Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Valvoja: Moderaattorit
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Honda XR720L "BIG BORE"
Tänään oli vuorossa ylikokosylinteriputken sovitus lohkoon... Orginaali XR650L sylinteriputki on 107mm ulkohalkaisijaltaan ja lohkossa oleva aukko 108mm. 720cc BigBore setin sylinteriputki on 110mm ulkohalkaisijaltaan eikä näin ollen mahdu lohkon sisään ilman aukon suurentamista. http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... 85#p321890 Tämän alakerran otin tänään työn alle ja laitoin vingun laulamaan.. Neljä tuntia yhdellä tauolla tuli lohkoa hierottua ennenkuin BigBore sylinteri upposi lohkon sisään. Välillä alkoi harrastus jo tuntua työltä kun lastu irtosi kiusallisen hitaasti alitehoisen kompuran huutaessa tauotta. Putki ei saa olla liian tiukka lohkoon niin että se pääsee vapaasti lämpölaajenemaan niinpä aukko piti avartaa millin isommaksi kuin sylinteriputki.. Näkymä ylhäältä lohkoon sylinteri paikallaan..
Tämän takia koko alakerta on purettava täysin tyhjäksi, niin että materiaalia lohkosta työstettäessä ei lastuja pääse laakereihin ja vaihteistoon. Minulla oli sopivasti yksi alakerta purettuna uuden kiertokangen ja XR600 vetoakselin vaihtoa sekä kickstartin asennusta varten
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
No nyt on mielenkiintoinen projekti menossa. Missä teetit putkituksen ja kannen? Paljonko palaa hilloa, riittääkö 2k€?
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Honda XR720L "BIG BORE"
Budjettienskaaja kun olen niin kaikki projektini teen mahdottomaan asti teeseitse (rikoseitse) periaatteella. Moottorit ja moottorien osat, aihiot hankin yleensä eBayn huutokaupoista purettavista pyöristä. Tarvittavat/pakolliset koneistukset moottoreihin teetän Ylöjärven moottorityössä http://www.moottorityo.fi/ Kansia on tehty moottoritekniikan insinööri ystäväni kanssa jolla on siihen mahdollisuudet työnsä puolesta. Olen myös hakenut vinkkejä paikallisilta vanhanliiton virittäjäguruilta nimenomaan kansien porttausta koskien. Nyt rakenteilla olevan moottorin kokonaisbudjettia en ole laskenut, mutta XR650L mallin 720cc Big Bore setin (putki, mäntä, tiivisteet) saa jenkeistä 300-400 eurolla, Ylikokoventiilit 25 euroa kappale. Siihen putkitus ja venttiilien koneistukset päälle. Alakerran runkolaakereiden ja kiertokangen vaihto voidaan laskea kuuluvaksi tähän projektiin, niihin uppoaa pyöreästi 300 euroa. Nyt työnalla olevan Big Bore koneen rakentamiseen menee siis osamuilleen tonni. Jos lasketaan mukaan ennen tätä projektia hankitut kaasari, nokka-akseli, putkisto ja säädettävä sytkä sekä koneen valmistuttua tehtävä penkitys/säätö niin ollaan lähestymässä paria tonnia Rahaa palaa sitä enemmän mitä valmiimpaa haluaa ostaa. Näin harrastuspohjalta omaksi iloksi rakennellessa on se hyvä puoli että ei ole pakko teettää kilpamoottoria virityspajalla vaan voi hankkia osia kaikesssa rauhassa maailmalta ja kasata konetta pikkuhiljaa valmiiksi aina kun ehtii/jaksaa..
Viimeksi muokannut Dominator, Su Maalis 16, 2014 12:17 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Asiallista toimintaa. Aiotko käyttää sen penkisä säädöisä? Minkälaisia numeroita on odotettavisa onnistumisen päätteeksi?
Paskapuhetta, mutta uskon.
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Kyllä, Tarkoitus on säätää/penkittää Big Bore kone Woimatallissa Sastamalassa http://www.woimatalli.fi/ josta löytyy tarvittava asiantuntemus yksipyttyisten enduroiden virittämisestä ja säätämisestä Teholukemia en osaa edes arvailla eikä tässä projektissa huipputehoa haetakkaan vaan käyttökelpoista vääntävää voimaa jota pystyy hyödyntämään sekalaisessa ajossa mitä pyörällä ajetaan..
