Suzuki DR-Z 400 S

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Suzuki DR-Z 400 S

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Talliin tuli vuoden 2006 mallia Suzuki DR-Z 400 S ja seuraavana iltana talliin ajon jälkeen pyörä näytti tältä kun pitäähän se pyörään tutustuminen aloittaa heti.

Kuva

Ilmanputsari oli täysin likainen joten se piti puhdistaa. Etuvalon lasi oli halki ja näyttänyt jo vähän päästäneen vettä sisäänsä joten hommasin Nettimotosta Polisportin maskin ja siihen tallilta eri kavereilta hommasin xenon valojen osia niin että istutin maskiin xenon polttimon jossa on pitkä ja lyhyt erillisenä.

Kuva

TTA:n vinkkien mukaan poistin jännitteensäätimeltä akulle menevän liittimen ja juotin piuhat yhteen. Kuumaliimalla vielä juotosten kotelonti ja kutissukkaa päälle. Pitäisi kestää.

Samalla ihmettelin että mikä on tämä liitin Kuva
Viuh
Viestit: 1677
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: Suzuki DR-Z 400 S

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Toivottavasti AT meni hyvään kotiin, oli hieno peli!
Pikkusojo
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Syys 22, 2009 12:03 pm
Pyörä: Honda crf 250 R by SE-Team
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Suzuki DR-Z 400 S

Viesti Kirjoittaja Pikkusojo »

Onpa maskin takana hieno ajotakki myynnissä. Ja housut vielä kaupanpäälle.

t. Sojo
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suzuki DR-Z 400 S

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Pikkusojo kirjoitti:Onpa maskin takana hieno ajotakki myynnissä. Ja housut vielä kaupanpäälle.

t. Sojo
Joo hieno takki ja vielä halvalla :)
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suzuki DR-Z 400 S

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Näitähän ei voi koskaan antaa olla sellaisenaan ja rakentelu on tässäkin taas alkanut. Ostin Keihinin kaasarin ja Stage 1:sen nokat. Ensimmäinen ihmettelyaihe/yhdistelytehtävä on yhdistellä vanhasta kaasarista letkun ja tilpehöörit Keihinin. Jonkin verran apua tarvitaan.

Kuva
Vanha kaasari. Jotenkin vaikuttaisi että kuvan osat A ja B jäävät molemmat ilman paikkaa uudessa kaasarissa. Tuo L1 letkukiinnike oli letkulle joka näyttäisi menevän ilmansuodattimeen/tai johonkin ylivalumissäiliöön. L2 taas taisi olla joku ylivaluvan bensan vuotoletku.

Kuva

Kuva
Uuteen kaasariin sain sentäs bensaletkun kiinni (ainakin uskoisin) eli C1. No sillä jo kait saadaan bensansyöttö käyntiin kaasarille. Onko tuo ?1 merkattu joku ylivuotoventtiili vai mikä tuon virka on? Jotenkin näytti että ei siihen mitään letkuja tule kiinni.

Kuva
Näitten voisi kuvitella olevan jotain ylivuotoletkujen paikkoja M1 ja M2 ?


Kuva
Onko tuohon kysymysmerkillä merkitsemääni (siinä on kyllä kierteet) tarkoitus laittaa jotain?

Kuva
Tuossa on sitten koneen puolelta kolme johtoa. Tuo letku 1 näyttäisi tulevan koneen etupuolelta jostain. Ei oikein selvinnyt mikä se letku on? Mhin tulee uuteen kaasariin kiinni? 2 on selkeästi bensan ylivuotoletku joka menee koneen alle. Tuleeko M1 vai M2 nippaan kiinni? Letku 3 joka näkyy vähän kumikurkun alta taitaa mennä ilmansuodattimeen vai onko myös joku ylivuotoletku? Mihin tuo menee vai onko myös ylimääräinen.

Trumper Talkin ohjeita tuli katsottua mutta näyttäisi olevan FCR MX kaasari siinä joka oli rakenteeltaan/letkulähdöiltään hieman erinäköinen.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Suzuki DR-Z 400 S

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Alimmassa kuvassa on oikeastaan tärkeimmät. 1 on lisäilmansyöttö venttiilin alipaineletku. Se joutaa pois samoin kun tuo venttiili johon se menee kaikkiine letkuineen pois ja kanteen alumiinista tehty umpi laippa reijän tukkeeksi.

Ilmanputsarin kumikurkussa on muistaakseni 2 letkulähtöä jotka molemmat tulpattava. Vakiokaasarista ei käytetä muuta kuin tuo bensaletku ja ylivuotoletkut, jos ne käy. Yleensä noissa kaasareissa tulee omat ylivuotoletkut mukana. TPS:n ja solenoidiventtiilin sähköliittimet jää vapaaksi ja ne on hyvä suojata. Tuo pohjakupista alaspäin tuleva ruuvi on seosruuvi.

