Itävallan ihme, EXC 450-06!

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

jiitee
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 12:41 pm
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Itävallan ihme, EXC 450-06!

Viesti Kirjoittaja jiitee »

THA kirjoitti:Mineral oil/hydraulic oil, eli keulaöljy parasta, jos se mineral oil kannessa lukee, ei jarrunestettä. Maguralla on molemmille kansia ja tiivisteitä, toivottavasti sulla nyt tosiana jarrunesteelle ettei pääsylkky oo seuraavaks rempassa.
Enpäs tiennykään ettei KTM myy korjaussarjoja, se O-rengas tosiaan ainoo mikä normaalisti tarvii vaihtaa ja Maguraan mineral oil 5W KUNNON keula/iskariöljyllä vörkkii mainiosti. Täs kohtaa todellakin eroja "merkki"öljyjen välillä, Motorex SD VI lk. 150, kunnolliset kuten HVI lk. 400. Ai miks välii? No kun se kytkinneste käy alapäässä yhtä kuumana kuin konekin ja se neste sietäis kans kestää hyvänä niitä koneen lämpöjä.
Use only mineral oil lukee kannessa, Haynes kyllä mainitsee tuon Bloodin useampaankin otteeseen, ota nyt tästä selvää. Pääsylinteri voi hyvinkin olla vuorossa,ihan jo vanhuuttaan ja pientä kosteutta sillä suunnalla havaittavissa, siihen on korjaussarja olemassa.

[
VAK kirjoitti:Keitaassa on pari uutta myyjää, eivätkä ne ole ihan täysin kartalla. Kannattaa kysyä vanhoilta parroilta jos uudet myyjät yrittää myydä eioota.

ainakin tuollainen näyttäisi olevan saatavilla:

http://www.motokeidas.com/shop/tuotteet ... 9413021000

-ville
[/quote]
Kysäisin kyllä tuota korjaussarjaa useammaltakin henkilöltä puhelimessa ja paikanpäällä, huollon puolellakin sitä etsittiin ja silti semmoinen jäi löytämättä. Enpä tiedä pitäisikö antaa heille palautetta, olisi ollut omasta mielestäni aika kohtuutonta, jos pyörään olisi myyty 150,00E osa, kun sen voi korjata 0,30€ osalla. Olen kyllä huomannut, että siellä toisilta saa aika paljon nopeammin nuo osansa, toisten niitä enempi etsiessä, on vain tämä tuttavuus sen verta lyhytaikaista, ettei heitä niin tunne.
Mikä muuten on tuon mittarin patterin kestoikä ja mitenkä se oireilee virran loppuessa, keralla pimeäksi vai mitenkä. Olisiko linkkiä tiedossa, mistä voisi vertailla noita eri vuosimallien osien sopivuutta keskenään.
Huomasin myös, ettei ole tolle töötälle edes katkaisijaa tangossa, käsittääkseni sen pitäisi olla samassa missä vilkut alapuolella ja valot/tööttä yläpuolella, valoille on mulla oma erillinen katkaisija...
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
jiitee
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 12:41 pm
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Itävallan ihme, EXC 450-06!

Viesti Kirjoittaja jiitee »

Itävallan ihme on koetellut, toivottavasti ei vaan hylkää. Alkukuukausien 2+2 (2tuntia ajoa, 2 tuntia huoltoa/korjausta) muuttui loppukeväästä muotoon 2+4 (2h a, 4h h/k).
Kytkimen työsylinterin korjaus (versio1) ei sitten muutamaa viikkoa kauemmin kestänyt, vaan petti uudestaan. Järkevä ihminen tässä vaiheessa marssisi kauppaan ja ostaisi uuden, mutta minä hankin käytetyn osan mp-pitstopista, kun siellä nyt semmoinen sattui olemaan. Käytetystä osasta, kun oli kysymys, niin olihan se ajettu johonkin kiveen ja liitospinnassa iso vekki. Tehokas tunti viilailua ja hiontaa, niin sehän näytti tehtaan jäljiltä olevalta ja onpa se nyt pelittänyt, samalla vaihdoin myös pääsylinterin tiivisteet http://www.purkuosat.net/.

Rengasrikko
, jostain syystä olin luonut itselleni sellaisen harhakuvitelman, etteivät rengasrikot koske minua. Tätä harhaa kesti n.5kk. Arki-illalle suunniteltu pikasurautus päättyi 200m jälkeen tyhjentyneeseen takarenkaaseen, vanha paikka oli pettänyt. No mitä tehdä, tuttu rengasmies korjaisi sen pikkurahalla kädenkäänteessä, jossain mieleni sopukoissa on tuo renkaanvaihto käsin saanut liki tarunhohtoisen maineen. No niin, ei kai tässä nyt olla ihan phousu ja eikun renkaanvaihtotalkoisiin, olinhan jo vanhan autonvanteen viritellyt valmiiksi mahdollista tarvetta varten ja raudatkin ostetu jo muinoin, nyt jo vähän ruostuneet. Enpä sitten omistanut minkäänlaista tarkoitukseen sopivaa ilmapumppua, joten ostoksille Biltemaan (1kerta), sisärengas uusi myös, pirulauta, enhän muistanut kokoa, seuraavana päivänä uudestaan (2kerta).
Hieman nettiopiskelua tekniikasta ja työhön käsiksi. Tämähän menee hyvin, enää vannelukko, mites se ohje nyt olikaan,kiristä, kiristä pirusti präks, vai ei kannata kiristää ihan sikakireeksi, sain sen siis rikki (nyt tuli nöyryyttä), lähdin Biltemaan (3kerta). Versio 2, nyt en ihan kerinnyt vannelukon kiristämiseen , vaan sain kuin sainkin raudoilla rikottua, kaikista varoituksista huolimatta, sisärenkaan (nöyryyttä, nöyryyttä). Soitin rengasmiehelle, (yritän sitten seuraavalla kerralla uudestaan) ja lähdin viemään renkaan sinne, ai niin kävinhän matkalla hakemassa uuden sisärenkaankin Biltemasta (4kerta).
Etustefakin rupesi sitten vuotamaan, niiden vaihdoin jätin tässä vaiheessa suosiolla ammattilaiselle http://www.mpkymalainen.fi/.
Vettä saatuaan rupeaa pyörä rupeaa tikittämään, aivan kuin vilkku olisi koko ajan päällä, olin jäljittänyt vian tuohon hieman puutteelliseen tankokatkaisijaan ja uudenkin jo hommannut Plug and Play periaatteella, lähempi tarkastelu näytti olevan mahdollista myös Plug and Pay asennus, sähkömiehelle, kun eipä ne johdot ihan samalla lailla mennytkään, kuin vanhassa. Näyttää siis siltä, että tarvitsen tässäkin asiassa korkeamman voiman(Motokeitaan) johdatusta.
Kaikesta huolimatta ajettu ja nautittu on, niin enduroradalla, kuin metsäpolullakin/suollakin ja ehkäpä tulevana viikonloppuna jokamiesendurossakin...
Liitteet
woa.JPG
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
mctampere
Viestit: 72
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adv, AT-97

Re: Itävallan ihme, EXC 450-06!

Viesti Kirjoittaja mctampere »

Ei mee ku Strömsössä-tuttua :D
jiitee
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 12:41 pm
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Itävallan ihme, EXC 450-06!

Viesti Kirjoittaja jiitee »

Ensimmäinen vuosi "Itävallan ihmeen" kanssa lähenee loppuaan. Jos tämä länsimainen turvallisuus ja mukavuuden haluinen elämänmuoto kyllästyttää, niin minulla om lääke siihen, osta käytetty kotari. Tälläistä synkkää pessimismiä on tullut välillä mieleen, kun on ollut matkan varrella jonkin verran koettelemuksia.
Kesällä alkoivat käyntihäiriöt, pyörä saattoi yhtä-äkkiä sammua ajossa ja lähti kohta taas käyntiin ja sitten taas meno jatkui. Alkuun oli kaasari irti ja tutkinnan kohteena, toimi aivan normaalisti, vika ei siis siinä. Ajo jatkui, välillä voi heittää lenkin ilman sammumisia ja seuraavalla ajolenkillä sammuili taas. Käytin pyörän Mkeitaassa, mutta eipä se oireillutkaan sillä reissulla, vaikka sitä useammankin toimesta koeajettiin/käytettiin, hienovarainen vihje annettiin myös villojen vaihtamiseen äänenvaimentajaan ja tosiaan, onpa tuo aika äänekäs, kun itse seisoo vieressä ja toinen kääntää kahvasta, ohjeena oli vaihtohommaan "älä pistä villaa kovin tiukkaan". Vaihdettua nuo sitten tulikin, olisiko nyt sitten vähän hiljentynytkin, tuolla rakenteella ei voine ihmeitä odottaa.
Eturattaasta oli matkan varrella pari hammasta lähtenyt ja jonkinlainen ylimääräinen välyskin siinä oli, vetoakselin holkin, kiinnityspultin+prikan vaihto auttoi siihen, ketjurataspaketti tuli myös vaihdettua, kun olivat tulleet vielä pyörän mukana.
Käyntihäiröt jatkuivat, monta selitystä tarjottiin, keltä aina kysyinkin, käy liian laihalla, käy liian rikkaalla, tankin huohotus ei toimi jne. Yritin pistää merkille tuleeko häiriöt jossain tietyssä kohtaa, vähän näytti siltä, että tuo pelkää vettä, joku reippaampi lätäkköön ajo sammutti pyörän samoin pesun jälkeen oli ongelmia käynnistymisessä. Pulssianturi tuli vaihdettua ja tuo paransi kyllä asiaa huomattavasti , mutta olin pistänyt merkille kipinää seuratessa, että pieni vesinoro lorahti sylinterin vedenpoistoreiästä ja heti sen jälkeen lähti käyntiin, tulpanhattu oli siis viallinen, käyntihäiröt poistuivat sen vaihdon jälkeen.
Mitäpä muuta, no rengasrikko paikallisessa kivikossa ja vaihto...onnistui nyt ilman ongelmia, harjoitus luo näemmä metsurin. Loppusyksystä takarengas vaihtui vielä Bilteman Innovaan ja ainakin muutaman sadan km:n jälkeen ei ole siitä, kuin hyviä kokemuksia. Tuplavanteet tuli myös hommattua, korkeampi satula teetettyä, takapalat vaihdettua olivat kuluneet n.6kk vaihtokuntoon, toinen pala varsinkin. Tuommoiset mini Ledvalot 2x10w tuli myös laitettua tuon oman saunalyhtytasoisen vakio valon rinnalle, nyt uskaltaa lähteä pimeälläkin liikkeelle...
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Itävallan ihme, EXC 450-06!

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Taitaa se olla käytetyn kisapelin ostaminen olla aina enemmän tai vähemmän uhkapeliä.. jos ei muuta niin aika niiden kanssa temutessa kuluu ja vähän rahaakin. Halvemmaksi se silti käytetyn hankinta tulee kun ajattelee uuden vastaavan arvonalennusta :roll: Omatkin budjettimopot alkaa oleen nyt hyvässä kunnossa kun on ne uudelleen rakentanut :)
jiitee
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 12:41 pm
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Itävallan ihme, EXC 450-06!

Viesti Kirjoittaja jiitee »

[i]Ketju on yhtä vahva, kuin sen heikoin lenkki. Tuommoinen syvämiete tuli mieleeni lykkiessäni pyörää metsästä ihmisten ilmoille, onneksi en ollut kerinnyt kovin syvälle ja polkukin oli onneksi kovapintaista, kevyt työntää. Mukavasti sujunut aamupäiväsurauttelu päättyi siis ennen aikojaan ketjujen katkeamiseen. Varalukkoakaan ei ollut mukana, olin sitä kysellyt muutamastakin paikasta, mutta enpä sitten muistanut ketjun merkkiä, Reginathan ne sitten oli. Alla muutama linkki liittyen satulaan, jos oma taito-tai tahtotaso ei riitä satulan värkkäämiseen. Talartin kavereilla on harrastustaustana sivuvaunucrossi, joten he osaavat kyllä tuon satulan teon...
http://www.vaahtomuovi.net/yhteystiedot
http://www.talart.fi/
Liitteet
tarakka.jpg
uusi satula.jpg
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Itävallan ihme, EXC 450-06!

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Sulla on lispahtanut tuo etujarruletku alhaalta teleskoopin väärälle puolelle. Pitäis mennä sisäpuolelta kuten tässä mallikuvassa.
Liitteet
009-KTM-450-Left-Side-MCU.jpg
- taas kahden mopon taktiikalla -
jiitee
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 12:41 pm
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Itävallan ihme, EXC 450-06!

Viesti Kirjoittaja jiitee »

Kappas vaan, onkos tuosta varsinaista haittaa...
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Itävallan ihme, EXC 450-06!

Viesti Kirjoittaja Kipa »

jiitee kirjoitti:Kappas vaan, onkos tuosta varsinaista haittaa...
Toiset vinoilee. :lol: Saattaa se oksiin takertua ääritilanteissa, mutta tuskinpa. Mulla kävi Superissa kerran samalla lailla, sillä tuon huomasinkin.
- taas kahden mopon taktiikalla -
jiitee
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 12:41 pm
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Itävallan ihme, EXC 450-06!

Viesti Kirjoittaja jiitee »

Toiset vinoilee. :lol:
Jaa, sitten ei ole hätää, kuuntelin jo tauotonta vinoilua tuon metsästä työntämisen vuoksi viime lauantaipäivän, kun erehdyin soittamaan kaveria kyytiavuksi ja kuulen varmaan asiasta vielä loppuvuodenkin...
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Itävallan ihme, EXC 450-06!

Viesti Kirjoittaja meikä »

Tuo tulpanhattu on ensimmäinen vaihdettava paikka jos ongelmia on, mutta toki sen saa selvittää pitkän kaavan kauttakin :lol: Maksaa motonetissa muutaman euron, mutta voi siihen laittaa vastuksettomankin pätkän tavallista auton johtoa jossa on hattu kiinteästi.

Pulssianturilla kun on oikea välys ei kai sitä mikään rikki saa, ellei sitten lähde tavaraa koneessa enemmänkin liikenteeseen.
jiitee
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 12:41 pm
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Itävallan ihme, EXC 450-06!

Viesti Kirjoittaja jiitee »

meikä kirjoitti:Tuo tulpanhattu on ensimmäinen vaihdettava paikka jos ongelmia on, mutta toki sen saa selvittää pitkän kaavan kauttakin :lol: Maksaa motonetissa muutaman euron, mutta voi siihen laittaa vastuksettomankin pätkän tavallista auton johtoa jossa on hattu kiinteästi.

Pulssianturilla kun on oikea välys ei kai sitä mikään rikki saa, ellei sitten lähde tavaraa koneessa enemmänkin liikenteeseen.
Tulpanhattu maksoi 35,00€, on joku superhyperekstraerinomainen. niin, kun luen itseni vielä täydelliseksi aloittelijaksi, niin enpä voi ongelmatilanteissa kääntyä, kuin viisaampien ja kokeneempien puoleen. Aika monelle tuosta ongelmasta kerroin, ammattilaisillekkin ja eipä kovin moni tuota tulpanhattuvaihtoehtoa ehdottanut...
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
Vastaa Viestiin