Jotain turhaa - joutaa poistaa

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

Jaa pelottava... kiva, mä en oo ajanu 5.1 ikinä ja 4.5:kin niitä ekoja Luhtiksen tuomia... hiekkakuopan tiellä ja tiukassa spoorissa koitin, ihan säyseeltä se tuntu :roll: Oliko siinä koeajovehkeessä kuinka pitkä kaasun liike? Meinaan Shercoissa on ollu alusta asti kaks vaihtoehtoo pujottaa kaasuvaijeri, ns. MX ja EN "asennot". Toisella tulee yli 90 ast. täyskaasulle ja toisella lk. 60 ast. ehkä. Luhtis tavannu laittaa ne siihen nopeempaan asetukseen, tosin niin mäkin pienessä tein. Voisko kummiskin olla syy pelottavaan?
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja Jani M »

En osaa yhtään sanoa kuinka pitkä kaasun liike siinä oli. Ei ollut tarvetta vääntää sitä pohjaan asti :mrgreen:. Tuntu vaan riepottavan miestä vähän turhan hätäiseen, kun olin tottunut semmoiseen maamoottoriseen -04 250 EXC Racingiin.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

No joo, tehotankilla kun ei pehmeetä oo. Mut kyl se sun RFS jo Kaanaan hiekkalaarissa ryytyy ja lisää kaipais. Kyllähän Domikin Mikunilla Tillolan kivikkorastilla vähän tiukemmassa mutkassa silleen kivestä loikkas kun kaasun kokonaan avas että läks lapasesta pystyyn puuta kohden ja seuraavaks kun olis tarvinnu renkaan leveyden tarkkuudella sillä maavaralla rengasta sijottaa ilman osumaa niin tärähtihän siin... seuraavalla kerralla samassa paikassa jo tajus avata vaan pikku pyräyksen puoliväliin hellästi ja hyvin meni ;D Oon mä siis isoilla pyssyillä aina joskus vähän kokeillu, ihan sikakivikkookin kaverin jampilla. Ja hieno peli oli se rintsikan tuunattu CRF Pohjankankaalla koittaa, kun olis vaan saanu penkin hiiteen siitä niin olis päässy oikein ajaankin. Ainoo pelottava peli musta ollu 250 SX, se keuli kaikilla vaihteilla kaasusta, holtittomasti ja tahtomatta, Kaanaassa. Yks ratakierros oli rankempi kun domilla, SX:llä henkisesti, domilla fyysisesti ;(
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja Jani M »

En tiedä, mitkä Shercon laatikon välitykset on, mutta laskeskelin tossa, että toi mun 250 EXC-F 2012 menee vakiovälityksilllä 14/50 ykkösellä 3000 rpm:llä 13,6 km/h ja kutosella 12000 rpm:llä 163,5 km/h. Siinä on selkeesti leveempi laatikko kuin vanhassa RSF:ssä ja myös laajempi kierrosalue.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

Oho, tolla ei kyl sit edes reipasta kävelyvauhtia ajeta ilman kytkintä! Shercon 250cc kulki vakioväleillä ainakin 147km/h (ei se meno siihen kyl loppunu) ja ykkösellä pysty ihan vakiona kytkimeen koskematta ajaan ja jutteleen kaverin kans joka käveli vieressä sahan kans. Muistaakseni 90km/h ja n. 6500rpm VI:lla ja tais III:lla kulkee n. 100km/h. Takarattaaks ilmotettiin 52, mutta 48 siinä oli, eturattaasta sanosin et 13, mutta varma en ole. Ensiö oli varmuudella n. 2,7.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kyllä toi kotkan ykkönen mun mielestä on tosi lyhyt. Ei sitä tarvi kuin pahimmissa paikoissa.

