Sivu 1/5

Hannun 570 husapertti

Lähetetty: To Marras 03, 2011 9:13 pm
Kirjoittaja hannuk
Tuossa viime syksynä ja talvena koin valaistumisen, eli keksin miten tylsäksi muuttunut mopoiluharrastus saadaan uuteen nousuun! Isolla stromilla on kyllä mukava ajaa matkaa, mutta omiin tarpeisiin se ei istu ihan täysin. Keväällä myyty DRZ 400 tarjosi talvella kovasti iloa ja spoorissa ajaminen toi uutta elämää harrastamiseen. Ensin meinasin että olisin ajellut DRZ:alla ja miettinyt vuotta paria myöhemmin mitä hommaan, mutta talvella tehdyt testailut kavereiden kotareilla + ylivuotisten husaperttien houkuttelevat hinnat oli liian paha yhdistelmä. Kun kaikki eteen tulleet testit oli luettu lehdistä ja nettiä oli luettu vähintään riittävästi, vaikutti siltä että valinta kallistuu selkeästi FE 570 hyväksi. Toisena tai alussa vahvimpana vaihtoehtona oli 525 EXC, mutta niiden hinnat oli sen verran kovia, että "muutaman" tonnin lisäpanostus tuntui kuitenkin kohtuulliselta. Kun alunpitäen ajatuksena oli hommata valkokilpinen mopo millä ajaa samat setit mitä 125EXC ja 950SE, niin tuo 570 tuntui sopivalta kompromissilta. 1.4.2011 sain sitten haettua uuden mopon ja katuajoja varten mukaan tuli motovanteet. Oli muuten eka kikotin minkä ostin ihan vaan tekstien ja huhupuheiden varassa, eli ei ollut tullut ajettua metriäkään tuommosella ennen ostoa -silti valinta ei ois voinut onnistua paremmin.

Vaikka alussa ajatus olikin, että haluan mopon jossa on FCR kun se on kuitenkin toimintavarma ja sen luonne sopii mettään, mutta ei ole kyllä pätkääkään kaduttanut että päädyin tuohon ruiskukoneeseen. Omaa osaamattomuutta helpottaa kovasti tuo kartanvaihtokytkin, jolla saa vakiokartan lisäksi sellasen traktorimaisen tai holtittoman vastaavuuden kaasulle. Oikeasti noi nyt lähinnä vaikuttaa siihen miten hätäinen tuo kaasuun vastaavuus on kun aletaan tyhjäkäynnin tuntumasta kääntelemään kahvaa. Toisaalta ei se traktorikarttakaan tuota husan "epävakautta" poista, eli kyllä se keula kevenee 4 pienimmällä vaihteella... luulen että tehoihin noi kartat ei vaikuta.

Ei ole helppoa jos on kahdet vanteet. Oli meinaan aika kova arpominen välitysten kanssa. Niistä pikaketjulukoista on sen verran huonoja kokemuksia, että olen käyttänyt pelkästään niitattavia lukkoja sen jälkeen kun sain keräillä ketjuja tieltä. Tuo niitattava lukko taas johtaa siihen, että ketjuja ei vaihdeta aina kun vanteet vaihtuu, koska muuten joutuisi käyttämään aina takahaarukan yms irti. Muutaman kokeilun perusteella 13-50 välitykset osoittautui toimiviksi metässä, kun 13-52 tuntui jo aivan liian lyhkäsiltä. Sitten olikin miettimistä mitkä välit motovanteille että säätövarat riittää ketjuille. Motoilla on edessä nyt 15 piikkinen ja takanen on muistaakseni 46, joka tosin saisi/voisi olla piikkiä pienempi. Ostaessa tuossa oli motovanteet alla ja edessä oli 320mm levy. Enskavanteilla on 260mm levy ja jarrusatulan adapterin vaihtelu joka välissä ei kiinnostanut, joten motovanteille tuli kans hommattua tuo 260mm levy ja kyllä se sillä pysähtyy ihan riittävästi.

