Hannun 570 husapertti
Lähetetty: To Marras 03, 2011 9:13 pm
Tuossa viime syksynä ja talvena koin valaistumisen, eli keksin miten tylsäksi muuttunut mopoiluharrastus saadaan uuteen nousuun! Isolla stromilla on kyllä mukava ajaa matkaa, mutta omiin tarpeisiin se ei istu ihan täysin. Keväällä myyty DRZ 400 tarjosi talvella kovasti iloa ja spoorissa ajaminen toi uutta elämää harrastamiseen. Ensin meinasin että olisin ajellut DRZ:alla ja miettinyt vuotta paria myöhemmin mitä hommaan, mutta talvella tehdyt testailut kavereiden kotareilla + ylivuotisten husaperttien houkuttelevat hinnat oli liian paha yhdistelmä. Kun kaikki eteen tulleet testit oli luettu lehdistä ja nettiä oli luettu vähintään riittävästi, vaikutti siltä että valinta kallistuu selkeästi FE 570 hyväksi. Toisena tai alussa vahvimpana vaihtoehtona oli 525 EXC, mutta niiden hinnat oli sen verran kovia, että "muutaman" tonnin lisäpanostus tuntui kuitenkin kohtuulliselta. Kun alunpitäen ajatuksena oli hommata valkokilpinen mopo millä ajaa samat setit mitä 125EXC ja 950SE, niin tuo 570 tuntui sopivalta kompromissilta. 1.4.2011 sain sitten haettua uuden mopon ja katuajoja varten mukaan tuli motovanteet. Oli muuten eka kikotin minkä ostin ihan vaan tekstien ja huhupuheiden varassa, eli ei ollut tullut ajettua metriäkään tuommosella ennen ostoa -silti valinta ei ois voinut onnistua paremmin.
Vaikka alussa ajatus olikin, että haluan mopon jossa on FCR kun se on kuitenkin toimintavarma ja sen luonne sopii mettään, mutta ei ole kyllä pätkääkään kaduttanut että päädyin tuohon ruiskukoneeseen. Omaa osaamattomuutta helpottaa kovasti tuo kartanvaihtokytkin, jolla saa vakiokartan lisäksi sellasen traktorimaisen tai holtittoman vastaavuuden kaasulle. Oikeasti noi nyt lähinnä vaikuttaa siihen miten hätäinen tuo kaasuun vastaavuus on kun aletaan tyhjäkäynnin tuntumasta kääntelemään kahvaa. Toisaalta ei se traktorikarttakaan tuota husan "epävakautta" poista, eli kyllä se keula kevenee 4 pienimmällä vaihteella... luulen että tehoihin noi kartat ei vaikuta.
Ei ole helppoa jos on kahdet vanteet. Oli meinaan aika kova arpominen välitysten kanssa. Niistä pikaketjulukoista on sen verran huonoja kokemuksia, että olen käyttänyt pelkästään niitattavia lukkoja sen jälkeen kun sain keräillä ketjuja tieltä. Tuo niitattava lukko taas johtaa siihen, että ketjuja ei vaihdeta aina kun vanteet vaihtuu, koska muuten joutuisi käyttämään aina takahaarukan yms irti. Muutaman kokeilun perusteella 13-50 välitykset osoittautui toimiviksi metässä, kun 13-52 tuntui jo aivan liian lyhkäsiltä. Sitten olikin miettimistä mitkä välit motovanteille että säätövarat riittää ketjuille. Motoilla on edessä nyt 15 piikkinen ja takanen on muistaakseni 46, joka tosin saisi/voisi olla piikkiä pienempi. Ostaessa tuossa oli motovanteet alla ja edessä oli 320mm levy. Enskavanteilla on 260mm levy ja jarrusatulan adapterin vaihtelu joka välissä ei kiinnostanut, joten motovanteille tuli kans hommattua tuo 260mm levy ja kyllä se sillä pysähtyy ihan riittävästi.
