Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Kesä 05, 2020 3:33 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Miikan XR600R
ViestiLähetetty: La Joulu 31, 2011 2:15 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3722
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Omani haluan pois, coolerin mukana tulevat letkut yms. sis. 180e hintaan. Väri on harmaa.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miikan XR600R
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 10:45 pm 
Avatar

Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:05 am
Viestit: 269
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: XR600R
Vähän päivitystä: Nokkakeppi tuli jenkeistä, kävi kyllä tullin kautta. Mutta ei voi muuta kun kehua toimitusnopeutta, 29.12 tilasin ja maksoin niin oli 6.1 jo tullissa. Eli tuon Hotcamsin stage 1 nokan tilasin täältä: http://myworld.ebay.com/apex*racing
Keinut ja muuta pientä kilkettä on vielä tulematta, ne on hommattu suomesta.

Viikonloppuna jos vetäis vähän lisää sähköjä ja yrittäis kasata vähän moottoria sekä katella jotain muuta mitä pitäis tehä. Viimekerralla jo vähän öljynjäähyä sovittelin, pitää laittaa kone kiinni niin näkee sitten tarkemmin paikkaa mihin se kannattais. Laittaisko tolleen ku kuvassa mallailen vai koneen sivulle.

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miikan XR600R
ViestiLähetetty: Pe Tammi 13, 2012 10:43 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3722
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Toi ei taida kauheesti iskuja yms. kestää eli tuo mallailemas paikka vaikuttais aika optimaaliselta.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miikan XR600R
ViestiLähetetty: Su Tammi 29, 2012 11:38 pm 
Avatar

Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:05 am
Viestit: 269
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: XR600R
Olis pahvilaatikollinen osia, tai ollu jo reilun viikon. Huomenna pitäis käydä laittaa vähän paikoillleen. Varmaan helpoin ottaa iso pahvilaatikko mukaan mihin sopii koko mopo, kaataa kaikki osat sinne ja ravistella..
Tänään kävin pikaisesti mallailemassa sopiiko acerbiksen iso tankki kotarin keulan kanssa ja eihän se oikein sopinut kääntymään. Eli Uraalle tulee bensakannu, muut ajot tuolla normitankilla on päässyt ihan ok.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miikan XR600R
ViestiLähetetty: To Huhti 05, 2012 6:01 pm 
Avatar

Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:05 am
Viestit: 269
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: XR600R
Nonnii, nyt sain vihdoin nokkakepin irti vaihtoa varten. Mutta samalla sitten paljastui vähän muita kivoja juttuja, otin kannen irti kun yksi venttiilikopan katkennut pultti piti porata auki, ja se piti saada pylväsporaan. Sylinterissä näkyi kiva pitkittäinen naarmu. Eikun sylinteriä irti, niin paljastui että männänrenkaasta oli lähtenyt pala irti. Meni varmaan uuden sylinteriputken ostamiseksi, tuota nyt ei varmaan kannata hoonailla. Näytti vielä aika syvälle se naarmu.

Eli pitäisi keksiä mitä tuolle tekee, laittaako vanhan männän uudella sylinteriputkella vai viritteleekö vähän uuden ylikoko männän kanssa.
Nopealla googlauksella noi osat ei ole hirmu kalliita ameriikoissa, esimerkiksi TUOLTA löytyy. Vielä en ole ehtinyt katsella miten Suomesta on saatavilla.

Tarvitsisi vaan mielipiteitä ja mielellään vielä asiantuntijakommenttia mitä tuolle kannattaisi tehdä. Miten kone kestää tiukempaa puristusta vakioventtiileillä etc. Ja miten se vaikuttaa muutenkin kestävyyteen. Laitan tuohon FCR41 kiinni että ainakaan siitä ei pitäisi jäädä kiinni.

Kiva olis päästä joskus ajamaan, kesä tulossa......