Foorumeiden lukemisen seurauksena tarkastin heti ekana että takaiskarin lisäsäiliö ei hinkkaa johtosarjaan ja laitoin pari nippusidettä varmistamaan että väli pysyykin. Samalla pyörään asentui runkosuojat. Oikeastaan outoa kun ajattelee, siis se että kaikki ei hommaa noita. Susukiin oisin ostanut, vaan ei ollu järkevästi tarjolla, mutta husaan ainakin löytyy helpolla ja hinta oli naurettavan halpa, eli noita ei edes tarvinut alkaa tekemään itse. Niin ja tulihan tuohon laitettua heti kärkeen kans flekti, kun aina ei ole varmuutta että ajoviima jäähdyttäisi tarpeeksi. Suonsilmissä ja liikennevaloissa tuo on ollut ihan tarpeen ja ainakaan toistaiseksi husa ei ole keitellyt, mitä nyt tankista on välillä kuulunut pihinää.

12 tunnin kohdalle mopo toimi kuin unelma, sitten alkokin himpun verta takkuamaan. Ensin mopo hyyty mettälenkille. Onneksi löyty starttikaapelit ja toimivalla akulla oleva 125EXC. Ajattelin että vika on varmasti ylivuotisessa akussa. Akkukaupasta vartan akku ja koeajo meni hyvin. Parin päivän päästä ajamaan ja kolmanteen starttaukseen asti meni hyvin, mutta se kolmas startti piti ottaa mäkiavusteisesti. Tallilla latailua ja akun mittailua ja totesin että latauksen jälkeen napajännite on ok. Seuraavana päivänä taas sama homma, eli ei starttaa. No yleismittari kehiin ja siinä vaiheessa kun startatessa se jännite tippu alas (olikohan jotain 6v pinnassa) niin akku oli selkeästi rikki. Uutta takuuseen ja menoksi... No sen kanssa samat setit, eli ei jaksa startata. Onneksi löyty KTM-nordicilta apuja ja viaksi pääteltiin nokka-akselilla oleva puolipuristin joka ei toimi toivotulla tavalla. Mopo kärryyn ja RBSC:lle takuukorjaukseen. Nyt tuolla 2011 mallisella nokka-akselilla mopo on pelannut temppuilematta. Tuohon takuukuvioon liitty omat säätönsä ja tuli todettua että KTM-nordicin kanssa hommat hoituu, eikä racingbike:nkaan kanssa ollut mitään murhetta :)

Ohjauskolmiot* muuttui 2010 ja noita 09 mopoja on moitittu ohjaukseltaan hätäisiksi. Lääkkeenä tähän vikaan hommasin säädettävällä offsetilla olevat powerparts kolmiot. Onhan noi ainakin kivan siniset. Soralla päälle 80 vauhdissa keula lähtee välillä vatkaamaan kun pinnassa on irtonaista tavaraa ja sen takia uraalla kävi pari kertaa mielessä että oiskohan ohjausiskari hyvä. Kun tuo vatkailu ei ole kovin usein vaivannut, niin en ainakaan vielä meinaa hankkia ohjausiskaria -paitti jos jostain tulis niin halvalla vastaan että ei voi olla ostamatta. Muutaman lenkin jälkeen hommasin tangonkorotuspalat, olikohan ne sen 20mm. Ihmetytti isosti kun nekin piti olla jotain reilu 0,5mm liian leveät, eli niille piti näyttää viilaa ennen asentamista. Toisaalta ne tais olla ranskassa tehdyt eikä suinkaan itävallassa :D

Uraalla etuvanne otti vähän osumaa joten kesän aikana ostin toiset enskavanteet*, halvalla kun sai. Nyt ei sitten tarvi vaihdella kumeja niin tiuhaan ja pääsee paremmin hifistelemään nappuloiden, välikelinkumien ja enskanastojen välillä :)

Tässä vaiheessa aattelin että nyt ei sitten tartte tehdä enään muuta kun perushuoltoja ja että rakentelulle ja säätämiselle ei olisi tarvetta. Kuinka väärässä sitä voikaan olla.

Kesä meni enimmäkseen asvaltilla ja sorateillä ja vasta loppu kesästä/alku syksystä pääsi taas metsään. Kun nuo ajopaikat on aika kivikkoisia ja kallioisia mäkiä, eli viimeistään märällä liukkaita, niin mopon oma-tahto haittasi välillä ajamista ja kytkin kädellä oli kiirettä kun koitti pelastella tilanteita siinä vaiheessa kun husa päättää mennä ihan muualle minne itse haluaa. Taaskin juttelu ajokavereiden kanssa ja netin lukeminen aiheutti kustannuksia. Sopivasti löytyi reklusen* z-start pro käytettynä ja se päätyi mopoon kiinni. Onhan se fuskaamista kun ajaa skootterilla, mutta taas omille taidoille tuo tuli ihan tarpeeseen, eikä vieläkään ole kunnolla mahdollisuutta keskittyä maisemien katselemiseen.

