Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Valvoja: Moderaattorit
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Se on sitten se aika vuodesta kun rakennellaan VALOJA 35 wattisia Kiinan-Xenoneita on tullut joskus tilailtua ja hyllyllä ne on pölyttynyt.. mutta nyt ajattelin että rakennanpa niistä XR:ään Tehobudjettivalot! Motonettiin siis mittailemaan halpiskaukovaloja aihioksi Sieltä löytyikin Siriuksen soikeat kaukovalot joissa oli maskiin sopiva kiinnitys ja tarpeeksi tilaa H3 Xenon-polttimolle. Omaan etuvaloon tulee H4 bi-Xenon. Tarina kuvina:
Siriuksen valo imaisi Xenon-polttimon pienellä johtoläpiviennin viilauksella Ei pahan painoinen Lisävalon asennus maskiin oman valon yläpuolelle H4 Bi-Xenonin asennus omaan lyhtyyn Ballastien ja johdotusten kanssa olikin sitten puuhaa jotta sai ne sovitettua pikkumaskin taakse Lisävalolle virrat suoraan akulta releen kautta ja valokytkin tankoon Tämmönen tuli Kameralla otetut kuvat eivät anna todellista kuvaa valotehosta mutta valokuvioiden erot näkyy selvästi. Omaan lyhtyyn asennettu H4 bi-Xenon antaa hajavaloa ja siriukseen asennettu H3-Xenon antaa pistemäisen valon joka kantaa todella pitkälle. Mielestäni Kohtuullinen lopputulos alle 50 euron panostuksella..
Viimeksi muokannut Dominator, To Marras 14, 2013 10:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pete K2
- Viestit: 691
- Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
- Pyörä: KTM 1190 Adv R
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Viesti:
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Hyvältä vaikuttaa. nythän meillä ei olekaan kiire takaisin la surautukselta.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
HALOO HALOO ONKO VALOO ??
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Sun talli on aika avara ja mukavasti tilaa värkkäillä. Siistikin on.
-ville
-ville
---x mopolla suohon x---
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Välipäivähommia.. Tuossa jo hetken aikaa on tullut ihmeteltyä miksei Hondan insinööri ole alunperin suunnitellut öljynjäähdytintä XR600R ja XR650L malleihin Lisäihmetystä aiheuttaa vielä se että XR250 ja XR400 pikkusisarmalleissa öljynjäähdytin on kuitenkin vakiona. Ilma/öljyjäähdytteinen moottori offroad pyörässä kuumenee rajusti ja tästä johtuen kiinnileikkautumisen ja pakoventtiilien seetien irtoamisen riski on erityisen suuri. Ylikuumenemisen vaiva on myös Honda Dominator ym. malleissa joissa samaa 650cc moottoria käytetään. Amerikan "serkkujen" palstoja kun lueskelee niin selviää että siellä jälkiasennetaan lähes poikkeuksetta öljynjäähdytin kyseisiin malleihin. Sopivasti sattui kohdalle brittien ebaystä XR250 mallin öljynjäähdytin ja huusin sen pois kuleksimasta. XR 250/400 mallien jäähdyttimen saa sovitettua XR650L malliin helposti alkuperäiseen paikkaan etumaskin taakse kiinni emäputkeen hitsaamalla vain kiinnitysmutterit runkoon. Siellä se on hyvässä suojassa kolhuilta ja ilmavirta puhaltaa maskin alta suoraan siihen. Koollahan se ei ole pilattu mutta tehokkaaksi väitetty..
- Pete K2
- Viestit: 691
- Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
- Pyörä: KTM 1190 Adv R
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Viesti:
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Se on kyllä siro.
Olisi jännä pystyä vertaileen öljyn lämpötilaa ilman ja jäähdyttimen kanssa.
Olisi jännä pystyä vertaileen öljyn lämpötilaa ilman ja jäähdyttimen kanssa.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
- JUHHisi
- Viestit: 999
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
- Paikkakunta: Häme
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
xr400 näyttäis olevan ~tuplasti isompi..
Mukavaa luettavaa nää Dominaattorin näpräämiset!
Mukavaa luettavaa nää Dominaattorin näpräämiset!
