Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Huhti 06, 2020 1:02 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Maalis 18, 2013 5:32 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Totesin etteivät rahkeet riitä uuteen (tai 2012 malliseen) porkkanamopoon ihan vielä ja toisaalta noita vanhoja osia on keräilty tätä projektia silmällä pitäen nurkkiin jo kauan joten käydäänpä tuumasta toimeen. Muutama viikko olisi vielä siedettäviä ajokelejä, mutta sitten alkaa semmoinen kurakausi että mun puolesta pyörä joitaa telakalle siihen asti kunnes lumet ovat poissa.

Eli miten vaihdetaan RFS pyörään 08-11 mallisen pyörän tankki ja katteet. Maailmalla on ollut juttuja tuosta, esimerkiksi:

http://www.supermotojunkie.com/showthre ... post734612
http://www.ktmforum.co.uk/off-road-endu ... post796217

Jotenkin tuon näköinen siitä tulee

http://i183.photobucket.com/albums/x296 ... G00032.jpg


Sitten asiaan:

Uudemman mallin katteet vaativat uudemman mallin takarungon, jonka kiinnikkeet ovat erilaiset.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Yläkiinnike ostuu samalle kohdalle vanhan kanssa, haarukan väli on 50mm ja tuommoisesta kierretangon jatkopalasta ja parista laipallisesta mutterista tuli oikein sopiva. Vanhat kiinnikkeet täytyy leikata pois, mutta niiden avulla voi asettaa uuden paikalleen. Itselläni ne eivät tosin olleet enää ollenkaan suorassa, joten renkaan osuminen keskelle takarunkoa on syytä tarkastaa monesti ennen lopullista hitsausta.

Alemmat kiinnikkeet osuvat melkein kohdalleen, mutta ovat liian pitkät. Onneksi takarunkoa on helppo lyhentää, mutta sitä en uskaltanut vielä tehdä koska tankki ja loput katteet puuttuvat, jolloin rungon kulmasta ei voi olla vielä aivan varma. Kiinnikkeet ovat myös pystysuunnassa noin sentin liian alhaalla, mutta alumiinirunko taipuu helposti sen verran ja jos ei katteiden kanssa ole mahdottomia sopivuusongelmia ei niitä viitsisi uuteen paikkaan hitsata. Näin kun vanha runko kävisi paikoilleen vielä heittämällä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tankin ylempää kiinnikettä on siirrettävä noin sentti rungossa eteenpäin. Alempi kiinnike tulee suunnilleen vanhan yläpuolelle rungon päälle. Valitettavasti EXC:n 9.5L tankki ei sovikaan vaan ottaa kiinni vesipumppuun. Tankki sopii paikalleen jos vesipumpun kannen poistaa, ja jos siitä sekä venttiilikopasta hioisi pultin paikan pois saattaisi sovitus onnistua. En kyllä siihen ala, vaan hommaan sx mallin 7.5L tankin. Takaiskarin pultin reikä osuu samalle kohdalle reiän kanssa.

Kuva

Kuva

Mistähän saisi ktm-mallisia hitsattavia kiinnikkeitä? Kannibalisoin muutaman jotka hitsataan uuteen emäputken oikealle puolelle jännitteensäätimelle.

Kuva

Tuolta näyttää tällä hetkellä, palaan parin viikon kuluttua uudestaan pyörän kimppuun ja toivottavasti silloin ovat kaikki katteet, penkki sekä oikea tankki mukana. Jos jollain on myydä käytettyjä tai uusia niin olen kiinnostunut. Aloitin ketjun jos vaikka jollain olisi tietoa tai vinkkejä projektiin, muuten ei kannattaisi puolivalmiita kauheasti esitellä :D

e: Vielä jää arvoitukseksi mikä ilmanputsarin kumikurkku tuohon käy, jostain luin että -08 250 exc-f olisi sopivin tuolle 2. sukupolven fcr-kaasarille? Taida alkuun tyytyä "supermoto" malliseen, eli suoraan kumiputkeen ja paperisuodattimeen. Uudempi moottorin kytkimen puolen koppa muuten maksaa täydellisenä 150e, sillä saisi ulkonäköä huomattavasti paremmaksi ja ehkä käytännöllisyyttäkin automaattikytkimen kanssa. Peräisin mönkijästä ja sen pitäisi käydä koska tiiviste on sama http://i.imgur.com/kFm8zAY.jpg .


