Jotain turhaa - joutaa poistaa

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja TTA »

:cry: Kunhan ehdotin
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja timo »

Jukka kirjoitti:Tämmönen kumpaanki käteen niin katoaa tärinät ja muutenki alkaa pääsemään tukeista yli kaasarillaki...
http://www.powerbalance.com/
Juu, semmoiset mä sidoin myös kaasarin kurkun ympärille, takapumppuun ja etutelareihin.
Sillä mainoksenkin mukaa se "tuottaa käyttäjälleen enemmän voimaa, joustavuutta ja tasapainoa" :idea:
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

Mä en kyllä tajunnu miten tuo vaikuttaa tapaan kuinka tarkasti ja hallitusti niistä yli pääsee... mut ehkä se oli tää että sidotaan kaasarin ympärille :roll:
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Joo katsokaas se hyrrävoima vakavoittaa kaasuttimen toimintaa. Ja se samalla, separaattorin lailla poistaa negatiiviset ionit häiritsemästä palamisprosessia. Jäljelle jää hymyilevä kuski joka jaksaa rutistaa kahvitermarin kahvitölkin lailla tauon päätteeksi.
Nuo negatiiviset ionit lainasin jostain mainoksesta, se negatiivisuushan on selkeästi paha asia.
Ja jukka, ei ole tarkoitus pilkata, runosuoli otti vaan helteestä itseensä.
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja timo »

Jep.
Kevennystä mäkin yritin hakea. Jukka sen kolmannen sivun (luin jokaisen) päätteeksi ensin hoitikin, kuten maikkariuutisten toimittaja :P
Totta puhuen, ihailen kyllä THA:n tapaa lähestyä tulevaa projektia. Itse en noin montaa ulottuvuutta hommasta löytäis.
Mulle ja muillekin yleensä riittää että tankissa on bensaa ja kumeissa ilmaa.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

Eiks jalkojes tarvii yltää maahan? Edes saappaan kärjen? Eikä penkin ja perseen väliin tarvii jäädä tyhjää kun nousee seisomaan :roll: ;D - no aika vähään tyydyt kyllä :twisted:
Heh, kato kun ei jää pehmustetta niin ei saa mopo täristä ja kun on pieni ja heikko niin kaasun rooli korostuu nääs...
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja timo »

En mä tommoisia juuri ajattele, ajan vaan.
Nykykalustossa kuin kalustossa on harrastelijalle kaikki redi tu reis ja reissuunkin, ihan oikeasti. Aika vaativa saa olla, jos ei joka makuun hyllystä tavaraa löydy.
Verrattuna kivikauteen, siihen kun aloittelin, on nykyvehkeet kyllä tosi ylellisiä. Kotarinkin raskain malli on ajossa harhauttavan kevyen tuntuinen. Ei niitä mun nähdäkseni harrastelijatasolla oikeasti tarvi paljon muutella. Ajotapaa sen sijaan voi muuttaa kulloisenkin mopon, renkaiden ym. mukaan
No sen verran olen omastani jotain oleellista muuttanut, että nostin penkkiä toista tuumaa. Kaikki muu muutos on kaunistelua ja hifistelyä.
Muttamutta, eri kuskeilla on eri tarpeet- ja unelmat. Onnea omallesi.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

Dominaattoriin investoinneista tullu takasin jo hyvin, rohkenin soitella Luhtasuolle ja pientä vastaantuloo hinnassakin on odotettavissa pienten lisävarusteiden ohella, joten eiköhän valinta ala oleen paketissa. Kun ei ole mitään varmaa yksilöäkään tiedossa. Eipä tarvii miettiä onko edellinen omistaja käyttäny vassua putsarin huulessa vai karistellu hiekat puhtaalle puolelle, onko vaihtanu öljyjä usein vai just myyntiä varten jne. Mä just viime talvena näin miten kone pysyy lyhyillä huoltoväleillä ensin kun uutena pitkään ja sit yks reilu tonni samoilla öljyillä ja joka paikka kulunu. Ei silleen kauheesti innosta ostaan pyörän joltain todellisuudessa "kyllä delvakki toimii hyvin ja viiden tonnin välein oon vaihtanu" mut myydessä "joo crosspowerilla oon ajanu koko ajan 10h vaihtovälillä".
Eli vaikka rahaa tarviikin paljon enempi kun suunnittelin alunperin ja jokunen tonni vielä puuttuukin vaikka domikin menisi heti, kyllä mun seuraava matkaenduro on Sherco SE 4.5i-f "adventure", eikä mikään yli 3,5x kuskinsa painonen matkalehmä vaan semmonen kohtuullinen ja vielä omin avuin pystyyn nouseva kuskilleen passeli seikkailuversio!

timo, herää ny tai oo olematta kiusallas härnääjä, mä en yllä edes polvitaipeesta roikkuun esim. sun kotaris penkissä. Et kaupasta ei tosiaankaan saa yhtään pyörää jolla mä pystysin muuttamatta ajaan.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
mti
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja mti »

Eihän tässä mitään valintaa ole edes tarvinnut miettiä, kun otsikko olisi jo voinut olla "Shercosta matkaenskaksi, uskaltaako kukaan vastustaa" :lol:
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

Okei, osu ja uppos :P
Oli mulla ihan ekana oli mielessä HM CRE 450, sitten Sherco. Kuitenkin jo kotiinpäin mopoa vaihtaan ajellessa hylkäsin Shercon ajatuksenakin, luulin hommavani jonkun yleisen... (HM = käytännössä Honda). No Suomeenpa ei edes tuoda startti + kiksi -versiota, tarjolla olevat käytetyt wanhoja kaasarillisia ja melkein kaikki vielä motoraiskattuja antienskoja :roll: Eikä niitä vaihtoehtoja sitten oikeasti ollutkaan.

