Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Helmi 25, 2020 12:54 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 88 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Heinä 25, 2011 7:50 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Tämä ei ole suoranaisesti mopo projekti, mutta mopon kuljettamistarve on kuitenkin yhtenä syynä.

Heti alkuun pitää todeta, ennen kun joku muu ehtii... Onhan niitä valmiinakin ja ei ole järkeä tehdä itse, tosin tuo jälkimmäinen ei ole aiemminkaan ole ollut muuta kuin kannustimena 8)

Tarkoitus olisi tehdä sellanen kärry millä kulkee vaivatta pari mopoa ja tarvittaessa neljäkin saisi mukaan (ehkä).

1500kg akselisto kumivääntövarsijousilla ei ole paras mahdollinen tyhjänä tai muutenkaan, mutta sellanen olisi tarkoitus laittaa. Vetopää akselistolle sopiva ja mieluusti sellanen missä on se peruutusautomatiikka, vai onko nykyään kaikissa se?

Lavan kooksi meinasin eka 150x300 mutta 350 pitkä olisi luultavasti parempi jos meina edes yrittää kahta mopoa peräkkäin. Tuosta tosin herääkin kysymys, että mistä noin iso viiravanerilevy? Paksuus ehkä 18 tai 21mm.

Runko ja aisa olisi tarkoitus tehdä 80x40x3mm rhs-putkipalkista. Aisan kun tekee putkesta jonka profiili pysyy samana, se on kiinni pulttiliitoksilla eli sitä ei ole hitsattu ja aisan pää tulee akselin takapuolelle, niin omavalmistekin kelpaa.

Ajatuksena on, että akseliston päälle tulee ensin kiinni 1,5m leveä ja 1m pitkä kehikko, johon aisa ja akselisto kiinnittyy pulteilla. Kehikon päälle tulee sitten tuo lavan 1,5x3,5m kokoinen kkehikko. Ajatuksena on se, että lavan saa irti kohtuu helposti ja tarvittaessa kärryn aluskehikon päälle saa tehtyä erikoisemman lavan, umpikopin tms. Vähän niinku vaihtolava, mutta ei sitten kuitenkaan ihan.

Pitää koittaa saada kuvia aikaiseksi niin saa paremmin ideasta kiinni.

Toistaiseksi minua auttaisi jos saan hyviä vinkkejä mitä kannattaa tehdä ja mikä jossain mallissa on tehty tosi toimivasti jne jne. Tavoitteena vaatimattomasti paras mahdollinen 1500kg kärry.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 25, 2011 8:29 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Viestit: 1020
Pyörä: 500EXC
Tutustu ensin 2010 voimaan tulleisiin "tiukempiin pykäliin" omavalmisteiden kanssa että menee suoraan oikein http://leimalle.com/tietoa/perakarrynteko.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 16, 2011 12:05 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Nyt on selvinnyt että 1525x3660 kokoista vaneria pitäisi olla saatavilla, tai ainakin WISA truck vanerin pdf väittää että se on isoin stantardi koko.

Täältä löytyy tietoa vanereiden käytöstä kuljetusvälineissä.
Varmaan kuomun voisi tehdä jostain 8mm pinnoitetusta vanerista, niin ei tarvisi alkaa säätämään maalien kanssa. Pitänee haeskella jos löytäisi firman joka valmistaa alumiini profiileja noiden levyjen liittämiseen.

Josko sitä kuomua alkaa tekemään, niin muoto saisi olla mieluummiin Airstream Basecamp tyylinen, kuin mitä nämä perinteiset kuomukärryt, mistä on vähän viistetty etuseinän ylänurkkaa.
Kuva
Tuommonen ylhäältä katsottuna kaareva etuseinä ei vie korkeutta ja ilmanvastuksen kannalta tuo on paljon parempi vrt. nämä perinteiset umpikopit. Lisäksi taivutettu levy on suoraa jäykempi jne.

