Pikkuadven 50tkm huolto
Valvoja: Moderaattorit
- needforspeed
- Viestit: 333
- Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
- Pyörä: KTM 990 Adventure
- Paikkakunta: Konnevesi
Pikkuadven 50tkm huolto
Laitetaampa tännekin juttua KTM 640 LC4 Adventuren 50tkm "huollosta". Pyörä on siis otettu käyttöön 2004 lopulla, eli on tätä viimeisintä mallisarjaa. Tämä on palvellut kakkospyöränäni noin 1,5 vuotta, yritin aikani tätä kaupitellakin, mutta kun se ei tuntunut kelpaavan kenellekään järkihintaan, niin ajattelin pitää sen itsellä ja tehdä isomman huollon pyörään kerralla
Mittarissa on vähän yli 47tkm, kone käy ja kukkuu nätisti, voimaa on myös kutiteltu vähän lisää Mikuni TM40 kaasarilla ja LeoVince-titaaniputkella. Ainoa häiritsevä tekijä minulle pyörässä on LC4:selle tyypillinen tärinä, tähän kun ei ole vielä tottunut. Edellinen omistaja on vaihtanut pyörään nokka-akselin ja rullat 12tkm sitten, muuta ei ole koneelle tehty normaaleja huoltoja ja venttiilinsäätöjä lukuunottamatta. Nyt kun siis päätin jättää pyörän itselleni niin oli selvää että moottori käytetään auki ja katsotaan mitä se on syönyt.
Pari tuntia ahertamista tallissa ja moottori oli irti.
Moottori kiikutettiin Kari Vehniäinen Racing Oy:n pajalle(www.kvr.fi), jossa se avataan ja tarkistetaan sekä lopuksi kasataan. Paja on erikoistunut jäärata ja rr-kilpapyöriin sekä erikoiskoneistuksiin, heidän tuntihinnoittelunsa on kohtuullinen, tilat siistit sekä työnjälki on todella huolellista. Myös alkuperäisosat tulevat heidän kauttaan.
Venttiilinkoppa pois, venttiilinkoneistoon uusitaan seuraajan rullat
Kansi ja sylinteri pois, hyvälle näyttää. Mäntä oli kulunut 3 satkua uudesta, eli ei juuri mitään. Männänrenkaatkin olivat vielä ok, mutta ne päätettiin varmuuden vuoksi uusia.
Kytkin oli vielä hyvässä kunnossa, joten vanhat levyt menee vielä
Kytkinakselin laakerissa tuntui olevan hieman välystä, joten se menee uusiksi
Lohkot auki, vaihteisto oli moitteettomassa kunnossa. Vetoakselin laakeri vaihdetaan varuilta kun kone on kerran auki.
Osat pesukoneeseen, osat puhdistuu vaivatta
Venttiileissä näkyy jo tyypillistä kulumaa. Uudet venttiilit tilaukseen ja kansi koneistamolle.
Kiertokanki oli vielä ok, kampiakselin suoruus tarkistettiin. Heittoa 10 satkua, ei paha mutta petilaakereiden vaihdon jälkeen akseli oikaistaan vähemmän ravistavan koneen toivossa
Tilaukseen lähti lisäksi täydellinen tiivistesarja sekä kasa muista osia mm. pyöränlaakerit, kaasuvaijeri ym.
Seuraavaksi vuorossa sähköjen läpikäynti, sekä kaasuttimen puhdistus ultraäänipesurilla, tarina jatkuu..
Mittarissa on vähän yli 47tkm, kone käy ja kukkuu nätisti, voimaa on myös kutiteltu vähän lisää Mikuni TM40 kaasarilla ja LeoVince-titaaniputkella. Ainoa häiritsevä tekijä minulle pyörässä on LC4:selle tyypillinen tärinä, tähän kun ei ole vielä tottunut. Edellinen omistaja on vaihtanut pyörään nokka-akselin ja rullat 12tkm sitten, muuta ei ole koneelle tehty normaaleja huoltoja ja venttiilinsäätöjä lukuunottamatta. Nyt kun siis päätin jättää pyörän itselleni niin oli selvää että moottori käytetään auki ja katsotaan mitä se on syönyt.
Pari tuntia ahertamista tallissa ja moottori oli irti.
Moottori kiikutettiin Kari Vehniäinen Racing Oy:n pajalle(www.kvr.fi), jossa se avataan ja tarkistetaan sekä lopuksi kasataan. Paja on erikoistunut jäärata ja rr-kilpapyöriin sekä erikoiskoneistuksiin, heidän tuntihinnoittelunsa on kohtuullinen, tilat siistit sekä työnjälki on todella huolellista. Myös alkuperäisosat tulevat heidän kauttaan.