Noissahan pakoputki kiertää tankin alla ja kammiovaimennin ahistaa jolloin putkisto lämpenee ja sitten samalla myös ympäristöön säteilee lämpöä. Pitää vetää putken ympärille tuo lasikuitu(?)nauha kun tankki ja takarunko on seuraavan kerran irti. Tehon takia virivaimenninta en ajatellut tarvivani, mutta kun tämä lämpöongelma antoi hyvän syyn, niin pyörään ilmaantui akran* pönttö. Tarkoituksella kytistelin sellasen mallin missä pääty ei ole kuitua ja nyt eniten jännää se miten pitkään noi hiilikuituiset kiinnityspannat kestää matkassa. Tosin joutessaan voisi laittaa takarungon ja kiinnityspantojen väliin jotkut palikat että putken saisi kauemmaksi takarenkaasta.

Syksyyn asti ajelin vakiojousilla ja pohtimatta enempää alustaa, no vähän säätelin keulasta jousten esijännitystä sekä etu ja taka vaiennuksia tarpeen mukaan. Sattumalta sitten tuli vastaan sopivat jouset* eteen ja taakse joilla tuo mopon alusta alkoi pelaamaan kunnolla. Ajoasentokin tuntui muuttuvan, kun perä ei uinutkaan enään niin syvällä ja tapeilta ajaminen helpottui taas ainakin vähäsen.

Keväällä ostin nettiosa.com:ista Castrol Power1 Racing 4T 10W50 öljyä 12 litraa. Ihan vaan kun en hakemalla muualta löytänyt halvempaa. Nytkin siellä näkyy olevan 4x4l 150e, eli alle 10e/l. Sitten kun vielä hommaa kasan öljynsuodattimia, niin kelpaa ajella ja vaihdella öljyjä 10 tunnin välein.

Husapertin mittarissa on nyt noin 4tkm ja tunteja päälle 80. Vaikka ehkä välillä on tullut kateltua piikkistä exc:tä sillä silmällä, niin on tämä kyllä ollut niin loistava valinta, että ei ole vaaraa että husa olisi lähdössä ihan heti mihinkään. Toisaalta kun tähän vielä yhdistää minun muutenkin verkkaisen moponvaihto tyylin, niin varmaan toi voi vaihtua jo 10 vuoden päästä =D

Ajatuksena on että laitan tähän sellasia juttuja joita joku muukin voisi tarvita tai no ompahan ainakin on omina muistiinpanoina. Melkein kaikkea tulee speksattua riittävän hartaasti ja kaikkea tietoa ei löydä hetkessä vaikka kuin googlettaa, joten jollekin jostain voi olla jotain hyötyä(?) :roll:

Noi * merkit on käytettynä ostettujen osien kohalla... kohtuu hyvin näinkin marginaaliseen merkkiin ja malliin saa noita herkkuja sopivalla hinnalla...

Re: Hannun 570 husapertti

Lähetetty: To Marras 03, 2011 10:00 pm
Kirjoittaja Rässi66
Oikein hyvää tarinaa, kiitos!
Maksimaaliseen kateiluttamiseen tarvittaisiin vähän kuvia lisäksi.

Re: Hannun 570 husapertti

Lähetetty: To Marras 03, 2011 10:11 pm
Kirjoittaja MiikaM
Taitaa olla niin nopee mopo ettei kuvia saa otettua, vaikka vähän laiskalle se tuntu kun kokeili :mrgreen:
Hannu vois kertoilla lamppuhommista jotain.

Re: Hannun 570 husapertti

Lähetetty: To Marras 03, 2011 11:45 pm
Kirjoittaja jylppy
Juu, komee mopo niillä valkoisilla muoveilla, ootko tota bensasäiliön tilavuutta meinannut lisätä ?

Re: Hannun 570 husapertti

Lähetetty: Pe Marras 04, 2011 12:53 am
Kirjoittaja hannuk
Vois koittaa saada otettua kuvia tallilla kun ens kerralla käyn. Viimeisin savotta oli tosiaan tuo "facelift", eli naama kohilleen uudella valolla.