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 18, 2013 6:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Viestit: 1979
Paikkakunta: Hämeenperä
Pyörä: SE ja kolmipökö
Polisportilla on muovisarjaa: http://www.gate3.co.uk/item/polisport-k ... 83-orange/

Tuota oli joku aika sitten Motonetissakin 1 kpl, nyt nollilla: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... d=38-25362

_________________
- taas kahden mopon taktiikalla -


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 18, 2013 6:31 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Pakollisimmat hankinnat ovat penkki, putsarikotelon takakappale, vasemmanpuoleinen kansi, sekä prikat, pultit sun muut pikkuosat. Sitten kun homman saa asettumaan voi miettiä ulkonäköä uudella katesarjalla :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 13, 2013 7:11 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Kyllä on mukava kasata pestyjä ja putsattuja osia :D

Kuva

Kuva

Lisää kuvia kunhan homma etenee.

Taustalla näkyy myös kaksi maalattua jousta. Maalaamo ja hiekkapuhallus Hiekanjyvä ja Taximo tattarisuolla, kytkintiellä. Hinta ei päätä huimaa, mutta viimeisen päälle jälkeä sieltä tuskin saa, mutta eipä näissä vehkeissä kaipaakaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 16, 2013 11:55 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Tankin muotoilu onnistui ihan mukavasti, mutta lämpöä tarvitsi kyllä paljon.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 21, 2013 5:19 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
...


Viimeksi muokannut meikä päivämäärä La Touko 11, 2013 10:52 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 22, 2013 11:00 am 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 11, 2013 10:48 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Pyörä on nyt jotakuinkin valmis, valitettavasti en malta koskaan ottaa kuvia enkä varsinkaan projektin aikana... Mutta tarinointia:

Halusin alkuun pyörään 450 smr (rf4 koneella) mallisen kartiomallisen paperisuodattimen. Ostin kyseisen mallin kumisaappaan ja hain biltemasta kartiosuodattimen. Hyvin pian totesin ettei saappaan varsi yletä kaasuttimelle asti ja kyseisen mallin kaastutin on pari senttiä alempana. Laitoin väliin jatkokappaleen ja homma pelasi, mutta kaasutin oli vähän takakenossa ja tyhjäkäynti erittäin karkea. Luulen tämän johtuvan siitä että noissa 2007 ja uudemmissa on fcr jossa ei ole enää irrotettavaa muovisuppiloa jonka läpi ilmasuutinten kanava tulee ja siten ilman virtaus niille oli aika pyörteilevää. Uudemman mallisessa kurkussa (jos se siis istuu kunnolla) kanavat tulevat vähän matkaa kumiosan sisällä.

RFS koneissa (lukuunottamatta 2007 jossa jo uudempi kaasari kiinteällä suppilolla) suppilon halkaisija on liian suuri xc4 koneiden kumisaappaalle. Jotta tällaisessa projektissa voidaan käyttä 530 mallin saapasta tarvitaan yamahan fcr:ssä käyttämä kurkku

Joint, Air Filter 1 (5NG1)
5JG-1440F-01-00

joka on vastaava kuin uudemmissa kaasareissa mutta irrotettava siis. Kyseisellä kurkulla 530 kumisaapas sopii täydellisesti ja sellaisen lopulta laitoinkin.

Bilteman paperisuodatin on muuten aivan liian iso pyörään. Pääyin leikkaamaan sen pienemmän sisällä olevan suotimen pois ja liimaamaan kumikurkun sille puolelle jolloin kartio on toisin päin ja lyhentämään suodatinosaa monta senttiä. Ylimääräisen pikkuduodattimen voi toki liimata toiseen päähän sen jälkeen. Modailujen jälkeen suodatin istuu paikalleen oikein hyvin, mutta vaatisi toisen kappaleen jonka rakentaisi nätimmin. Alkuperäinen maksaa joitain satasia, bilteman aihio kympin.