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Kohtahan tuo nähdään kuinka jähdyttelee jos nyt lämpöasteita ulkona pitelee ja pääsee kesäkumeilla testilenkille. Öljynlämpömittarihan mulla on siinä mittatikun paikalla..Pete K2 kirjoitti:Se on kyllä siro.
Olisi jännä pystyä vertaileen öljyn lämpötilaa ilman ja jäähdyttimen kanssa.
Juu pitää paikkansa ja katselinkin tuota jäähdytintä kaverin XR400:ssa. Varmaan on tehokkaampi mutta asennus XR650L malliin hiukan hankalampi kun nuo letkulähdöt jäähdyttimesssä on eri suuntiin. Ovat noita ameriikassa tuunanneet sahaamalla alkuperäiset lähdöt poikki, tekemällä kierteet jäähdyttäjään ja asentamalla tilalle uudet letkulähdöt taaksepäin.JUHHisi kirjoitti:xr400 näyttäis olevan ~tuplasti isompi..
Edittiä 1.1.2014 testilenkin jälkeen: Öljyt pysyvät sisällä ja kiertokin tuntuisi pelaavan. Öljytilavuus lisääntyi pari desiä. Öljynlämmöt pysyivät alle 100 asteessa tunnin kestäneen hiekkatie surautuksen ajan. Aikaisemmin pyrki nousemaan yli 100 asteen tasaisessakin vauhdissa
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
"Vara-alakerta" on odottanut tallin nurkassa kiertokangen vaihtoa ja samalla aukaisulla tehtävää XR600 vetoakselin vaihtoa myöhempää kickstartin asennusta varten. Tänään sitten iski aamulla inspiraatio ja otin motin työn alle..
XR/Dominaattorin alakerta on vahvaa tekoa mutta yksi tämän moottorin ongelmakohtia on kiertokangen yläpään reijän voitelu. Männäntapin ja kangen välissä ei ole neulalaakeria ja öljyjen ylikuumentuessa kangen "silmä" vauriotuu helposti. Kuva on huono mutta leikkausjälkeä ja rosoa löytyy niin että veivi on vaihtokunnossa. Kumivasara esiin ja lohkoa halkaisemaan.. Alakerralla on ajettu noin 50 tuhatta ja kaikki laakerit ovat priimakunnossa. Runkolaakerit menevät silti vaihtoon. Tuntuisi hullulta kasata kunnostettu kampiakseli vanhoilla laakereilla Proxin tuliterä veivi ja vanha kampura kiikutetaan ensi viikolla moottorikoneistamoon..
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Sähköä lisää
Pikku hiljaa on pyörään ilmestynyt kahvaläppäreitä, valoja, ym. sähköä syöviä lisävarusteita. Latausteho kaikki härpäkkeet päällä ei enää vakio staattorilla ollut riittävä. Helppo ratkaisu olisi ollut ostaa valmis "tehostaattori" n. 150 eurolla. Amerikanfoorumeilta olin kuitenkin lukenut että XR/Dominator laturin tehoa pystyy lisäämään vaihtamalla tilalle Honda VF 750 - 1100 mallin staattorin joita löytyy edullisesti käytettynä purkaamoilta ja ebaystä. Hetken aikaa etsittyäni löysinkin Saksasta VF750 mallin staattorin sopivasti. Joten sytkäkoppa irti ja sovittamaan.. VF750 staattori on halkaisijaltaan ja kiinnityksiltään täysin samanlainen kuin XR:n alkuperäinen mutta selvästi korkeampi ja käämitty paksummalla langalla VF750 staattori sopi täydellisesti XR:n sytkäkoppaan ja vauhtipyöräkään ei tavannut siihen konetta pyöritellessäni joten kytkin johdot ja täräytin mopon tulille. Vieläkään ei savua noussut mistään ja kone kävi nätisti. Latausjännite kipusi heti 14.3v-14.5v välille. Sanotaan että viritys on onnistunut kun teho ei laskenut ensimmäisten kokeilujen jälkeen tuntuu siltä että nyt ei latausteho ainakaan laskenut. Aika näyttää kuinka staattorimodaus käytännössä toimii..