Venttiilinkoppa pois, venttiilinkoneistoon uusitaan seuraajan rullat
Kansi ja sylinteri pois, hyvälle näyttää. Mäntä oli kulunut 3 satkua uudesta, eli ei juuri mitään. Männänrenkaatkin olivat vielä ok, mutta ne päätettiin varmuuden vuoksi uusia.
Kytkin oli vielä hyvässä kunnossa, joten vanhat levyt menee vielä
Kytkinakselin laakerissa tuntui olevan hieman välystä, joten se menee uusiksi
Lohkot auki, vaihteisto oli moitteettomassa kunnossa. Vetoakselin laakeri vaihdetaan varuilta kun kone on kerran auki.
Osat pesukoneeseen, osat puhdistuu vaivatta
Venttiileissä näkyy jo tyypillistä kulumaa. Uudet venttiilit tilaukseen ja kansi koneistamolle.
Kiertokanki oli vielä ok, kampiakselin suoruus tarkistettiin. Heittoa 10 satkua, ei paha mutta petilaakereiden vaihdon jälkeen akseli oikaistaan vähemmän ravistavan koneen toivossa
Tilaukseen lähti lisäksi täydellinen tiivistesarja sekä kasa muista osia mm. pyöränlaakerit, kaasuvaijeri ym.
Seuraavaksi vuorossa sähköjen läpikäynti, sekä kaasuttimen puhdistus ultraäänipesurilla, tarina jatkuu..
Viimeksi muokannut needforspeed, To Elo 09, 2012 9:00 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- enska
- Viestit: 843
- Liittynyt: Su Syys 11, 2005 12:54 pm
- Pyörä: ei oo nyt
- Paikkakunta: Suolahti/Äänekoski/Konnevesi
Re: Pikkuadven 50tkm huolto
Hyvältä näyttää
CR125R -89, TS125X -87, XT550 -82, XL600R -84, XL600R -87, XR650R -03, Africa twin RD07 -95, KTM 990adv -06, KTM 950adv GO!!!!!!! -04, KTM SuperEnduro -07, Suzuki DR-Z400 -05, Yamaha Wr450f -06, KTM EXC450 -13
- Rässi66
- Viestit: 1085
- Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
- Pyörä: Honda CR250R
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Pikkuadven 50tkm huolto
... ja vieläpä mielenkiintoiselta. Lisää juttua vaan ja paljon kuvia.
-
- Viestit: 819
- Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 7:37 pm
- Pyörä: KTM 950 Adventure
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Re: Pikkuadven 50tkm huolto
Onko kenelläkään ylipäätään tietoa (nyt siis oikeaa tietoa, ei mutu) mikä siellä moottorissa aiheuttaa sen tärinän? ja luulisi jossain ameriikan voorumeilla jo joku kokeilleen kaikkea mahdollista. onko kukaan törmännyt vastaaviin projekteihin?
Aina kiireinen mansikanviljelijä
- needforspeed
- Viestit: 333
- Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
- Pyörä: KTM 990 Adventure
- Paikkakunta: Konnevesi
Re: Pikkuadven 50tkm huolto
Ainakin pienemmissä motocross-pyörien moottoreissa 250-600cc on kampiakselin suoruudella merkittävä rooli tuossa tärinässä. Jopa tehdasuudet akselit tahtoo olla hieman kieroja.jussimh kirjoitti:Onko kenelläkään ylipäätään tietoa (nyt siis oikeaa tietoa, ei mutu) mikä siellä moottorissa aiheuttaa sen tärinän?
Pitää nyt odotella vielä pari viikkoa, että saan tuon pyörän kasaan, niin selviää onko tuolle tärinälle tehtävissä mitään.
- needforspeed
- Viestit: 333
- Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
- Pyörä: KTM 990 Adventure
- Paikkakunta: Konnevesi
Re: Pikkuadven 50tkm huolto
Homma jatkui, kasa osia tilattiin KTM:ltä ja kasaus voi alkaa.
LC4 surullisen kuuluisat keinujen rullat vaihdettuna(Huom! vanhat 12tkm ajetut jo sökönä)
Välillä koneistettiin sovitteita, jotta laakerit saatiin nätisti irti(KTM:n omaa laakeri-irroitustyökalua ei ollut, joten sellaiset piti tehdä)
Kampiakseli oikaistiin, tarvittavat laakerit vaihdettiin ja aloitettiin kasaus
Uudet männänrenkaat paikalleen, vanha mäntä puhdistettiin, siinä ei ollut vaihtotarvista
Sylinteri ja mäntä paikallaan
Homma jatkuu, kun kansi palaa koneistamolta
LC4 surullisen kuuluisat keinujen rullat vaihdettuna(Huom! vanhat 12tkm ajetut jo sökönä)
Välillä koneistettiin sovitteita, jotta laakerit saatiin nätisti irti(KTM:n omaa laakeri-irroitustyökalua ei ollut, joten sellaiset piti tehdä)
Kampiakseli oikaistiin, tarvittavat laakerit vaihdettiin ja aloitettiin kasaus
Uudet männänrenkaat paikalleen, vanha mäntä puhdistettiin, siinä ei ollut vaihtotarvista
Sylinteri ja mäntä paikallaan
Homma jatkuu, kun kansi palaa koneistamolta
- Ilipo
- Viestit: 408
- Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 5:47 pm
- Pyörä: KTM 990 Adventure
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Pikkuadven 50tkm huolto
Tutunnäköisiä työkaluja
Hyvältä näyttää!
-Ilkka
Hyvältä näyttää!
-Ilkka
- needforspeed
- Viestit: 333
- Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
- Pyörä: KTM 990 Adventure
- Paikkakunta: Konnevesi
Re: Pikkuadven 50tkm huolto
Jatketaampas juttua.
Kansi tuli koneistamolta
Kone nipussa(jep, termostaatti väärinpäin kiinni )
Seuraavaksi pultataan moottori kiinni runkoon. Samalla tuli vaihdettua kasa kulutusosia, pyöränlaakerit eteen ja taakse, jarrupalat, kaasuvaijerit.
Matkahuolto kiikutti myös uuden satulan johon tuli lisää leveyttä ja korkeutta sekä tietysti pyörän väriin sointuvat tikkaukset. Saa nähdä paraneeko matkustusmukavuus
Kansi tuli koneistamolta
Kone nipussa(jep, termostaatti väärinpäin kiinni )
Seuraavaksi pultataan moottori kiinni runkoon. Samalla tuli vaihdettua kasa kulutusosia, pyöränlaakerit eteen ja taakse, jarrupalat, kaasuvaijerit.
Matkahuolto kiikutti myös uuden satulan johon tuli lisää leveyttä ja korkeutta sekä tietysti pyörän väriin sointuvat tikkaukset. Saa nähdä paraneeko matkustusmukavuus
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: Pikkuadven 50tkm huolto
Olisiko ylös alas liikkuva mäntä hyvä ehdokas tärinän aiheuttajaksi...jussimh kirjoitti:Onko kenelläkään ylipäätään tietoa (nyt siis oikeaa tietoa, ei mutu) mikä siellä moottorissa aiheuttaa sen tärinän? ja luulisi jossain ameriikan voorumeilla jo joku kokeilleen kaikkea mahdollista. onko kukaan törmännyt vastaaviin projekteihin?
Ja kun vielä se tasapainoakselikin on sama 400-660 koneissa niin ei kai tuota tarvitse ihmetellä.
-
- Viestit: 819
- Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 7:37 pm
- Pyörä: KTM 950 Adventure
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Re: Pikkuadven 50tkm huolto
En tiedä vai kuvittelenko, mutta pers tuntumalla tämä nykyinen täristää vähemmän kuin se -06 mallin adve joka minulla oli. Tämän selästä voi jopa tienviitat lukea istualtaan...
Aina kiireinen mansikanviljelijä
- KarMa
- Viestit: 615
- Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 9:03 pm
- Pyörä: KTM SE, Husse fe 501
- Paikkakunta: Veikkola
Re: Pikkuadven 50tkm huolto
Moi!
Minne tuo kuvassa merkattu letku menee??? Vaihdoin vm. 2002 adventureen 2006:n koneen ja mulla menee ainoastaan suora letku bensapumpulta tuohon koneen alipaineliitokseen.
T: KarMa
Minne tuo kuvassa merkattu letku menee??? Vaihdoin vm. 2002 adventureen 2006:n koneen ja mulla menee ainoastaan suora letku bensapumpulta tuohon koneen alipaineliitokseen.
T: KarMa
Re: Pikkuadven 50tkm huolto
Saastehässäköille. (?)
- CapoSakke
- Viestit: 1364
- Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
- Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
- Paikkakunta: Savo / All Oceans
- Viesti:
Re: Pikkuadven 50tkm huolto
SAS-järjestelmä
Kuvassa osa No:6 Tulee edestä T-kapaleeseen.
Lisäksi on huomioitavaa: SAS-järjestelmän tarvitsee toimiakseen alipaineen mikä 640-Adventure mallissa tulee imusarjasta. Ko mallissa alipaine saadaan poistettua helposti poistamalla T-kappale alipaineletkun välistä ja ohjaamalla polttoainepumpulta tuleva letku suoraan imusarjaan.
Kuvassa osa No:6 Tulee edestä T-kapaleeseen.
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
- KarMa
- Viestit: 615
- Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 9:03 pm
- Pyörä: KTM SE, Husse fe 501
- Paikkakunta: Veikkola
Re: Pikkuadven 50tkm huolto
Kiitoksia nopeista vastauksista.
- KarMa
- KarMa