Laitoin myös kiinalaisen projektorin alkuperäisen valon sisälle. Lopputulos oli oikein hyvä, joskin alkuperäinen 35W polttimo on turhan sininen, mutta sen voi vaihtaa syksyllä sitten parempaan. Oikein hyvä tapa hyötykäyttää vanhat himmenneet umpiot, taatusti on parempi valokin.

Kaikkiaan ihan onnistunut projekti, mutta rungon maalipinta jäi vähän kaivelemaan koska olisi saanut olla paksumpi.

Kuva

Kuva

Jotta lamppu sopii, joutuu sitä viemään alkuperäistä paikkaa aika lailla alemmaksi. Kiinnitys on silti tukeva.

Kuva

Kuvassa näkyy vanhempi imusuppilo ja ilmasuuttimet kanavineen. Uudemmassa versiossa suppilo on kumisaappaan puolella ja kanavat tulevat siitä läpi, myös kiinnityksen halkaisija on paljon pienempi.

Kuva

Auki leikattu suodin, ihan hyvä aihio, mutta liimaukset eivät olleet aivan kohdillaan kun osasta poimuja paistoi päivä läpi ilman mitään suodatusta :lol:

Kuva

SMR mallin voiman salaisuus? Ainakin se on paljon enduromalleja "suoraviivaisempi".

Kuva

Niin ja moottori on 100mm putkella oleva 450/525 exc, eli 565cc ja korkeapuristeinen mäntä. Kaasutin 41mm ja sx mallin cdi. Nokka-akseli on custom nokka stroker-koneisiin, eli luultavasti riittävä. Kampiakselin laakerointi on tavallinen kuulalaakeri. Voimaa on ihan tarpeeksi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 13, 2013 4:31 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Kuva

Kuva

Electrex-merkkinen kolmivaihestaattori on toiminut hyvin, mutta läpivientikumi hapertui parin vuoden jälkeen ja tilalla on nyt silikoniviritelmä.

Kuva

Säädettävä sytkäboksi, muttei siitä mitään hyötyä ole.

Kuva

Tuossa näkyy nuo ilmasuutinten kanavat.

Kuva

Lyhennetty bilteman suodatin. Nyt kun on ajellut tavallisella vaahtomuovisuodattimella, tuntuu että tuossa tosiaan on enemmän tehoa.

Kuva

Kuva

Hondan säädin uudessa paikassa.

Kuva

Umpio on jo roskiskamaa, mutta paras valo silti :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 15, 2013 10:54 pm 

Liittynyt: La Helmi 16, 2013 1:00 pm
Viestit: 47
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM EXC 450 15'
Hyvännäköinen peli! :) Millä liimasit kartiosuodattimen takaisin kasaan, onko pitänyt hyvin?

_________________
If its worth doing, its worth overdoing.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 16, 2013 7:43 am 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Proto pysyi kasassa ihan kuumaliimalla, ja se varmaan on ihan hyvä aine kaiken muun paitsi tuon kumimuhvin liimaukseen.

Jos joku tuollaista harkitsee, smr-mallin kumisaappaan sopivuus exc-malliin on kyseenalainen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 16, 2013 8:43 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7468
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Mä käyttäisin tollasessa paikassa Liquisole liimaa, tarttuu kun ketjurasva ajovaatteisiin ja pysyy elastisena kuivuttuaan. On sitten vimpan päälle hyvää liimaa moneen paikkaan, vaatii sitten piiitkän kuivumisajan mutta kyllä pysyy kiinni.

https://www.google.fi/#hl=fi&q=liquisol ... 80&bih=654

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 16, 2013 6:25 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Sitä liimaa menee "kilokaupalla", kuten alunperinkin suurin osa suodattimen painosta taitaa olla alkuperäistä liimaa tai massaa jolla tuo on tiivistetty :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 16, 2013 8:01 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7468
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Sen liiman turvinko ne pölyt vangitaan suodattimeen niin ko kärpäspaperissa? :lol:

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 08, 2013 7:07 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Kuva

Projekti alkaa olla valmis. Seuraavaksi joutaakin kone työn alle kun tuntuu vuotavan kannentiivisti vähän, mutta onhan sillä jo tuntejakin tuossa kokoonpanossa pitkälti toistasataa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com