Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Huhti 06, 2020 2:36 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Su Kesä 16, 2013 10:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Reppu testattu niin että mukana 3l vettä ja 2l bensaa yms sälää lisäksi. Ihan ok, eiköhän toi ole varsin hyvä juomarepuksi johon saa myös tavaraa mukaan.

Takatankin bensaletkuista piti tehdä korjattu versio kun ylä ja alaletku oli lytyssä. Nyt on 8mm rst putkesta mutkat joten eiköhän tuo jatkossa toimi. Tuli sekin testattua että tuo takatankin saa melkosen tyhjäksi kun ottaa edestä tankinkorkin pois ja puhaltaa taakse huohotusletkusta ilmaa... Niin ja kallistaa mopa samalla oikealle. Luulen että tolla tempulla sinne taakse ei jää enää montaa desiä. Tarvis vielä ettiä sopiva tulppa että sais sen huohotusletkun tulpattua paineen puhaltamisen jälkeen.

Täytyy ens viikolla vielä kurkata miltä reklu näyttää.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ti Kesä 18, 2013 2:45 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Eilen olikin tuottoisa päivä tai ainaki kovasti meni aikaa mopon kanssa :lol:
Motonetista löyty Narvan ja Philipsin päiväajovalot. Tarkemmin kun noita syynäsi, niin tuote oli pakkausta vaille sama joten 79,90 vs. 99,90 e/pari hinnoilla Narva tarttu halvempana matkaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pikkusen kiireessä tuo tuli askarreltua kiinni ja tuo reikä oli aavistuksen inhottava muotoilla. Kiinnitys on takaa kahdella M5 ruuvilla ja 2mm muovilevyistä leikatuilla suiroilla. Sähköt meinasin ensin kytkeä niin että olisi erillisellä kytkimellä valinnut että palaako valot päällä tuo ledi vai lyhyt ja pitkillä normaalisti pitkä. Nyt taidan kuitenkin tehdä niin että kytken tuon ledin samaan flektin kanssa. Ledi kun haukkaa 2W eli 0,16A niin ehkä sen 5A flektin sulake tuon kestää ja samalla _näkee_ että flektille on virtaa tarjolla (kevät meni näppärästi flektin palaneen sulakkeen kanssa). Niin ja tuon flektin virransyötössä on se hienous että sinne tulee sähköä sillon kun mopo on käynnissä eli ei tarvi murehtia että jäisi turhan takia palamaan. Tietty lisäksi vielä erillinen katkaisija ledille että saa virrat poikki. Ja miksi kaikki tämä? No ajattelin että 2W lamppua arvaa polttaa vaikka koko ajan mutta se 30w tjsp +5w parkkia ei viittisi polttaa jos flektikin huutaa puolet siitä ajasta kun moottori käy... Onhan tuossa sekin että vaikuttas siltä että tuommonen ledi tillottaa kummasti kirkkaammin vastaantulijan silmään mitä väsynyt hehkulankapoltin kuraa täyttä olevassa muoviumpiossa.

Loppu viikosta pitäs saada korkeempaa tangonkannaketta ja siniseksi eloksoituja alupalikoita...

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ke Kesä 19, 2013 11:04 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Nyt helpottu muovien hitsailu kun löyty lämpötilat eri muoveille (nappasin noi talteen muovinhitsaus viteolta jota en enää löytänyt :( ).

Kuva

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ma Heinä 22, 2013 4:04 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Lauantaina vähän keitti kun ei ollut saanut aikaiseksi hommata toimivaa lämpötila-anturia flektille eikä ollut pakkosyötölle kytkintä. Alkuperäinen anturi on 95-100 asteelle ja antaa siis lämmetä melko reippaasti. Nyt tilasin 90-95 asteen anturin jolla se flekti alkaa puhkumaan jo aiemmin ja toivottavasti se ennalta ehkäisee keittämisen varsinkin kun kone sammuksissa tuo neste ei kierrä ja ainakin husassa se flekti pysähtyy samaan aikaan kun virrat katkeaa eli joku sekuntti siitä kun kone sammuu. Husan/KTM:n reippaan hinnan vuoksi tuo uusi anturi on BMW:n (tarvikeosa) koodilla 61 31 1 364 272 91 ja tuota saa ainakin Motonetista. Eri foorumeiden mukaan noi orkkis anturit on olleet vähän ongelmallisia ja kun miettii niin eipä tuo minunkaan pari vuotta vanha flekti ole mitenkään kovin tiuhaan pyörinyt vaikka keittelyä ei olekaan ilmennyt aiemmin eikä tuo nytkään pahasti puhallellut.

Toinen (kuulemma jonninjoutava) "projekti" olisi viritellä öljynpaineelle anturi, kun sen saisi toteutettua melko helpolla. Rally raidilla on valmis setti mutta kun tuo nyt ei tarvi muuta kun passelin anturin ja merkkilampun niin en jaksa alkaa tilaileen. Viimeistään sitten pitäs alkaa selvitteleen kun anturi hajoaa että mistä noita saa suomesta :wink:

Kun tämä kuitenkin on välineurheilua niin pakko mainita että toi wolfmanin tankkilaukku on kyllä sellanen että melkein harmittaa etten hommannut jo aiemmin. Kohtuu huomaamaton metässäkin, kamaa saa kivasti ja ei tarvi joka hemmetin kerta puljata repun kanssa jos tarvii jotain tavaraa.

Kohta on mopo niin hyvä kun siitä saa, sit vielä pitäs opetella ajamaan :lol:

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ke Heinä 24, 2013 5:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Kohta pitäs alkaa selviämään että sopiiko hankitut osat mopoon. Flektin kytkin on nyt Behr 8.160.10.329 (abt 19e). Kierre on M14x1,5 ja pituus 11mm. Kytkee päälle 95 asteessa ja sammuttaa 90 asteessa. Painekytkin on fae 11690 (abt 6e) (vastaa volkkarin koodia 028 919 081 D). Paine 0,25 bar ja kierre M10x1. Öljynpaineelle hain 12V punaisen led merkkivalon partcolta. Noi kytkinten linkit on vain esimerkiksi, hain noi osat parista paikallisesta varaosakaupasta.

Meinasin että kytken tosiaan tuon öljynpaineen merkkivalon flektin virtajohtoon enkä valokytkimen johtoon kuten rally raidin kytkiksessä on ehdotettu. Edelleen on arpomista että onko tuo 0,25bar ok vai ei. Nythän se ei kerro oikeastaan muusta kun siitä että öljyä on sen verran että pumppu nostaa painetta edes jonkin verran, niin ja että flektin sulake on ehjä 8)

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ke Heinä 24, 2013 6:34 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1869
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Onkos siinä myllyssä mitään painevoideltua?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ke Heinä 24, 2013 8:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
skuikka kirjoitti:
Onkos siinä myllyssä mitään painevoideltua?

Äkkiä jos pitäs sanoa jotain niin ei pitäs olla, vaan täytyy tarkastaa. Speksatut paineet vaan oli läpimällä koneella jossai 4bar pinnassa... Täytyy sekin vielä katsoa miten se tarkalleen meni.

Hyvä arvaus ei näemmä vastannut 100% totuutta. Näköjään ne keinuvipujen akselit ovat painevoideltuja mutta muuten seuraava painekriittinen komponentti näyttäs olevan se nokkaketjunkiristin. Tossa sain testattua että teoria toimii, eli virrat merkkilampulle saa flektinlämpökytkimelle tulevalta johtolta. Ja se merkkivalokin on ihan ok.

