Jotain turhaa - joutaa poistaa

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

On se, monestakin syystä:
ensinnäkin moottorin mukana tarvii vaihtaa myös kaikki apulaitteet, jotta saastenormit voitaisiin katsoa täyttyvän, jos vaihdettava moottori ylipäänsä täyttää rungon kanssa vähintään samat vaatimukset ja siitä on myös paperit jotka sen kiistatta osoittavat.. toisekseenkin vaihdettujen osien prosentti ei saa ylittää 33% (saatto olla vaan 30:kin), joka tapauksessa yli paukkuu ja rajusti koneen vaihdosta em. muidenkin osien kanssa. Tästä seurais kantapyöräkatsastus, jonka jälkeen kaikki olis otteessa ja pienikin kolari esim. keula ruttuun niin oltaisiinkin jo 50% pinnassa ellei ylikin... lista jatkuisi pienempinä, aina kautta rantain prosentteihin päätyvinä seikkoina mm. muuttunut teho -> vaihda jarrut, jne.

Ja ihan sama vaikka jonkun mielestä olisi laillista vaihta vaikka 90% osista ja pistää kilpikin vielä takalokarin päälle makuulleen, moottori ei vaihdu eli mopo pysyy laillisena, kaikissa olosuhteissa. Tää on nyt kyllä menny niin metsään kaupasta ulos koneiden tärinöistä kaiken maailman pilaa sitkeys ja vaihda startiton rossikone -ehdotelmiin, että liekö koskaan itse asiaan menossakaan.

Jos voittais lotossa (tarttis tietty lotota ensin) niin mä tilaisin TM:ltä mulle mittojen mukaan valmiin pelin konekin valmiiks hierottuna jne ;D Vois tietty kysyä myös tekiskö ne Shercollakin saman, jos ei olis hinnalla väliä ;)
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja Juhana »

kyllä se on laillista,tallissa on ihan katsastettu esimerkki.mulle tuli otteeseen prosentit 28,moottori apulaitteineen ja johtosarja.Niitä ei ole otteessa eritelty mitenkään.50 on raja,jonka jälkeen vasta menee omavalmisteeksi.Päästöt katsottiin ilman muuta vastaavan rungon vastaavia,kun moottori on uudempi,ja katinkin sai jättää pois,kun vanhassa ei ollut sitä.Jarruihin ei tarvi tehdä muutoksia alle 20% tehon lisäyksessä.Tänä vuonna voi rakentaa laillisesti tehdasosista vaikka oman tekeleen,mutta autoveron joutuu maksamaan silloin.Kiitos uuden kopterilain.

Ps.kait toi ny vähän sitkee on,ja startillinenkin vielä?

http://www.yamaha-motor.com/sport/produ ... /home.aspx
Viimeksi muokannut Juhana, Ti Heinä 19, 2011 9:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja meikä »

Niin eihän sitä koko konetta tarvitse vaihdelaatikon vaihtossa vaihtaa. Meinaan vaan että nyt etsit kisapeliä ja yhdessäkään ei ole tarpeeksi laaja vaihteisto sellaisenaan, ainakaan ilman automaattikytkintä. Paitsi kotareissa ja bergissä, mutta niitähän et huoli (eikä se laatikko häävi olekaan, huono tiellä koska liian lyhyt ykkönen ja kakkonen ja metsässä koska liian pitkä vitonen ja kutonen, tosin se menee sitten metsäväleilläkin 160).

Ja noiden kampuroiden kanssa olisi tarkoitus ensin saada omat kestämään, tai siis päälaakerit kestämään, kampura kyllä kestää mutta laakerit ottaa kipeää kun kulkee vinossa. Kisakuskeillekin voisi toki olla ihan mielenkiintoista rakentaa kun eivät siinä käsittääkseni ole vielä muilla menetelmillä onnistumaan, mutta sen voin sanoa että mikään vakiokampura ei kestä kun tehoa tarpeeksi lisätään, kotka sentään lienee sieltä parhaasta päästä sillä en ole koskaan kuullut että olisivat katastrofaalisesti hajonneet kuten japsit.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

