BMW F650 GS DAKAR 2001 Öljynvaihto
Valvoja: Moderaattorit
BMW F650 GS DAKAR 2001 Öljynvaihto
Nyt iski "äkki"
Mikä tässä nyt mättää, meinaan öljyn määrässä. Taulukot ja ohjekirjat sanoo moottorin öljyn määräksi 2.3 l
No sen verran laitoin säiliöön oikein mittakannun kanssa. Kuitenkin ölysäiliössä ei öljyn pinta ole lähelläkään tarkistussilmän puoliväliä. Öljyä pitäisi lisätä vielä muutama desi lisää jonka tietysti teenkin mutta.. mutta...!
Samassa yhteydessä olen vaihtanut myös suodattimen, eli pitääkö sen toimenpiteen vuoksi laittaa enemmän öljyä. Minulle kun ei oikein aukea nuo "väärän kätiset" matskut.
Moottoria olen käyttänyt ja sen puoleen kaikki näyttäisi olevan kunnossa.
Kevättä odotellessa - hanu p
Mikä tässä nyt mättää, meinaan öljyn määrässä. Taulukot ja ohjekirjat sanoo moottorin öljyn määräksi 2.3 l
No sen verran laitoin säiliöön oikein mittakannun kanssa. Kuitenkin ölysäiliössä ei öljyn pinta ole lähelläkään tarkistussilmän puoliväliä. Öljyä pitäisi lisätä vielä muutama desi lisää jonka tietysti teenkin mutta.. mutta...!
Samassa yhteydessä olen vaihtanut myös suodattimen, eli pitääkö sen toimenpiteen vuoksi laittaa enemmän öljyä. Minulle kun ei oikein aukea nuo "väärän kätiset" matskut.
Moottoria olen käyttänyt ja sen puoleen kaikki näyttäisi olevan kunnossa.
Kevättä odotellessa - hanu p
Jawa Army 1971, BMW F650 GS DAKAR 2002
Re: BMW F650 GS DAKAR 2001 Öljynvaihto
Joku outous tuossa ehkä on. Kun kaataa sen ohjeenmukaisen pari litraa öljysäiliöön, niin se tulee suunnilleen piripintaan. Öljyhän ei siitä oikein itsekseen sinne koneeseen / suodattimelle mene, joten suodattimen vaihto ei tässä kohtaa tee näkyvää eroa.
Sitten sen pienen käytön jälkeen sopii taas lisää.
Ei kannata laittaa liikaa sitä oljyä, vaan käyttää kone kunnolla lämpimäksi ja katsoa öljytaso sitten. Tämä olettaen, että ne kaikki 2.3 litraa on varmasti siellä koneessa sisällä
Sitten sen pienen käytön jälkeen sopii taas lisää.
Ei kannata laittaa liikaa sitä oljyä, vaan käyttää kone kunnolla lämpimäksi ja katsoa öljytaso sitten. Tämä olettaen, että ne kaikki 2.3 litraa on varmasti siellä koneessa sisällä
Re: BMW F650 GS DAKAR 2001 Öljynvaihto
Näin olen menetellytellyt. Eli ensin laitoin noin parilitraa öljyä ja sitten tartilla pyöritin konetta niin että öljyn pinta laski reilusti. Sitten lisäsin öljyä puuttuvan määrän, eli ohjekirjan mukaisen määrän niin että 2.3 litraa tuli öljyä laitettua. Sitten annoin koneen käydä lämpimäksi asti, jopa niin että flekti lähti pyörimään. Kaikki laittamani öljy on koneessa, eli vuotoja ei ole. Kuitenkin öljyn pinta on säiliössä homattavan alhaalla. Eli lisättävä on öljyä että pinnan taso tulee taarkistussillmän puoleen väliin. Tarkistin vielä mittakannun että siinä litra on oikeasti litra eikä yhtään vähempää.
- hanu p
- hanu p
Jawa Army 1971, BMW F650 GS DAKAR 2002
-
- Viestit: 171
- Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 11:34 pm
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar
- Paikkakunta: Orivesi
Re: BMW F650 GS DAKAR 2001 Öljynvaihto
Ja pyörä siis on tasaisella alustalla? Itsellä oli sama efekti kunnes tajusin ,että pihakivetys ei ole vaaterissa. Tuuppaus tasamaalle, pyörä keskituelle ja vartin päästä uusi luku. Maagisesti oltiin yhtäkkiä ihen keskellä tarkistussilmää. Se on kyllä sanottava, että minkään mopon öljymärään katsominen ei ole ollut yhtä hankalaa kuin Dakarissa
Re: BMW F650 GS DAKAR 2001 Öljynvaihto
Tuolta löytyy hyvä ohje vaihtoon:
http://faq.f650.com/GSFAQs/GS_Oil_Change_FAQ.htm
Sekä kuinka sitä silmää luetaan:
http://faq.f650.com/GSFAQs/GS_Oil_Chang ... ht%20Glass
http://faq.f650.com/GSFAQs/GS_Oil_Change_FAQ.htm
Sekä kuinka sitä silmää luetaan:
http://faq.f650.com/GSFAQs/GS_Oil_Chang ... ht%20Glass
Re: BMW F650 GS DAKAR 2001 Öljynvaihto
Öljyt pois ja suodatin vaihtoon, uutta öljyä 2 litraa käytä 30 sek. lisää 3 desiä aja lämpimäksi korkeuden pitäis olla ok.