Hitaasti etenee, mutta onneksi ei olla jäniksen selässä :lol:

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 16, 2011 12:44 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Vaneriliike Viialassa ainakin toimittaa noita isoja levykokoja ja hinnat on ihan eri planeetalta kuin rautakaupoissa. Esim. Citikan rakentamiseen tarvittavat vanerit Starkilta n. 1500€, Viialasta makso n. 400€. Muutama isompi lisäpala valmiiks sahattuna loppusaldo n. 600€ yht. vs. Starkilla em. lisäpalaset vielä n. 700€ ökysen sahaushinnan vuoksi.

Eikö vois ajatella 4 mopon kuljetus siten, että ne meni peräpäistään limittäin? Ducatoon mahtuu ohjaukset linkussa 3 mopoa etuperin rinnan tai 4 jos laittaa limittäin, leveys sisältä n. 1800mm ja huom. pyöränkotelot ne on sielläkin. Tulis vaan aika paljon kompaktimpi paketti kun mahtuis vetoauto ja kärry kahteen perättäiseen pysäköintiruutuun ja tankkamassakin helpompi käydä ellei kärry ole ihan kilometriä pitkä. Vain onko sulla jotain lisäsuunnitelmia tilankäytölle?

Itse oon suunnitellu kevytperäkärryn tekoa ihan 1-2 pyörälle silleen että vastustais mahdollisimman vähän. Olis voinu syntyä hyvinkin nopeasti heti kun kaappi häipyy, mut pikkasen tökkäs toi lakimuutos - näkeehän ne valojen hyväksynnät nyt perssilmälläänkin ja loput rullamitalla parissa minuutissa. Mahtaako olla kuinka kallis toi asiantuntijalausunto kevytperäkärryyn?

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 16, 2011 1:38 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Limittäin noita mopoja joutaakin laittaa, mutta kaverin 3,25 tjsp pitunen kärry oli aiemmin kesällä lainassa ja se oli ok. Toisaalta meinasin että teen sen kokoisen lavan mitä saa yhdestä vanerista ja nyt näyttäs että koko on se 1,5x3,6m. Pitää tuon pohjalta miettiä mittoja ja kuvia. Meen sitten vasta kuvien kanssa kierteleen konttoreita. Äkkiseltään mulla on sellanen mielikuva että lausunnot yms muodollisuudet ja katsastus ovat sen hintaisia että jarrutonta kärryä ei välttämättä kannata tehdä jos vaan sopivaa on valmiina. Jarrullisen kanssa toi 1500kg vaikuttaa sellaselta että tosi monen auton perään tuo on sopiva ja 4 mopoa sais siksi sopia kyytiin kun autoon menee 4 jamppaa, niin saisi meneen kuskeja ja mopoja sopivan määrän. Pituuden puolesta tuo karkeasti 3,5+1,5=5m pituinen kärry menee helposti ruutuun.

Pitääkin kysellä tuolta noita vanereita, kiitos vinkistä.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 16, 2011 2:34 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3729
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
No siinähän se kun semmosia ei valmiina saa. No ehkä sit kannattaa ostaa joku valmiiks rekisterissä oelva ja muokata siitä.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 18, 2011 8:15 am 

Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
Viestit: 777
Paikkakunta: Rajamäki
Pyörä: Canyon ja Cube
Ite hommasin aikanaan isoa vaneria Vihdin Selkissä sijaitsevalta vanerikauppiaalta. Tuolta löytyi oikeasti isoja levyjä. Olivat jotain tehtaiden saumakohtia ja muita vastaavia paloja. Valikoima hieman sekalaista, mutta omiin tallinoviin löysin yhtenäiset palat, vakiokoot ei riittäneet. Sahasivat valmiiksi mittoihin ja hinnatkin olivat kohdallaan.