Juhana, unohdit että katselen sen verran tuoreempia, ettei kone ainakaan uudempi ole, jos sen vaihtaisi. Unohdit myös sen, että joudun vaihtamaan koko läjän muitakin osia, mm. tankin ja penkin. Eli koneen vaihto vie kokonaisprosentin pilviin.
meikä: kotarin kampurat leviää mallista ja ajosta (ihan enskassakin) riippumatta, no piikissä leikkaa alapää kiinni.
No mut aiheessa ei olla, eikä taideta siihen koskaan päästäkään.
Mä nyt kummiskin oon alkanu mielitellä lähinnä 4.5i Shercoa ja siihen jotain dakarivarustuksen tapasta, tosin ilman ylätötteröä.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
JIIÄSSÄ
Viestit: 1121
Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

http://www.nettimoto.com/gas-gas/fse/1110560

Lieneekö kaasarikoneinen tosin..?
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

Ei gassia... vaikka ruisku onkin niin ihan antiruisku käytökseltään, eikä gassi ei oo kyllä miltään osin semmonen mopo mikä mulle ikinä koskaan tulis. Sanotaan vaikka näin että minkään muun pyörän myynti ei oo ollu yhtä vaikeeta, muut sentään menny kun tiputtanu hinnan nimelliseks.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
mti
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja mti »

Mitkä asiat pyörässä sun mielestä tekee siitä matkaenskan? Minusta kun LC4:kin on siinä kinthaalla että se on matkaenska. Soramopo jolla voipoiketa suolle tarvittaessa ja ajaa pakon edessä assulla. Matkaenskalla vedetään sit oikein piiiitkiä reissuja huonoilla ja hyvillä alustoilla. Mun mielipide on ettei kisaensakasta matkaenduroa saa tekemälläkään. Pikemminkin kompromissi soratiemopon joka ei ole oikein hyvä metsässä eikä matkalla.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

No eihän naksukaan ole matkaenska, just satasen vauhtia vielä menee ellei tule isoja mäkiä eteen. Se on katuenduro. Katuenduron tekee mun mielestä kisaenskoihin nähden piiiitkät huoltovälit ja siten vähempi teho, mukavuus tiellä ajettaessa ja tietty säästetty kaikessa eli halpa (uutena). Katuenska taas on siinä vaiheessa vasta matkaenska, kun sillä on mukava tehdä noita kuvaamiasi reissuja ja siihen saa tavaraakin kiinni, mutta mielestä pyörä ei ole enska ellei sillä voi mennä myös metsään. Noihin reissuihin sisältyy toki myös se lk. 300km tankkausväli, jotta mukavuus säilyy.

Jotain 1000km Uraalle -reissua musta ei ole tekemään, koska kyllästyn tiellä ajamiseen alle tunnissa, tärisevällä läjällä 15min. ja Domillakin puol tuntia aika katto assua. Autossa sentään on viihdettä, eikä tarvii olla koko ajan niin skarppina kuin mopon sarvissa esim. meinaako joku auto teilata kun ei näe/huomaa.
->
Mun matkaenska on sellainen millä voi mennä mihin vaan, mutta pystyy lähtemään johonkin reissuunkin MUKAVASTI. Esim. täältä Kotkaan mopolla, pikkuteitä tai kun aikataulu alkaa kiristää tai umpiperät jurppia, vaikka motaria loput tai välillä. Majapaikassa irti joku Dakar-tyylinen pleksikate (ilman tötteröä) ja laukut, taakse jää ritsiksikin kutsuttu suostakiskomisteline ja tankkeja irti mahdollisuuksien mukaan, sitten reitin varteen katselemaan ja tietty siirtymillä reittiä pitkin! Mä oon kuitenkin ajanu kymmeniä kisojakin huonommalla alustalla kuin nykysissä matkaenskoissa parhaat, kiitos tolkuttoman pyörän madalluspakon ja siitä aiheutuvien rajoitusten. Eli vaikka ne joustovarat meneekin nimellisiks suhteessa akseliväliin, on etenkin muut kuin PDS:t tehtävissä vielä helpoiksi kivikkoon ja hyviksi tielle, jopa kevyeen hyppimiseen, patikkoon ei.

Laskeskelin jo mitä Sherco 4.5i tulis painaan tolla varustuksella. Vakiona 120kg tankattuna. Pleksi ja vähän tukirautoja n. 3-4kg. Ritsi + kiinnitys ja takahäkin vahvistus n. 3kg. Tankki 2x eli 17l eli n. +6,5kg bensaan ja n. +1,5kg tankkiin/tankkeihin. Bensan (Neste 98E 5% 0,75kg/l) paino ei toki paljon elä (energiatiheys heikkenee koko ajan - 20l tarvitaan 5v. päästä?), muihin saa laskea pari varakiloa. Silti paino jää rankasti alle 690 R:n Akralla ja matkustusmukavuus yms. on varmasti jo ihan eri tasolla, samoin tankkausväli ja tavaroiden kuljetus mukana. Lisäksi bensa tulee niin alas, ettei missään vakiona voi kuin uneksia samasta.

Asia rupes pyöriin Shercon ympärillä, koska se ei oikeasti tärise ja on niin viimesen päälle tehty. Sekä tiedossa, että eka -07 koeajopyöränä melkosessa ruoskinnassa, A-kuskilla sillosessa A4t:ssä (jolloin jo yli puolet kuskeista ajo nelareilla) parhaillaan SM 6., sit harrastepelinä (vastannee keveimmillään mun ajoa rankimmillaan), yht. yli 400h ennen kuin kone edes avattiin. No, punakilpinen, 400h siis lienee n. 12 tkm, varmasti ainakin alkuun hyvin tarkalla huollolla. No en mä aja katuenskallakaan 1000km öljyillä, joten 20h/600km ei ole paha.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
kjooseppi
Viestit: 387
Liittynyt: Pe Huhti 04, 2008 1:47 pm
Pyörä: Specialized Enduro comp 29"
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja kjooseppi »

Itellä on tuo -09 450 Husaburgeri, ja kyllä mielestäni sen tärinöitten puolesta voi "matkaenskaksi" ottaa!
Otappas sellaisesta penkki pois niin johan madaltuu aikasta monta senttiä! (en ole mitannut paljonko) Ja menee varmasti väh sen 200h perushuolloilla.

Joku jenkki oli tehnytkin sellaisesta "matka" pyörän mm laittanut öljyt kiettämään rungon kautta->lähes tuplannut öljytilavuuden+saanut öljyn lämpötilat laskemaan huomattavasti, pahus ku en löytänyt linkkiä!

Eeditti linkki löytyi http://www.expeditionportal.com/vehicul ... -bike.html
Tohtorillako=)
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

No niin, tuossahan on tehty se mitä itsekin oon miettiny aina noitten kisanelarien kans, mutten oo ikinä saanu toteutettua! En tosin ole koskaan pohtinut tai tutkinut miten öljy noissa kiertää, eli mihin väliin ja miten lisätankin voisi laittaa. Voi hyvin olla että onnistuisi mihin moottoriin ja pyörään vaan, kunhan vähän paneutuisi asiaan. Muutenkin aika rakennettu vehje, tosin aika työ taitaa olla saada se takaisin enskakeveyteen.
Kukaan ei tunnu enää muistavan, että kotari on burgerin kopio, ei suinkaan päin vastoin.

Ootko kjooseppi ajanu tolla esim. 80-100km/h asfalttia tunnin putkeen, kun sanot että kävisi tärinöiden puolesta matkaenskaksi? Mä heitin 390:llä semmosen n. 20min. lenkin josta yhtäjaksonen n. 80km/h pidempi tais olla 6-7min. Jo siinä huomas, että tärinä kävis aika nopeasti rasittavaksi. Pikkuserkon sarvista suoraan tohon tuntui aika pahalta.

