Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Helmi 22, 2020 9:52 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 88 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Loka 08, 2014 8:08 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2767
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
hannuk kirjoitti:
Spesiaali mopoliinoissa ja telineissä tahtoo olla huonoa niiden kovat hinnat ja rajallinen soveltuvuus muun tavaran sitomiseen.

Taivahan tosi, mutta tarjouksesta nuo tai vastaavat kannattaakin ostaa ja luultavasti ei tarvi kovin äkkiä olla uusimassa. Hyvä puoli on tosiaan sitten helppokäyttöisyys ja toimivuus juurikin siinä mihin ne on tarkoitettu.

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 08, 2014 9:21 pm 

Liittynyt: Ke Kesä 12, 2013 7:04 am
Viestit: 108
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: DR 650 RSE / IC sidecar/ e-cross-bike
Itsellä on työn puolesta huonoja kokemuksia noista "automaatti" liinoista, jotka keräävät sisuksiinsa sen ylimääräisen hännän. Venyy ja paukkuu....
Olen huomannut että noita ei meinaa saada oikeesti kireelle, eli kun se kaikki ylimääräinen menee tuonne rullalle, niin tuntuu tuo paketi aina antavan löysää pituus suunnassa ja kahdesta saksalaisesta on mennyt liinat poikki keskeltä hihnaa suorassa vedossa.
Olen siirtynyt takaisin perus räikkä kiristimiin.

Pyörää kun kuljetan niin mulla on määrä mittaiset liinat, joissa liinan kumpikin pää, orja sekä räikkä tulee kärrin sidonta pisteeseen ja liina tekee lenkin pyörän etupäässä joko pyörän akselin ympäri tai sitten ala t-kolmion kautta. Takana liina käy takahäkin rungon kautta ja kun pyörä on keskiseisonta tuella, niin aika heilumaton paketti tiedossa noilla viritelmillä.
Eli neljällä liinalla nipussa ja oon ottanut niistä ylimääräiset hännät pois. Kaksin kerroin kun on liina pyörän sidonnassa, niin kelkaa pituuden puolesta myös tarvittaessa muuhun sidontaan viellä :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2014 12:54 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Viestit: 976
Paikkakunta: Häme
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
hannuk kirjoitti:
. Spesiaali mopoliinoissa ja telineissä tahtoo olla huonoa niiden kovat hinnat ja rajallinen soveltuvuus muun tavaran sitomiseen.

Näillä on menty vuodesta 2009. 17,99€.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Seisontatuki-ja-kuljetus/Ohjaustangon-kiristyshihna-82496/
Kuva

Noi punaiset lenksut grippien päälle ja kiristys.
(jos on esim. biltemalaiset umpinaiset karjaraudat, niinkuin minulla, niin ei niin käzyt. Sillon MX24 versio parempi.)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2014 8:58 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Hyvin taas näkee että ihmisten tarpeet ja mieltymykset ei ole aina yhteneviä. Esim mun mopoon nuo tuppien päälle tulevat ei käy kahvasuojien takia ja toisaalta tangossa keskemmälläkään ei ole samasta syystä oikein tilaa, niin ja se takajarrukahva hankaloittaa osaltaan.

Onko ne malandion liinat menneet poikki kiristäessä vai kuljetuksen aikana?

Hyvin huomasi avokärryn kanssa että räikät ruostui pilalle 3 vuodessa kun kärryä veti talvisin. Onneksi nyt on paremmat mahdollisuudet panostaa noihin kun pitäisi kestää ihan eri malliin 8)

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2014 2:40 pm 

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm
Viestit: 1571
Itsellä on halpis sisäänkelautuvat 25mm räikät katossa ja niissä voimistelurenkaat. Jo meikäläisen vaatimattomalla painolla nuo antaa periksi hieman kun liina pakkautuu kireämmälle. Ei se sieltä kokonaan karkaa mut 45kg painolla tulee ulos pari senttiä.
Noissa on miinusta liinan ohuus. Ei kestä paljoakaan terävää kulmaa kun jo repee. Tavaroita kiristäessä pitää esim. huonekalujen reunoihin laittaa jotain pehmeää väliin.

Eikö tangossa ole paikkaa liinoille joiden pää pujotetaan tangon ympäri ja kiinnitetään alhaaltapäin tulevaan koukkuun. Tuo liinanpää menee ahtaastakin raosta, toisin kuin koukku. Eikä jätä jälkiä ohjaustankoon.

Itse ihmettelen näitä jalkatappikiinnityksiä jopa omalla lyhyellä fysiikalla. Ei oo mitenkään päin järkevää kiinnittää pyörää noin alhaalta. Hirvee vääntö. Lisäksi pitäis saada renkaat tuettua sivusuunnassa ettei luiskahda alta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2014 2:52 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Hyvä kommentti, josta muistin että onhan mulla kuvakin. Siis semmonen joka todistaa että mä teen niinko pitää ja muut tekee väärin :lol:
Kuva
Tuo on kopioitu kotarin omistajankäsikirjasta.

Käytän ketjuja jalkatapeissa kun ne kestää tappien piikkejä yms paremmin kuin liina, ketju on halpaa, ketjun saa helpolla määrämittaiseksi että molemmilla puolilla on saman mittaiset ja sitten noi vielä saa helpolla palohakoja käyttäen noihin lavassa olevien kiskojen kiinnityslenkkeihin. Liinalenkit on kyllä edessä käytössä mutta ne tulee noiden keulaputkien ympärille.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2014 4:06 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Viestit: 241
Pyörä: Ducati MTS 1200Tour ja Streetfighter S
Mulla ovat pysyneet hyvin kahdella liinalla kun on noi lattiaan pultatut kiikkumalliset etupyörätelineet. Kiinnityspisteenä pyörässä on esim. takatappien ripustus tai vastaava kohta rungossa (putkirunkoisia kun ovat), kuitenkin suht. keskivaiheilla pyörää, josta liinat viistoon sivulle ja eteen (noin 20-30 astetta, silmukalle niin että räikkä jää lattian tuntumaan eikä heiluessaan hakkaa pyörää). Sen verran kiristystä että jousitus painuu jonkin verran.

