XT660RR rakentelua

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tauon jälkeen tuli pyörä hankittua eikä ollut tarkoitus tehdä sille mitään, kuten en ole yhdellekkään aiemmalle pyörälle... Pyöräkauppojen jälkeen n.900km siirtymän aikana alkoi pukkaamaan ajatuksia suuntaan ja toiseen, ajon aikana totesin että tästä pyörästä voisi alkaa tykkäämään kun moottorin tärinät erittäin maltilliset isomukiseksi koneeksi. Yamahan tekniikka ja varsinkin moottori on luotettavuudeltaan vakuuttava joten niiden takia ei tarvitse olla huolissaan, R:ssä on monia muitakin itseä miellyttäviä piirteitä joita jäin aikoinaan Teneressä kaipaamaan ja näiltä osin R tuntui luontevammalta valinnalta vaikka se tulee jossain määrin muokattua Teneren kaltaiseksi. Vuosien ja kuuden pyörän aikana on muodostunut erittäin vahva näkemys minkälaisen pyörän haluan ja XTR valikoitui ainoaksi vaihtoehdoksi rakentelun pohjaksi, tuurilla sattui löytymään vähän ajettu yksilö joka on lähes virheettömässä kunnossa.

Pyörässä oli valmiina Power Commander, Hot Lip... eiku Grips lämpökahvat, iso pleksi, takaboxi ja mahdollisesti paremmat etujouset. Myös penkin päälinen on vaihdettu uuteen. Ohjaustanko, tangon pidikkeet ja rysterit on ensimmäinen kohde kun kaikki osat saapuu ja osa osista keretään tekemään. Alustaan tein samantien +30mm korotuksen molempiin päihin, taakse lyhyemmät linkit ja eteen 30mm korkeat korkit. Korotuksen johdosta alalokaria piti korottaa 30mm joka tehtiin 1mm rosteri peltien paloilla.

Pleksiin/etumaskiin en ole tyytyväinen, en ulkonäön enkä toimivuuden osalta. Pleksi saisi olla selkeästi pystympi että saisi gepsin järkevästi mittarin yläpuolelle pleksin taakse, tähän on ehkä tulossa tilapäinen viritys juhannuksen aikana. Pleksi ohjaa myös ilman kypärän alaosaan ja meteli on sen mukainen, korvatulpillakin alkoi välillä humina vtuttamaan ja kun nousi 10cm ylöspäin niin kypärä hiljeni.

Varustelista tulee olemaan pitkä kun nälkävuosi ja niiden kaikkien toteutuminen on kiinni muutamasta asiasta joista yksi selviää elokuun aikana. Tarkoitus on tehdä tästä seikkailupyörä tulevan talven aikana jos kaikki kuviot tulee onnistumaan, oranssi valo on jo välähtänyt ja vihreää valoa odotellaan.

Alustalle en varmaan tee mitään tässä vaiheessa, mun vauhdeille ja ajoille nykyinen riittää koska en enään tule ajamaan teiden ulkopuolella tai krossiradalla, siksi keskitytään rakentelussa toistaiseksi muihin kohteisiin. Penkki osoittautui myös hyväksi ja sille en tee mitään, siinä jaksaa istua pitkiäkin matkoja ja penkkiin on vaihdettu uusi päälinen missä on hyvä grippi. Tulevaisuudessa seuraavat kohteet on huomion alla joista vain pakolliset ostetaan ja loput tehdään ite.

-rallikate/tuplavalot ja navitorni tarvittavilla sähkölisukkeilla
-pohjapanssari on jo suunnitteilla, toteutus heti kun ehtii
-takavalo/kilpiteline tehdän uusiksi
-ohjaustanko/korotus/rysterit (tehty)
-madaltavat jalkatapit
-ketjurasvari
-alapuolinen ketjuohjuri
-lyhyeämmät jarru/kytkinkahvat
-vaihdepolkimen modaus
-2-1 putkisto (varattu)
-alumiininen bensasäiliö vasemman vaimentimen tilalle
-tarrasarja
-ehkä sininen väritys vaihtuu valkoisempaan

Varmaan lista tulee elämään rakentelun aikana, suurin kysymysmerkki on etukate jonka joutuu enemmän tai vähemmän tekemään itse, OTR:än hirvitystä en tähän laita. Joku miettii mikset ostanut samantien Tenereä? No, hyvä vaihtoehto sekin olisi ollut mutta nyt haetaan jotain muuta ja massasta poikkeavaa, myös vähän ajettujen Teneren hinnat oli pilvissä vastaavaan XTR:ään verrattuna. Kuten tuolla jo vihjailtiin, taas tää lähtee lapasesta :mrgreen:

Muutama kuva pyörästä, renkaat vaihdettu Mitas E07:aan, +30mm korotus ja sivujalkaan pituuden säätö.