Isoa Shercoa en ole tosin päässyt maantiellä ajamaan, liekö yhtäkään valmiiksi kilvissä koko maassa edelleenkään. Se eittämättä vähän arveluttaa, vaikkei se tuntunutkaan auratulla tärisevän yhtään, kuten myyntikin sitten kun se aika koittaa. Pääsihän siitä pienestäkin sit eroon tonnin alle mitä vastaavista kotareista pyydettiin (ken sit tietää mitä niistä sai mut kuitenkin). +400€ ostaessa -600€? myydessä, no säästin sen tonnin varmaan kuluissa kun mopo mulla oli, siihen kun ei menny koko aikana muuta kun vaihdettuja nesteitä ja bensaa. Eikä ollu yksilö, hempun pyörä kako jotain mut jäänestolla ongelma poistu ja parissa päivässä tais tulal maahantuojalta ohjeistus mullekin käyttää talvella tenua - esimerkillistä toimintaa.
Eikä etenkään japsien kytkinkopat ja syylärit kestä mitään, Hondassa kruunu oli liki kiinni kopassa ja hajos sekin. Shercolla ajaessa oli kummiskin vauhtiakin jo enempi ja sillä tuli kynnettyä nelinkertanen ajomäärä. Kotareista MULTA ei oo hajonnu isompaa muuta kun vaihteita, joskin ajomäärät jäänyt 1/5-1/10 siitä kun serkolla...

Jaa'a, pitäsköhän tässä summailla... -> oikeesti Sherconmetsästykseen vaan...?
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
kjooseppi
Viestit: 387
Liittynyt: Pe Huhti 04, 2008 1:47 pm
Pyörä: Specialized Enduro comp 29"
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja kjooseppi »

Mulla oli tuollainen valkokilpinen yhden kesän. Silloin(kin) tuli assua tosiaankin välteltyä, mutta varmaan joku 30-45min assua n90km/h ei tärinöiden puolesta mitään mut kyllä sit penkkin muoto ja muu pyörän geometria tuleen mun mielestä kaikissa kisaenskoissa vastaan jos sitä puolta ei muokkaa.
Tohtorillako=)
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Mie ajelin burgerilla jussin jälkeisellä viikolla joku 1300 kilsaa, melko isoja teitä, myös paljon assua.
En pannu merkille tärisikö vai ei. Samalla pyörällä ajan myös enskakisoja ja krossia. Se on tietenki makuasia mistä tykkää...
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

Eihän se mulle minään yllätyksenä tullu, että toiset pitää noitakin tärinättöminä. Sittenhän sen tärinän huomaa kun ajaa jotain vähemmän tärisevää välissä, eri asia häiritseekö siltikään. Toivoinkin lähinnä vertailua, koska itse olen herkkä tärinälle. Porukkalenkillä kun kierrettiin Näsijärvi, niin mulla meinas Orituvan pihaa lähestyttäessä olla jo vaikeeta saada raajoja liikkeelle. Alla oli ensin pitkä siivu isoa hiekkatietä ja vielä assua päälle, vaikkakin kahdessa palassa. Tärinä on oikeastaan ainut syy miksen alunperinkin ruvennut kisaenskasta rakentamaan, Domin tärinä lienee niin eri taajuista ettei pahasti häiritse. Tuntuma olis että mitä herkemmin pyörä löystyttelee/tiputtelee ruuvejaan, sitä pahemmalta tärinä myös tuntuu kropassa.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja meikä »

Sitten kun saat shercon käsiisi kerrohan miten se eroaa kotarin koneesta. Itseäni kiinnostaisi mm. vauhtipyörä jos joskus itse ruiskua rakentaisi, tuossa kun on hammaskehä valmiina. Kytkin on myös erittäin kiinnostava koska se on vaimennettu, mahtaako sopia kotareihin?
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

Ainakaan pikkuserkossa ei kytkimen osista käy mitkään muut kuin levyt kotariin, mut kotarin setissä on yks pari liian vähän. Toisaalta pikkuserkossa on samat levyt kuin trialserkoissa ollu yli vuoskymmenen. Vauhtipyörä ei ainakaan 250:ssä voi mitenkään käydä ristiin KTM/Sherco, niin täysin erilaiset kun olla voi, itse asiassa Sherco vs. mikä tahansa mitä on tullu auottua. 4.5/5.1 konetta en oo ikinä sisältä nähny mut hyvä kun muistutit, mä en muistanu tota vaimennusta. Ei taidakaan olla isoissa kruunu samaa palaa rattaan kans, dääm. Sen tiedän isosta ettei siihen kotarin automaattikytkin ainakaan käy, mutta sellasen kyllä saa. Voi toki mennä jokunen vuos ennen kuin kone on paloina, voi mennä jokunen kuukausi ennen kuin on mopookaan. Ei oo domia kysytty, millään varustuksella, vielä ainakaan.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Vastaa Viestiin