Koneen lämmöt vähintään 70 astetta ja paineet 1,3...2,3bar@1500rpm ja 3,0...4,0bar@5000rpm.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Pe Heinä 26, 2013 9:49 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Eilen piti olla ohjelmassa vain pyörän pesu ja öljyjen vaihto, vaan ei mennyt aivan suunnitelmien mukaan. Pesun jälkeen huomasin että takatankin bensaletku näyttää vähän kummalta ja siitä oli yksi nippuside poikki ja yksi letkuklemmari oli hinkkautunut poikki sekä kudosvahvisteinen bensaletkukin oli kulunut melkein puhki. Takaiskarin jousen alin kierros ja sen terävä reuna oli hinkannut tuota letkua viime reissulla, kun ilmeisesti jousituksen liikematkaa tuli hyödynnettyä paremmin mitä esim Uraalla :roll: Etutankki piti käyttää irti letkujen uusimisen vuoksi ja samalla tein "johtosarjan" öljynpaineen merkkivalon, painekytkimen ja flektinvirransyötön välille. Eipä siinä kyllä ole kun kaksi johtoa mutta virittelin johtojen suojaksi kuoret vastaavasta kamasta millä noi mopon alkuperäisetkin johdotukset on suojattu. Sen merkkivalon laitoin vasempaan sivumuoviin kiinni jäähykennon kohdille, niin ei tarvinut pitkiä johtoja. Paikka on muuten ihan ok mutta nyt hoksasin että tankkilaukun kanssa se voi olla sittenkin vähän huono.

Husan flektin alkuperäinen lämpökytkin oli FAE:n 95/100 asteen versio. Tiiä sitten onko tuo merkkinä minkä kelponen, periaatteessa vois kuvitella että on ok jos KTM on kelpuuttanut sen, vaan toisaalta ainakaan ton yhden kytkimen perusteella laatu ja kestävyys ei ole kovin kummosta tasoa. Nyt on FAE:n painekytkin ja behr:in lämpökytkin.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: La Heinä 27, 2013 7:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Seuraava projekti onkin sitten lämpösuoja flektin ja tankin väliin. Tänään säkylässä oli hassu tilanne kun takatankin huohotusletkusta alko tulemaan bensaa jonka sai onneksi loppumaan sillä että avasi tankin korkin. Korkissa on takaisku eli paine purkaantuu nykysellään takatankin kautta. Ilosesti se bensa tankissa porisi kyllä. Aiemmin flekti ei puhaltanut vaan nyt kun flekti puhkuu niin siitähän sitä lämpöä saa tankkiin. Ne jenkkifoorumien jutut pakoputken kuumotuksesta osuu vähän väärään sillä tuolla flektillä on rankasti isompi vaikutus. Pitää koittaa jos sais jo tässä piakkoin testattua että saisiko alumiinipellistä viriteltyä passelin lämpökilven... Niin joo ja nyt tankkeihin menee 11,5l kun vetää ihan täyteen, eli lisäystä vanhaan joku 3 litraa. Nyt ehkä palauttavaa nesteytystä kuskille :lol:

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ma Heinä 29, 2013 3:36 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Nyt on eka versio aiheesta flektin lämpösuoja. 0,7mm pehmeästä Al-levystä puukalikalla muotoon naputeltuna. Reunoihin ja tausta puolelle vedin teippiä että ei hinkkaa tankkia tarpeettomasti. Illalla ainoa "järkevä" kiinnitys mitä keksiin oli tuo nippusiteillä vetäminen. Tekee sitten paremman jos näyttää että tuosta levystä on riittävästi apua. Ai miksi levystä, no epäilen vahvasti että jos ei kerta ole muovitankissa pysyvää "somistetarraa" niin tuskin ne liimattavien lämpösuojien liimat on yhtään sen parempia.

Kuva

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ti Heinä 30, 2013 12:10 am 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1921
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
jostain jääny sellanen tuntuma että alumiini on suht hyvä lämmönjohdin,rst taasen heijastaa sitä :? oisko pikemminkin jotain lämpöeristettä (lasikuitumatto? tai vaikka sammutuspeitteestä tms) helppo laittaa väliin ?

_________________
Olen pahoillani jos mielipiteeni ovat vääriä,kirjoitukset liian pitkiä,eikä rivityskään mahdu i padin ruudulle. Ei niitä ole pakko lukea.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ti Heinä 30, 2013 12:32 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Onhan se alumiini lämmönjohteena huomattavasti tehokkaampi mitä teräs. Tässä tapauksessa vaan ongelmana se että tuon flektin ja tankin väliin ei sovi paksuja eristeitä ja oletan että kun tuo pelti ei istu ihan 100% tankin muotoihin, niin sinne jää lämpöä eristävä ilmarako ja lisäksi tuon alumiinin tankkia vasten olevassa pinnassa on teippiä joka toivottavasti huonontaa entisestään lämmön johtumista tankkiin. Niin ja heijastaahan tuo alumiinin kirkas pinta lämpösäteilyä pois. Kovasti on teoriaa vaan toivottavasti tuo vielä käytännössäkin toimii. Sen sammutuskankaan laittaminen tonne tausta puolelle ei olisi mikään mahdoton ajatus. Tarvisi vaan jostain kehittää pala metritavarana olevaa kangasta että ei tarvi noita pusseissa olevia sammutuspeitteitä alkaa leikkeleen. Vaan ei olisi arvannut mihin ongelmiin tässä ajautuu kun saa flektin toimimaan kunnolla :lol:

