Pieni Husaperkele!

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

tsounas
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Loka 07, 2011 12:11 am
Pyörä: Husaberg Fe 400 E

Pieni Husaperkele!

Viesti Kirjoittaja tsounas »

Moro vaan kaikille äijille ja mimmeille foorumilla!

Tosiaan, jotain faktaa vaikka näin aluksi:

Oon siis tollane 18 kesänen keskenkasvunen ja olen tässä reilut vuodenpäivät omistanu vm2000. 400cc Husabergin. Jonkinmoinen polte noihin kaks- ja neljäpyöräsiin on kait pennusta asti ollu...

Mutta asiaan!
Eli siis tuota omaa pyörää on vähän laiteltu ja katteita vaihdeltu ynnä muuta pientä, mikä nyt omaan silmään on sopinu. Kuitenkaan mitään suurempaa ei ole tehty! Tämän johdosta ajattelin varsin rohkeasti yrittää nojautua tähän foorumiin. Nytte alko tossa säiden kylmetessä nokkaketju rallattelemaan pikkusen, ja ajattelin tässä alkutalven paskasäillä asian hoitaa kuntoon!
Mielessä siis ketjun kiristäminen itse, mutta kokemusta kyseisestä ei ole, eikä näin isoista mopoista muutenkaan, alla vain yksi pappiksen koneen rakennus... :oops:
Eli, sanokaas nyt rehellisesti voiko tälläinen kokematon, mutta kuitenkin kaksi kättä omaava eikä pahin tumpelo, onnistua moisesta urakasta?

Pyörät ja koneet on tietty kaikki erilaisia, mutta arvostaisin sitä kovasti jos joku konkari kehtaisi vähän nuorta miestä aina mäessä auttaa. Kaikki neuvot ja keskustelut on sallittuja ja asiat saa selittää perinpohjin töppäysten välttämiseksi.

Oho, nyt alkaa kuulostaa siltä että: "voitteko isot pojat korjata miun mopon netin kautta". Koitan kuitenkin itse etsiä mahd. paljon tietoa ja ajatella omilla aivoilla. Myös tuosta husan nokkaketjun manuaalisesta kiristimestä oon kuullu, mikä kannattas hommata korvaamaan se alkuperäinen, faktoja kellään?

Tulipa alotettua nyt oma mopoproju topicci, ja yritän tänne kaikkea päivittää mitä vaan mieleen tulee.

Kiitoksia vastaajille, taidan tästä lähte pyörää vähän pilkkomaan jo osiin 8)
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Pieni Husaperkele!

Viesti Kirjoittaja pekkas »

tsounas kirjoitti: Nytte alko tossa säiden kylmetessä nokkaketju rallattelemaan pikkusen, ja ajattelin tässä alkutalven paskasäillä asian hoitaa kuntoon!
Mielessä siis ketjun kiristäminen itse, mutta kokemusta kyseisestä ei ole, eikä näin isoista mopoista muutenkaan
Ketjua ei tarvii eikä voi kiristellä...jos sinne ei ole viritelty jotai mekaanista kiristintä.
Kiristin toimii jousella/öljynpaineella
Jos ketju alkanut rallattamaan,viittais ketjun venymiseen=vaihtoon
Voi myös olla kiristimessä vikaa
Jos ja kun alat aukaisemaan niin samalla ketjunlaaharit tarkistus,venttiilien säätö

Ensimmäiseksi etsi service manual tutustu siihen jos alat purkamaan niin etukäteen tutustu nokkaakselin ajoitus merkkeihin että saat ajoituksen kohdalleen.muuten ei käy,vääntyneitä venttiileitä...

tuolta jonkinlainen manuaali,parempiakin varmaan löytyy------------->>

http://www.scribd.com/doc/52941579/Husa ... ereparatie

tuossa kuvia uudemmasta kiristimestä,ei sinun malli...mutta periaatetta-------------->>

http://www.dirttricks.com/timing_chain_tensioner.htm
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
tsounas
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Loka 07, 2011 12:11 am
Pyörä: Husaberg Fe 400 E

Re: Pieni Husaperkele!