Pikku hiljaa on pyörään ilmestynyt kahvaläppäreitä, valoja, ym. sähköä syöviä lisävarusteita. Latausteho kaikki härpäkkeet päällä ei enää vakio staattorilla ollut riittävä. Helppo ratkaisu olisi ollut ostaa valmis "tehostaattori" n. 150 eurolla. Amerikanfoorumeilta olin kuitenkin lukenut että XR/Dominator laturin tehoa pystyy lisäämään vaihtamalla tilalle Honda VF 750 - 1100 mallin staattorin joita löytyy edullisesti käytettynä purkaamoilta ja ebaystä. Hetken aikaa etsittyäni löysinkin Saksasta VF750 mallin staattorin sopivasti. Joten sytkäkoppa irti ja sovittamaan.. VF750 staattori on halkaisijaltaan ja kiinnityksiltään täysin samanlainen kuin XR:n alkuperäinen mutta selvästi korkeampi ja käämitty paksummalla langalla VF750 staattori sopi täydellisesti XR:n sytkäkoppaan ja vauhtipyöräkään ei tavannut siihen konetta pyöritellessäni joten kytkin johdot ja täräytin mopon tulille. Vieläkään ei savua noussut mistään ja kone kävi nätisti. Latausjännite kipusi heti 14.3v-14.5v välille. Sanotaan että viritys on onnistunut kun teho ei laskenut ensimmäisten kokeilujen jälkeen tuntuu siltä että nyt ei latausteho ainakaan laskenut. Aika näyttää kuinka staattorimodaus käytännössä toimii..
- nasta-arska
- Viestit: 318
- Liittynyt: La Helmi 23, 2013 2:00 pm
- Pyörä: Emw, HD, GS 1100
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Dominator kirjoitti:Sähköä lisää
Mielenkiinto heräsi ! . Onko mitään speksejä jo noitten staattoreiden teho-eroista?
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Amerikan foorumeilla tuosta laturimodauksesta on juttua (mm. Adv. Rider) Noin 20% on lataustehon lisäys. Luovuttajapyörä VF Hondassa on Watteja laturissa reilusti enemmän johtuen vauhtipyörän isommasta magneetista. Lataussäädin kuumenee selvästi enemmän tuolla VF käämillä, nähtäväksi jää kuinka tulee kestämään
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Viikonlopun puhdetöinä XR:n Showa Cartridge-keulan keväthuolto. Hetken aikaa kävi USD-keulapäivitys mielessä mutta on tuo vakiokeulakin niin hyvä että sillä mennään..
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Honda XR720L "BIG BORE"
Nälkä kasvaa googlettaessa YLIKOKOON..
Lähes lumettoman talven pimeinä iltoina tehty googletus sai aikaan moottorinvirityshepulin jossa alkaa nyt toteutusvaihe. Jenkkilässä paikalliset XR-harrastajat ovat jo vuosia BigBorettaneet moottoreitaan ja erilaista palikkaa kyseiseen operaatioon on tarjolla paikallisilla virityspajoilla. Kustom Kraft viripaja http://kustom-kraft.com/hondakits.html tarjoaa BigBore settejä eri pyöriin ja heidän valikoimistaan löytyy 720 kuution sarja myös XR:ään, jonka päätin tilata. Sarjaan kuuluu ylikoko sylinteriputki, 105mm mäntä kitti sekä ylikoko tiivisteet lohkoon ja kanteen. Heidän listahintansa sisältää sylinterin putkituksen mutta Suomesta sylinterin lähettäminen Jenkkeihin putkitusta varten ei tuntunut järkevältä niin tilasin pelkät palikat ilman putkitusta ja sain tingattua hintaa alaspäin. Ja nyt kun on alettu virittämään niin viritetään sitten ja niinpä kanteen on tulossa APE-recepartsilta http://www.aperaceparts.com/ 1mm ylikoko venttiilit ja kanavat muotoillaan samalla sekä puristukset nostetaan maltillisesti 10:1 jotta kannen kuumeneminen ei aiheuttaisi ongelmia. Sytytyksestä huolehtii uudessa BigBore koneessa Ignitechin DCCDIP http://www.ignitech.cz/en/vyrobky/dccdip/dccdip.htm säädettävä sytytys johon saa ohjelmoitua kaksi napista vaihdettavaa sytkäkäyrää sekä kierrosluvun rajoittimen, vaihdevalon, sytytyksen katkaisun vaihtamisen ajaksi ym. Nokka-akseliksi tulee nykyinen Hot Cams Stage 1 http://www.hotcamsinc.com/ProductInfo.aspx?item_id=7 jotta tehoalue pysyy "enskamaisena". Kaasarina toimii nykyisessäkin koneessa oleva TM40 suoraveto ja pakokaasuja siirtää nykyinen ABP-Racing http://www.abp-racing.de/leistungskr%C3%BCmmer/ ja GPR http://www.gpr.it/prodotti.htm?idTipolo ... od=&idAcc= putkisto. Kaiken tämän kruunaa lopulta Woimatallissa Sastamalassa http://www.woimatalli.fi/index.php tehtävä penkitys josta löytyy länsi-Suomen paras tietotaito yksipyttyisten enduroiden säätämisessä.
