Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Valvoja: Moderaattorit
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Tulihan tullikuviot selväksi käy muuten tullaus näppärästi täällä https://asiointi.tulli.fi/nettituonti/mainpage.html
Päivän Ebay hankintoja:
Jalkatapit (leveät) Californiasta
http://www.ebay.com/itm/Honda-CR80-XR25 ... 0033025147
Korjauskäsikirja briteistä
http://www.ebay.co.uk/itm/Haynes-Manual ... 3cc77f28c6
Öljynlämpömittari saksasta
http://www.ebay.de/itm/OLTHERMOMETER-Ho ... 3364c7c8f2
Päivän Ebay hankintoja:
Jalkatapit (leveät) Californiasta
http://www.ebay.com/itm/Honda-CR80-XR25 ... 0033025147
Korjauskäsikirja briteistä
http://www.ebay.co.uk/itm/Haynes-Manual ... 3cc77f28c6
Öljynlämpömittari saksasta
http://www.ebay.de/itm/OLTHERMOMETER-Ho ... 3364c7c8f2
- kimmokekki
- Viestit: 1512
- Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
- Pyörä: KTM 530 exc-R
- Paikkakunta: tervakoski
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
jostain pitäs kanssa hommata toi lämpömittari
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Projekti etenee.. Eilen ohjelmassa oli kahden kone ja metalli puolen insinöörismiehen asiantuntija avulla suoritettu XR:n koneen vaurioiden tarkistus sekä Dominaattorin syksyllä -11 hajonneen "elinten luovuttaja koneen" purku sekä XR kaupassa mukana tullee XL 600 moottorin osien tutkinta.
XR:n kone on leikannut kiinni ja nokka-akselin nokat ovat pahoin kuluneet, jopa 1mm kuluma yhdessä nokassa Myös kannessa keskellä oleva nokka-akselin liukupinta on kulunut niin pahasti että myös kansi on pilalla. Sääli sinänsä koska kanteen oli tehty imu ja pakokanavien avarrukset jossain vaiheessa. Mäntä oli leikkausjälkiä lukuunottamatta hyvässä kunnossa joten todennäköisesti sillä ei ole paljon ajettu, tosin leikanneena käyttökelvoton sekin. Nokka-akselin seuraajat ovat myös niin pahoin kuluneet että niilläkään ei tee mitään. Koneen kampiakselin ja kiertokangen tutkimuksissa tultiin siihen tulokseen että alakerta on käyttökelpoinen kunhan vielä avaan kytkinposken ja puhdistan lohkossa olevan öljysihdin ja tarkistan öljypumpun.
Dominaattorin elintenluovuttaja kone auki seuraavaksi.. Venttilikoppa pois ja hyvältä näyttää! Nokka ja venttiilikoneisto on kauttaaltaan öljyssä vaikka kone on seissyt tallin lattialla yli puoli vuotta. Nokka näyttää virheettömältä ja seuraajat myös. Sitten kantta pois ja pytyn kimppuun. Konehan hajosi viime syksynä ja nilkutin sillä metsästä kymmenisen kilometriä lähimmälle huolto-asemalle mahtavan kolinan säestyksellä. Kädet hikisenä innostuksesta nostan kannen ylös ja ihmetyksekseni sylinterin seinämät näyttävät hyvältä. Kolinan syy paljastuu kuitenkin lopulta kun saan pytyn pois paikoiltaan, mäntä on täysin päreinä! Toinen helma on revennyt irti lähes mänänrenkaita myöden, ei siis ihme että "hiukan" kolisi Alakerta tuntuu kaikesta huolimatta välyksettömältä joten vahvaa tekoa tuntuu olevan Hondan kampi. Metalli purua männästä on kuitenkin lohkossa niin paljon että ilman halkaisua ja osien huolellista puhdistusta sillä ei ole käyttöä.
XL 600 kone oli jo valmiiksi purettu joten sen tutkinta oli helppoa. Kansi on koneessa erilainen koska XL:ssä on tuplakaasarit sekä mekaaaninen puolipuristin ja kierroslukumittari, ei siis voi hyödyntää. Nokka-akseli näytti hyvältä ja se voi olla yhteensopiva vaikka siinä onkin kierteet mekaaniselle kierroslukumittarille? Myös pytty on hyväkuntoinen ja vakio mitoissa sekä yhteensopiva. Alakerta onkin sitten tuhannen palasina laatikossa ja varmuutta siitä onko kaikki osat tallella ei ole. Kickstartti koneessa on kuitenkin ollut joten sen osien sovittamista voisi tulevaisuudessa yrittää. Ei siis heitetä vielä menemään.
Kiitoksia asiantuntijoille analyysien teosta
Kuvamateriaalia..
XR:n kone on leikannut kiinni ja nokka-akselin nokat ovat pahoin kuluneet, jopa 1mm kuluma yhdessä nokassa Myös kannessa keskellä oleva nokka-akselin liukupinta on kulunut niin pahasti että myös kansi on pilalla. Sääli sinänsä koska kanteen oli tehty imu ja pakokanavien avarrukset jossain vaiheessa. Mäntä oli leikkausjälkiä lukuunottamatta hyvässä kunnossa joten todennäköisesti sillä ei ole paljon ajettu, tosin leikanneena käyttökelvoton sekin. Nokka-akselin seuraajat ovat myös niin pahoin kuluneet että niilläkään ei tee mitään. Koneen kampiakselin ja kiertokangen tutkimuksissa tultiin siihen tulokseen että alakerta on käyttökelpoinen kunhan vielä avaan kytkinposken ja puhdistan lohkossa olevan öljysihdin ja tarkistan öljypumpun.
Dominaattorin elintenluovuttaja kone auki seuraavaksi.. Venttilikoppa pois ja hyvältä näyttää! Nokka ja venttiilikoneisto on kauttaaltaan öljyssä vaikka kone on seissyt tallin lattialla yli puoli vuotta. Nokka näyttää virheettömältä ja seuraajat myös. Sitten kantta pois ja pytyn kimppuun. Konehan hajosi viime syksynä ja nilkutin sillä metsästä kymmenisen kilometriä lähimmälle huolto-asemalle mahtavan kolinan säestyksellä. Kädet hikisenä innostuksesta nostan kannen ylös ja ihmetyksekseni sylinterin seinämät näyttävät hyvältä. Kolinan syy paljastuu kuitenkin lopulta kun saan pytyn pois paikoiltaan, mäntä on täysin päreinä! Toinen helma on revennyt irti lähes mänänrenkaita myöden, ei siis ihme että "hiukan" kolisi Alakerta tuntuu kaikesta huolimatta välyksettömältä joten vahvaa tekoa tuntuu olevan Hondan kampi. Metalli purua männästä on kuitenkin lohkossa niin paljon että ilman halkaisua ja osien huolellista puhdistusta sillä ei ole käyttöä.
XL 600 kone oli jo valmiiksi purettu joten sen tutkinta oli helppoa. Kansi on koneessa erilainen koska XL:ssä on tuplakaasarit sekä mekaaaninen puolipuristin ja kierroslukumittari, ei siis voi hyödyntää. Nokka-akseli näytti hyvältä ja se voi olla yhteensopiva vaikka siinä onkin kierteet mekaaniselle kierroslukumittarille? Myös pytty on hyväkuntoinen ja vakio mitoissa sekä yhteensopiva. Alakerta onkin sitten tuhannen palasina laatikossa ja varmuutta siitä onko kaikki osat tallella ei ole. Kickstartti koneessa on kuitenkin ollut joten sen osien sovittamista voisi tulevaisuudessa yrittää. Ei siis heitetä vielä menemään.
Kiitoksia asiantuntijoille analyysien teosta
Kuvamateriaalia..
Viimeksi muokannut Dominator, Ke Kesä 27, 2012 3:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Eipä taida olla tuon nukkavikasen koneen öljypumput ihan kunnossa tai sit kanava kanteen tukossa. Mut mitä nyt tajusin reportaasista niin sulla on siis kilkkeet nyt ainakin yhteen ehjään koneeseen?
Ei olis 2T enää käyny parilla prosentillakaan noista naarmuista
Ei olis 2T enää käyny parilla prosentillakaan noista naarmuista
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
-
- Viestit: 1666
- Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
- Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
- Paikkakunta: Kellokoski
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
No mulla oli vielä pahemmat ja rassi kävi 2 päivää työ ajoo, männänrenkaat oli sulautunut yhteen männän kanssa pako puolelta
Yksinäinen Susi
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Kyselin tuossa juuri XR:n liikennevakuutuksen hintaa vuodeksi Ifistä, vuosimaksu 276,91 euroa, Dominaattoriin liikennevakuutuksen vuosimaksu samassa yhtiössä oli 438,48
WTF..
WTF..