Foorumeiden lukemisen seurauksena tarkastin heti ekana että takaiskarin lisäsäiliö ei hinkkaa johtosarjaan ja laitoin pari nippusidettä varmistamaan että väli pysyykin. Samalla pyörään asentui runkosuojat. Oikeastaan outoa kun ajattelee, siis se että kaikki ei hommaa noita. Susukiin oisin ostanut, vaan ei ollu järkevästi tarjolla, mutta husaan ainakin löytyy helpolla ja hinta oli naurettavan halpa, eli noita ei edes tarvinut alkaa tekemään itse. Niin ja tulihan tuohon laitettua heti kärkeen kans flekti, kun aina ei ole varmuutta että ajoviima jäähdyttäisi tarpeeksi. Suonsilmissä ja liikennevaloissa tuo on ollut ihan tarpeen ja ainakaan toistaiseksi husa ei ole keitellyt, mitä nyt tankista on välillä kuulunut pihinää.
12 tunnin kohdalle mopo toimi kuin unelma, sitten alkokin himpun verta takkuamaan. Ensin mopo hyyty mettälenkille. Onneksi löyty starttikaapelit ja toimivalla akulla oleva 125EXC. Ajattelin että vika on varmasti ylivuotisessa akussa. Akkukaupasta vartan akku ja koeajo meni hyvin. Parin päivän päästä ajamaan ja kolmanteen starttaukseen asti meni hyvin, mutta se kolmas startti piti ottaa mäkiavusteisesti. Tallilla latailua ja akun mittailua ja totesin että latauksen jälkeen napajännite on ok. Seuraavana päivänä taas sama homma, eli ei starttaa. No yleismittari kehiin ja siinä vaiheessa kun startatessa se jännite tippu alas (olikohan jotain 6v pinnassa) niin akku oli selkeästi rikki. Uutta takuuseen ja menoksi... No sen kanssa samat setit, eli ei jaksa startata. Onneksi löyty KTM-nordicilta apuja ja viaksi pääteltiin nokka-akselilla oleva puolipuristin joka ei toimi toivotulla tavalla. Mopo kärryyn ja RBSC:lle takuukorjaukseen. Nyt tuolla 2011 mallisella nokka-akselilla mopo on pelannut temppuilematta. Tuohon takuukuvioon liitty omat säätönsä ja tuli todettua että KTM-nordicin kanssa hommat hoituu, eikä racingbike:nkaan kanssa ollut mitään murhetta
Ohjauskolmiot* muuttui 2010 ja noita 09 mopoja on moitittu ohjaukseltaan hätäisiksi. Lääkkeenä tähän vikaan hommasin säädettävällä offsetilla olevat powerparts kolmiot. Onhan noi ainakin kivan siniset. Soralla päälle 80 vauhdissa keula lähtee välillä vatkaamaan kun pinnassa on irtonaista tavaraa ja sen takia uraalla kävi pari kertaa mielessä että oiskohan ohjausiskari hyvä. Kun tuo vatkailu ei ole kovin usein vaivannut, niin en ainakaan vielä meinaa hankkia ohjausiskaria -paitti jos jostain tulis niin halvalla vastaan että ei voi olla ostamatta. Muutaman lenkin jälkeen hommasin tangonkorotuspalat, olikohan ne sen 20mm. Ihmetytti isosti kun nekin piti olla jotain reilu 0,5mm liian leveät, eli niille piti näyttää viilaa ennen asentamista. Toisaalta ne tais olla ranskassa tehdyt eikä suinkaan itävallassa
Uraalla etuvanne otti vähän osumaa joten kesän aikana ostin toiset enskavanteet*, halvalla kun sai. Nyt ei sitten tarvi vaihdella kumeja niin tiuhaan ja pääsee paremmin hifistelemään nappuloiden, välikelinkumien ja enskanastojen välillä
Tässä vaiheessa aattelin että nyt ei sitten tartte tehdä enään muuta kun perushuoltoja ja että rakentelulle ja säätämiselle ei olisi tarvetta. Kuinka väärässä sitä voikaan olla.
Kesä meni enimmäkseen asvaltilla ja sorateillä ja vasta loppu kesästä/alku syksystä pääsi taas metsään. Kun nuo ajopaikat on aika kivikkoisia ja kallioisia mäkiä, eli viimeistään märällä liukkaita, niin mopon oma-tahto haittasi välillä ajamista ja kytkin kädellä oli kiirettä kun koitti pelastella tilanteita siinä vaiheessa kun husa päättää mennä ihan muualle minne itse haluaa. Taaskin juttelu ajokavereiden kanssa ja netin lukeminen aiheutti kustannuksia. Sopivasti löytyi reklusen* z-start pro käytettynä ja se päätyi mopoon kiinni. Onhan se fuskaamista kun ajaa skootterilla, mutta taas omille taidoille tuo tuli ihan tarpeeseen, eikä vieläkään ole kunnolla mahdollisuutta keskittyä maisemien katselemiseen.