Laitan siis tänne kaikkien haukuttavaksi XR720L BIG BORE viritysprojektin jollaista en ole kuullut Suomessa kenenkään ennen tehneen ja se alkaa tästä..
Sylinteri tuli tänään putkituksesta ja putki istuu mainiosti siihen. Kuvassa vasemmalla 720cc BigBore (105mm) ja oikealla vakiopytty mäntineen (100mm) Big Bore tiivisteet..
Lähes lumettoman talven pimeinä iltoina tehty googletus sai aikaan moottorinvirityshepulin jossa alkaa nyt toteutusvaihe. Jenkkilässä paikalliset XR-harrastajat ovat jo vuosia BigBorettaneet moottoreitaan ja erilaista palikkaa kyseiseen operaatioon on tarjolla paikallisilla virityspajoilla. Kustom Kraft viripaja http://kustom-kraft.com/hondakits.html tarjoaa BigBore settejä eri pyöriin ja heidän valikoimistaan löytyy 720 kuution sarja myös XR:ään, jonka päätin tilata. Sarjaan kuuluu ylikoko sylinteriputki, 105mm mäntä kitti sekä ylikoko tiivisteet lohkoon ja kanteen. Heidän listahintansa sisältää sylinterin putkituksen mutta Suomesta sylinterin lähettäminen Jenkkeihin putkitusta varten ei tuntunut järkevältä niin tilasin pelkät palikat ilman putkitusta ja sain tingattua hintaa alaspäin. Ja nyt kun on alettu virittämään niin viritetään sitten ja niinpä kanteen on tulossa APE-recepartsilta http://www.aperaceparts.com/ 1mm ylikoko venttiilit ja kanavat muotoillaan samalla sekä puristukset nostetaan maltillisesti 10:1 jotta kannen kuumeneminen ei aiheuttaisi ongelmia. Sytytyksestä huolehtii uudessa BigBore koneessa Ignitechin DCCDIP http://www.ignitech.cz/en/vyrobky/dccdip/dccdip.htm säädettävä sytytys johon saa ohjelmoitua kaksi napista vaihdettavaa sytkäkäyrää sekä kierrosluvun rajoittimen, vaihdevalon, sytytyksen katkaisun vaihtamisen ajaksi ym. Nokka-akseliksi tulee nykyinen Hot Cams Stage 1 http://www.hotcamsinc.com/ProductInfo.aspx?item_id=7 jotta tehoalue pysyy "enskamaisena". Kaasarina toimii nykyisessäkin koneessa oleva TM40 suoraveto ja pakokaasuja siirtää nykyinen ABP-Racing http://www.abp-racing.de/leistungskr%C3%BCmmer/ ja GPR http://www.gpr.it/prodotti.htm?idTipolo ... od=&idAcc= putkisto. Kaiken tämän kruunaa lopulta Woimatallissa Sastamalassa http://www.woimatalli.fi/index.php tehtävä penkitys josta löytyy länsi-Suomen paras tietotaito yksipyttyisten enduroiden säätämisessä.
Laitan siis tänne kaikkien haukuttavaksi XR720L BIG BORE viritysprojektin jollaista en ole kuullut Suomessa kenenkään ennen tehneen ja se alkaa tästä..
Sylinteri tuli tänään putkituksesta ja putki istuu mainiosti siihen. Kuvassa vasemmalla 720cc BigBore (105mm) ja oikealla vakiopytty mäntineen (100mm) Big Bore tiivisteet..