Yhteystietoja ei valitettavasti ole, enkä tiedä onko vielä toimintaa, mutta samoissa tiloissa toimii kirpputori, jonka väki varmaan tietää tarkemmin naapurinsa toimitaa. Kirpparin yhteystiedot:

KIRPPUTORI RIHMANKIERTÄMÄ

SELINTIE 510 A
03320 SELKI , VIHTI

Puhelin : +358 46 6841594

-petteri


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 18, 2011 9:58 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Nyt löyty ainakin yksi alumiiniprofiilien valmistaja. Siurossa oleva Purso.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 18, 2011 11:07 am 

Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Viestit: 770
Paikkakunta: Enontekiö
Pyörä: 540Exc/1400Zzr/60Yz
http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1177786

Tuollainen hevoskärry taitaa olla paras (siis halvin) noihin mopetien kuskaukseen eli valmiit rampit ja tukevat kiinnityspisteet, tuollasella hinnalla saa kuitenkin jo ne vanerit tai ainakin osan niistä.

Itte tarpeen niin vaatiessa ainakin laittaisin juurikin tuollaisen kuljettimen, enkä alkais itte askarteleen mutta onhan se ite tehty aina ite tehty.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 18, 2011 1:56 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Piese kirjoitti:
http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1177786

Tuollainen hevoskärry taitaa olla paras (siis halvin) noihin mopetien kuskaukseen eli valmiit rampit ja tukevat kiinnityspisteet, tuollasella hinnalla saa kuitenkin jo ne vanerit tai ainakin osan niistä.

Itte tarpeen niin vaatiessa ainakin laittaisin juurikin tuollaisen kuljettimen, enkä alkais itte askarteleen mutta onhan se ite tehty aina ite tehty.


Halpahan tuollainen on, mutta tuommosen 1988 valmistetun kanssa saa helpolla alkaa askarteleen sähköjen kanssa, sitten tiedossa on sellastakin että noista heppakärryistä on runkoja/aisoja katkennut joten riskinä on olemassa että pääsee runkoa rakentamaan uusiksi. Akselistot ja vetopäätkään ei ole ikuisia, joten helpolla nekin saa sitten uusia. Sittenhän noi heppakärryt ovat kapeita ja tarpeettoman korkeita. Käytetyn kamppeen kanssahan se on aina enemmän ja vähemmän tuurista kiinni, mutta nyt ei jaksa pelata sen oman perinteisesti huonon tuurin kanssa. Eli periaatteessa joo, mutta tässä tapauksessa ei. Ja telikärryä en ainakaan kaipaa, yhdelläkin akselilla se kinnaa ihan riittävästi vastaan 8) Niin ja kun välillä tarvii kuletella mitä sattuu, niin avokärry on toisinaan parempi, joten kuomu saisi olla irroitettavissa. Laidan korkeutena 20cm pitäs olla riittävä, jos tarvittaessa kuomun saa päälle. Kippaavaa en meinaa tehdä ja toisekseen se kippi vaatisi osto-aisan käyttöä.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 13, 2011 6:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Hiljaa hyvä tulee, tai ainakin on hiljasta :roll:

Kuva

Noita muotokertoimia ihmetellessä ja nettiä selatessa tuli todettua että hittoako alkaa edes yrittään mitään kaarevaa etuseinää. Jos tekee vähänkään jäykemmästä levystä, vaneri tai joku kenno- tai eristelevy, niin se taivuttaminen on vähän turhan haastavaa.

Sitten tuli vastaan v-nose trailerit. Isossa osassa sitä yläreunaa ei ole viistetty, mutta alla olevassa mallissa on sekin tehty.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Äkkiseltään ainakin voisi epäillä että tuolla saisi helpoiten riittävän optimoidun muodon.