-
- Viestit: 2005
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
havinaisen mallin etuja,toisaalta jos tulee yksikin korvaustapahtuma,nostopaineet on järkyttävän suuret huonosta korvauskehityksestä johtuen...
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Muistelisin, että kaveri teetti aikanaa dominaattorin kanteen nokka-akselille uuden liukupinnan/pukin. Siihen istutettiin muistaakseni joku isohko messinki palikka. Saattaa olla, että muistan mitä sattuu Voin toki kysäistä jos kiinostaa. Tuo homma tehtiin oulunmoottorikoneistamossa.
Sinne missä kuralentää!!!
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Kysäise Jani ihmeessä jos viitsit kuinka kannen kunnostus tehtiin. Voisin sitten käydä näyttään kantta täällä koneistamolla ja kysäistä onnistuisiko samanlainen homma..
- kimmokekki
- Viestit: 1512
- Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
- Pyörä: KTM 530 exc-R
- Paikkakunta: tervakoski
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
ei tarvitse tehdä mitään holkkia ... tuon saa linjahoonattua
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Kerro kimmokekki lisää linjahoonauksesta
Ei kannata näköjään ilmanputsareitakaan ostaa suomesta XR:ään. Stormilla tarjouksessa vaahtomuoviputsari 19 euroo kappale ja jenkeistä kaksi 25 eurolla postikuluineen
http://www.storm-motor.fi/osat/crossit/ ... l-93-96-t/
http://www.ebay.com/itm/140781738244?ss ... 1423.l2649
Ei kannata näköjään ilmanputsareitakaan ostaa suomesta XR:ään. Stormilla tarjouksessa vaahtomuoviputsari 19 euroo kappale ja jenkeistä kaksi 25 eurolla postikuluineen
http://www.storm-motor.fi/osat/crossit/ ... l-93-96-t/
http://www.ebay.com/itm/140781738244?ss ... 1423.l2649
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Elikkä siihen oli istutettu pronssi palikka pukiksi. Sille palikalle oli jyrsitty potero kanteen mihin se oli sovitteella laitettu paikalleen. Sitten oli ollu toinen kansi mukana mistä olivat mitaillu jotain ja nokka-akseli kans. Noin se pääpiirteittäin meni.Dominator kirjoitti:Kysäise Jani ihmeessä jos viitsit kuinka kannen kunnostus tehtiin. Voisin sitten käydä näyttään kantta täällä koneistamolla ja kysäistä onnistuisiko samanlainen homma..
Kaverilla oli kuulemma vielä jotain dominaattorin koneen osia tallessa. Muunmuassa viaperilla viritetty kansi. Siitä dominaattorista mikä siellä viaperilla on ollut viritettävänä on ollut täälläkin juttua joskus. Kaveri muistaakseni osti sen koko mopon, kun siitä oli vetoakselin laakeri hajonnut. Kaveri ei enään ilmeisesti lue foorumia, kun on muut mielenkiinnon kohteet. Jos kiinostaa soitella sille noista osista niin laita yv:tä niin annan numeron.
Sinne missä kuralentää!!!
- kimmokekki
- Viestit: 1512
- Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
- Pyörä: KTM 530 exc-R
- Paikkakunta: tervakoski
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
nokka pukkien pohjista koneistetaan xx määrä tarpeen mukaan tavaraa pois jonka jälkeen nokka akselin linja koneistetaan oikeaan välykseen ja uutta vastaavaan kuntoon
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Kiitoksia Jani ja Kimmokekki vinkeistä! Taidampa ensiviikolla marssia koneistamolle kannet kainalossa ja kysäistä kuinka tuollaiset operaatiot onnistuisivat ja millä rahalla. Samalla voisi tietenkin isontaa venttiileitä ja...
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Tänään oli sit kannet kainalossa mutta suunta ei ollut vielä koneistamolle vaan Rässin soodapuhalluspajalle. On se vaan eri kätevää tuo osien puhdistus soodalla. Lika ja karsta lähtee nätisti mutta mitään tuhoa ei sooda aiheuta. Rässille vaan yyveetä jos tulee tarvetta
XR:n vanhasta palotilasta paljastui puhalluksessa kuoppia joten jotain irtonaista siellä on joskus pyörinyt. Domin kansi mäntävauriosta huolimatta on hyvässä kunnossa.
XR:n vanhasta palotilasta paljastui puhalluksessa kuoppia joten jotain irtonaista siellä on joskus pyörinyt. Domin kansi mäntävauriosta huolimatta on hyvässä kunnossa.