Noissahan pakoputki kiertää tankin alla ja kammiovaimennin ahistaa jolloin putkisto lämpenee ja sitten samalla myös ympäristöön säteilee lämpöä. Pitää vetää putken ympärille tuo lasikuitu(?)nauha kun tankki ja takarunko on seuraavan kerran irti. Tehon takia virivaimenninta en ajatellut tarvivani, mutta kun tämä lämpöongelma antoi hyvän syyn, niin pyörään ilmaantui akran* pönttö. Tarkoituksella kytistelin sellasen mallin missä pääty ei ole kuitua ja nyt eniten jännää se miten pitkään noi hiilikuituiset kiinnityspannat kestää matkassa. Tosin joutessaan voisi laittaa takarungon ja kiinnityspantojen väliin jotkut palikat että putken saisi kauemmaksi takarenkaasta.
Syksyyn asti ajelin vakiojousilla ja pohtimatta enempää alustaa, no vähän säätelin keulasta jousten esijännitystä sekä etu ja taka vaiennuksia tarpeen mukaan. Sattumalta sitten tuli vastaan sopivat jouset* eteen ja taakse joilla tuo mopon alusta alkoi pelaamaan kunnolla. Ajoasentokin tuntui muuttuvan, kun perä ei uinutkaan enään niin syvällä ja tapeilta ajaminen helpottui taas ainakin vähäsen.
Keväällä ostin nettiosa.com:ista Castrol Power1 Racing 4T 10W50 öljyä 12 litraa. Ihan vaan kun en hakemalla muualta löytänyt halvempaa. Nytkin siellä näkyy olevan 4x4l 150e, eli alle 10e/l. Sitten kun vielä hommaa kasan öljynsuodattimia, niin kelpaa ajella ja vaihdella öljyjä 10 tunnin välein.
Husapertin mittarissa on nyt noin 4tkm ja tunteja päälle 80. Vaikka ehkä välillä on tullut kateltua piikkistä exc:tä sillä silmällä, niin on tämä kyllä ollut niin loistava valinta, että ei ole vaaraa että husa olisi lähdössä ihan heti mihinkään. Toisaalta kun tähän vielä yhdistää minun muutenkin verkkaisen moponvaihto tyylin, niin varmaan toi voi vaihtua jo 10 vuoden päästä =D
Ajatuksena on että laitan tähän sellasia juttuja joita joku muukin voisi tarvita tai no ompahan ainakin on omina muistiinpanoina. Melkein kaikkea tulee speksattua riittävän hartaasti ja kaikkea tietoa ei löydä hetkessä vaikka kuin googlettaa, joten jollekin jostain voi olla jotain hyötyä(?)
Noi * merkit on käytettynä ostettujen osien kohalla... kohtuu hyvin näinkin marginaaliseen merkkiin ja malliin saa noita herkkuja sopivalla hinnalla...
Vaikka alussa ajatus olikin, että haluan mopon jossa on FCR kun se on kuitenkin toimintavarma ja sen luonne sopii mettään, mutta ei ole kyllä pätkääkään kaduttanut että päädyin tuohon ruiskukoneeseen. Omaa osaamattomuutta helpottaa kovasti tuo kartanvaihtokytkin, jolla saa vakiokartan lisäksi sellasen traktorimaisen tai holtittoman vastaavuuden kaasulle. Oikeasti noi nyt lähinnä vaikuttaa siihen miten hätäinen tuo kaasuun vastaavuus on kun aletaan tyhjäkäynnin tuntumasta kääntelemään kahvaa. Toisaalta ei se traktorikarttakaan tuota husan "epävakautta" poista, eli kyllä se keula kevenee 4 pienimmällä vaihteella... luulen että tehoihin noi kartat ei vaikuta.
