JPT :n suiza 2WD / tela- ja suksimopo
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 346
- Liittynyt: La Helmi 10, 2007 8:19 pm
- Pyörä: KTM 640 Sumo enskavantein
- Paikkakunta: Raahe
Mahtava vehje, täytyy sanua! Onko tuollaisella miten vaikea pysyä pystyssä kun hyrrävoimia ei juurikaan ole, vai pitääkö gruisailla jalat maassa? tuo telasto ei taida joustaa erikseen etu ja takapäästä vaan nousee koko pakettina ylös takahaarukan joustaessa? Eli tasamaalla tuota ei saa keulimaan? Ymmärsinkö kuvat oikein? Tuommoista olis hieno kokeilla, saattais olla suu korvissa tuolla ajellessa!
- Mika TA-91
- Viestit: 1467
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kyllä noita, nimeltään mitä tahansa, voimia on kaikilla pyörivillä esineillä/massoilla, kuten myös tuolla telastolla, toki vain halkaisijan pienuuden ja etupyörän puutteen takia vähemmän.Sakkeus kirjoitti: Onko tuollaisella miten vaikea pysyä pystyssä kun hyrrävoimia ei juurikaan ole, vai pitääkö gruisailla jalat maassa?
Tätä voit testata myös kotioloissa, jos otetaan käsinauhahiomakone, jossa voidaan kuvitella hiomanauhan edustavan telastoa ja pistetään siinä kierrokset tappiin ja käännetään konetta, niin huomataan, että se vastustaa liikettä. Renkaan osalta saman testin voi tehdä kulmahiomakoneella, joka vastustaa enemmän vain siitä syystä, että siinä saa kierroksi paljon enemmän ja se kiekko painaa enemmän kuin tuo hiontanauha + sen telasto.
Terveisin
Mika TA-91
-
- Viestit: 775
- Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
- Pyörä: Canyon ja Cube
- Paikkakunta: Rajamäki
Kulmahiomakoneessa on vaan se kulma ja kahdella erisuuntaisella akselilla pyöriviä massoja, joten ei se ihan rengasta vastaa, vastustaa liikettä kuitenkin...Mika TA-91 kirjoitti: Renkaan osalta saman testin voi tehdä kulmahiomakoneella, joka vastustaa enemmän vain siitä syystä, että siinä saa kierroksi paljon enemmän ja se kiekko painaa enemmän kuin tuo hiontanauha + sen telasto.
-petteri
- Mika TA-91
- Viestit: 1467
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tuohan on silloin "BMW" demo...eikös se kardaanissa ole samoinTikkaoja kirjoitti:Kulmahiomakoneessa on vaan se kulma ja kahdella erisuuntaisella akselilla pyöriviä massoja, joten ei se ihan rengasta vastaa, vastustaa liikettä kuitenkin...Mika TA-91 kirjoitti: Renkaan osalta saman testin voi tehdä kulmahiomakoneella, joka vastustaa enemmän vain siitä syystä, että siinä saa kierroksi paljon enemmän ja se kiekko painaa enemmän kuin tuo hiontanauha + sen telasto.
-petteri
Terveisin
Mika TA-91
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Taitaa "inssit" olla niin hyrrävoimien pauloissa että arkitodellisuus on unohtunut. Se että nuoralla pystyy kävelemään ja yhdellä jalalla seisomaan on vissiin ilmiö nimeltä tasapaino. Jotkut pystyvät laskemaan mäkeäkin monoskillä ilman että sauvat koskevat maahan.JPT kirjoitti:Jätetäänpä ne insinööritieteet rauhaan vauhdilla se pystyssä pysyy ja kun vauhti loppuu, eikä jalat yllä kantavalle pinnalle, niin sitten kaadutaan
Asialline rakennelma.. Toiset tekee mitä osaa,toiset mitä haluaa.. Valu,ym.jutusta kiinnostuneille linkki: http://www.timohapponen.net
Itelle tuli taas vimma kokeella valaa jotai..tietäs vaa mitä..?
Itelle tuli taas vimma kokeella valaa jotai..tietäs vaa mitä..?
Se viimeksi nauraa, joka hitaimmin ajattelee...???
mitenkäs jpt toi telasto onko se jäykkä vai kääntyykö maaston mukaan.tosta kuvasta en oikein selvää saanut.omani rupee oleen pikkuhiljaa valmis mut tota pähkäilin että kummin teen vaakakupissa painaa vain et kääntyvästä tulee muutama lisäkilo lisää muutenkin painavaan pyörään.etusuksesta otetaan hyviksi koetut vinkit vastaan ohjainraudan osalta säästyisi toi kokeilemisen vaiva
marko.m
Itellä on se reaktiotanko (mopon rungosta telaston runkoon) jäykkää versiota ja toisinaan lyö telan päähän, ei haittaa vaikka olis pieni jousto, että seurais paremmin maaston muotoo, mutta vaatis hiukan sorvausta ja suunnittelua, että sais sopivan iskarin siihen. Mut eipä tuo oo tänä talvena paljon haitannu, ku ei oo lunta ollu. On wedelty 2WD wersiona nastarattailla.
Etusuksena pelaa parhaiten kelkansuksi vaikka lisämuovilla varustettuna ja ohjainraudat kannattaa laittaa myös ihan siihen suksen reunaan keskelle, niin ei nappaa kyljelleen kun kallistaa jäällä, niin ja sitten telassahan ei oo yhtään sivuittaispitoo jäällä, jokunen nasta sais olla telassa. Nappaa nätisti kyljelleen ku kanttaa jäällä tai lumi polanteella.
Etusuksena pelaa parhaiten kelkansuksi vaikka lisämuovilla varustettuna ja ohjainraudat kannattaa laittaa myös ihan siihen suksen reunaan keskelle, niin ei nappaa kyljelleen kun kallistaa jäällä, niin ja sitten telassahan ei oo yhtään sivuittaispitoo jäällä, jokunen nasta sais olla telassa. Nappaa nätisti kyljelleen ku kanttaa jäällä tai lumi polanteella.