Tangosta sivusuuntaan ravistamalla voi todeta onko pyörä tukevasti kiinni vai ei. Teoriassa töyssyyn ajettaessa voisi liinojen ajatella löystyvän, mutta taitaa pyörän iskunvaimennus olla tiukempi kuin kärryssä.

Aika paljon spekulaatiota yksinkertaisesta asiasta, mutta on iso ero siinä kestääkö sitominen 2 vai 20 minuuttia ja tarviiko siinä olla kaveri apuna.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2014 5:38 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3045
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
http://www.motocinch.com/how-it-works

Tuollaiset :twisted:

Ja täytyy sanoa että on muuten näppärät.
Vähänkään pidemmille reissuille tulee kyllä laitettua vielä takapyörän läpi yksi varmistus liina takaviistoon jotta ei kolaritilanteessakaan karkaa josko kiinnitykset tulisi kärryn pohjasta läpi tms...
Ja mulla on etupyörä lisäksi haarukassa etulaitaa vasten. Mutta sitominen itsessään siis noilla luokkaa 10-15 sekunttia ja on aika varman ym oloinen muutenkin.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2014 5:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Joo toi oli se rahamiesten versio :) Kyllä noita erilaisia kiinnityksiä on tässä tullut surffattua ja speksattua melko tarkkaan. Oikeen jos jaksas alkaa urheilemaan niin noita tai tietenkin parannettua versiota olisi helppo teettää jossain pajalla missän on laserit ja pelit sekä vehkeet. Noissa on kyllä selkeeesti se hyvä puoli että eivät ole mitkään isot telineet tms. eli kärryn saisi nopeasti tyhjäksi. Hauskaa silti että tämmösestäkin asiasta saa näinkin paljon keskustelua :D

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2014 7:52 pm 

Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Viestit: 1562
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Voin koittaa otta kuvan noista mun köyhän-miehen-lock n loadeista.
Paikallisen metallipajan tekemät, pulverimaalatut maksoi n.70€.
Neljällä pultilla lavasta läpi. Pikakiinnikkeenhän voi rakentaa jos kokee tarpeelliseksi niitä irroitella.
Mopon "sitominen" n.10sek luokkaa.
Ei rassaa pyörän jousia ja ennemmin kaatuu auto kuin mopo lavalla :P

_________________
Braa-aab!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 15, 2014 10:36 pm 

Liittynyt: Ke Kesä 12, 2013 7:04 am
Viestit: 108
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: DR 650 RSE / IC sidecar/ e-cross-bike
HannuK; kaksi mennyt poikki kuljetuksen aikana ja yksi antautu kiristäessä. Katkesi noin 20cm liinan päästä keskeltä ei mitään ja ilman näkyvää alkuperäistä vaurioita. Tuon jälkeen nakkasin loput puolenkymmentä jäljellä ollutta liinaa suoraan ämmänsuolle loppusijoitukseen.
Tuossa työkäytössä ne ei todellakaan olleet kovilla, sisällä pakussa käytössä ja pääsääntöisenä sidottavana ollut taideteoksia ja niiden tyhjiä puisia kuljetuslaatikoita :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 23, 2014 9:51 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Wow!! Suorastaan taianomaista! Tuossa takaovi aukeaa nyt lähes koskematta eikä aukipysymiseksi tarvi enään mitään pönkkää oven ja maan väliin...

Kuva

Kuva

Tuossa on nyt 2kpl 600N ja 800mm kaasujousia joissa on 350mm isku. Oven kiinnike on leikattu 60x80mm kokoiseksi 5mm alumiiniputkesta. 80mm leveys siksi että sai tuon oven reunakehyksen alle ja toiveissa on että tuo ovivaneri kestäisi pitkään. Alakiinnikkeet ovat pätkät 60x100x5mm suorakaide Al-putkea. Jouset ovat selkeästi vinossa kun oven laittaa kiinni, eli yläpää kun on saranan kanssa samalla linjalla niin se on aika keskellä. Eipä tuosta silto ongelmaa ole. Aika moinen arpominen noissakin lopulta oli. Ovi kiinni asennossa mittailin noita jousien varsia ja näyttää siltä että reikävälit vasen vs oikea heittävät noin 2mm, mutta ehkä sen kanssa voi elää :lol: Vielä se lukkomekanismi tuohon taakse, nyt kun sitä virkaa on hoitanut räikkäliina :mrgreen:

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 14, 2015 8:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Oman kärryn kanssa ei ihmeempää, mutta leikkelin joutessaan kaverin kärrystä etuseinään reiän. Lähes musta muovilevy etureunassa oli kuulemma sittenkin ihan ok.

Kuva

Kuva

Täytyy vielä kehitellä systeemejä, kun nyt meni kahdelta noin 6 tuntia kaikkine työkalujen etsimisineen ja tuumailuineen. Lähinnä siis että ei tästä vielä kannattavaa bisnestä saa jos ikkuna maksaa asennuksineen 500e :lol:

Yllättäin tuota levyä jäi itsellekin ja pitäs kuutioida paikka oman kärryn sivuseinään. Tuota KTM teippausta ei kannata powerpartseista etsiä :mrgreen:

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 88 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com