Ei ole helppoa jos on kahdet vanteet. Oli meinaan aika kova arpominen välitysten kanssa. Niistä pikaketjulukoista on sen verran huonoja kokemuksia, että olen käyttänyt pelkästään niitattavia lukkoja sen jälkeen kun sain keräillä ketjuja tieltä. Tuo niitattava lukko taas johtaa siihen, että ketjuja ei vaihdeta aina kun vanteet vaihtuu, koska muuten joutuisi käyttämään aina takahaarukan yms irti. Muutaman kokeilun perusteella 13-50 välitykset osoittautui toimiviksi metässä, kun 13-52 tuntui jo aivan liian lyhkäsiltä. Sitten olikin miettimistä mitkä välit motovanteille että säätövarat riittää ketjuille. Motoilla on edessä nyt 15 piikkinen ja takanen on muistaakseni 46, joka tosin saisi/voisi olla piikkiä pienempi. Ostaessa tuossa oli motovanteet alla ja edessä oli 320mm levy. Enskavanteilla on 260mm levy ja jarrusatulan adapterin vaihtelu joka välissä ei kiinnostanut, joten motovanteille tuli kans hommattua tuo 260mm levy ja kyllä se sillä pysähtyy ihan riittävästi.
Foorumeiden lukemisen seurauksena tarkastin heti ekana että takaiskarin lisäsäiliö ei hinkkaa johtosarjaan ja laitoin pari nippusidettä varmistamaan että väli pysyykin. Samalla pyörään asentui runkosuojat. Oikeastaan outoa kun ajattelee, siis se että kaikki ei hommaa noita. Susukiin oisin ostanut, vaan ei ollu järkevästi tarjolla, mutta husaan ainakin löytyy helpolla ja hinta oli naurettavan halpa, eli noita ei edes tarvinut alkaa tekemään itse. Niin ja tulihan tuohon laitettua heti kärkeen kans flekti, kun aina ei ole varmuutta että ajoviima jäähdyttäisi tarpeeksi. Suonsilmissä ja liikennevaloissa tuo on ollut ihan tarpeen ja ainakaan toistaiseksi husa ei ole keitellyt, mitä nyt tankista on välillä kuulunut pihinää.
12 tunnin kohdalle mopo toimi kuin unelma, sitten alkokin himpun verta takkuamaan. Ensin mopo hyyty mettälenkille. Onneksi löyty starttikaapelit ja toimivalla akulla oleva 125EXC. Ajattelin että vika on varmasti ylivuotisessa akussa. Akkukaupasta vartan akku ja koeajo meni hyvin. Parin päivän päästä ajamaan ja kolmanteen starttaukseen asti meni hyvin, mutta se kolmas startti piti ottaa mäkiavusteisesti. Tallilla latailua ja akun mittailua ja totesin että latauksen jälkeen napajännite on ok. Seuraavana päivänä taas sama homma, eli ei starttaa. No yleismittari kehiin ja siinä vaiheessa kun startatessa se jännite tippu alas (olikohan jotain 6v pinnassa) niin akku oli selkeästi rikki. Uutta takuuseen ja menoksi... No sen kanssa samat setit, eli ei jaksa startata. Onneksi löyty KTM-nordicilta apuja ja viaksi pääteltiin nokka-akselilla oleva puolipuristin joka ei toimi toivotulla tavalla. Mopo kärryyn ja RBSC:lle takuukorjaukseen. Nyt tuolla 2011 mallisella nokka-akselilla mopo on pelannut temppuilematta. Tuohon takuukuvioon liitty omat säätönsä ja tuli todettua että KTM-nordicin kanssa hommat hoituu, eikä racingbike:nkaan kanssa ollut mitään murhetta
Ohjauskolmiot* muuttui 2010 ja noita 09 mopoja on moitittu ohjaukseltaan hätäisiksi. Lääkkeenä tähän vikaan hommasin säädettävällä offsetilla olevat powerparts kolmiot. Onhan noi ainakin kivan siniset. Soralla päälle 80 vauhdissa keula lähtee välillä vatkaamaan kun pinnassa on irtonaista tavaraa ja sen takia uraalla kävi pari kertaa mielessä että oiskohan ohjausiskari hyvä. Kun tuo vatkailu ei ole kovin usein vaivannut, niin en ainakaan vielä meinaa hankkia ohjausiskaria -paitti jos jostain tulis niin halvalla vastaan että ei voi olla ostamatta. Muutaman lenkin jälkeen hommasin tangonkorotuspalat, olikohan ne sen 20mm. Ihmetytti isosti kun nekin piti olla jotain reilu 0,5mm liian leveät, eli niille piti näyttää viilaa ennen asentamista. Toisaalta ne tais olla ranskassa tehdyt eikä suinkaan itävallassa
Uraalla etuvanne otti vähän osumaa joten kesän aikana ostin toiset enskavanteet*, halvalla kun sai. Nyt ei sitten tarvi vaihdella kumeja niin tiuhaan ja pääsee paremmin hifistelemään nappuloiden, välikelinkumien ja enskanastojen välillä
Tässä vaiheessa aattelin että nyt ei sitten tartte tehdä enään muuta kun perushuoltoja ja että rakentelulle ja säätämiselle ei olisi tarvetta. Kuinka väärässä sitä voikaan olla.
