka on postissa, vaan enpä ehtinyt hakea perjantaina :evil: )
niin koitin manuaalista tsekkailla vaihto-ohjetta.
Ei oikeen kummonen ohje ollut, puhuttiin laakerin irrotustyökalusta eli tartteeko tähän nyt sellaisen?
Vai lähteekö ihan kotikonstein.. tai jollain "kikalla" :)

Kuva

Tarkotus ois maanantaina hakea laakerit postista ja alottaa tuo rojekti ennen töitä.
Jospa tuo ohjaamisen vetely lähtis pois uusilla laakereilla, jos ei niin hutkitaan lisää :shock:
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Nappaa rengas kantoon ja suuntaa kohti lähintä ktm ropaamoa, ei laakerin vaihdossa pitkään mene :mrgreen:
Vastaa Viestiin