Noita AMP superseal 1.5 liittimiä on mopossa jo valmiiksi käytetty ja totesin niiden täyttävän jopa minun tiukat vaatimukset, joten se on jatkossa virallinen liitintyyppi. Liittimen kontaktien crimppaaminen onkin sitten oma taiteenlajinsa ja siinä auttaa joko a) lainaa sopivia pihtejä, b) meinaan koittaa sitä että ostan itelle molexin pihdit, joilla pitäisi huolellisuudella onnistua kontaktien crimppaus. Noita pihtejä on esim siellä partcolla. Fiksummat pihdit maksaa sitten 150e ja päälle, eli jos koittais noilla selvitä. Mistä sitten tietää missä vaiheessa se crimppaus onnistu? No, kun lukee tämän, niin alkaa päästä aiheesta jyvälle. Löyty vielä ohjeet supersealillekin. Noiden yhteydessä jokapaikasta hyppii eteen jenkkien AWG, joka viittaa kaapeleiden paksuuksiin. Tuo taas menee yhtä loogisesti kun vaikka haulikon kalipeeri, eli pieniluku onkin iso kaapeli. Mopoon kun valkkaa kaapeleita, niin yhtenä haasteena on pakkasen kesto ja esim etuvaloille tarvii johdon joka taipuu. Silikonikuorisia johtoja löytyy, mutta vähän heikosti ja hinnat on suht arvokkaita. Tässä olisi yksi kaapeli vaihtoehto, varsinkin kotareihin sopivana, kun väri on oranssi, tosin tuosta ei ole ainakaan vielä omakohtaista kokemusta. Samalla valmistajalla on noita eri napamäärällä ja poikkipinta-aloilla. Sitten kun vielä tähän lisää noi kutistesukat. Aiemmin noi bilteman sukat oli ihan ok -kun ei paremmasta tiennyt. Fiksummat sukat kutistuu 1:3 osaan tai jopa pienemmäksi ja niissä on liimapinta, niin tiiveyskin on vähän eri luokkaa. Ei tuossa ole varmasti taas sähkäreille mitään uutta, mutta tälleen googleoppineelle noidenkin selvittely otti oman aikansa :lol:

Niin ja sitten kans yksi iso oivallus husan sähköistä. Sulakerasiassa on yksi vapaa paikka, missä ei ole johtoja ja sen saa käyttöön kun ostaa tämän sulakepitimen mistä saa kontaktit. Laitoin siihen uuteenkin paikkaan samanlaisen 10A sulakkeen, kun kaikki muutkin on tuon kokoisia. Jos joku meinaa laittaa mopoonsa tai muualle sähköt uusiksi ja tarvii toimivan sulakerasian, niin noita sulakkeen pitimiä saa laitettua toisiinsa kiinni (ovat ihan samoja mitä husassa / kotarissa käytetään) ja sitten suojaksi löytyy ktm/husa kaupasta kuminen kuori.

Re: Hannun 570 husapertti

Lähetetty: Pe Marras 04, 2011 1:06 am
Kirjoittaja hannuk
Kuvitetaan nyt edes jotenkin. Löyty viime talveta kuva josta ainakin huomaa hyvin yhden eron husan ja drz välillä. Samalla bilteman pukilla drz renkaat on komeesti ilmassa ja husan kanssa ne on just ja just irti maasta.
drz viime talvena
drz viime talvena