Mutta onko noissa isommissa pyörissä (450/500) sen pidemmät vaihteenvälit?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

Niin, en muuten itse asiassa tiedä ison pyssyn välityksiä, enkä googleltakaan vastausta saanut kun rupesin oikein pohtiin.
Ensiö on pienessä 21/70, isossa 25/68. Siis samaa luokkaa kuin yleisestikin. Toisio 13/48 vs. 14/48. Mulla vaan olis semmonen muistikuva (kerran sen shop manualin nähny), että ison pyssyn 6. olis 22/27 kun pienessa 22/25. Ykkönen 34/13 ja musta ison pyssyn pääakselilla oli hammas vähempi. Iso mylly, ainakin mitä mä oon ajanu, veti tyyliin millä kierroksilla tahansa saman, kaasun asennosta kiinni. Eli voihan se olla ettei itse askin välityksissä sittenkään suurta eroa ole ja ykkösellä käykin mahdottomaks ajaa kävelyvauhtia. Hiljaa se joka tapauksessa meni, eikä nykiny tai köhiny. No sit se sammu täysin varottamatta tietty. Toisaalta sen kytkimeen riittää pikkurilli tai nimetön ainakin siinä kun domin kytkimeen kaks vahvinta sormee TOSISSAAN ;D
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja meikä »

Jos se shercon moottorinohjaus on vähänkään ajantasalla ettei sammuile jatkuvasti niin ykkösellä voi mennä vaikka 1500rpm. Tai pikemminkin kakkosella kun ykkönen on aivan liian lyhyt yhtään mihinkään ilman että kierroksia on reilusti ja silloin meno on melkoista sätkyilyä. Isoilla pyörillä on ennemminkin ongelmana se että niin pitkää välitystä ei voi käyttää spoorissa tai tiukoissa paikoissa etteikö se hyökkäilisi liikaa pitoa ottaessaan vaan kytkintä on pakko käyttää jatkuvasti tai muuten käy köpelösti ellei sitten vauhtia ja puristusta ole aivan julmetusti. Eli älä huoli niistä välityksistä jos siinä samat on kuin rfs:ssä. Itse tykkään ennemmin tuosta sx:n pidemmästä ykkösestä ja tiuhemmista väleistä välillä 1-4 (nelonen on sama muistaakseni kaikissa, exc, sx, smr).
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

No neljää serkon nelaria oon kaikiaan ajanu, -07--10, niistä mikään ei ensinnäkään oo käyttäytyny esim. hussetyyliin kulmikkaasti ihan alakiekoillakaan vaan hyvin lineaarisesti sen mukaan kun kaasua avaa, myös kiihtyy/keula nousee. -07 450, se muinoin testissäkin ollu (luin sen 5/07 testin just tänään uusiks Janin kommentista peljästyneenä), oli kaikkein tehottomimman tuntuinen, mutta niin vaan kolmosellakin alko keula nousta kun käänsi lisää kaasua. Pienellä kaasulla pieni vaste ja isommalal isompi ollu kaikille leimallista. Samoin se, ettei liian alas vedättäessäkään ala edes nykiä ja kakoa, sit tulee se yks kaksu ja vielä kerkiää kytkimellä pelastaa jos on tottunu, muuten sammuu sit siihen. Napista käyntiin, kun ei koske kaasuun niin 2s. Vaikka olis kaasulla koittanu pelastaa ja epäonnistunu. Jos moottorijarruun sammuu, ei väliä vaikka kaasuua hipelöikin, aina naks ja pörinä palaa instant. Reippaasti alle tk:n on myö molemmat pikkunelarit suostunu ryömiin, hiukan kaasua ja jarrulla kevyesti laahaten jää kävelyvauhdistakin jälkeen. Biken kommentit siitä -07:sta kerrattuani huoli katos, mun piti ajaa -08:lla Mikkelin homokisa mut meni polvi ennen, paljon helpompi se oli ajaa kun vaikka TE250, just ykkösellä ja hiljaa eli Mikkeliä... mä luulen et moni sekottaa ton kulmikkuuden ja tarkan kaasuun vastaamisen keskenään, mut tosiasiassa toisella tarvii vaan hallita kaasukättä, toisella paljon muutakin.

Mut eipä tässä voi kun odottaa jännityksellä lopullista varmistusta hintaan, Racing-alustan saamista COC:nkanssa ja domin kaupaks menoo ennen kun MP-vero sit tulla napsahtaa. Onneks Jani vähän herätteli, en mä sitä 5.1 halua. 4.5 on parempi pohja, lisätehoo saa jo -07:sta +10% toiset +10% naps naps, se ei isois pyssyis oo ikinä ongelma ja tuskin tuun kaipaan mitään. Domi prikulleen trimmatulla Mikunilla ja kevennettynä riepotti mun mielestä enempi kun se jampin iso rossinelari, joten en oo siitäkään huolestunu luettuani noita testijuttuja - mä osaan kyllä kunnioittaa koneen voimavaroja, vähän liikaakin (=kisakisakireehenkinen lue: nössö, matkaenskafiilistelijä jollain möykyllä lue: silti liikaa agree ajossa).
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Anteeks jo mää jankutan, mutta entä se kolmesatanen? Siihen ja pikkunelariin tulis ensvuodelle uusi kevyempi runko. On jo tänä vuonna 7 kg kevyempi kuin 450/510.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

3-satku on ihan sama mopo kuin 250, pikkasen mäntää vaan kasvatettu. 7kg ero kuivapainossa on ollut aina, jo -07 mallista kun ekat alutankkiset pikkunelarit meni jenkkeihin. Ajokunnossa tankattuna pieni on täysin vakiona 111-112kg, hiukan joutuu arvioimaan kun kerkisin jo käsisuojia asentaa ennen kun punnitsin ja renkaatkin tuli punnittua irrallaan kun kerkisin nastat heittää alle ennen punnitusta. Ison tankin ja muutosten myötä lopullinen painoaero jäisi n. 5kg, koska pienestä puuttuu mm. paisuntasäiliö. Joku alle 500g pudotus rungon painossa ei merkkaa mitään, ei myöskään 5kg tai vaikka 7kg, kun se on kuitenkin lopullisesta varustelusta vähän riippuen min. 28kg - jopa 40kg kevyempi kuin Domi ja jopa 60kg kevyempi kuin vakiodomi...

Liekö muuten kukaan koskaan toteuttanu orkkis tankin PÄÄLLE asennettavaa lisätankkia? Mulla ei toki orkkis tankki jää, mutta pikkunelariin tehty alutankki vois jäädäkin. Vähän kuin mekko siihen päälle lisätankki, helmat ulottuen liki alkukäyrän tasalle, kiinnitys tankinkorkin tilalle ja syylärien suojiin. Alipainetta imusarjasta ja pumpulla bensaa ylös. Toinen puoli jäisi varatankiksi, jonka sais sitten kallistamalla mopo käyttöön/pumpun puolelle. Kiehtois vaan ajatus todellisesta pikairroitettavasta systeemistä, jolla matkamopo muuttuis maastomopoks...
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Kumipuhki
Viestit: 192
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 11:15 am
Pyörä: WR300-10, TE 610 -08, KTM 65sx-09

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja Kumipuhki »

[quote="THA"] esim. hussetyyliin kulmikkaasti ihan alakiekoillakaan

Mä tykkään tosta kulmikkaasta alakierros käyttäytymisestä, sopii mun ajotyyliin hyvin, Toisaalta valitsisin tähän tarkoitukseen kumminkin kotarin sen leveemmän laatikon takia mutta se tais olla poissa pelistä liiallisten tärinöitten takia?
Kaksitahtinen Mielialahäiriö
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

Juu, näin juuri. Tota kulmikkuutta mä en oikein tajua, mikä siinä on etu, kun kaikki kummiskin hyökkää suht samalla lailla kun avaa kaasua reilummin? On mulla temmikin vielä harkinnassa, mutta kun maahantuojalla ei koeajopyörää ole / ole ollut, niin vaikka olis temmi ja sherco kun kaks marjaa sit lopulta, reilumpi ostaa Luhtikselta kun se on asiaan tosissaan panostanukin. Kunhan sen mopon nyt saa sit semmosena kun on suunniteltu, täs nyt ei muuta voi kun vatvoo ja odottaa tehdas kii elokuun.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja THA »

Poltteen hillitsemiseksi leikin paintillä - ruudukas osio tankin hoikkaa aluetta.
Sherco_adv1.gif
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Pate05
Viestit: 814
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 11:36 pm
Pyörä: Felt
Paikkakunta: Karjaa

Re: Kisaenskasta matkaenskaksi

Viesti Kirjoittaja Pate05 »

Komeen näköinen "luomus". Telinelaukunkin oot piirtäny vai kuuluuko varustukseen ? Mielenkiinnolla jään odottamaan lopputulosta.
Vastaa Viestiin