-05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Lähetetty: Ma Maalis 18, 2013 5:32 pm
Totesin etteivät rahkeet riitä uuteen (tai 2012 malliseen) porkkanamopoon ihan vielä ja toisaalta noita vanhoja osia on keräilty tätä projektia silmällä pitäen nurkkiin jo kauan joten käydäänpä tuumasta toimeen. Muutama viikko olisi vielä siedettäviä ajokelejä, mutta sitten alkaa semmoinen kurakausi että mun puolesta pyörä joitaa telakalle siihen asti kunnes lumet ovat poissa.
Eli miten vaihdetaan RFS pyörään 08-11 mallisen pyörän tankki ja katteet. Maailmalla on ollut juttuja tuosta, esimerkiksi:
http://www.supermotojunkie.com/showthre ... post734612
http://www.ktmforum.co.uk/off-road-endu ... post796217
Jotenkin tuon näköinen siitä tulee
http://i183.photobucket.com/albums/x296 ... G00032.jpg
Sitten asiaan:
Uudemman mallin katteet vaativat uudemman mallin takarungon, jonka kiinnikkeet ovat erilaiset.
Yläkiinnike ostuu samalle kohdalle vanhan kanssa, haarukan väli on 50mm ja tuommoisesta kierretangon jatkopalasta ja parista laipallisesta mutterista tuli oikein sopiva. Vanhat kiinnikkeet täytyy leikata pois, mutta niiden avulla voi asettaa uuden paikalleen. Itselläni ne eivät tosin olleet enää ollenkaan suorassa, joten renkaan osuminen keskelle takarunkoa on syytä tarkastaa monesti ennen lopullista hitsausta.
Alemmat kiinnikkeet osuvat melkein kohdalleen, mutta ovat liian pitkät. Onneksi takarunkoa on helppo lyhentää, mutta sitä en uskaltanut vielä tehdä koska tankki ja loput katteet puuttuvat, jolloin rungon kulmasta ei voi olla vielä aivan varma. Kiinnikkeet ovat myös pystysuunnassa noin sentin liian alhaalla, mutta alumiinirunko taipuu helposti sen verran ja jos ei katteiden kanssa ole mahdottomia sopivuusongelmia ei niitä viitsisi uuteen paikkaan hitsata. Näin kun vanha runko kävisi paikoilleen vielä heittämällä.
Tankin ylempää kiinnikettä on siirrettävä noin sentti rungossa eteenpäin. Alempi kiinnike tulee suunnilleen vanhan yläpuolelle rungon päälle. Valitettavasti EXC:n 9.5L tankki ei sovikaan vaan ottaa kiinni vesipumppuun. Tankki sopii paikalleen jos vesipumpun kannen poistaa, ja jos siitä sekä venttiilikopasta hioisi pultin paikan pois saattaisi sovitus onnistua. En kyllä siihen ala, vaan hommaan sx mallin 7.5L tankin. Takaiskarin pultin reikä osuu samalle kohdalle reiän kanssa.
Mistähän saisi ktm-mallisia hitsattavia kiinnikkeitä? Kannibalisoin muutaman jotka hitsataan uuteen emäputken oikealle puolelle jännitteensäätimelle.
Tuolta näyttää tällä hetkellä, palaan parin viikon kuluttua uudestaan pyörän kimppuun ja toivottavasti silloin ovat kaikki katteet, penkki sekä oikea tankki mukana. Jos jollain on myydä käytettyjä tai uusia niin olen kiinnostunut. Aloitin ketjun jos vaikka jollain olisi tietoa tai vinkkejä projektiin, muuten ei kannattaisi puolivalmiita kauheasti esitellä
e: Vielä jää arvoitukseksi mikä ilmanputsarin kumikurkku tuohon käy, jostain luin että -08 250 exc-f olisi sopivin tuolle 2. sukupolven fcr-kaasarille? Taida alkuun tyytyä "supermoto" malliseen, eli suoraan kumiputkeen ja paperisuodattimeen. Uudempi moottorin kytkimen puolen koppa muuten maksaa täydellisenä 150e, sillä saisi ulkonäköä huomattavasti paremmaksi ja ehkä käytännöllisyyttäkin automaattikytkimen kanssa. Peräisin mönkijästä ja sen pitäisi käydä koska tiiviste on sama http://i.imgur.com/kFm8zAY.jpg .
