Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Huhti 06, 2020 2:30 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ti Heinä 30, 2013 2:03 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Nykynen sivumuovi on nyt reikää täys tuosta tankin ja kennon välisen raon kohdalta mistä pääsee puhaltamaan. Tuli sellanen hassu idea että tuon sivumuoviin voisi tehdä kyllä ihan reippaan kokoiset reiät ja tarvittaessa vahvistaa sitä muovia reikien ympäriltä ja sittenhän siihen voisikin kiinnittää sen lämpöä ohjaavan alumiini levyn jolloin toi tankissa kiinni olevan levyn saisikin sivumuoviin kiinni. Täytyy jatkaa kokeita vaan onneksi tässä on vielä ideoita mitä testata vaikka tuolla ei olekaan tilaa isoille rakennelmille.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ti Heinä 30, 2013 4:03 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
No nyt löyty hienot lämpösuojat. Vastaavaa kangasta saisi Shelbyltä ihan suomesta, 9e metrihinnalla. Tuota muutama kerros päällekäin niin luulis olevan ok.

Kuva

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 11:06 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Tuo öljynpaineen merkkivalo on metka. Tuntuu että se palaa yllättävän usein ja toisinaan kohtuu pitkään kun kuuman koneen sammuttaa ja starttaamisen jälkeen kuumilla öljyillä paine ei nouse kovin nopeeta. Olen käyttänyt 10w50 öljyjä ja hain nyt kokeeksi 10w60 liquimolya 5 litran kannun. Teoria on että kuumana se öljy ei menisi niin liruksi ja paineet ehkä pysyisi paremmin. Se on totta että noi ylimääräiset merkkivalot aiheuttaa helposti vaan turhaa murhetta, toisaalta en ole antanut sen häiritä kun mopo toimii edelleen yhtä hyvin mitä aiemminkin :lol: Sitä 10w60 öljyyn siirtymistä puoltaisi sekin että aika monessa kotarissa nykyään on suosituksena ko öljy. Talveksi kyllä tulee taas sitä 10w50 öljyä, kun sillon kuumeneminen vois olla vähäisempää -ehkä. Seuraavaksi pitäs jumpata toisille enskavanteille uudet laakerit yms hilut.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 12:25 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
530 manuaali sanoo 0.4 bar tyhjäkäynnillä öljylle painetta. RFS manuaali ei muistaakseni anna arvoa, mutta muutamia ilmakehän osia se on kuitenkin. Suunnittelun kannalta suurempi ongelma lienee liiallinen paine/tuotto kun kierrokset nousevat. Eli ei ole ihme jos valo vilkkuu ellei burgerissa ole sitten jotain radikaalia eroa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 3:45 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Niin siis tuo painekytkin on 0,25bar (valo palaa jos paineet alle tuon) ja kuumilla öljyillä menee hyvän aikaa nostaa paineet jos kierrokset tyhjäkäynnin tuntumassa ja kone on ollut sammuksissa hetken aikaa. En oo valoa ressannu, koittanut vaan vääntää teoriaa merkkivalon palamisen tueksi :roll: Sen mitä korjaamo manuaalista näkee niin keinuvivut taitaa olla ainoat ns. oikeasti painevoidellut osat. Tuon öljypumpun vieressä näyttäisi olevan jousikuormitteinen kuula, joka oletettavasti hoitaa varoventtiilin virkaa jos painee pomppii liika koviksi ja onpa se nimettykin oil pressure regulator valve:ksi... :lol:

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ti Huhti 29, 2014 2:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Talvella totesin että mittariston patteri on nyykähtänyt, se on CR2430 ja hinta jotain 2-3e haarukassa. Eipä vaan auttanut sunnuntaina kuitenkaan pelkkä patterin vaihto vaan mittari toimi jokseenkin kummallisesti. Vissiin se virransyötön liitin on vähän hapettunut ja tarvis putsausta. Isompi ongelma kuitenkin näytti olevan se että mittari ei herää siitä oikeella puolella olevasta napista jolla pitäs pystyä vaihtamaan eri toimintoja. No mittaria irti ja ihmettelemään. Kun mittarin suojalasin ruuvasi irti ja pääsi tökkimään niitä kolmea piirilevyllä olevaa painonappia, niin huomasin että se temppuileva nappikin pelaa kun painaa vähän vinoon... No työkaveri meinasi että hommaamalla passelin kytkimen niin se vois vaihtaa sen jossain välissä. Korvaava kytkin maksoi vajaan euron ja sen verran tuota pitäs modata että tuota vartta pitää lyhentää noin 1mm jolloin mitat täsmäävät orkkiksen kanssa täysin. Sen verran tuosta läpikuultavasta muovikuoresta oli iloa että arvasin alkaa purkamaan tuota niin että sain sen piirilevyn kammettua irti kuoren alaosasta. Nyt odotellaan millon kytkimen vaihtoaika on :) Onneksi näyttää siltä että tuota ilmeisen arvokasta mittaria ei tarvi ihan vielä vaihtaa kokonaan.

Vielä kun keksis mikä ois hyvä aine polycarbonaatin (PC) kiilloittamiseen kun tuo päälylasi on aika naarmuinen. Joo tiedän että sen lasin saisi myös varaosana, ei vaan raski ostaa kun kuitenkin saan naarmutettua sen kohta uudelleen.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ti Huhti 29, 2014 2:46 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7468
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Hiova/puhdistava autovaha toimii tossa hommassa, muutamasta kypärän visiiristä poistettu naarmut tolla tavalla. Tilkka autovahaa ja lammaslaikka pyörimään, hyvä tulee, jos ei tule niin sitten uutta lasia mittariin :wink:

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Pe Touko 02, 2014 3:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
FAE 36060 on lämpötilakytkin joka on sama kun se alkuperäinen flektin kytkin eli puhallin käynnistyy 100 asteen kohdalla ja sammuu 95 C asteessa. Autotarvike liikkeessä hinta on maltillinen 16 euroa.

Mittariston kanssa kävi sikäli onnellisesti että contac cleanerin kanssa sain sen kytkimen taas elävien kirjoihin. Katsotaan jos menis seuraavat 3 vuotta noilla lääkkeillä.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: To Loka 16, 2014 3:40 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Vetäsin kokeeksi M10x1 kierteen jarruadapteriin ja sekin näyttää sopivan kuten suunniteltu, eli tuohon jää riittävä tasainen pinta metalliselle o-renkaalle. Täytyy katella jos saisi jossain vaiheessa testailtua jotain muitakin kahvoja tuohon. Tuon Hayesin fillarikahvan ylivertaisin etu on sen kompakti koko, eli voi hetki kestää että testit etenee :lol:

Kuva

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Pe Loka 17, 2014 4:05 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Eilen huoltaessa huomasin että osu se edellisen ajokerran kaatumisessa sitten johonkin ikävään paikkaan... No hyvä että huomasin ja että viimeksi konttasin aika lopussa. Itse asiassa tais olla just keväällä lopen reissulla kun toinen husakuski sai saman onnistumaan ja ajattelin että johan on ollut tuuria että noin on mennyt, mutta eipä tuo ollut kummonen temppu.

Kuva

Sain vielä paremmaksi tuon mutta en viitsinyt jäähdytysnesteisillä käsillä kuvailla enempää. Tarvinnee hommata uudet kennot ja tällä kertaa myös ne suojaraudat :mrgreen: Niin ja tosiaan tuon sai melko pyöreäksi sillä että työnsin aina tuonne koloseen 1/4" pitkiä hylsyjä ja sitten niillä pyöritteli reikää vähän isommalle ja aina seuraavalla koolla sai vähän paremmaksi. Olikohan 10mm hylsy sit halkaisijaltaan isoin joka meni ja nuo reunat sai melko pyöreäksi.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Pe Loka 17, 2014 8:00 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Viestit: 669
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Pyörä: SE, EXC400, EXC250TPi 6D
Hyvä, että tuo löytyi huollon yhteydessä eikä huomenna Lopella kansipahvin poikimisen yhteydessä. Sinisiä Kotareita (Hesburgereita) on sitten ainakin kaksi paikalla!

Sepi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Su Loka 19, 2014 1:46 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Pakko mainostaa täälläkin että eilen tuli ajettua "uudella" pyörällä. Ohjaus ja ketteryys ihan eri luokkaa kun vanhan 570 kanssa! Ne muiden mopojen kokeilut ja harmittelut oman mopon kankeudesta ovat nyt mennyttä -ainakin hetkeksi aikaa :mrgreen: Ai siis häh? No tässä ollut aikaa miettiä lukemaansa niin päädyin siihen että vaihdoin 20mm korottavat tangon kannakkeet takaisin vakioihin ja samalla laskin keulaputkia vielä pari milliä lisää. Nyt putket tulee yläkolmiosta 9mm yli, tosin tuon vaikutus ei tuntunut isosti mutta tangon kannattimien vaihto kyllä tuntui! Harmittaa melkein kun nyt vasta tuli testattua tuota vaan ne korottavat kannakkeet tuli hankittua ennen alustan säädättämistä ja sen takia oli vähän vaikea hoksata että missä se vika on. Korokkeilla yritti osaltaan korjata sitä että iskarit ja jouset ei ollut ihan säädöissään, eli perinteinen että oiretta korjataan väärästä kohtaa...

Seuraavan mopon kanssa säätäminen kyllä lähtee siitä että ekana säädätetään iskarit kuskin painolle sopiviksi ja sitten vasta mietitään muita juttuja.

Aloin tässä miettiä noiden korokkeiden tarpeellisuutta kun esim Uraallakin tuntui että vähänkin jyrkemmissä ylämäissä kädet ei jaksa ja on vain jotenkin huonon tuntuista. Se että asento muuttui nyt paremmaksi niin tuntuu että se ohjauksen herkkyys ja tarkkuus on ihan eri luokkaa. En keksi enempää teoriaa havaointojen tueksi mutta nyt tuntuu ihan hiton hyvältä!

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ma Joulu 22, 2014 9:04 pm 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 785
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Ajoasennolla tosiaan suuri merkitys, mistään mitään tietämättömänä olin kääntäny omista mopoista stongat liikaa eteen, no kun tuntu seisaalta paremmalta.
Viimekesänä sitten asiasta paremmin tietävät neuvoivat kääntämään takasin päin ja niin se ajoasento korjaantui tasapainoisemmaksi keskelle mopoa ja pehmeelläkin alko mopedi mennä huomattavasti paremmin jopa suoraankin.
Mulla oli kahvat samassa linjassa etuputkien kanssa, sivulta katsottuna.
Juu ja varmaan jopa 5-7cm käännettiin takaisin, huomattava muutos parempaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ma Tammi 05, 2015 6:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Jostain löyty sitten taas intoa alkaa speksaamaan tuota vasemmankädentakajarrua. Aiemmin syksyllä sovitin Brembon radiaalikahvaa joka oli tarkoitettu katumopoon. Muuten ok mutta oli vaan armottomasti liian iso. No joululomalla sitten törmäsin ämöriikkalaisiin kuviin joissa oli laitettu pari normikokoista kahvaa tankoon.

Kuva
Tuo kuva oli yksi niistä mistä se idea sitten lähti... Jossain oli myös mainittu että maastopyörän nousukahvoista saisi mahdollisesti jalostettua sopivan kiinnikkeen. Ei muuta kun omia jemmoja kaivelemaan.

Kuva
Pari kahvaa katkottu testailuun.

Kuva
Noissa oli kapeammat nuo kiinnityskohdat, eli paremmat edellytykset saada kompakti paketti.

Kuva
Kahvat jo melko kompaktissa nipussa.

Kuva
Tuosta pitäisi ilmetä että periaatteessa aika likekkäin nuo nyt on.

Kuva
Hieman lyhkäsempinä nuo Bilteman kahvat vaikuttas olevan ihan ok. Lisäetuna tässä on se että tuon valojen yms katkaisijat sai mahtumaan taas nätisti omalle paikalleen.

Aiemmassa asennuksessa kahvojen välinen kulmaero oli ehkä hieman isompi, tosin ei se ollut missään vaiheessa ongelma.
Kuva

Kuva
Valokatkaisijat kyllä oli toisinaan himppu liika kaukana, mutta eipä tökkinyt niitä katkaisijoita vahingossa :lol:

Seuraavaksi pitäs sitten alkaa virittelemään letku kiinni. Hain all raitilta 120cm letkun, 90 asteen banjon kahvan päähän ja 30 asteen sivuheitolla olevan banjon adapterin päähän. Toivottavasti tuossa letkussa riittää pituus, kun 10cm pidempi olisi ollut mieluisampi. Toisaalta 150cm letku on nyt hayesin kahvan kanssa ja se olisi pitänyt malttaa lyhentää ja tosiaan näissäkin olisi ollut seuraava mitta 150cm, niin ajattelin saada toimimaan tuon 120cm mittaisen...
Kuva

Kahva on AJP:n (BE250022009) jarrunesteille tarkoitettu enskan/trialin kytkinkahva 9,5mm männällä. Voi olla että isompi mäntä olisi ollut ok, mutta toisaalta tuota kokoa on reklusekin meinannut käytettäväksi kun EXC:n kytkinkahva valjastetaan jarruja puristelemaan. Otin tuohon AJP:n kahvaan lyhkäsemmän vivun vaan sekin tuntui hieman pitkältä, mutta nyt tuntuisi paremmalta kun käänsin sitä pallopäätä mutkalle. Vielä kun löytäisi jemmoista tuohon maguraan ehjän ja pidemmän kahvan, nyt kun vaikutti että tuo lyhennetty jää pahimmoilleen liika lyhkäseksi.

Täytyy koittaa saada tuo nyt valmiiksi ja mopo muutenkin ajoon mahdollisimman nopsaan niin saisi jatkettua säätämistä. Hieman epävarmaa että onko nuo kahvat nyt miten hyvässä asennossa kun yrittää saada istuttua luontevasti 150cm korkeassa peräkärryssä :lol: Toisaalta tuo kärry on ihan loistava kun 2kW rakennuslämmittimellä se lämpiää melko nopeeta sellaiseksi että tarkenee askarrella. Vaimo oli eilen vähän epäuskoinen että oikeestiko sä siellä kärryssä olit yli 2 tuntia mopoa säätämässä. No ehkä mullakin vielä joku päivä ihan oikea talli 8)

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ma Tammi 05, 2015 7:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Viestit: 669
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Pyörä: SE, EXC400, EXC250TPi 6D
Lopeta se säätäminen ja tule lauantaina ajamaan :wink:

Sepi


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com