Viesti Kirjoittaja tsounas »

Paljon kiitoksia!

Näillä päästäänkin sopivasti alkuun, saa nähdä kuinka käy!

Ja missä kunnossa mopon sisuskalut on.
tsounas
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Loka 07, 2011 12:11 am
Pyörä: Husaberg Fe 400 E

Re: Pieni Husaperkele!

Viesti Kirjoittaja tsounas »

Aika jännä... Kiristimestä löyty noin 20 "astetta" sille jouselle. Eli kun se on siellä 20. asteessa ketju on jo todella löysä. Oma kiristin oli 5. lovessa. Eli tuskin ketjun löysyyden kanssa tässä on mitään tekemistä...
Tuli niinkin naiivi ajatus mieleen, että voisiko rahina lähteä jopa öljyä lisäämällä ja vaikka venttiilien säädöllä?

Mietityttää vaan kannattako nesteitä laskea ulos ja alkaa kantta aukomaan vain että saisi töllistellä ketjua ja miettiä: "Eikös tuo näytä ihan ketjulta?"

Mites muuten, kun ne nesteet lasketaan ulos ja rempan jälkeen laitetaan tuoretta sisään, tarviitseeko sitten enää nesteille tehdä mitään, vai poistuvatko ilmakuplat itsestään pumpun pyöriessä? Jostain muistan vaan huhua jäähytysnesteiden ilmauksesta...

Varoitus: Seuraava sisältö saattaa, ja sisältää, täydellistä noviiseutta sekä aloittelijan tyhmiä kysymyksiä.

Mitä muuta kannattaa muistaa jos ja kun lähdetään aukomaan kantta/sylinteriä?
Venttiilien säätöön otetaan myös vinkkejä vastaan!
Avatar
Mobbis
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Touko 07, 2010 6:34 pm
Pyörä: Husse
Paikkakunta: Oulu

Re: Pieni Husaperkele!

Viesti Kirjoittaja Mobbis »

Jos meinaat nokkaketjua ihmetellä niin venttiilikannen avaus riittänee , vaihto luulis onnistuvan kun nokan, vasemman posken ja eessä olevat osat(mahd. kytkin yms) irrottelee.Tuohon aukaisuun tarvittet vaan tiivisteliimaa tai ihan oikean tiivisteen kun kasaa. Manuaalista kasatessa nokan ajoituksen merkit kohdalleen.

Voithan yrittää painaa sieltä kiristimen sisältä sitä tappia vaikka ruuvarilla kun koneessa kiinni että jos napsahtais tiukemmalle jos jousi ei jaksa työnnellä sitä tarpeeksi.

Jos taas sylinterinkannen meinaat aukasta niin tulet ainakin momenttiavaimen tarvitsemaan kun kiinni laittaa, ja suositellusti uuden kannentiivisteen, toki urheille menee vanhakin jos kondiksessa. Kannattaa samalla välykset/kunto männästä sylinteristä ja kiertokangesta kokeilla.

Venttiilin säädöistä taitaa löytyä ihan topikkejakin foorumilla ja muualla esim. ktm lc4, vanhat husset, nopea helppo eikä tartte nesteitä laskea. Jäähdytyksen ilmaus jättämällä korkki auki konetta käyttäessä vähä tyhjäkäyntiä je nesteitten katsaus.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Pieni Husaperkele!

Viesti Kirjoittaja ceevu »

venakopan avaus riittää,eikä tuu tiivistettä väliin,pelkkä liima.(venttiilien säätöluukkuissa on kyllä tiiviste) siitä näät istuuko ketju nokkarattaalla ok.Venttiilivälykseen toimiva konsti oli se että kääntää ensin välyksen nolliin ja siitä takasin kuudesosakierroksen. liuskan kanssa suhratessa tossa välissä ei saanu mitään tolkkua.Ääni on kyllä naputtava jos välys liian iso,ja käynnistäminen vaikeempaa(auto decomp ei enää toimi,tosin oma on 500)
Tarkasta samalla nokan seuraajalaakerit,keinuvivuista.Ollu arkoja joissain vuosimalleissa(päivitetty joskus -02-03) ja tuhoo tulee paljon ihan turhaan jos neulat /kuulat karkaa kesken leikin.Nämä on ilmeisesti suht nopeesti sököt jos ajaa liian pienellä välyksellä.Samoten venttiiliä avaava nappula on vähän kyseenalanen ollu kestoltaan...

http://www.husaberg.com/Downloads.33.8.html
tuolta löytyy service manuaaleja uudempaan malliin mutta kato soveltuvin osin,ei kai kaikkee oo muutettu
tsounas
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Loka 07, 2011 12:11 am
Pyörä: Husaberg Fe 400 E

Re: Pieni Husaperkele!