- eskontjo
- Viestit: 31
- Liittynyt: La Loka 22, 2011 1:47 pm
- Pyörä: BMW R1150GS
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Asiaa...odotellaan mielenkiinnolla jatkoa
- Rässi66
- Viestit: 1085
- Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
- Pyörä: Honda CR250R
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
ÄÄÄäärimmäisen mielenkiintoinen projekti, tarkassa seurannassa.
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
XR720L "BIG BORE"
Aina löytyy uutta knoppitietoa... Selkis tossa Amerikan foorumeilta sellanenkin homma että XR650L vaihteisto on erilailla välitetty kuin Dominaattorin ja muiden Euroopassa samalla moottorilla varustettujen Hondien. Kakkosvaihde on pitempi ja vitosvaihde lyhyempi XR:ssä kuin Euroopan malleissa. Kakkosvaihteen ja viitosvaihteen hampaissa on yhden heitto Rapakon takana ovatkin tuskalla purkaneet moottoreitaan ja vaihtaneet kakkos ja vitosvaihteen rattaat Eurooppayhteensopiviin saadakseen kakkosvaihteen lyhyemmäksi ja vitosen pitemmäksi. Työn alla oleva Big Bore moottori on alunperin Dominaattorista joten rattaat ovat siis "oikean" kokoiset.
Big Bore koneen rakentaminen jatkui tänään alakerran kasauksella. Koska kiksin asennusta varten tarvittavaa XR600 mallin käytettyä vetoakselia ei löytynyt sopivasti mistään niin päätin sorvauttaa 650 mallin vetoakselin pään pienemmäksi kiksin rattaan sovittamista varten. Vetari on muuten täysin samanlainen mutta sen kytkimen puolen pään halkaisija on kiksittömissä XR650/Dominator koneissa 19mm ja se pitää sorvata 17mm niin siihen saa sopimaan XR600 mallin kiksin rattaan Vaihteiston kasaus sorvatulla vetarilla Sitten lohkon puoliskot ja uudella Prox-kiertokangella sekä uusilla runkolaakereilla varustettu kampura esille ja kampuran sekä vaihteiston kasaus lohkoihin Lohkon niputtamisen jälkeen oli vuorossa XR600 kiksin osien sovittaminen XR650 lohkoon. Kaikille kiksin osille löytyy paikat 650 lohkosta ja asennus on plug&play tyyppinen kun vetarin pää on sorvattu pienemmäksi Tämän verran eteni Big Bore tänään ja homma jatkuu huomenna..
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Mitä luulet, jaksaako oma startti pyörittää tuota ensinkään?
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
XR720L "BIG BORE"
Tänään tulikin tehtyä vain aamuvuoro joten ei järisyttävää edistymistä havaittavissa, toisaalta kansikin on vielä kesken koska ylikokoventtiilit eivät ole saapuneet jenkeistä niin enpä juuri pidemmälle olisi pystynyt tekemäänkään. Jotain sain kuitenkin aikaiseksi nimittäin katkaisin yhden sylinterin pultin Joskus aikaisemmassa remontissa oli sama ongelma kannen pulttien kanssa http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... 75#p277404. Erikoisia nuo Hondan purkkapultit, ihan tunnottomia kun vääntää momenttiin, pikkuhiljaa väänsin nytkin vuorotellen jokaista pulttia 10 Newtonia kerrallaan kireämmälle. Onneksi miljoona laatikosta löytyi varapultti joka sitten kesti 50 Newtonin kiristyksen.. Sylinteri ja mäntä on nyt paikallaan ja seuraavaksi ohjelmassa on kannen sovittaminen ylikokoventtiilien kanssa sekä palotilan mittaaminen ja puristussuhteen nosto tarvittaessa kannen tasohionnalla.
