Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Loka 15, 2019 7:38 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Yamaha XT350 projekti 1985
ViestiLähetetty: To Maalis 21, 2019 10:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Viestit: 48
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: xt350, XTZ 750, XV535
Tuli tuossa aika tarkalleen vuosi takaperin hankittua otsikon mukainen Yamahan pikku katuenduro. Välissä meni useampi vuosi enemmän kestopäällysteelle sopivien laitteiden parissa, mutta polte syrjäisemmille ajourille ja etenkin talviajoon on aina ollut suuri. Edellinen dualsportti oli XR650L, jonka möin pois vuonna 2014.

Yamaha oli ympärivuotisessa käytössä olleena päässyt jo jossain määrin alennustilaan. Ajokuntoinen se toki oli, mutta maalipinnat olivat huonossa hapessa ja ruostuminen oli hyvin aluillaan. Lisäksi koneen mekaaniset äänet olivat kohtuullisen kovat. Aluksi tarkoitus oli ajella pyörällä ensiksi ja tehdä sitten tarpeen mukaan korjauksia ja ehostuksia. Heti ostopäivänä kuitenkin ilmeni, että nokkaketju on niin venynyt, ettei pyörällä kannata ajaa ennen kuin ainakin ko. ketju on uusittu.

Siinä vaiheessa jätin XT:n vielä tallin nurkkaan odottamaan ja tein loppuun kesken olleen XV535 Viragon "bobberointi" -projektin. Kesäkuussa sain Viragon nippuun ja pääsin XT:n kimppuun. Tässä vaiheessa ajatus oli kypsynyt siihen vaiheeseen, että tarkoitus oli käyttää XT:stä ainakin kone täysin levällään ja tutkia ja tarvittaessa uusia kuluvia osia. Isona kannustimena tähän oli ö-suotimesta löytynyt kohtuullinen määrä metallisilppua. Lisäksi samalla oli ajatus siistiä pyörä muutenkin hyvään käyttökuntoon.

Kuten näissä monesti on tapana niin mopedi karkasi hieman laukalle ja laitos tuli käytyä läpi kohtuullisen tarkastikin. Koneeseen tuli uutta kaikki laakerit, kytkin, kiertokanki, mäntä, venttiilit, ohjurit venttiilien jouset, ö-pumppu, nokkaketju pyörineen, sekä kaikki nokkaketjun kiristimen ja laahainten osat. Samalla jätin pois automaattisen puolipuristimen, koska arvelin sen olevan yksi potentiaalinen vikaantumiskohde ja pikkukoneen käynnistyvän aikuisen miehen polkaisulla ilman puolipuristintakin. Lisäksi pyörän kaikki muutkin osat kävin läpi, maalailin, kunnostin ja tarvittaessa uusin. Koska en jaksa seikkaperäistä kunnostustarinaa alkaa kirjallisesti tuottamaan ja kuvathan muutenkin kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, niin alla olevista linkeistä löytyy kuva ja videomateriaalia projektin eri vaiheista ja jopa yksi ajo aiheinen videokin. Tätä on kuitenkin tehty koko ajan puhtaasti sillä ajatuksella, että pyörä tulee aktiiviseen käyttöön kesällä ja etenkin talvella!

http://www.youtube.com/channel/UCpBRzTLDtzXYapvkeJimmMA
http://drive.google.com/drive/folders/1BiLsFn_TteoCOWaxnCmzQVasgcSOrl3E

Lisäksi tuolta IG -profiilista löytyy kuvia ko. projektista ja myöskin joitakin kuvia mainitusta XV535 projektista:
http://www.instagram.com/peeturu/

Ja tuolta ameriikan foorumin postauksesta löytyy alimmaisna muutamat mittakuvat joita laadin projektin aikana venttiilien simmaukseen käytettävästä työkalusta ja pyörän pinnoista:
http://thumpertalk.com/forums/topic/1058408-all-how-tos-for-xt350-sticky/?page=2

Kuva

-Pekka

Edit: Oli lipsahtanut otsikkoon väärä vuosimalli, korjasin sen.


Viimeksi muokannut Pturu päivämäärä Pe Maalis 22, 2019 9:43 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 22, 2019 6:25 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7287
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Hieno projekti ja mukava huomata että näitä klassikoita kunnostetaan oikein huolella ja onnistuneesti on lähtenyt mopo keulimaan kunnostuksen osalta :)

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 22, 2019 8:38 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1246
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Honda XR400R BMW R1200RT
Todella hieno projekti! Sydäntä lämmittää tämmöisten pienten klassikkonelareiden kunnostaminen, kun makkaraenduroa harrastavalle ovat vallan mainioita ajokkeja.

Välillä on ajatuksissa laitella oma XR400 vanhojen 80-luvun XR500 ja XR350 -mallien värikoodaukselle. Tämmöiset ketjut ei kuumetta helpota, hyvä se!

T: Raimo

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 23, 2019 8:58 am 

Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Viestit: 1710
Paikkakunta: Kellokoski
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Hieno tuli, intissä -99 ajelin kans xt yammulla :)
Pistin tilin seurantaan

_________________
Yksinäinen Susi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 23, 2019 8:28 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Viestit: 1452
Paikkakunta: somero
Pyörä: GS 1250 Lc & Cbf 600 s abs
Hemmetin hieno lopputulos. Näyttelyvehje sano .

_________________
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 24, 2019 9:43 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Viestit: 1241
Paikkakunta: Kirkkonummi
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Todella Hieno :!:

_________________
Mika TA-91


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 24, 2019 11:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Viestit: 661
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Pyörä: SE, EXC400, EXC250TPi 6D
Iso peukku! Klassikkokamaa...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com