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miikan XR600R
ViestiLähetetty: Pe Huhti 06, 2012 1:03 pm 

Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 11:15 am
Viestit: 193
Pyörä: WR300-10, TE 610 -08, KTM 65sx-09
En ole asiantuntija mutta laittaisin ainkin uuden männän koska ilmeisesti haet luotettavuutta ja sitte jos kiertokangen alapään laakerit on hyvät niin isompaa mäntää ja puristusta enemmän.

Tietenkin jos kangen laakereissa on väljää enemmänkin niin nekin kannattaa laittaa koska meneehän yläkerran purkamiseen jonkun verran tiivisteitäkin ja aikaa että samalla tekis kaikki. Eikä tarvii sitte miettii että miten pitkään kestää

_________________
Kaksitahtinen Mielialahäiriö


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miikan XR600R
ViestiLähetetty: Pe Huhti 06, 2012 8:31 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 11:31 pm
Viestit: 96
Paikkakunta: Hki
Pyörä: KTM 625 SXC, 400 EXC
MiikaM kirjoitti:
Eli pitäisi keksiä mitä tuolle tekee, laittaako vanhan männän uudella sylinteriputkella vai viritteleekö vähän uuden ylikoko männän kanssa.
Nopealla googlauksella noi osat ei ole hirmu kalliita ameriikoissa, esimerkiksi TUOLTA löytyy. Vielä en ole ehtinyt katsella miten Suomesta on saatavilla.

Ihmeen hyvin se Honlei kävi katkenneella männärenkaallakin! Selittää kyllä sen vienon öljyntuoksun.

Älä ainakaan laita vanhaa mäntää uuteen sylinteriputkeen. Jos haluat säästää, niin hoonauta nykyinen sylinteri ja kokoa uusilla männänrenkailla.

Eikös tuon ikäisessä mopeedissa ole ihan rautaputki ilman mitään pinnoituksia? Wisecon tai Wössnerin ylikokotarvikemäntä maksaa ~150 €. Kiikuta uusi mäntä ja sylinteri vaikka GT-motorille pitskuun, 0,50 mm ylikokoon poratutus kustansi pari vuotta sitten muistaakseni ~50 €. Uuden sylinteriputken asennus maksaa todennäköisesti selvästi enemmän, koska eiköhän sekin pidä asennuksen jälkeen rotsata oikeaan kokoon.

Mä vaihdoin aikoinaan TT:hen Wisecon korkeapuristeisen (muistaakseni 12.5:1) männän kiinnileikanneen vakiomännän tilalle. Käyntiin polkeminen vähän vaikeutui, muuta eroa ei sitten oikein huomannutkaan... Venttiilejä korkeampi puristus ei kuormita sen enempää, mutta detonaatiota ja lämpöjen nousua voi olla tiedossa. Onko se uusi nokka ihan vakionostoilla?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miikan XR600R
ViestiLähetetty: Pe Huhti 06, 2012 10:06 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Viestit: 972
Paikkakunta: Häme
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Näytti tuolla Stromilla [url]http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/honda/xr600r/1990/[/urlProxin mäntäsarjat olevan 151€..
Mitään tiivisteitä siellä ei näytänyt XR600 olevan.. :shock:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miikan XR600R
ViestiLähetetty: La Huhti 07, 2012 9:42 am 
Avatar

Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:05 am
Viestit: 269
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: XR600R
Tuohon poraukseen ja uuteen mäntään itsekin taisin päätyä loppupeleissä, kun ameriikan foorumeita lueskelin. Pitää vaa käydä mittailemassa nykyinen koko ennen tilailua :) Stormilla tuo on tilaustavaraa, niin sama ostella suoraan ameriikoista, tarjonta aika paljon
parempaa. Wisecon virimäntää esimerkiks 98 koossa (vakio 97) saa jollai 150 taalalla plus pari-kolkyttaalaa posteja (plus tieteski tullit ja alvit). Ja tulee alle parissa viikossa jos yhtään samaan menee mitä entiset. JE:n mäntiä olivat paljon kanssa käyttäneet.