Re: Hannun 570 husapertti

Lähetetty: Pe Marras 04, 2011 1:12 am
Kirjoittaja VAK
hannuk kirjoitti:Ei ole helppoa jos on kahdet vanteet. Oli meinaan aika kova arpominen välitysten kanssa. Niistä pikaketjulukoista on sen verran huonoja kokemuksia, että olen käyttänyt pelkästään niitattavia lukkoja sen jälkeen kun sain keräillä ketjuja tieltä. Tuo niitattava lukko taas johtaa siihen, että ketjuja ei vaihdeta aina kun vanteet vaihtuu, koska muuten joutuisi käyttämään aina takahaarukan yms irti. Muutaman kokeilun perusteella 13-50 välitykset osoittautui toimiviksi metässä, kun 13-52 tuntui jo aivan liian lyhkäsiltä. Sitten olikin miettimistä mitkä välit motovanteille että säätövarat riittää ketjuille. Motoilla on edessä nyt 15 piikkinen ja takanen on muistaakseni 46, joka tosin saisi/voisi olla piikkiä pienempi. Ostaessa tuossa oli motovanteet alla ja edessä oli 320mm levy. Enskavanteilla on 260mm levy ja jarrusatulan adapterin vaihtelu joka välissä ei kiinnostanut, joten motovanteille tuli kans hommattua tuo 260mm levy ja kyllä se sillä pysähtyy ihan riittävästi.
takahaarukan irroittamisessa ei tarvi muuta ku aukasta kaksi mutteria/pulttia. takaiskarin alapää irti ja haarukan pultin mutteri ja pultti irti. jos oikein huolella tekee, niin 5min saatta mennä irroitukseen.

tietysti ketjuohjuri tarvii myös irrottaa, että saa ketjun sieltä välistä.

-ville

Re: Hannun 570 husapertti

Lähetetty: Pe Marras 04, 2011 2:18 am
Kirjoittaja Seppo Honkanen
Noihin liittimiin, pihteihin, johtoihin, yms. sähköosiin sulla on oma hovihankkija, joten kannattaa pistää pieni kysely ennenkuin lähtee Partcossa käymään...

T. Sepi

Re: Hannun 570 husapertti

Lähetetty: To Marras 10, 2011 1:58 pm
Kirjoittaja hannuk
Xenonien asennusta...

Husaperttiin tuli laitettua kiinni Hellan bi-xenon pari viikkoa sitten. Tuossa palaa sama poltin koko ajan ja pitkät / lyhkäset on toteutettu verholla joka rajaa valokuviota lyhkäsillä. Tuo verho liikkuu luultavimmin solenoidin voimalla ja lyhkäset on päällä ilman virtaa ja kun pitkät haluaa päälle, syötetään ko. liittimeen 12V. Husan orkkis valomaski on 4 napaisella liittimellä kiinni ja luisilta löytyy liitinsarjaa missä on mukana myös tuohon passaava liitin. Orkkis osana tuo maskiin tuleva johto(sarja) liittimen kanssa on vajaan kympin, eli sellanen on varmaan helpoin tapa hankkia oikea liitin kun alkaa virittelemään uusia valoja niin että alkuperäisen valomaskin saa nopeasti takas. Pinnien järjestystä en ottanut muistiin, mutta värit menee seuraavasti: ruskea=maa, sininen=pitkät, vihreä=lyhyt, valkoinen=parkki. Kun tuo xenoni tarvii jatkuvan virran, otin ohjauksen parkilta, koska sille tulee virta jatkuvasti, kun taas lyhkäset sammuu pitkille vaihtaessa. Käytin nimenomaan noita parkin johtoja xenonin virtareleen ohjaamiseen, koska johdot on aika ohkasia vedin akulta 2,5mm^2 johdolla sähköt keulille. Tälle virtajohdolle lisäsin yhden sulakkeen alkuperäiseen sulakerasiaan. Verhon liittimeen kytkin pitkän+maan karvat siitä 4 napaisesta liittimestä, koska tuo ei ota virtaa juuri ollenkaan.

Pitäisi vielä hommata tuohon kaveriksi led päiväajovalot, niin ei tarvisi polttaa xenonia koko aikaa, tai no isompi murhe on oikeastaan se, että jos tuo ainoa poltin kärähtää, niin ei tarvisi ajaa ihan pimeällä mopolla.

Kannattaa sitten katsoa noita johtoja laittaessa se, että käytettävä kaapeli on vielä pakkasellakin notkeaa. Aiemmin ei ole tullut paljoa katsottua mitä laittaa kun ei ole asiaa liikoja miettinyt/tiennyt, tai no poikkipinta-ala on ollut ainoa asia mikä on kiinnostanut :lol:

Siitä 2,5mm virtajohdolta olisi tarkoitus ottaa vielä sähköt tupakinsytytinliittimelle ja ehkä kahvalämppäreille.

Re: Hannun 570 husapertti

Lähetetty: Su Kesä 10, 2012 10:02 pm
Kirjoittaja hannuk
Mittarissa pyörähti 100 tuntia rikki ja ajattelin sen kunniaksi tarkastaa venttiilien välykset. Kaikki oli niin nätisti rajojen sisällä että ei tarvinut edes alkaa pohtimaan että säätäiskö vai ei. Tuossa joku 5 (ajo)tuntia sitten vaihdoin eteen bilteman jarrupalat kun biltema oli sillon ainoa joka oli auki, vaan pitäs kait hommata brembon palat kun kerta kestivät mun hissuttelua sen likemmäs 100 tuntia. Vaikka kone ei olekaan oireillut millään tapaa, on pari kertaa hiipinyt mieleen ajatus toisen moottorin hommaamisesta. Oishan se sitten mukavaa kun tietäs että mopolla kestäs ajaa sen mitä vaan perse kestää, nyt kun monet touringit on jäänyt ajamatta kun ei vaan raskis ottaa mittariin tunteja jossain matka-ajossa...

Keväällä keksin että sellaset pivot pegzit vois olla kivat, mutta kiinnostas kuulla kommentteja tai pääsis edes testaamaan ennen ostamista. Kaveri kyllä meinas että ei niitä tartte koska vissiinkään enska-ammattilaisetkaan ei niitä käytä.

Huomenna tarvii käydä hakemassa uusi sytytystulppa. Virallisesti se pitäs vaihtaa 30 tunnin välein joten kaippa nyt vois tehdä senkin...


PS: Reklusen kanssa kun moottoria ei saa pyöriteltyä takarenkaasta oikeaan asentoon, niin meinas mennä ihmettelyksi. Onneksi tuosta saa nopeasti laturin kopan auki, niin moottoria sai pyöriteltyä vauhtipyörän kiinnitysmutterista. Sekunnin kävi mielessä että pitääkö alkaa tekemään jotenkin vaikeammin, vaan onneksi selvisi noinkin helpolla. Eikä tosiaan kannata korjaamomanuskaa lukea liian tarkkaan, sen perusteella kun alkaisi nokka-akselia irrotteleen venojen säätöä varten. Riittää että ottaa keinuvivut pois (=vivun akselin päässä oleva tulppa irti kannesta + 2 kiinnityspulttia akselin päistä -> akseli ulos ja keinuvipu pois). Muuthan noi hoksaa sanomattakin, mutta ajattelin kirjottaa muistiin että en taas 100 tunnin päästä mieti että hittoako tekee kun on rekluse ja venat tarviikin(?) säätää :lol:

PPS: lisätään nyt vaikka tähän väliin että Uraa keskikulutus oli noin 6,4L/100km ja vastapainoksi porukalla(=ei ihan koko aikaa läppä levällään) mutkatieajossa motovanteilla kulutus oli huomattavan maltillinen 4,04L/100km (gepsistä katottu kilsat molemmissa, eli ei ole vanteiden aiheuttamaa tuo ero). Seuraavaksi pitäisi kyllä saada mietittyä miten olisi teknisesti ja taloudellisesti järkevintä lisätä mukana kulkevan bensan määrää. Meneehän se ihan ok vaikka repussa onkin kaksi kahdenlitran bensakannua, mutta olisi se silti mukava jos niitä ei tarvisi kantaa ja jos koko repustakin pääsisi eroon...

Re: Hannun 570 husapertti

Lähetetty: Pe Heinä 13, 2012 10:34 pm
Kirjoittaja hannuk
Nyt se selvis miks extreme enduro ammattilaiset on niin nopeita! Monet niistä käyttää trial renkaita. Kun nuo ajopaikat on aika kallioisia ja kivisiä ja savea on vähän, niin pitäisi kuvion pelata ok. Tän päivän speksaamisen perusteella taidan tilata pirellin mt43 kumit. Noissa on trial pinta jne mutta renkaan runko on jäykempi jolloin ne toimii enskassa paremmin. Vasta nyt hoksasin että oisko se 350 freeride vaikuttanut alitajuisesti kun siinähän on jotkin trial tyyppiset renkaat.

