Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Huhti 05, 2020 10:53 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Huhti 06, 2013 6:26 pm 

Liittynyt: To Heinä 19, 2012 8:58 am
Viestit: 25
Pyörä: Yamaha XTZ 750
Aloitetaanpa oman projektin esittely suoraan insinööripainoitteisesti dynokäyrillä:
(En ole itse insinööri, vaimo toki on :P )

Kuva

Mitäs tykkäätte S10:n vääntökäyrästä? Mitattu Metzeler Karoo-nappularenkaalla. Esimaisteja olen jo ajosta saanut ja mukavasti soratiellä kulkee. Dyno otettu tässä maaliskuulla ja uusilla 530-rattailla ja ketjulla.

Tilauksessa Tutoro Auto-ketjurasvari Brittein saarilta ja pistän siitäkin vähän kuvia kun ehdin.

Pyörä -91 lilaväritteinen SuperTenere, joka sopii näin isolle kuskille oikein mainiosti.

_________________
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 06, 2013 7:42 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 14, 2005 4:59 pm
Viestit: 375
Pyörä: KTM1190R
Hienostihan tuo vääntö nousee, mutta mikä sen tappaa noin nopeasti? Ajettiinko dynossa vain teho-vääntökäppyrä? Mites AFR? Eihän rengas/kytkin luistanu?

-- jari --


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 07, 2013 9:59 am 

Liittynyt: To Heinä 19, 2012 8:58 am
Viestit: 25
Pyörä: Yamaha XTZ 750
Hyviä kysymyksiä, joihin en suoralta kädeltä osaa vastata. Muuta dataa en saanut mukaan, eli ilmeisesti tuossa on ajettu vain teho-vääntökäppyrä.

Pyysin dynoamaan pyörän tässä ennen ajokauden alkua, eli se on talvisäilytyksessä tuolla Lempäälässä. Poikkean alkuviikosta kyselemään lisää, itseäkin on kiinnostanut tuon käppyrän putoaminen. Ajossa ei luistoa ole, vaihteella kuin vaihteella kiihtyy rivakasti. Tyhjäkäynniltäkin on tosi ärhäkkä, eli kytkin tuntuu vähän on/off-malliselta.

Sata kuutiota pienemmällä koneella käppyrä on samasta dynosta itse asiassa hyvin saman mallinen. Ko. dyno otettu viime elokuussa alkup. koneella. Samalla renkaalla, toki vanhoilla rattailla ja ketjulla. Mutta antanee osviittaa.

Kuva

Mopossa K&N-suodattimet ja Marving äänenvaimennin jo alunperinkin asennettuna.


Liitteet:
dyno2013.jpg
dyno2013.jpg [ 311.7 KiB | Katsottu 10019 kertaa ]
dyno2012.jpg
dyno2012.jpg [ 382.62 KiB | Katsottu 10019 kertaa ]

_________________
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 07, 2013 11:36 am 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 14, 2005 4:59 pm
Viestit: 375
Pyörä: KTM1190R
Onhan nokkien ajoitukset oikein, käppyrä vähän sen näköinen kuin olis kovasti aikasella. Yritin katella pyörän specsejä, niin 7000rpm kieppeillä pitäis olla vääntöhuippu. Tietysti riippuu mitä kaikkea tuolle koneelle on tehty?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 07, 2013 12:46 pm 

Liittynyt: To Heinä 19, 2012 8:58 am
Viestit: 25
Pyörä: Yamaha XTZ 750
JRA kirjoitti:
Onhan nokkien ajoitukset oikein, käppyrä vähän sen näköinen kuin olis kovasti aikasella. Yritin katella pyörän specsejä, niin 7000rpm kieppeillä pitäis olla vääntöhuippu. Tietysti riippuu mitä kaikkea tuolle koneelle on tehty?


Sytkäboksi on 750:n vakio, jossa on ennakkoa enemmän kai kun TDM850:ssa. Pitänee koittaa jossain vaiheessa tuon boksilla. Sellainenkin on tullut hommattua varoiksi.

_________________
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 07, 2013 4:22 pm 

Liittynyt: To Heinä 19, 2012 8:58 am
Viestit: 25
Pyörä: Yamaha XTZ 750
Tälläisen kuvan löysin liittyen ennakkoihin, voisitko tulkita miten tämä mahdollisesti vaikuttaisi asiaan?
Ilmeisesti vain ehkä tuohon vääntöhuippukohtaan 3500 rpm kohdalle?

Kuva
http://www.super-tenere.net/forum/xtz75 ... 0rpm#40616

_________________
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 07, 2013 9:46 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 14, 2005 4:59 pm
Viestit: 375
Pyörä: KTM1190R
Tarkoitin nokka-akselien ajoitusta, en sytytysennakkoa. Eli tsekkaus että ajoitusmerkit on kohdillaan vauhtipyörällä ja nokka-akseleilla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 07, 2013 9:56 pm 

Liittynyt: To Heinä 19, 2012 8:58 am
Viestit: 25
Pyörä: Yamaha XTZ 750
Ok, kiitos tarkennuksesta. Tämä täytyy tsekata seuraavassa vaiheessa kun konetta avataan. Muuten koneen pitäisi olla vakio TDM 850 kone (3VD-malli).

_________________
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 28, 2013 12:33 pm 

Liittynyt: To Heinä 19, 2012 8:58 am
Viestit: 25
Pyörä: Yamaha XTZ 750
Tapasin tuossa pikaisesti dynottajan ja kertoi ko. vääntökäyrän olevan ihan luonnollinen tuolle moottorityypille. Ajoitukset on katsottu konetta vaihdettaessa samalla kun mm. venttiilit on tsekattu. Ja nythän nuo käyrät on ajettu kahdella eri n. 50tkm ajetulla koneella. Takarengas sama.

Voiko kakkosajossa välitysten muutos (1.034 vs. 0.904) vaikuttaa käppyröihin? Molemmat vitosvaihteiden välityksiä. Samoin itseasiassa toisella ajokerralla (3VD-kone) ratastus on ollut n. -10% vakiovälityksestä. Käsittääkseni dynottaja on ajanut molemmat dynot vitosvaihteella.

_________________
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 28, 2013 9:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 14, 2005 4:59 pm
Viestit: 375
Pyörä: KTM1190R
pantila kirjoitti:
Tapasin tuossa pikaisesti dynottajan ja kertoi ko. vääntökäyrän olevan ihan luonnollinen tuolle moottorityypille.


Mitkä on valmistajan ilmoittamat teho/vääntö lukemat ja millä kierroksilla?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 29, 2013 8:48 am 

Liittynyt: To Heinä 19, 2012 8:58 am
Viestit: 25
Pyörä: Yamaha XTZ 750
JRA kirjoitti:
Mitkä on valmistajan ilmoittamat teho/vääntö lukemat ja millä kierroksilla?


Matkaendurot Wikin mukaan XTZ750 teho on 51,5 kW (70 hp) @7500 ja vääntö 67 Nm (6,8 kpm) @ 6750 rpm.

Yamaha TDM850 (3VD) tehot vastaavan Wikin mukan 57 KW (77 hp) @ 7500 ja vääntö 75,5 Nm 6000 rpm.

Nokat ajoituksineen pitäisi olla samat, eroa moottorissa sekä porauksessa että iskussa (87x63 vs. 89,5x67,5). Toki myös TCI eroaa sytytysennakoltaan, kuten yläpuolella olevassa kuvassa nähdään, alakierroksilla vähän.

_________________
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 29, 2013 10:19 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 14, 2005 4:59 pm
Viestit: 375
Pyörä: KTM1190R
Eli vääntöhuippu pitäis olla kuuden ja seitsemän tonnin välissä, käppyrässä näyttäis olevan noin 3500rpm kohdalla. Eli ei tuo nyt omasta mielestä ihan "luonnolliselta" näytä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 22, 2015 6:47 pm 

Liittynyt: To Heinä 19, 2012 8:58 am
Viestit: 25
Pyörä: Yamaha XTZ 750
Talven aikana pyörään on vaihtunut TRX850-pyörän sylinterit ja männät, löytyi sopivasti vähänajettu luovuttaja, joissa ei juurikaan kulumaa. Vanhassa näytti olevan jälkeä. Tätä ei ole penkitetty, mutta entistä nöyremmäksi kone muuttui. Ei täristä ym. eli kivuton toimenpide oli. Olisko tää mopo nyt sitten XTZ850R ? ;)

Viimeisin hankinta, eikä mitenkään vähäisin ajonautintoon nähden oli YSS Techin uusi takaiskari. Mukavan jämäkkärakenteinen, rebound-säätö ja tarvittaessa voi mm. nostaa takaosaa 10mm. Mäntä 50mm ja se varsi 16mm (2mm vakiota paksumpi). Tuossa kuvassa originaali ja YSS MZ506-460TRL-02 vierekkäin:

Kuva

Ostin ihan Suomen maahantuojalta, Hakala Servicestä/Jari Hakala (http://www.hakalaservice.fi/), asennuksen kera. Erittäin positiivinen kokemus, infoa ja tietoa karttui lisää ja asennuksen ja perussäädön jälkeenkin kyseltiin tuntumia ym. Osaamista tuntui olevan mm. shimmittämisestä. Jari tekee hommia mm. endurokuskeille, veteraanipyöriin ym. Heti löytyi yhteinen tuttukin kun juteltiin, tulevan Pyynikin muistoajojen yksi puuhamies, jolle Jari oli myynyt YSS:t. Kaveri ajaa mm. kisaa veteraanikalustolla, eikä ihan huonosti pärjääkään.

Suosittelen harkitsemaan Hagonien, Wilberssien ym. rinnalla. YSS Techin yksi pääsuunnittelijoista on hollantilainen Harrie Essens, mies perusti kai mm. Hyperpron ja oli aikaisemmin Wilbersin iskarien suunnittelija. Eli kyse ei ole halpaiskareista, vaan ihan eurooppalaisiskarien tasoisista pumpuista.

Super Teneressä ainakin toimii!

_________________
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com