Kesä meni enimmäkseen asvaltilla ja sorateillä ja vasta loppu kesästä/alku syksystä pääsi taas metsään. Kun nuo ajopaikat on aika kivikkoisia ja kallioisia mäkiä, eli viimeistään märällä liukkaita, niin mopon oma-tahto haittasi välillä ajamista ja kytkin kädellä oli kiirettä kun koitti pelastella tilanteita siinä vaiheessa kun husa päättää mennä ihan muualle minne itse haluaa. Taaskin juttelu ajokavereiden kanssa ja netin lukeminen aiheutti kustannuksia. Sopivasti löytyi reklusen* z-start pro käytettynä ja se päätyi mopoon kiinni. Onhan se fuskaamista kun ajaa skootterilla, mutta taas omille taidoille tuo tuli ihan tarpeeseen, eikä vieläkään ole kunnolla mahdollisuutta keskittyä maisemien katselemiseen.
Noissahan pakoputki kiertää tankin alla ja kammiovaimennin ahistaa jolloin putkisto lämpenee ja sitten samalla myös ympäristöön säteilee lämpöä. Pitää vetää putken ympärille tuo lasikuitu(?)nauha kun tankki ja takarunko on seuraavan kerran irti. Tehon takia virivaimenninta en ajatellut tarvivani, mutta kun tämä lämpöongelma antoi hyvän syyn, niin pyörään ilmaantui akran* pönttö. Tarkoituksella kytistelin sellasen mallin missä pääty ei ole kuitua ja nyt eniten jännää se miten pitkään noi hiilikuituiset kiinnityspannat kestää matkassa. Tosin joutessaan voisi laittaa takarungon ja kiinnityspantojen väliin jotkut palikat että putken saisi kauemmaksi takarenkaasta.
Syksyyn asti ajelin vakiojousilla ja pohtimatta enempää alustaa, no vähän säätelin keulasta jousten esijännitystä sekä etu ja taka vaiennuksia tarpeen mukaan. Sattumalta sitten tuli vastaan sopivat jouset* eteen ja taakse joilla tuo mopon alusta alkoi pelaamaan kunnolla. Ajoasentokin tuntui muuttuvan, kun perä ei uinutkaan enään niin syvällä ja tapeilta ajaminen helpottui taas ainakin vähäsen.
Keväällä ostin nettiosa.com:ista Castrol Power1 Racing 4T 10W50 öljyä 12 litraa. Ihan vaan kun en hakemalla muualta löytänyt halvempaa. Nytkin siellä näkyy olevan 4x4l 150e, eli alle 10e/l. Sitten kun vielä hommaa kasan öljynsuodattimia, niin kelpaa ajella ja vaihdella öljyjä 10 tunnin välein.
Husapertin mittarissa on nyt noin 4tkm ja tunteja päälle 80. Vaikka ehkä välillä on tullut kateltua piikkistä exc:tä sillä silmällä, niin on tämä kyllä ollut niin loistava valinta, että ei ole vaaraa että husa olisi lähdössä ihan heti mihinkään. Toisaalta kun tähän vielä yhdistää minun muutenkin verkkaisen moponvaihto tyylin, niin varmaan toi voi vaihtua jo 10 vuoden päästä =D
Ajatuksena on että laitan tähän sellasia juttuja joita joku muukin voisi tarvita tai no ompahan ainakin on omina muistiinpanoina. Melkein kaikkea tulee speksattua riittävän hartaasti ja kaikkea tietoa ei löydä hetkessä vaikka kuin googlettaa, joten jollekin jostain voi olla jotain hyötyä(?)
Noi * merkit on käytettynä ostettujen osien kohalla... kohtuu hyvin näinkin marginaaliseen merkkiin ja malliin saa noita herkkuja sopivalla hinnalla...