Yhelle kaverille sanoin ma tai ti tekeväni jostain vähän tärisevästä kisaenskasta matkaenskan ja se ehdotti Shercoo. Johon mä parkasin että ei Shercoo ny ainakaan, vaihteeks jotain ihan tavallista vaan! Äsken ku soiteltiin niin joka lauseessa oli sit riveillä tai rivien väleissä vähintään kevyttä kettuilua :evil: No mä sudin sit syksyllä serkolla kurat sen niskaan ku se säätää varikolla kaasariaan :lol:
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

Anteeksi jos pitkästytän, enää en itse itselleni tähän aiheeseen vastaa.
Sherco on nyt käytännössä sovittu, 2011 mallit on vaan loppu ja tehdas kiinni elokuun, joten syyskuuhun menee ja 2012 malli tulee. Tietty jos jostain putkahtaa uudenkarhea 2011, jossa keulana Öhlins tai Marsu (WP:kin käy, japsit ei), paperit ml. COC ja katuvarusteet tallessa, voipi tarjota tai vihjata.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Miks nelipuokki? Eikö pikkunelarissa riitä löyly ihan kaikkialle?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja TTA »

mti kirjoitti:Eihän tässä mitään valintaa ole edes tarvinnut miettiä, kun otsikko olisi jo voinut olla "Shercosta matkaenskaksi, uskaltaako kukaan vastustaa" :lol:
:mrgreen:
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

Mietinhän mä sitä ihan tosissaan vuos sitten, rakensin jopa pikkuserkoon (kaikkein parhain ja tärinättömin pikkunelari edelleenkin) miniminikokosen rungonkin. Ajoin n. 500km ja totesin että ei, ei onnistu. z42 taakse vielä automaattikytkimen kanssa meni ok nysväyksessäkin, silti laatikko liian kapea mihinkään reissuun ja siten tärinääkin liikaa jo 80-90km/h. Eli pikkunelarit on 100% metsämopoja ja siihen parhaita, kevyitä, ketteriä, helppoja, kilpailukykyisimpiä, isoa tankkia ja muita matkaominaisuuksia niihin ei kannata rakentaa. Toisaalta mulle sillä ei juuri eroa ole onko kisailupyörä millainen nelari, kivikossa ajaminen oli ok naksullakin (NX 250 jos joku ei vielä tiedä ;D ), vaikka sen jälkeen tuntu 525 EXC:kin lähinnä fillarilta painoltaan. Mihin tahansa pakko-ajaa-perse-penkissä eli mutaan tai pehmeään lumeen tai matalaan spooriin mikä tahansa nelari on mulle sama kuin matkaenska, voimat häviää hetkessä mopon mittojen ja/tai painon takia. Eli mikään mikä soveltuisi seikkailuenskaan, ei sovellu kuitenkaan kuin safarimielessä enskaan.

Miksi siis tehdä pikkunelarista mitään, kun iso soveltuu paljon paremmin sekalaiseen seikkailukäyttöön? Voimaa suunnilleen saman verran kuin domissa, tehoa selvästi enemmän, kaasuun vastaaminen aivan eri tasolla. Matkaosuudetkin menee suht mukavasti, eikä joku 10-15kg lisäpainoa retkivarustuksesta tee ojanylityksistä pelottavia. Rossiradan osuessa matkalle hyppyreitäkin vois alkaa hyppiä yli vs. pikkunelari kun ei tarvii edellinen mutka osua just että pääsis melkein... iskarit madallettuinakin loistavat vs. mitä domiin on mahdollista tehdäkään. Mixun hikirasteillekin voi mennä kun jaksaa jopa nostaa mopon takapyörääkin ja saa vielä 10x kaadon jälkeen pystyynkin, painoaeroa pieneen on lk. 5kg, koska bensakulutus on jokseenkin sama. Pikkunelaria saa meikäläinenkin kurnuttaa kaiken irti nopeassa (aina ei toki uskalla/osaa), isolla pyssyllä tuskin ihan heti tulee vastaan muuten kuin suorien aluissa... iso nelari mun ajossa öljynvaihtoväli varmaan tuplat vs. pieni ja männänvaihtoväli silti min. 2x... tuplaöljytilavuudella 4x? Seikkaulupyöräksi naksukin on parempi kuin pikkunelari.

Ja eiköhän se iso pyssy hyvin nopeaan opeta ajamaan sitä kuten matkalehmää, mun kokoselle se on kummiskin just sitä ja ihan liikaa jos alkaa yhtään puristamaan tuolla metsän siimeksessä. Domi oli niin hieno vehe tuolla pikkuteillä päästää, kun ei yhtään tarvinnu pelätä ettei kaasusta tapahdukaan mitään jos keula lähtee karkaamaan, että aloin tosissani toivoa vähälumista seuraavaa päitsiä... siis tapeilta ajettavaa. Joo, olisko paha kun pääsis lähdöstä 500m ja kolmannen kerran nurin, eikä sais enää mopoo pystyyn ;( -> Kuinka makee reissu tuleekaan Shercolla, kunhan vaan on vähän lunta tai ei ollenkaan, oli sit kuinka kivistä vaan ;) Pitää viel päättää onko se 4.5 vai 5.1 ;D
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja Jani M »

5.1 vois olla jopa parempi jos se ei ole niin räyhäkkä kuin 4.5. Pari vuotta sitten koejoin 4.5:n tehotankilla ja se oli lähinnä pelottava. Jos on vähänkään väsynyt, niin kaasun kanssa saattaa tulla lennokkaita oho-tilanteita.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Vastaa Viestiin