Eiköhän se startti tuota pyöräytä kunhan ei puristuksia nosteta taivaisiin. Koneeseen tulee kuitenkin XR600 mallin venttiilikoppa jossa on mekaaninen puolipuristin ja vetoakselin muutoksen ansiosta kiksi josta edellisessä postauksessa kerroin. Niiden avulla viimeistään lähtee Big Bore tulille. Säädettävän Ignitech-syttyboxin asennuksen pitäisi myös helpottaa tuota käynnistymistä.sik kirjoitti:Mitä luulet, jaksaako oma startti pyörittää tuota ensinkään?
- Rässi66
- Viestit: 1085
- Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
- Pyörä: Honda CR250R
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Miten päin mäntä tuli, onko tuon nuolen suunta front vai rear?
Hyvältä näyttää.
Hyvältä näyttää.
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Mäntä tuli Big Bore sarjan mukana ja ei tiedossa minkä merkkinen Joku custom made joka tapauksessa koska sarjavalmisteisia 105mm mäntiä ei tuohon moottoriin ole saatavilla. Erittäin hyvä huomio tuo nuolen suunta Oletin sen olevan inside mutta saattaapi olla yhtä hyvin outside!? Täytyy varmistaa tuo vielä myyjäliikkeestä ennenkuin pulttaan kannen kiinni..
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
XR720L "BIG BORE"
Joo, tulihan se vastaus Kustom Kraftilta. Mäntä on Wössner USA:n tekele. Ja muillekkin harrastelija koneenrakentajille tiedoksi, se nuoli männänpäässä osoittaa pakosuuntaan AINA oli valmistaja sitten kuka hyvänsä Imusuuntaan tulee merkintä IN jota myös jotkut männän valmistajat käyttävät. Nelareiden männät toimivat usein kumminpäin hyvänsä mikäli männänpäähän ei ole koneistettu koloja venttiileitä varten. Männäntapin reikä saattaa kuitenkin olla sivussa keskilinjalta eikä siis välttämättä keskellä mäntää, joten ei se merkintä siellä männänpäässä turhaan ole HAPPY
Alustava suunnitelma "Big Bore" koneen rakentamisesta muuttui sen verran että rakennan koneen täydelliseksi omaksi kokonaisuudeksi enkä siirrä mitään osia siihen nyt pyörässä kiinni olevasta "High Comp"koneesta. Näin tehden käytössä on kaksi täydellistä toisisitaan riippumatonata konetta joita voin vaihdella nopeasti tarpeen niin vaatiessa. Uutta osaa tuli hankittua tälläkertaa Saksasta mistä löysin sopivasti parhaana pitämäni kytkimen eli EBC:n Dirt Riderin sekä uuden jakoketjun Morsen valmistamana. Jakoketjun osalta täytyy tunnustaa että taas murtui yksi sitkeässä istunut uskomus niiden ikuisesta kestävyydestä. Seuraava kuva osoittaa kuitenkin uskomukseni vääräksi. Uusi jakoketju on lähes yhden lenkin verran vanhaa n. 50tkm ajettua lyhyempi Lenkkimäärä on kuitenkin ketjuissa täysin sama eli ero johtuu siis vanhan ketjun venymisestä.. Kytkimen puoli siis työn alle tänään ja uudet osat kiinni Siinä se nyt sitten olis alakerta kiksillä valmiina, eikä mennyt kuin muutama vuosi kun tätä suunnittelin ja hain tietoa netistä. Pyörittelin työpöydällä konetta kiksistä ja hienosti tuntui toimivan
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
XR720L "BIG BORE"
Sillälailla.. Ihan hiukan kesti ylikokoventtiilien toimitus APE:lta jenkeistä 7.3. pistin pojille hillot tilille ja firman venttiilivastaava lupasi että parissa viikossa valmistuu uudet venat.. Tais hiukan ajantaju kavereilla kadota kun venttiilien valmistus kestikin kaksi kuukautta Virallinen selitys oli että alihankkija ei saanut venttiiliaihioita toimitettua tarpeeksi nopeasti No, mene ja tiedä mutta nyt on ylikokoventtiilit lopultakin tuossa pöydällä ja huomenna kiikutan kannen pajalle venttiilien koneistusta varten.
Big Bore-projekti on siis edelleen hengissä Toisaalta aikaisen kevään vuoksi ajamaan on päässyt hyvissä ajoin ja onneksi pyörässä on toimiva moottori niin ei ole tullut aika pitkäksi. Viron metsissäkin tuli vappuna käytyä mopoa uittamassa..
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Big Bore 710cc!
Matikkaa ja tilavuuslaskentaa..
Venttiilit on sitten koneistettu kanteen ja puristussuhteen laskeminen(nostaminen) suraavaksi ohjelmassa. Kansi selälleen pöydälle ja 10mm injektioruiskulla öljyä palotilaan jota mahtui sinne tasan 50millilitraa, palotilan tilavuus siis 50cc. Mäntä jää yläkuolossa kuparitiivisteen kanssa neljä milliä alle sylinterin yläpinnan, näin ollen männän päälle jäävä tilavuus on 34.64cc. Palotilan kokonaistilavuus siis 84.64cc. Sylinterin iskutilavuus on 82mm iskunpituudella ja 105mm männällä 710cc. Ei siis Big Bore setin myyjän mainostama 720cc! Näillä arvoilla laskettuna puristusuhde olisi nyt 9.39:1. Tämä ei aivan ole riittävästi, mutta jos raapaistaan kannesta 1,5mm pois niin sen jälkeen puristus on 10.91:1 ja pienellä pyörityksellä 11:1. Sitä ennen pitää kuitenkin tarkistaa mahtuuko venttiilit aukeamaan niin ettei ne tapaa mäntään..
Reippaasti aukeaa imuvenat kun laitoin virinokan ja venttiilikopan kiinni ja pyöritin nokka-akselia jakoketjusta. Kovin paljon ei enää jää tilaa ylikokolautasten väliin, mittasin 0.4mm välyksen Sinitarraa männänpäälle mittausta varten Kansi ja venttiilikoppa paikalleen ja sitten koneen pyöritystä vauhtipyörästä Kansi koppineen pois ja sinitarrassa näkyy jäljet mutta ei männässä asti, välystä jää vielä 2.5mm joten kannessa on laskuvaraa suunnitellulle 1.5mm ja vielä jää 1mm "käyntivälystä" Homma jatkuu seuraavaksi kannen tasohionnalla..
Venttiilit on sitten koneistettu kanteen ja puristussuhteen laskeminen(nostaminen) suraavaksi ohjelmassa. Kansi selälleen pöydälle ja 10mm injektioruiskulla öljyä palotilaan jota mahtui sinne tasan 50millilitraa, palotilan tilavuus siis 50cc. Mäntä jää yläkuolossa kuparitiivisteen kanssa neljä milliä alle sylinterin yläpinnan, näin ollen männän päälle jäävä tilavuus on 34.64cc. Palotilan kokonaistilavuus siis 84.64cc. Sylinterin iskutilavuus on 82mm iskunpituudella ja 105mm männällä 710cc. Ei siis Big Bore setin myyjän mainostama 720cc! Näillä arvoilla laskettuna puristusuhde olisi nyt 9.39:1. Tämä ei aivan ole riittävästi, mutta jos raapaistaan kannesta 1,5mm pois niin sen jälkeen puristus on 10.91:1 ja pienellä pyörityksellä 11:1. Sitä ennen pitää kuitenkin tarkistaa mahtuuko venttiilit aukeamaan niin ettei ne tapaa mäntään..
Reippaasti aukeaa imuvenat kun laitoin virinokan ja venttiilikopan kiinni ja pyöritin nokka-akselia jakoketjusta. Kovin paljon ei enää jää tilaa ylikokolautasten väliin, mittasin 0.4mm välyksen Sinitarraa männänpäälle mittausta varten Kansi ja venttiilikoppa paikalleen ja sitten koneen pyöritystä vauhtipyörästä Kansi koppineen pois ja sinitarrassa näkyy jäljet mutta ei männässä asti, välystä jää vielä 2.5mm joten kannessa on laskuvaraa suunnitellulle 1.5mm ja vielä jää 1mm "käyntivälystä" Homma jatkuu seuraavaksi kannen tasohionnalla..
Viimeksi muokannut Dominator, To Touko 22, 2014 11:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.