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
-
- Viestit: 312
- Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 1:54 pm
- Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300
- Paikkakunta: Vasa
Re: BMW F650 GS DAKAR 2001 Öljynvaihto
Pikkugessuilla pitäis tarkistaa öljymäärän ajon jälkeen, silloin öljypinta pitäisi olla lasissa. Kylmällä öljyllä pinta ei näkyy lasissa.
Re: BMW F650 GS DAKAR 2001 Öljynvaihto
Eihän kukaan ole asentanut ylimääräitä öljyn jäähdytintä ko pyörään, siis joku edellinen omistaja?
vaikka en kyllä edes tiedä pitäisikö olla ko mopeedissa moinen alunperinkin?
vaikka en kyllä edes tiedä pitäisikö olla ko mopeedissa moinen alunperinkin?
antti
Re: BMW F650 GS DAKAR 2001 Öljynvaihto
Tot noi 2006 mallissa oli korkissa mittatikku ja jäähdytysneste katottiin katteen reikäsestä
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Re: BMW F650 GS DAKAR 2001 Öljynvaihto
Mittatikullisessakin tuo öljyntaso on vähän veteen piirretty viiva. Pistää vähintään sen määrän mikä kuuluukin ja kun taso tikussa on noin suurinpiirtein moottorin ollessa kuuma, niin voi kaiketi nukkua yönsä rauhassa.
En tiedä onko kukaan koskaan erottanut nestetasoa tuosta katteen tirkistelyreiästä
En tiedä onko kukaan koskaan erottanut nestetasoa tuosta katteen tirkistelyreiästä
Re: BMW F650 GS DAKAR 2001 Öljynvaihto
Tein seuraavanlaisen toimenpiteen. Laskin moottorista "pohjaroppu irti" öljyt pois, liruttelin ne uudelleen säiliöön joka tulikin lähes piripintaan. Pyöritin konetta tartilla jonkin aikaa jolloin öljyn pinta laski alle tarkistuspinnan, lisäsin loput öljyt säiliöön ja annoin koneen käydä lämpimäksi. Aluksi öljyn pinta oli aika alhaalla mutta alkoi sitten kohota mutta ei kuitenkaan aivan tarkistussilmän tasolle. Öljyä on nyt aika tarkalleen ohjeessa merkitty määrä joten jätän se sille tasolle missä nyt on. Tarkkailen toki tilanetta sitten kun otan mopon käyttöön, siihen menee jokunen viikko vielä.
Voiko olla mahdollista että joku ns. ilmalukko aiheuttaa sen että öljy ei paluuputkessa tule takaisin säiliöön. Tämmöinen kävi mielessä, kävi mielessä toki muutakin mutta niistä en kerro!!!
-hanu p
Voiko olla mahdollista että joku ns. ilmalukko aiheuttaa sen että öljy ei paluuputkessa tule takaisin säiliöön. Tämmöinen kävi mielessä, kävi mielessä toki muutakin mutta niistä en kerro!!!
-hanu p
Jawa Army 1971, BMW F650 GS DAKAR 2002
-
- Viestit: 312
- Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 1:54 pm
- Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300
- Paikkakunta: Vasa
Re: BMW F650 GS DAKAR 2001 Öljynvaihto
Kaveripiirissä on ollut useita Dakareja, ja kaikissa on joskus ollut tämä sama hätä että öljyt on liian vähän kun tarkistaa liian kylmällä. On joskus lisätty öljyä mikä sitten saa imeä pois kun seuraava kertaa tarkistaa ja säiliössä on liikaa.
Re: BMW F650 GS DAKAR 2001 Öljynvaihto
Liikaa öljyä ei saa olla, sen löytää muuten kohta ilmanputsarikotelosta...
Tuolla on suomen kielellä ohjeita moneen hommaan, öljynvaihto heti ekassa viestissä, kantapään kautta opeteltuna...
Tuolla on suomen kielellä ohjeita moneen hommaan, öljynvaihto heti ekassa viestissä, kantapään kautta opeteltuna...