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Koheltaja, To Kesä 29, 2017 8:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Onnistuiskohan Kawa Kelestä nostaa samalla tavalla takapäätä :shock: kirrata pitäs ainakin vakiokeppiä et sais ylemmäksi, samoin pitäs satulaakin nostaa kun polvi kulma tuskallinen vaikka en mikään pitkä oo 177 ja samalla puutuu yläselkä pahasti kun ajo asento epä kurantti mun ropalle, versus crm hondaan niin siinä oli hyvä

Mut siisti Yamppu 8)
Yksinäinen Susi
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kylätason kurapyöräilijä.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Taisit ajella vastaan Kehä kolmosella yhden seutuun.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Juu, joskus niillä paikkeilla tuli ajettua länteen. Taisit tulla vastaan jossain Tuupakan tienoilla lapanen pystyssä?
Kylätason kurapyöräilijä.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Niitä seutuja juu. Pitkäjoustoisia tulee moikkailtua kaiteen yli.
Avatar
x-mean
Viestit: 1165
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Pyörä: sattuman kaupalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Tätä seurataan mielenkiinnolla.
Onnea uudelle hankinnalle,tosin jammu pitäis pelaa ilman onneakin :mrgreen:
Mukava että tästäkin pyörästä on keskustelu taas virinnyt,alkanut tuntumaan jo siltä että kaikki kattoo vaan oranssien lasien läpi :lol:
Foorumin "sekakäyttäjä"
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Tuo nostaa siis perää ylöspäin ja samalla maavaraa ylöspäin ? Ja keula kulma jyrkkenee samalla ja vieläkö sais satulan korkiammaksi tai sen montun 5-10 cm korkeemmaksi niin hyvä tulis :mrgreen:

Ei oo tuota rassaus paikkaa missä tehä muuta kuin taivas alla ja sekin tapahtuu paremman puoliskon parkkipaikalla jonne ei viitti kesken eräistä jättää :(
Yksinäinen Susi
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja ATC »

No helekatti, salaa täällä palkisilla liikuskellaan mopoja hakemassa. Onnittelut hankinnasta, olisi täällä ollut sauna/yökylä paikka tarjolla ohikulkijalle. :D
Weteraani kurapyöräilijä
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nokunoku... mielessä pyöri lausahdukset. Jos ajelet täällä päin niin aja ohi vaan... äkkiä me sulle lähtökahvit keitellään...

No eikä :lol:

Harmittaa kun oli niin tiukka aikataulu ettei kerennyt siellä pyörähtämään, olisi ollut mukava käydä juttusilla kun vähään aikaan ei ole nähty. Jospa sitä joku päivä vielä sinne eksyy kun saa mopon reissu kuntoon. :)

Hyvin palvellut KTM nostopukki antautui raskaamman pyörän alla, töissä on saksipukki ja ihastuin sen tukevuuteen joten siitä laitettiin työn alle oma variaatio eri mitoituksella. Pikkuhiljaa alkaa olla kasassa, ruuvin kiinnitys ja laakerointi puuttuu ja ehkä vielä muutan saksen asemointia vähän keskemmälle sekä teen korotuspalikan nostimen ja mopon väliin ettei tarvii ruuvata nostinta aivan tappiin.

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Aika usein joutuu sahaamaan pitkään ennen kun lähtee käyntiin, toisinaan pärähtää parin sekunnin startilla. Voiko PC3 aiheuttaa viiveen käynnistyksessä vai mikä mättää? Venat on säädöissään ja tulppa vaihdettu, ei muutosta pitkään starttiin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
x-mean
Viestit: 1165
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Pyörä: sattuman kaupalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Koheltaja kirjoitti:Aika usein joutuu sahaamaan pitkään ennen kun lähtee käyntiin, toisinaan pärähtää parin sekunnin startilla. Voiko PC3 aiheuttaa viiveen käynnistyksessä vai mikä mättää? Venat on säädöissään ja tulppa vaihdettu, ei muutosta pitkään starttiin.
:shock: Ei ole koskaan tapahtunut....pc 3 löytyy...
Voisko sulla olla vikaa commanderissa,minun (tai siis edellisen omistajan) pc3 kuulemma meni vaihtoon uutuuttaan.
Oli kuulemma yhtäkkiä mennyt hengettömäksi ja sammuillut useammin kuin "normaalisti" :roll:
Tuntuu olevan sammuilu aika yleistä silloin tällöin ainakin 1-pyttyisillä.
Nykyistä "kolmosta" on tullut välillä säädeltyäkin kokeellisesti,ei ole käynnistymiseen kyllä vaikuttanut ihmeemmin.

Edit:voisko kuitenkin olla hiukka rikkaalla käynnistysvaiheessa,jos orkkis pöntöt,ja ilmansuodatus?Tulppa kastuu?
Foorumin "sekakäyttäjä"
gini
Viestit: 58
Liittynyt: Su Marras 08, 2015 7:56 pm
Pyörä: 690 Enduro & Speed Triple 1050 Turbo
Paikkakunta: Uurainen

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja gini »

Havaitsin myös pitkän startin PCV purkin kanssa. Voii testata helposti laittamalla alkuperäisen suuttimen johdon kiinni. Omani käynnistyi heti kun PC oli ohitettu mutta sahautti pikkuisen PC:n kanssa. Mahtuu muistaakseni tankki paikoillaankin kokeilemaan.

Muistelisin että purkin ledit käyttäytyivät vähän oudosti mutta en jaksanut selvittää. Olikohan että paloivat kun bensapumppu primeroi mutta sammuivat sitten ja syttyivät startatessa. Auttaisikohan jatkuva jännite virtalukon takaa?

Edit. Mun "pitkä" startti on luokkaa 2 sekuntia, käynnistyi vielä nopeammin ilman commanderia. Helpoin tosiaan kokeilla tuo orig suuttimen johto paikoillaan onko sillä osaa tuohon.
Viimeksi muokannut gini, Pe Kesä 23, 2017 7:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
x-mean
Viestit: 1165
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Pyörä: sattuman kaupalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja x-mean »

gini kirjoitti:Havaitsin myös pitkän startin PCV purkin kanssa. Voii testata helposti laittamalla alkuperäisen suuttimen johdon kiinni. Omani käynnistyi heti kun PC oli ohitettu mutta sahautti pikkuisen PC:n kanssa. Mahtuu muistaakseni tankki paikoillaankin kokeilemaan.

Muistelisin että purkin ledit käyttäytyivät vähän oudosti mutta en jaksanut selvittää. Olikohan että paloivat kun bensapumppu primeroi mutta sammuivat sitten ja syttyivät startatessa. Auttaisikohan jatkuva jännite virtalukon takaa?
Niin on minullakin asennettu,ei liene väliä,kiinni pistetty ihan liikkeen toimesta.
Foorumin "sekakäyttäjä"
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

PC postettu kokonaan ja nyt käynnistyy kuten kuuluu. Mittaristosta säädin C1-25 (oli 7) ja C2-10 (oli 0), ajossa ei mitään eroa aiempaan, ei nyi pintakaasulla ja vetoja löytyy. Jos putkisto vaihtuu niin sitten PC takaisin kiinni tai ECU lähetetään OTR:lle ohjelmoitavaksi. Putkiston osalta vielä mietitään mitä tehdään, ei haluaisi luopua hiljaisuudesta mutta 2-1 putkella saisi lisätankin vasemmalle puolelle mutta menegetään hiljaisuus. Kuristavalla killerillä saa äänet kiriin tai sitten tilataan kiinasta Akran kopio ja tekee siitä vastaavan kammiovaimentimen minkä tein 690:een, virtaava vaimennin sivisryneillä äänillä.

Nyt kun on kilsoja tullut molemmille kuskeille niin molemmilla on aika samanlaiset mietteet pyöräsrä. Vakio alusta on täysin riittävä sekalaiseen seikkailuun ja toimii yllättävön hyvin. Tehoa ei ole ylettömästi mutta hiljaisuus ja moottorin tasainen vääntö on linjassa nykyiseen ajettavuuteen. Korkea Kappan plexi toimii hyvin mutta molemmat kaipaa 'rallikatetta' että saa navin nostettua ylemmäksi ja lähemmäksi näkökenttään sekä kypärän turbulenssin rauhoittumaan.

Ohjaustanko vaihdettiin fättiin, tankoon korotusta ja hieman taaksepäin. Nyt ajoasento on hyvä
ja vielä kun tilaa -20 jalkatapit niin saa polvikulman loivemmaksi ja tapeilta ajamisen ryhdikkäämmäksi.

20tkm huoltoa tehdessä löytyi ilmanputsarikotelosta hiekkaa väärältä puolelta, sen alkuperä jäi mysteeriksi ja pitää seurata vieläkö hiekkaa ilmestyy puhtaalle puolelle. Tulpaksi Iridium ja öljyiksi TB Superbike joka on monessa pyörässä osoittanut toimivuutensa ja on hinnaltaan edullinen.

Pyörän osalta vaokuttaisi ympyrä sulkeutuneen kaikkien kokeilujen jälkeen, tämä pyörä tulee olemaan mulla pitkään. Ainaki kaksi viikkoa kunnes mieli taas muuttuu... :mrgreen:
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin