Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Elo 19, 2019 3:02 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Elo 09, 2011 10:10 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Å kirjoitti:
Tietty paras ois, jos pystyis ympäryksen lämmittämään pulttia lämmittämättä. Silloin pultti saattaa pyöriä lähes käsin irti tai ainakin pihdeillä.

Eli onnistuisiko tämä esimerkiksi kuumailmapuhaltimella pultin ympärystä eli sylinterikantta lämmittämällä?

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 09, 2011 10:20 pm 

Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 9:38 pm
Viestit: 936
Paikkakunta: Lahti
Pyörä: Polkupyörä
daddy0 kirjoitti:
Å kirjoitti:
Tietty paras ois, jos pystyis ympäryksen lämmittämään pulttia lämmittämättä. Silloin pultti saattaa pyöriä lähes käsin irti tai ainakin pihdeillä.

Eli onnistuisiko tämä esimerkiksi kuumailmapuhaltimella pultin ympärystä eli sylinterikantta lämmittämällä?


Siinä taitaa samalla lämmetä se pulttikin ellei sitä saa jotenkin samalla jäähdytettyä.

_________________
Kurahipiäinen rastinnoutaja
Lahden alueen kuvasuraus kartalla


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 09, 2011 11:01 pm 

Liittynyt: Pe Touko 20, 2011 9:15 am
Viestit: 389
Pyörä: 990Adv
Kylmäspraytähän käytetään myös kiinnijuuttuneiden osien irroituksessa, mutta omat kokemukset eivät ole kovin hyviä. Nyrkkisääntönä tietenkin että mutterille lämpöä ja pultille jäätä.

Vaikea varmaan tuota lohkoa alkaa lämmittämään siten että siitä hyötyä olisi. En tiedä oletko jo koittanut sitä irrottaa, mutta kun kantaa on kerran niin ruhtinaallisesti jäljellä niin itse kyllä koittaisin ensin ihan kylmiltään vääntää. Varmaan helpommin irtoaa kun ensin vääntää sisäänpäin ja jos alkaa vähänkään liikkua niin jotain irrotusnestettä ruiskii kierteille.

Siinähän voi sitten vaikka lämmittää sen pultin punaseksi (esim hitsaamalla sen päähän mutterin jos vehkeet löytyy) ja samalla lohko lämpiää, jos sit olis vaikka sitä kylmäsprayta millä jäähdyttää pulttia nopiaan niin vois napsahtaa irti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 10, 2011 2:26 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1839
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
Jostain syystä pultti on katkennut (kylmänä aukaistessa) eli enpä rytyisi ihan ensimmäisenä kylmiltään yrittämään. Toki sitä hyvin pientä edestakaista nytkystä vois kokeilla ja tällä tarkoitan nimenomaan sitä pultin irrotusta :P . Voihan se kenties murtaa pintojen välisen sidoksen. Muta jos sattuu, että pultti on kiritty aikanaan kiinni koneen ollessa kuuma, kylmänä irtoaminen on aika teoreettista :roll: .

Kuumailmapuhatimella lämpiää koko seurakunta, joten sen tarkkuus on vähän niin ja näin. Voihan sitä kuitenkin kokeilla, jos vaikka lämpeäminen saisi joitain pintojen välisiä sidoksia murtumaan ja pultti lähtisi auki. Kaasupilli on kuitenkin työhön aika ylivoimainen vemepele. Esmi. putkimiehiltä vois löytyä sellaisia pieniä kannettavia yksiköitä, niin ei tarttis pyörää lähteä pillin luo kuskammaan saatika niitä isoja kaasupulloja pillin kera pyörän luo.

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 13, 2011 11:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Tarinalla onnellinen loppu ja pinnapultti nyt vaihdettu. Lähti irti ihan kylmiltään kaksi mutteria toisiaan vasten kiilaamalla. Kevyellä käännöllä aukesi ja kierteissä ei ollut lainkaan hapettumaa lohkon sisällä olevassa osassa. Vaihdoin samalla muutkin pakopuolen pultit, tosin yksi neljästä oli sen verran tiukassa että en rohjennut sitä kiertää väkisin. Nyt on kuparitahnaa kierteissä, joten ensi kerralla ehkä hiukan helpompi homma availla tai vaihtaa. Sen verran ikävästi oli kaatumaraudat pakokäyrien edessä, että loppujen lopuksi purkamiseen ja kasaamiseen meni yhteensä 4 tuntia aikaa, josta vain 30 minuuttia käytettiin pinnapulttien parissa.

Tarinan opetus oli (tälläkin kertaa) se, että käytä aina momenttiavainta jos vain mahdollista. Jos ei mahdollista, niin sitten ns. varretonta räikkää.

Kiitokset vaan kaikista vinkeistä, joita tuli foorumin tapojen mukaan runsaasti.

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 18, 2011 9:15 am 

Liittynyt: Ma Huhti 18, 2005 6:47 pm
Viestit: 164
Paikkakunta: Lahti
Pyörä: R 1200 GS, TE 610 E -99
Nuo pakoputken kiinnitysmutterit kannattaa avata kerran vuoteen ja vaihtaa uudet kuparitahnat väliin. Näin kierteet saa varmemmin auki. Tämä viisaus tuli aikoinaan opeteltua jo 2-venttiilibemujen turpamutterin kanssa ja tuntui tuo pätevän 1100 GS:ssäkin. Silloin joutui kannen irroittamaan ja vaihdattamaan katkenneen pinnapultin koneistamossa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 10:13 am 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Laitoin pyörään tosiaan kiinni tuon Touratechin y-putken aiemmin. Nyt sellainen murhe sen kanssa, että siinä oleva keskijalan stoppari ei näköjään kestä kummoisia. Hiekkatieajossa tulee sen verran tärähdyksiä, että keskijalka moukaroi stopparia mutkalle ja näin ollen keskijalka pääsee töyssyissä kolahtamaan kardaanin reaktiotankoon(?). Onko muilla ilmennyt vastaavaa ja oletteko siihen keksinyt korjausta?

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 12:04 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Viestit: 462
Paikkakunta: Pirkanmaa
Pyörä: Ewan McGregor -03
Mulla on ilmeisesti vahvistettu hitsaamalla stoppariin lipare, joka vastaa öljypohjaan.


Liitteet:
Keskituki.jpg
Keskituki.jpg [ 123.06 KiB | Katsottu 2878 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 2:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Kas, mutta tuohan on ihan erilainen. Minulla tuollainen, kuin tuolla: http://www.touratech-usa.com/Store/PN-0 ... pe-R1150GS

Siinä stopparina toimii tuo pellistä taivutettu V:n muotoinen pala tuossa haarakohdan oikealla puolella kuvan yläreunassa.

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 2:13 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Late muuten pääsi 24k-synttäreiden kunniaksi Hämeenkankaan maastoihin nautiskelemaan: http://takapiha.org/archives/1014

Yhteisiä kilometrejä nyt koossa yli 3000 ja tykätään edelleen toisistamme. Öljyä vaan kuluu hiukan runsaasti, koitan laittaa uudet tilalle, koska siellähän voi olla synteettiset lirut sisällä...

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 2:20 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:34 pm
Viestit: 275
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: XT 660Z
käytännössä minkä verran olet lisänny? Itse olen ajanut nyt gessulla 5000 km ja öljyä kulunut ylärajasta alarajaan. Mineraalit sisässä.
Mikä lie normaalia...
Ja kiitos seikkaperäisistä Steptoen ohjeista. Nyt vastaa kaasuun paremmin. :P

_________________
www.brbikers.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 5:44 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
On se sellaisen hiukan toista litraa nyt syönyt. Takana ajavat valittelee öljyn käryä.

Kuinkas muuten sinulla kulutus Steptoen virityksen jälkeen? Itsellä ehkä 0,5 litraa/100 km noussut. Alle 6 litran en ole päässyt sen jälkeen, kuin ehkä kerran ihan karvan verran.

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 9:08 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2497
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Mulla meni täyssynteettistä 10w60 öljyä noin puoli litraa vaihtovälillä. Siis kympillä. No nyt on täysmineraalit sisällä ja nähtäväksi jää mitä vähänee. Mittarissa on nyt 75tkm.

Mää en kyllä pääse alle 6 litran mitenkään. Tai ainaki erittäin harvon. 98 kun pistää tankkiin niin pääsee likelle.

Itellä on nyt jotain 11 tkm kilsoja takana ja vaikka välillä vituttaa saikata noiden bemarismien kans niin voittopuolisesti tämä on kyllä paras mopo mitä mulla on ikinä ollu.

Mulla tuo Steptoe mod ei tehny mitään. Kokoonpanolla vakio katti- ja ns. stubby putki. Vakio putsari joka ois tarkotus vaihtaa Pipercrossiin ihan sen takia että ei tarvi uusia vaan pääsee pesemällä.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 9:13 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:34 pm
Viestit: 275
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: XT 660Z
Nyt matka-ajossa kulutus virityksen jälkeen 6.3-6.5 L satasella. aikaisemmin pääsin kerran 6.1 L satasella.
Kyllä siitä iloa on sen verran ettei pieni kulutuksen nousu haittaa.;)
Twinillä en päässy alle 6.5 joten se verrokkina.
Mullakin pukkaa öljyn hajua kun ryömintä vauhtia etenee huonoilla "teillä".
Ja mulla on vielä katalysaattori paikoillaan. Y-haara vielä tallissa

_________________
www.brbikers.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 06, 2011 7:54 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
Viestit: 196
Paikkakunta: Kauhajoki
Pyörä: gs1150adv R1200gs
Aika kovia kulutuslukemia olette saaneet.

Oma -03 1150gsa menee aivan 5l pintaa matka-ajossa, ja normaali rallausajossa menee n. 5,2-5,8l. Leovinsin äänenvaimentaja (joka ei vaikuta muutakuin, että on vähän kevyempi), ja iso aeroflow plexi on suurimmat muutokset jotka voisi vaikuttaa kulutukseen. Kone muuten vakio.

Joskus paukutin 150km botniaringillä yhtä soittoa. Kulutus taisi olla joku 6,8 sadalle.


Öljyä kuluu n. 0,5l/ 6000km. (Ylämerkistä alamerkkiin.) Eikä ole lisääntynyt km myötä. (Nyt 165tkm).

y-putki lisäsi kulutusta meikäläisen pyörässä 1-2dl/100km. Toki oli aavistuksen tehokkaampikin korkeimmilla kierroksilla.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com