Eli miten vaihdetaan RFS pyörään 08-11 mallisen pyörän tankki ja katteet. Maailmalla on ollut juttuja tuosta, esimerkiksi:
http://www.supermotojunkie.com/showthre ... post734612
http://www.ktmforum.co.uk/off-road-endu ... post796217
Jotenkin tuon näköinen siitä tulee
http://i183.photobucket.com/albums/x296 ... G00032.jpg
Sitten asiaan:
Uudemman mallin katteet vaativat uudemman mallin takarungon, jonka kiinnikkeet ovat erilaiset.
Yläkiinnike ostuu samalle kohdalle vanhan kanssa, haarukan väli on 50mm ja tuommoisesta kierretangon jatkopalasta ja parista laipallisesta mutterista tuli oikein sopiva. Vanhat kiinnikkeet täytyy leikata pois, mutta niiden avulla voi asettaa uuden paikalleen. Itselläni ne eivät tosin olleet enää ollenkaan suorassa, joten renkaan osuminen keskelle takarunkoa on syytä tarkastaa monesti ennen lopullista hitsausta.
Alemmat kiinnikkeet osuvat melkein kohdalleen, mutta ovat liian pitkät. Onneksi takarunkoa on helppo lyhentää, mutta sitä en uskaltanut vielä tehdä koska tankki ja loput katteet puuttuvat, jolloin rungon kulmasta ei voi olla vielä aivan varma. Kiinnikkeet ovat myös pystysuunnassa noin sentin liian alhaalla, mutta alumiinirunko taipuu helposti sen verran ja jos ei katteiden kanssa ole mahdottomia sopivuusongelmia ei niitä viitsisi uuteen paikkaan hitsata. Näin kun vanha runko kävisi paikoilleen vielä heittämällä.
Tankin ylempää kiinnikettä on siirrettävä noin sentti rungossa eteenpäin. Alempi kiinnike tulee suunnilleen vanhan yläpuolelle rungon päälle. Valitettavasti EXC:n 9.5L tankki ei sovikaan vaan ottaa kiinni vesipumppuun. Tankki sopii paikalleen jos vesipumpun kannen poistaa, ja jos siitä sekä venttiilikopasta hioisi pultin paikan pois saattaisi sovitus onnistua. En kyllä siihen ala, vaan hommaan sx mallin 7.5L tankin. Takaiskarin pultin reikä osuu samalle kohdalle reiän kanssa.
Mistähän saisi ktm-mallisia hitsattavia kiinnikkeitä? Kannibalisoin muutaman jotka hitsataan uuteen emäputken oikealle puolelle jännitteensäätimelle.
Tuolta näyttää tällä hetkellä, palaan parin viikon kuluttua uudestaan pyörän kimppuun ja toivottavasti silloin ovat kaikki katteet, penkki sekä oikea tankki mukana. Jos jollain on myydä käytettyjä tai uusia niin olen kiinnostunut. Aloitin ketjun jos vaikka jollain olisi tietoa tai vinkkejä projektiin, muuten ei kannattaisi puolivalmiita kauheasti esitellä
e: Vielä jää arvoitukseksi mikä ilmanputsarin kumikurkku tuohon käy, jostain luin että -08 250 exc-f olisi sopivin tuolle 2. sukupolven fcr-kaasarille? Taida alkuun tyytyä "supermoto" malliseen, eli suoraan kumiputkeen ja paperisuodattimeen. Uudempi moottorin kytkimen puolen koppa muuten maksaa täydellisenä 150e, sillä saisi ulkonäköä huomattavasti paremmaksi ja ehkä käytännöllisyyttäkin automaattikytkimen kanssa. Peräisin mönkijästä ja sen pitäisi käydä koska tiiviste on sama http://i.imgur.com/kFm8zAY.jpg .