PS. Eikö tuon ois voinut pestä ensin, niin tulis vähemmän asennushiekkaa sekaan, suosittelen ennenkun venttiilikopan aukaiset.
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suzuki DR-Z 400 S

Viesti Kirjoittaja SamiV »

PS. Eikö tuon ois voinut pestä ensin, niin tulis vähemmän asennushiekkaa sekaan, suosittelen ennenkun venttiilikopan aukaiset.
Juu niin olis tarkoitus tehdä kun laitan noita nokkia kiinni/koppaa aukaisen. Tietysti myös kunhan tuota kaasaria laitan kiinni niin pitää vähän putsailla pölyjä ja hiekkoja pois.

Eli tuo 1-letku joka menee tuohon mustaan koteloon on siis venttiili ja se menee venttiilikopan kanteen? Kaipa tuo selviää kun tuota vähän tutkii minne tuosta menee letkut.
Nuo ylivuotoletkut ovat siis ilmeisesti M1 ja M2 letkujen nipat ja muut letkut joko pois tai tulpataan?
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Suzuki DR-Z 400 S

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Venttiililtä menee teräs putki kanteen, josta menee reikä pakokanavaan jonne tuo systeemi laskee raitista ilmaa pakokaasujen sekaan.

Ilmanputsarin kumikurkusta en nyt ole ihan varma oliko siinä kaksi vai yksi vapaaksi jäävää letkulähtöä, mutta ne kuitenkin tukkoon. Ylivuotoletkut on M1 ja M2.
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suzuki DR-Z 400 S

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Kiitokset avusta ja neuvoista. Huomenna pitää ihmetellä lisää.
Avatar
epe
Viestit: 137
Liittynyt: La Tammi 01, 2011 3:33 pm
Pyörä: Ready to Fail
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suzuki DR-Z 400 S

Viesti Kirjoittaja epe »

Roiske kirjoitti:Venttiililtä menee teräs putki kanteen, josta menee reikä pakokanavaan jonne tuo systeemi laskee raitista ilmaa pakokaasujen sekaan.

Ilmanputsarin kumikurkusta en nyt ole ihan varma oliko siinä kaksi vai yksi vapaaksi jäävää letkulähtöä, mutta ne kuitenkin tukkoon. Ylivuotoletkut on M1 ja M2.
Älä Sami katkaise noita kannessa olevia pultteja.. Ovat jotain M4 ja ruostuneet.. V.. maisia poistaa kun ensin katkoo. Voitele jollain ennen kun yrität irroittaa.
Nimim. kokemusta on... siis huonoa :oops:
En ole puolesta enkä vastaan vaan pikemminkin päinvastoin
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suzuki DR-Z 400 S

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Eli pitääkö tuo musta venttiili kokonaisuudessaan ja metalliputki joka menee pyttyyn ottaa pois vai vain tuo mustassa muovi vai onko tuo metallia oleva venttiili pois ja siihen siis tuo laippa? Jos tuon ottaa myös tuon metalliputkieen pois niin sitten joutuu myös purkamaan syylärin pois.

Onko tuota laippaa syytä jotenkin tiivistää erikseen vai vain alumiinista sopivan kokoinen lätkä päälle?
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Suzuki DR-Z 400 S

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Ei siitä muistaakseni tarvinnut syyläriä irroittaa, tosin jotain 7 vuotta aikaa kun nuo irti päästelin, joten ei täysin varmaa muistikuvaa enää ole. Itse laitoin kanteen n. 5mm paksuisen alumiinilaipan ja tiivisteliimaa väliin, hyvin on pitäny siitä lähtien.
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suzuki DR-Z 400 S

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Roiske kirjoitti:Ei siitä muistaakseni tarvinnut syyläriä irroittaa, tosin jotain 7 vuotta aikaa kun nuo irti päästelin, joten ei täysin varmaa muistikuvaa enää ole. Itse laitoin kanteen n. 5mm paksuisen alumiinilaipan ja tiivisteliimaa väliin, hyvin on pitäny siitä lähtien.
Eli irrotit siis koko härpäkkeen metalliputkea myöten? Tiivistesilikonia itsekin ajattelin jos sellaisen lätkäisee alumiinilätkään
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suzuki DR-Z 400 S

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Tuolta löytyi ohjeet tuon venttiilin poistoon.
http://www.thumpertalk.com/topic/518525 ... d-removal/

Kumma homma että tuota ei sinällään ole kuvaltu missään noissa FCR:n kaasarien asennusvinkeissä. Tosin taitaa olla vain pelkästään meidän EU viherpiipertäjien saama pakakoaasujen vähennystoiminto. Jenkkimallesisa tuota ei taida olla lainkaan.
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suzuki DR-Z 400 S

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Kaasari paikoillaan ja konekin käynnistyi kun kokeilin. Hieman mietin kun lueskelin noita Trumper talkin ohjeita että kaasuvaijereista se jossa on pieni kaari/mutka (ja hieman keltaisempi/kullitetumpi) tulisi alemmaksi. Kuitenkin tuossa Keinin kaasarissa joka itsellä on ne minusta piti laittaa juuri toisinpäin. Pitää se kait vielä tarkistaa huomenna uudestaan mutta kyllä tuo minusta aika selkeä oli. Muuten kaapelit pitäisi mennä ristikkäin/päällekkäin tuossa kaasupyörässä tai mikä tuo suomenkielinen termi tuolle throttle wheelille sitten onkin.
Vastaa Viestiin