Mulla on nyt stage 1 nokka menossa kiinni, eli vähän kireempi kun vakio. Puristukset vois nostaa maltillisesti 10.5:1, tuo 12.5:1 kuulostaa aika rajulle..Aikakin mitä muistelee kuinka hyvin se Uraalla käynnistyi. Jäähdytystä tulossa kyllä lisää ettei se siitä pitäisi ahdistaa. Näissä moottorihommissa oon kyl vähän noviisi kun niitä ei ole hirveästi tullut tehtyä, mutta ei nuo kyllä mitään rakettitiedettä ole.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miikan XR600R
ViestiLähetetty: La Huhti 07, 2012 10:29 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 11:31 pm
Viestit: 96
Paikkakunta: Hki
Pyörä: KTM 625 SXC, 400 EXC
MiikaM kirjoitti:
Tuohon poraukseen ja uuteen mäntään itsekin taisin päätyä loppupeleissä, kun ameriikan foorumeita lueskelin. Pitää vaa käydä mittailemassa nykyinen koko ennen tilailua :) Stormilla tuo on tilaustavaraa, niin sama ostella suoraan ameriikoista, tarjonta aika paljon
parempaa. Wisecon virimäntää esimerkiks 98 koossa (vakio 97) saa jollai 150 taalalla plus pari-kolkyttaalaa posteja (plus tieteski tullit ja alvit). Ja tulee alle parissa viikossa jos yhtään samaan menee mitä entiset. JE:n mäntiä olivat paljon kanssa käyttäneet.

Mulla on nyt stage 1 nokka menossa kiinni, eli vähän kireempi kun vakio. Puristukset vois nostaa maltillisesti 10.5:1, tuo 12.5:1 kuulostaa aika rajulle..Aikakin mitä muistelee kuinka hyvin se Uraalla käynnistyi. Jäähdytystä tulossa kyllä lisää ettei se siitä pitäisi ahdistaa. Näissä moottorihommissa oon kyl vähän noviisi kun niitä ei ole hirveästi tullut tehtyä, mutta ei nuo kyllä mitään rakettitiedettä ole.


Mittaa sitten saman tien sylinteriputken ainepaksuus, montaa milliä ei varmaan ole varaa porata ennen kuin alkaa luotettavuus kärsiä. Porauttaminenkin on sitä kalliimpaa, mitä enemmän sitä putkea täytyy kairata. Itse tilaisin 0,5 mm isomman männän. Männän mukana tulee tiedot tarvittavasta välyksestä, joten etukäteen pyttyä ei voi/kannata porauttaa.

Ei ne männät näköjään ole ihan niin halpoja kuin muistelin, mutta euroopasta taitaa saada suunnilleen samaan hintaan kuin ameriiiikasta:

http://www.ebay.de/itm/Kolben-Schmiedekolben-Woessner-Honda-XR600R?item=260998333922&cmd=ViewItem

Vakiopuristeinen mäntä on ainakin varma valinta. Jos uudessa nokassa on selvästi enemmän nostoja kuin vakiossa, niin männän ja venttiilien välys korkeapuristeisella männällä on syytä varmistaa. Tuossa hondassa taitaa olla automaattinen puolipuristin? Käyntiin polkemisen ei pitäisi olla juuri hankalampaa vaikka puristukset nousisivat, lähinnä saattaa potkia äkäisemmin takaisin.

Soittele jos tarvitset apusormia asennuspuuhiin, mä olen joutunut treenaamaan noita moottorihommia vähän liikaakin...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miikan XR600R
ViestiLähetetty: Su Huhti 08, 2012 9:08 am 

Liittynyt: Ti Tammi 11, 2005 11:27 am
Viestit: 245
Paikkakunta: Vaasa
Pyörä: GAS GAS EC 300
Omaan XR:n vaihdoin jonkun Stage1 nokan kun vakionokka oli pahasti kulunut ja orkkis maksoi melkoisesti. Samas remontis vaihdettiin wisecolainen ylikoon mäntä.
Nokan vaihto oli suuri pettymys, omaan makuun pyörän luonne muuttui ratkaisevasti, konetta piti vinguttaa korkeilla kierroksilla ja väännöt olevinaan heikkenivät. Syytä ja ajoituksia ei sittemmin ehditty tutkia kun joku tarvitsi pyörääni ilmeisesti enemmän kuin minä. :lol:

_________________
Kickstar my heart!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miikan XR600R
ViestiLähetetty: Ma Huhti 09, 2012 9:45 am 

Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 11:15 am
Viestit: 193
Pyörä: WR300-10, TE 610 -08, KTM 65sx-09
EsaM kirjoitti:
Omaan XR:n vaihdoin jonkun Stage1 nokan kun vakionokka oli pahasti kulunut ja orkkis maksoi melkoisesti. Samas remontis vaihdettiin wisecolainen ylikoon mäntä.
Nokan vaihto oli suuri pettymys, omaan makuun pyörän luonne muuttui ratkaisevasti, konetta piti vinguttaa korkeilla kierroksilla ja väännöt olevinaan heikkenivät. Syytä ja ajoituksia ei sittemmin ehditty tutkia kun joku tarvitsi pyörääni ilmeisesti enemmän kuin minä. :lol:



Korkeemmat puristukset ja isompi mäntä auttaa tossa väännön häviämisessä kireemmän nokan kanssa. Nokan valmistajalta kannattaa kysellä näistä asioista.

_________________
Kaksitahtinen Mielialahäiriö


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miikan XR600R
ViestiLähetetty: To Huhti 19, 2012 10:33 am 
Avatar

Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:05 am
Viestit: 269
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: XR600R
Ja vähän päivitystä. Korkeammalla puristuksella oleva mäntä tulossa varmaan tällä viikolla, sen jälkeen sylinteri poraukseen. Katotaas sitten häviääkö vääntöä,mulla kyllä tulossa fcr41 tohon kiinni. Sähköjä kanssa laittelin pääsiäisenä,ei ihan pikkuhomma kun meinasin kaikki laittaa uusiksi..Eilen tuli vedettyä helicoilit pakosarjan kierteisiin ja porattua kannesta katkennut venttiilikopan pultti irti. Samalla lasikuulapuhaltelin muutaman osan puhtaaksi kun ei kakka meinannut muuten lähteä. Laserilla on leikelty uus lampun kiinnitysrauta ja ohjauksen stoppari. Vielä pitäs piirrellä sovitinholkki fcr:n ja ilmanputsarin välille niin sais senkin sorvautettuu.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miikan XR600R
ViestiLähetetty: La Huhti 28, 2012 2:58 pm 
Avatar

Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:05 am
Viestit: 269
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: XR600R
On se nätti ja vaiheessa vielä:
Kuva

Mutta mäntä tuli tiistaina suomeen ja saan sylinterin koneistuksesta ensi viikolla. Jos viikon päästä saisi jo savut ulos.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miikan XR600R
ViestiLähetetty: Su Touko 13, 2012 10:56 am 
Avatar

Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:05 am
Viestit: 269
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: XR600R
Kone olis rungossa kiinni, ajattelin sisäänajot suorittaa vielä vanhalla kaasarilla, kun uuden kanssa tulee varmaan vähän säätöhommia.. Pikkasen sähköhommia joutuu vielä tekemään ja takajarrun kanssa pitää vielä vähän säätää, niin pääsee tuosta savut ottamaan. Sisäänajo nokalle olisi puol tuntia yli 3000rpm, sen jälkeen öljyn vaihto. Synteettisiä öljyjä ei suositella tuohon joten mulla on delvaccia vajaa 20 litran pönttö hommattuna. Kyllä tuon uraalle pitäisi olla viimeistään viritettynä iskuun ja näköjään ilmosin Niinisalon hommiinkin. Jos kuumaa sattuu olemaan niin pitää öljyjäähy viritellä kiinni,nyt alussa mennään vielä ilman.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com