Re: Hannun 570 husapertti

Lähetetty: La Elo 18, 2012 11:31 pm
Kirjoittaja maahinen
hannuk kirjoitti:
PPS: lisätään nyt vaikka tähän väliin että Uraa keskikulutus oli noin 6,4L/100km ja vastapainoksi porukalla(=ei ihan koko aikaa läppä levällään) mutkatieajossa motovanteilla kulutus oli huomattavan maltillinen 4,04L/100km (gepsistä katottu kilsat molemmissa, eli ei ole vanteiden aiheuttamaa tuo ero). Seuraavaksi pitäisi kyllä saada mietittyä miten olisi teknisesti ja taloudellisesti järkevintä lisätä mukana kulkevan bensan määrää. Meneehän se ihan ok vaikka repussa onkin kaksi kahdenlitran bensakannua, mutta olisi se silti mukava jos niitä ei tarvisi kantaa ja jos koko repustakin pääsisi eroon...
Takarungosta saa rakenneltua lisätankin, tarvii muutaman kierrenipan letkulle ja kumitulpat akkukotelon takana oleviin reikiin sekä tietenkin letkua.
Nelisen litraa tuonne mahtuu bensaa, muistaakseni kokonaistilavuus oli karvan vajaa 13l kun joskus mittailin. Löytyy näitä tehdastekoisenakin, mutta hinta oli minusta aika suolainen.

Re: Hannun 570 husapertti

Lähetetty: Ma Elo 20, 2012 10:31 am
Kirjoittaja hannuk
maahinen kirjoitti:
hannuk kirjoitti:
PPS: lisätään nyt vaikka tähän väliin että Uraa keskikulutus oli noin 6,4L/100km ja vastapainoksi porukalla(=ei ihan koko aikaa läppä levällään) mutkatieajossa motovanteilla kulutus oli huomattavan maltillinen 4,04L/100km (gepsistä katottu kilsat molemmissa, eli ei ole vanteiden aiheuttamaa tuo ero). Seuraavaksi pitäisi kyllä saada mietittyä miten olisi teknisesti ja taloudellisesti järkevintä lisätä mukana kulkevan bensan määrää. Meneehän se ihan ok vaikka repussa onkin kaksi kahdenlitran bensakannua, mutta olisi se silti mukava jos niitä ei tarvisi kantaa ja jos koko repustakin pääsisi eroon...
Takarungosta saa rakenneltua lisätankin, tarvii muutaman kierrenipan letkulle ja kumitulpat akkukotelon takana oleviin reikiin sekä tietenkin letkua.
Nelisen litraa tuonne mahtuu bensaa, muistaakseni kokonaistilavuus oli karvan vajaa 13l kun joskus mittailin. Löytyy näitä tehdastekoisenakin, mutta hinta oli minusta aika suolainen.
Kyllä minäkin siihen päädyin että en ala ostamaan 500e takatankkia jos en saa alkuperäistä takarunkoa hajotettua. Jos ja kun joku tuota on jaksanut jo miettiä, niin mielellään linkkiä tai kuvaa noista käytetyistä osista ja paikoista mihin ne nipat on laitettu jne. -kiitos! Minkä kokoisia letkuja noissa on käytetty ja miten kauan menee että se takatankki täytyy kans? Ilmeisesti se tankkaaminen ottaa oman aikansa jos 4 litraa pitää saada siirrettyä 6mm reiällä olevasta letkusta? Tarkotus olisi ottaa tuo perä irti tässä syksyn tai talven aikana ja tuon saisi nopeammin kasattua jos olisi jo valmiina osalistaa ja tietäisi enempää pohtimatta miten muut ovat noita toteuttaneet.

Onko siellä akkukotelon takana jotkut vedenpoistoreiät? Vähän on hankala tuo perän kanssa kun se pitäisi tosiaan purkaa kokonaan irti että näkisi millanen se on, kun tuossa on muotoa aika kovasti ja isolta osin siinä on vielä kaiken näköistä osaa kiinni päällä. Kunhan tota nyt alkaa tekemään, niin täytyy ottaa kuvia riittävästi...

Ai niin, ostin joutessaan Acerbiksen "numerokilpitankin" joka tulee keulaan kiinni. Se 3 litranen on vielä inhimmisen kokoinen mutta 5 litrannen oli tosiaan jo ihan älytön, tosin kyllähän sen ymmärtää jos miettii että laittas 5 litran bensakannun keulille :) Jos tossa pääsisi tilanteeseen että orkkis on 8,5l, edessä 3l, ja takana 4 eli yhteensä 15,5l joka olisi jo tosi hyvä.