Viesti Kirjoittaja tsounas »

Nytte mietityttää. Tuo koko venttiiliensäätö tuntuu niin epävarmalta ajatukselta näin itsetehtynä, en ole näiden laitteiden kanssa aiemmin liikoja räpeltänyt, eikä tarvittavia välysmittojakaan löydy.
Ja jos venttiilikopan haluaa avata niin nesteet täytyy laskea pihalle. Ei se sinällään mitään haittaa, ja samahan ne olis siinä vaihtaa, mutta mietityttää kun saan ne osat siihen näkyviin että mitäs sitten. Ei ole tietoa oikein miten minkin kuuluisi olla ja minkä paikan kuuluisi vähän heilua ja minkä ei.

Suositteletteko silti että avaan sen venakopan, vai lisäänkö vain öljyt ja toivon parasta? Venttiiliensäätöönkin olisi hyvä saada täydellisen idioottivarmat ohjeet. Ei tule kun säätämistä muuten :lol:

Hieman vielä laskee tätä huimaa itseluottamusta kun aluksi kumeja koitin itse vaihtaa, siinä onnistumatta, jonka jälkeen liikkeessä vanhempi mieshenkilö sanoo: " Mitäs menit urpo säätämään, vaikka myö sanottiin että täällä pääset halvemmalla!"
Yrittää kun tekee niin mieli, mutta lopputulos voi olla kyseenalainen.
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Pieni Husaperkele!

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Rohkeasti vaan koppaa auki ja venan säätöön, sen pitäis olla sopivan vaaraton homma ensialkuun.
Jos ei sitä tee, ei tule tehtyä muutakaan ja siinäpä se mekaanikon tulevaisuus oliki.

Ainahan saattaa vahinkoja tulla (nimim. melkein valmis mekaanikko) vaan niiden kanssa pärjää.
Pääasia on että seuraavalla kerralla on vähän viisaampi!

Onneksi foorumi on lähellä, jos sattuu että tulee aivan tenkkapoo niin eikun kuvia ja kysymyksiä tänne...
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pieni Husaperkele!

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tekemään vaan! Silloin kun moni foorumilaisista on opetellu näitä hommia, ei ollu mitään foorumeita josta kysellä. Työ tekijäänsä opettaa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Gessuli
Viestit: 1346
Liittynyt: To Syys 02, 2010 8:24 pm
Pyörä: KTM 350 EXCF -15 KTM 990 -07
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pieni Husaperkele!

Viesti Kirjoittaja Gessuli »

Jani M kirjoitti:Tekemään vaan! Silloin kun moni foorumilaisista on opetellu näitä hommia, ei ollu mitään foorumeita josta kysellä. Työ tekijäänsä opettaa.
Juurinäin "työ kun opettaa"

Sopii muuten tän hetkiseen valelääkäri soppaankin..

http://www.youtube.com/watch?v=lduc5qHXsR4
http://www.brbikers.com

EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
tsounas
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Loka 07, 2011 12:11 am
Pyörä: Husaberg Fe 400 E

Re: Pieni Husaperkele!

Viesti Kirjoittaja tsounas »

:lol: Näinhän se on. Kyllä tästä nyt jotain tulee. Pitää alkaa pikkuhiljaa katteleen jos jotain tekis tolle pyörälle.
Saahan sen aina kasattua ja, jos alkaa joskus vittuilemaan niin, purettua uudestaan. 8)

Oompa sitte foorumille yhteyksissä jos tulee ropleemia! Kiitos vaan tässä vaiheessa jo pienistä avustuksista!
tsounas
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Loka 07, 2011 12:11 am
Pyörä: Husaberg Fe 400 E

Re: Pieni Husaperkele!