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ti Heinä 30, 2013 8:26 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1873
Pyörä: pyöräkuume on kova
eikös tuon mallin Husabergissa bensa kiehua ropsota tankissa joka tapauksessa. Eikös sinne alapuolelle kannattaisi laittaa eristettä myös, ettei pakoputkesta säteile lämpöä tankkiin?

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ti Heinä 30, 2013 10:11 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Niin siis noinhan sitä on monessa paikkaa sanottu että noi 70 asteen koneella olevat husat oisivat kovia kiehuttaan bensaa kun pakoputki menee likellä tankkia siellä tankin alla. Sillä minäkin vaihdoin akran vaimentimen että sais lämmöt joutusammin pihalle. En kyllä varmaksi muista että sainko orkkisvaimentimen kanssa bensoja kiehumaan, tosin sen kanssa taisi tulla vaan joku 30-40 tuntia ajoja. Nyt keväällä maalasin tuon pakoputken pätkän mikä on tankin alla. Maalina se marteliuksen myymä black satin ja päällä vielä lasikuitunauhaa ja koko paketti on vielä kääritty alumiinifolioteipillä. Teipin laitoin siksi että oman kokemuksen mukaan tuo lasikuitunauha menee jossain vaiheessa sellaseksi koppuraksi että se ei kestä pesua vaan murenee käsiin ja nyt toivottavasti se alumiinifolio pitää sen paremmin kasassa :roll: Nuo maalailut ja paketoinnit tein ihan vaan siksi kun putki sattu olemaan irrallaan, en tiedä oliko niille aitoa tarvetta koska ongelmia oli aika vähän aiemmin.

Keväällä ja kesällä tuli useammatkin reissut ajettua kuumalla ja uraalla soissakaan tuo bensa ei sanonut mitään vaikka jäähdytinnesteet keittelikin kun flekti ei pelannut. Joku viikko sitten hitaassa möyrimisessä mopo keitti pahiten mun aikana ja silti bensa oli kiehumatta. Flektin kun sain kuntoon ja nyt lämpötilakytkimenä on 90/95 asteinen niin heti ekalla ajolla eli tuolla säkylässä bensat kiehu ja reippaasti. Jää aika vähän arpomisen varaa sen suhteen että onko suurin syy pakoputki + kone vai flekti :evil: Eipä tuo silti ihme ole että kuumenee kun flekti on ahtaassa raossa ja puhaltaa päälle 90 asteista ilmaa pitkät ajat. Niin ja se sivumuovin kolokaan ei ole mikään kovin iso eli kuristusta ja vastustusta ilmavirtaukselle on melko kovasti. Vetäsin sen jo valmiiksi heikossa hapessa olevan sivumuovin reikää täyteen siltä kohdin missä on se tankin ja jäähykennon välinen rako...

Käsittämätöntä silti että ulkomaanfoorumit on saaneet sellasen sopulilauma efektin aikaan että kaikki virittelee pakoputkia jne kun ne on kuumia vaan en kyllä muista että missään olisi ollut puhetta flektistä :lol: Tästä videosta näkee että vaikka moni tekeekin jollain tapaa, ei se välttämättä ole se paras tai oikea :wink:

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hannun 570 husapertti
ViestiLähetetty: Ti Heinä 30, 2013 11:21 am 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1869
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Onko noissa sivumuoveissa miten puukotusvaraa. Kuvia kun kattoo, niin voisi kuvitella että ongelma on lämpimän ilman poistumisessa tankin ja syylarin välistä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com