Takaseinä saisi avautua yläreunastaan, jolloin siitä tulee kätevästi katos. Ja helpompaa pomppia kyytiin ja ulos jos ei tarvi kaltevaa ja luiskaa kävellä paria metriä, vaan riittää että astuu portaan ylös. Keulan suorien pintojen ansiosta sinne saisi helpolla luukun, josta pääsee sisälle tarvittaessa. Mieluummin se oikeapuoleinen, niin vastaantulijat ei roiski oveen kaikkea kuraa. Vielä kun tekisi sen levyisen että renkaat eivät tule sivuseiniä ulommaksi, niin saisi nekin ilmajarrut pois, tietty silloin taas koko kärryn leveys kasvaa, mikä ei suoranaisesti vähennä vastusta :lol:

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 13, 2011 6:35 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2250
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
hannuk kirjoitti:

Takaseinä saisi avautua yläreunastaan, jolloin siitä tulee kätevästi katos. Ja helpompaa pomppia kyytiin ja ulos jos ei tarvi kaltevaa ja luiskaa kävellä paria metriä, vaan riittää että astuu portaan ylös.
Tulis siitä näppärä ramppi samal jos on saranoitu alareunast. Tietty voi ottaa hevoskärryst mallii, niissähä on 2-osainen ovi.

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 13, 2011 7:23 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Yksi muutto on hoidettu thulen kärryllä jossa se takaovi aukesi rampiksi ja vaikka se olikin karheaa vaneria, niin silti sen kanssa tuli luisteltua sen verran että pysy ainakin hereillä. Toisaalta ei kai tuo olisi mahdoton homma tehdä tuota ovea niin että saranoi sen ylhäältä ja alhaalta, jolloin sen saisi tarpeen mukaa toimimaan katoksena tai ramppina. Pelkkänä katoksena se ovi saisi olla tosi kevyt rakenteinen, mutta ramppikäyttöön se tarvii jo vahviketta kestääkseen. Mopo nyt on helppo kuitenkin työntää kyytiin sellasta kapeaa ramppia pitkin. Sisäkorkeudeksi voisi 150cm olla riittävä, tai ainakin se riittää komeesti mopoille. Mitenkähän hyvin sellanen kennovalokate (kaksi levyä joiden välissä on rivat) kestäisi kattona? Voisi olla kätevää jos ainakin osa katosta olisi kirkasta, niin ei olisi kauheen pimeä koppi.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 13, 2011 8:26 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3045
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Jos teet tuosta v-nenä kärrystä sellaisen, että toinen veen puolisko toimii ramppina ja takaovi myös niin mikäli joskus tulee mieleen luopua kärrystä on markkinat moottorikelkkamiesten keskuudessa taattu. Tuollainen läpiajettava kärry missä voi tulla etuosasta ulos on kätevä niissä(kin) hommissa.

Ja juurikin itse yhden kärryn tehneenä voin sanoa että aloitus oli hyvä (ketjun aloitus), ei siinä mitään järkeä ole taloudellisesti mutta saa sellaisen kun tahtoo ja pääsee puuhaamaan. Minä tein kyllä niin että kun sain vanhan kärryn niin purin siitä päällirakenteet ja vanhalle ehjälle rungolle rakensin sitten kopin päälle. Tuli silti maksamaan enemmän kuin uuden osto. Tuossa on kuomu ja lava turkkilevyä (alumiinia).

Jos olisin tuollaista tekemässä niin laittaisin lattialämmityksen ja jonkinlaisen eristyksen ja mietityn ilmanvaihdon kosteuden poistamiseksi tms eli saisi mopon talvellakin sulatettua ja toisaalta myös sen kelkan. Agrekaattikin olisi kiva ja valot.
Heti alusta alkaen suunnittelisin sidontalenkkien kiinnityksen tarkoin jotta saa hyvin runkoon kiinni, voi siis vaikuttaa runkorakenteeseenkin tai ainepaksuuksiin tms. (noin kantapään kautta opittuna, nimimerkillä ei mahdukkaan standardi sidontalenkit enää runkoputkien päälle kun on pokkaukset laitapellissä jne)

Mopojen kiinnitystä varten tulisi sellainen "telakka" kärryn sisään missä mopot tulevat jalkatapeista pystyyn kiinni ja renkaat lukittuvat uriinsa. Tämä telakka pitäisi voida poistaa kokonaisuutena.
350 lavalla varustettu kärry ei ole mikään iso vielä vetää, oikoo jo vähän toki eli pitää ottaa huomioon mutta ei paha. Toisaalta helppo peruuttaa kun on jo jonkun mittanen aisa.

150 korkeaan kärryyn voi muuten olla melko mielenkiintoinen kontata pyöriä paikalleen jos ei ole aukeavaa kuomua mihinkään suuntaan. Tai sitten ei mutta ainakin kannattaa sitten olla se 180 leveä lava? Nytkin omassa tavallisessa kuomukärryssä missä kuomu nousee ylös on yhden mopon etupään kiinnitys vähän sellaista jumppaa vaikka kuomu jonka sisäkorkeus on 140 on ylös nostettuna ja keulalla pääsee sivustakin sitomaan. Eli siis minulla on iso kärry ihan tehdastekoinen 1300kg/350x150 lavalla, aku merkkinen ja 100cm jaxal kuomulla. Rakennettu kärry on pikkuinen, lastenvaunujen ym kuljetukseen tehty jarruton kuomukärry, vedenpitävä.

Sellainen muuten ajatuksena mitä itse aikanaan suunnittelin (kunnes sitten sain suhteilla alumiinista kaikki valmiiksi pokattuna edullisesti niin ei tarvinnut erillistä runkoa) kuomun/lavan runkomateriaaliksi voi olla melko edullinen ja toisaalta kevyt ja jämäkkä rakennusmateriaali valmiit alumiini tikkaat. Jos vain muuten mitat sopii ja on intoa askarrella. Esim biltemassa tikkaita melko edullisesti.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 30, 2013 2:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Näitä isoja projekteja toteuttaessa kaksi vuotta on lyhyt aika :lol:

Vetoaisan mitoitukseen löyty ihan hiton hyvät ohjeet. Kannattaa napata tuolta se Excel taulukko ja "käyttöohje" pdf talteen! Sidontaa varten tulee lavalle sidontakiskot ja niihin sopivat kiinnityshilut.
Kuva
Noiden sidonta systeemin kanssa kiinnityspaikkoja on 25mm välein ja neljä kiskoa poikittain lavalle, niin pitäs olla vaihtoehtoja riittävästi.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista -tekstit pitäs vielä jaksaaa tavailla läpi. Tästä vielä tulkintaohje edelliseen...

Kovan speksaamisen jälkeen olen päätynyt siihen että rungoksi tulee Ruukki double grade S420MH/S355J2H-rakenneputkea 100x50x3 ja 50x50x3 kokoisina putkina. Jahka osat valmiita niin pintaan kuumasinkki niin ei tarvi arpoa korroosion kanssa.

Nyt pitäs vielä jahkailla että miten valot, siis kun ledit ois jees, mutta kun tuoreemmissa autoissa kuulemma auton diagnostiikka pistää ledit vilkkumaan vekkulisti. Ei tuo luultavasti ole ongelma nykyisellä iv koppasella kolffilla, mutta tuoreempi veturi on kuitenkin jossain vaiheessa tulossa. Tehovastuksien kanssahan ne ledit saisi pelaamaan niin että auto luuleen että siellä kärryssä on hehkulamput, vaan toisaalta tuntuu tyhmältä lämmitellä vastuksia ihan turhan takia. Kommentteja?

Kuvia en ala vielä laittamaan mutta koitan saada lähiaikoina "hyväksynnän" konttorilta suunnitelmille ja sit niitä kuvia vois laittaakin näytille. Lavaksi kuitenkin 180 levee ja 350 pitkä ja kokonaispainoksi 1500kg yhdellä kumipallo akselilla toteutettuna.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 88 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com