Viesti Kirjoittaja tsounas »

Moro!

Ja erittäin hyvää uuttavuotta näin alkuun kaikille! :)

Muodollisuudet hoidettu... Eli nyt (VIHDOINKIN) kun tänne Itä-Suomeenkin on tuota valkoista suttua taivaalta tuprutellut niin että maahan on jopa kerros sitä sulamatta jäänyt, alkaa kutkutella tuo Berggi piikkirenkaineen tallissa. Tarkoituksena siis vain kevyt harrasteajo, mikään spoorihirmu en ole. Mutta kuinkas kävikään, eihän se noin 10 asteen helteillä säädätetty pyörä oikein pelitä näillä leiskuvilla pakkasilla.

Eli sellaisen kuvan olen saanut, että kaasarissa aivan imukaulan tuntumassa sijaitseva seosruuvi, säätää bensan määrää seoksessa. Ohjeistusta olen myös tuolta lontoonmurteen foorumilta saanut että näin ollen ruuvin auki ruuvaaminen tuo lisää bensaa seokseen --> rikkaampi seos, soveltuu kylmään säähän. Mutta pyörä oli alkusäädöissä (seosruuvi 1.5 kierrosta auki, tyhjäkäynti 2 kierrosta auki) eikä startannut kuin ryypyllä, ja ryypyn pois käännettyäni se sammui.

Noh, sitten ruuvailin sitä seosruuvia auki ja pyörä kävikin ihan tasasesti tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä, mutta seos vaikutti aivan liian laihalta. Kaasua kääntäessä kaasu jää leijumaan eikä kierrokset tipu. Eli liian laiha seos? Kuitenkin jos nyt olettaa ettei ne lontoonmurteelaiset erota oikeeta vasemmasta ja varmuuden vuoksi koitin siis ruuvia myös siitä 1.5 kierroksesta sisäänpäin ruuvailla, mutta silloin ei pyörä starttaa enää ollenkaan.

Ruuvi tuntuu olevan kyllä herkkä, eli ei paljon tarvitse ruuvailla suuntaan taikka toiseen että käynti muuttuu, mutta olisiko jollain neuvoja vielä saada pyörä oikeisiin säätöihin?

Kiitos ja kuittaus.
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Pieni Husaperkele!

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Ei vaikuta se seos ruuvi kui tyhjäkäynti seokseen,avaa vaan sitä vähäsen jos tuntuu tyhmäkäynti olevan ok niin ei tarvii tyhjäkäynti suutinta isontaa(tyhjäkäynnille on oma suutin.
Kaasun keskialueelle vaikuttaa neula,nosta neulaa ylemmäs eli neulassa oleva säätöprikka alimpaan loveen.
Jos tämä ei riitä tai menee laihalle täys kaasulla niin pääsuutinta isommaksi..vaihtaen..
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Pieni Husaperkele!

Viesti Kirjoittaja ceevu »

lortto tuntuu haluavan isomman tyhjäkäyntisuuttimen näin pakkaskaudella.Samaa vikaa omassa...Sen sijaan en oo huomannu että olis tehokäyntialuetta ollu tarvis rikastaa,toisaalta voi olla että se on turhan paksulla ollu kesälläkin.Tk suutin vaan pitää vaihtaa käynnistyvyyden takia kesäks pienemmäks.
tsounas
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Loka 07, 2011 12:11 am
Pyörä: Husaberg Fe 400 E

Re: Pieni Husaperkele!

Viesti Kirjoittaja tsounas »

Tyhjäkäynti suutin vaihdettu lämpimillä keleillä pienimpiin mitä löytyy. Ei tahtonu muuten pienillä kiekoilla pelata, ja laitettu siis liikkeessä + säädetty penkissä.

Tuntuu vaan et se vetää koko ajan laihalle vaikka kuin sitä seosruuvii laittaa... Toisaalta tuo neulan nostaminen on varmaan se mikä siis nyt on eessä...
Vastaa Viestiin