Re: Hannun 570 husapertti

Lähetetty: Ma Elo 20, 2012 2:34 pm
Kirjoittaja maahinen
Eilen laiteltiin nipat tankkeihin kaverin burgeriin. Kun asennetaan se paikoilleen, tässä viikolla joku ilta, niin räpsin muutaman kuvan tuosta meidän toteutuksesta.

Hyvin on toiminut ja kestänyt omassa mopossa jo puolitoista vuotta, takatankki ei aina tyhjene itsestään kun se tekee ilmalukon huohotinletkuun. Vaatii toisinaan puhalluksen letkunpäähän.
Tämä on oikeastaan hyväkin homma siinä mielessä että jos tankatessa on lisäsäiliö täynnä niin ei tarvi odotella sen täyttymistä, johtuen juurikin tuosta mainitsemastasi 6mm reiästä. Ei tuo tankkaaminen silti toivottoman hidasta ole, huohottimelle ollaan ilmalukon takia tutkimassa muuta ratkaisua kuin viedä se tankin alta.

Mutta papukaijamerkki husabergin porukalle suunnittelusta, plussa olisi vielä tullut jos letku olisi laitettu jo tehtaalla, hanan kera.

Akkukotelon takana oleviin reikiin on laiteltu kumisia kondenssivesitulppia 10mm., motonetin venepuolelta, ruostumattomia.
Takarunkoon nipan laittaminen on hankalampaa kun sinne ei saa mutteria taakse, kairailtiin kierre nipalle ja sikaliimaa reilusti ympärille.

15,5 litraa, tuollahan ajelis jo mutkasta tietä näkymättömiin....

Re: Hannun 570 husapertti

Lähetetty: Ma Elo 20, 2012 2:49 pm
Kirjoittaja hannuk
maahinen kirjoitti:Eilen laiteltiin nipat tankkeihin kaverin burgeriin. Kun asennetaan se paikoilleen, tässä viikolla joku ilta, niin räpsin muutaman kuvan tuosta meidän toteutuksesta.

Hyvin on toiminut ja kestänyt omassa mopossa jo puolitoista vuotta, takatankki ei aina tyhjene itsestään kun se tekee ilmalukon huohotinletkuun. Vaatii toisinaan puhalluksen letkunpäähän.
Tämä on oikeastaan hyväkin homma siinä mielessä että jos tankatessa on lisäsäiliö täynnä niin ei tarvi odotella sen täyttymistä, johtuen juurikin tuosta mainitsemastasi 6mm reiästä. Ei tuo tankkaaminen silti toivottoman hidasta ole, huohottimelle ollaan ilmalukon takia tutkimassa muuta ratkaisua kuin viedä se tankin alta.

Mutta papukaijamerkki husabergin porukalle suunnittelusta, plussa olisi vielä tullut jos letku olisi laitettu jo tehtaalla, hanan kera.

Akkukotelon takana oleviin reikiin on laiteltu kumisia kondenssivesitulppia 10mm., motonetin venepuolelta, ruostumattomia.
Takarunkoon nipan laittaminen on hankalampaa kun sinne ei saa mutteria taakse, kairailtiin kierre nipalle ja sikaliimaa reilusti ympärille.

15,5 litraa, tuollahan ajelis jo mutkasta tietä näkymättömiin....
ISO kiitos! Tuossa on jo aiemmin tullut kateltua sitä takatankki hommaa, vaan kun meni vähän arpomiseksi ja laiskuus iski, niin ei ole asialle tapahtunut mitään. Sehän tuossa on hienoa kans että se takatankki on samaa matskua mitä etutankkikin, niin ei ole silleen arpomista että kestääkö vai ei. Pari vuotta sitten uraalla Jukan takatankin se alempi letkunippa irtosi ja siinä vaiheessa vaan miettiin että tarvisi keksiä joku kunnollinen systeemi että ei käy samalla tavalla. Toisaalta eipä sitä letkua tarvi normaalisi paljoa nykiä eli varovaisuudella kai tuostakin selviäisi.

Teitteikö siihen bensapumpun koteloon reikää vai mistä letku tankkiin? No koitan malttaa odottaa kuvia ja kommentteja :lol: Nyt taas iski kiire ja into, niin täytyy toivoa että tää piisaa siihen asti että mullakin saa bensat takarunkoon :mrgreen: