Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Elo 23, 2019 11:27 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 54 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Heinä 13, 2011 11:09 am 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Iski (taas) pyöränvaihtoviikot eli nyt on BMW F650GS Dakar myyty ja tilalle piti saada jotain isompaa. Intensiivisen etsinnän jälkeen tilalle löytyi Tuusulalaisen toimitusjohtajan vähälle käytölle "hylkäämä" BMW R1150GS Adventure vuosimallia 2002. Kilometrejä pyörä oli kaupantekohetkellä kerännyt vaivaiset 21 tkm, joista ensimmäiset 17,5 tkm Saksassa berliiniläisen toimitusjohtajan ajokkina. Keväällä 2007 pyörä haettiin edellisen omistajan toimesta Suomeen. Siihen tehtiin heti maahantuonnin jälkeen 20 tkm huolto ja sen jälkeen sillä on ajettu 3500 km. Lienee siis syytä vaihtaa nesteet, koska kilometreistä huolimatta ne ovat jo aika iäkkäät. Siinäpä hyvä projekti Pekan huoltokurssia ajatellen.

Varusteina löytyy Hepco & Beckerin Alu Standard -sivulaukut sisäkasseineen, kaatumaraudat, kahvalämppärit ja ABS-jarrut. Lisäksi pyörään on vaihdettu matalampi satula. Jalat tuntuu ylettävän sen kanssa todella helposti maahan, mutta vastaavasti jalkatapit ovat kovin ylhäällä (varsinkin kun tottui kimppatappitilauksen mataliin tappeihin Dakarin kanssa). Kävin ostoprosessin aikana koeajamassa yhtä GS:ää, jossa oli Wunderlichin tappien madallussarjat ja täytyy kyllä laittaa sellaiset harkintaan tähänkin. Toinen harkinnassa oleva lisävaruste on RAM-kiinnityslaite GPS:lle.

Pyöräni on muuten mielenkiintoinen yksilö, kun se ei oikein noudata noita perinteisiä tunnistussääntöjä jarrujen osalta. Pyörässä on nimittäin BMW-jarrusatulat ja ABS, mutta ei servoja eikä puoli-integraalijarruja, tulppia on yksi per pytty. Yleinen peukalosääntöhän on ollut, että jos R1150GS:n jarrusatuloissa lukee BMW, niin pyörässä on integraalijarrut ja servot. Pitää nyt vielä käydä BMW-huollossa kyselemässä millä varusteilla ja optioilla pyörä on tehtaalta aikanaan tilattu, samalla saanee vahvistuksen kilometreille järjestelmästä löytyvien huoltokirjausten pohjalta.

Sen verran pihi mies on ollut saksanpoika aikanaan, että on myynyt pyörän ilman työkalusarjaa edelliselle suomalaiselle ostajalle, joten nyt pitää aloittaa sopivan työkalusarjan kokoaminen sitten omatoimisesti.

Niin ja pyörä sai heti kutsumanimekseen Late, koska "kasvojen" ilme on ilmiselvästi sama kuin Lauri Tähkällä :lol:

Toivomus on, että Latesta ei tule oikeasti projektia, vaan voimme pääasiassa nauttia hyvistä hetkistä yhdessä tien päällä. Dakarista saamieni kokemusten perusteella tämä lienee realistinen toive.


Liitteet:
IMG_0309_small.jpg
IMG_0309_small.jpg [ 112.13 KiB | Katsottu 7092 kertaa ]
IMG_0310_small.jpg
IMG_0310_small.jpg [ 81 KiB | Katsottu 7092 kertaa ]

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 13, 2011 12:56 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 28, 2008 4:39 pm
Viestit: 320
Paikkakunta: Heinävesj
Pyörä: R 850 GS
Varaosakirja ja osanumerot tuolta, työkalut loytyy kohdasta 77-accessories

http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... d=03252011

Viktor

_________________
Tunturi Sport > Monkey > GT 125 > CB 350 T > yli 20 v. taukoa > XT 600Z (myyty) > R 1100 GS (savuna ilmaan) > R 850 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 13, 2011 4:39 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Viestit: 557
Paikkakunta: Oulun seutu
Pyörä: SE
daddy0 kirjoitti:
...
Niin ja pyörä sai heti kutsumanimekseen Late, koska "kasvojen" ilme on ilmiselvästi sama kuin Lauri Tähkällä :lol:...

Kuva Kuva

:lol: Kahvit meinas tulla näpikselle. Aikas loistava huomio.

_________________
Sami


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 13, 2011 10:19 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1839
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
SaPeKa kirjoitti:
daddy0 kirjoitti:
...
Niin ja pyörä sai heti kutsumanimekseen Late, koska "kasvojen" ilme on ilmiselvästi sama kuin Lauri Tähkällä :lol:...

Hyvä veto - lähes 1:1. Samasta syystä itsellä tuli tuo Dirdy Birdy avatareks, kun se muistuttaa niin kovin kasigessun nokkaa...

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 13, 2011 11:06 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Mikäs mun domi sit olis?
Toi kuvavertaus O HYVÄ, OSUVA!

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2011 9:28 am 

Liittynyt: Ke Heinä 22, 2009 9:49 pm
Viestit: 552
Paikkakunta: Joensuu
Pyörä: Pyörätön
:lol: :lol: Emäntä suurena tähkälatefanina veti herneitä nekkuun kun näytin nuo kuvat :lol: :lol:

On ne kuin kaksi marjaa :lol: :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2011 9:29 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2501
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Jeps. Ei vaan kovin imartelevaa. Mulle töisä yks jätkis kysy että onko tuo sun pyöräs tuo Lauri Tähkän näkönen tuosa pihalla. En kyllä tunnistanu tuota.

Tuo mun räpsy on kans 2002 vuoden ja siinä on käsittääkseni se I-ABS mutta iliman servoja.

Aika kissan päiviä on viettäny tuo peli. Nyt sun pitää korjata tilanne.

Tuon perus gessun istuinta tuli talvella topattua jonku 5 senttiä ylöspäin ja vieläki tuntuu että se kaipaa niitä tapin madalluksia. Tosin kuitenki jalkatapit on ottaneet iskuja maahan jo nyt niin mahtaako niitä olla vara laskia mihinkään. Nyt pitää vielä koittaa korottaa vähä niitä kiinnikkeitä.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2011 10:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4799
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Peltsi kirjoitti:
Tuon perus gessun istuinta tuli talvella topattua jonku 5 senttiä ylöspäin ja vieläki tuntuu että se kaipaa niitä tapin madalluksia. Tosin kuitenki jalkatapit on ottaneet iskuja maahan jo nyt niin mahtaako niitä olla vara laskia mihinkään. Nyt pitää vielä koittaa korottaa vähä niitä kiinnikkeitä.

Ei toi tappien madallus ole mielestäni hyvä idea. Jos oikeesti haluaa ajaa sillä pyörällä vaikka missä.
Mun jalkatapeista kului reilu sentti pois, kun ajelin sillä radalla.
Piti hitsata jonkun mopon jalkatapeista niihin lisää rautaa.
Mun on kyllä R1100GS, mutta on toi R1150GSA pyöräkin varmaan helppo kantata kurveissa kunnolla.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2011 10:49 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Edelliseltä omistajalta löytyy normipenkki tallista. Käyn hakemassa sen ja kokeillaan miltä polvikulma sitten tuntuu. Lassen pyörässä ne madallukset oli ja aika lokoisat oli polvien oltavat. Polvivammaisen pitänee joustaa sitten tappien maavarassa, jos korkeampi penkki ei auta.

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2011 10:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Peltsi kirjoitti:
Aika kissan päiviä on viettäny tuo peli. Nyt sun pitää korjata tilanne.

Yritys on kova, tänäänkin tuli 250 km ilta-ajelua. Pääsin jo kokeilemaan pyörän nostamistakin, kun pitihän se lentohiekkakuopalle mennä kokeilemaan miten raskas pyörä ja 19" vanne toimii. Loppujen lopuksi paremmin kuin pelkäsin.

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 22, 2011 10:46 am 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
daddy0 kirjoitti:
Edelliseltä omistajalta löytyy normipenkki tallista. Käyn hakemassa sen ja kokeillaan miltä polvikulma sitten tuntuu. Lassen pyörässä ne madallukset oli ja aika lokoisat oli polvien oltavat. Polvivammaisen pitänee joustaa sitten tappien maavarassa, jos korkeampi penkki ei auta.

Nyt on muutama satanen ajeltu normaalikorkealla penkillä ja kokemukset on kokonaan positiivisia. Polvikulmaa ei tarpeen näillä näkyminen enää laskea ja yhden sentinhän saa tarvittaessa pois jalkatappien kumeista luopumalla. Pyörän käsittelykin korkealla penkillä tuntuu sujuvan, ilmeisesti mulla on 185 senttiseksi poikkeuksellisen pitkät jalat, kun edellinen omistaja saman mittaisena ei normipenkillä pärjännyt. Itselleni tuo normipenkki istuu muutenkin paremmin päin peetä, puutumista ei ihan heti tapahdu. Eilenkin kävin heittämässä vajaan kolmensadan aamulenkin.

Penkin korkeuden nosto aiheutti tosin sen, että pleksi ei enää suojaa yhtä hyvin ja kypärä paukuttaa turhan kovaa. Onkos suosituksia korvaavaksi pleksiksi tai auttaako esim MRA:n lisäspoilerit?

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 23, 2011 6:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Vedon aaltoiluun tasakaasulla eli surgingiin tuntuu olevan selityksiä ja kikkoja maailma puolillaan. Aika moni on saanut avun Steptoen ohjeilla moottorinohjausta säätäen: http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=97657

Itse päätin aloittaa sillä, että otin pois paikallaan olleen keltaisen kytkentäpalan. Maailmalta kun lukee kommentteja, niin osassa maita se tuntuu kuuluvan pyörän vakiovarusteisiin ja osassa taas ei. Lyhyen koeajon jälkeen kulku tasakaasulla on aika paljon tasaisempaa, mutta ihan kuin kiihtyvyys olisi hiukan kärsinyt. Pitää vielä testata tuon linkin mukainen kytkentä, johdonkin tein jo valmiiksi. Ja sitten kaikki uusiksi, kunhan tilaamani Y-kappale katalysaattorin tilalle saapuu :)

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Viimeksi muokannut daddy0 päivämäärä La Heinä 23, 2011 9:56 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 23, 2011 7:04 pm 

Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 8:56 pm
Viestit: 195
Paikkakunta: Salo
Pyörä: SE, 950 adventure
Oli tollanen -02 Adventure ajossa pari vuotta, normisatulalla ja Touratechin madalletuilla jalkatapeilla, aika paljon mukavampi kuin normitapeilla. Meikä on 189 cm pitkä ja orggistappien kanssa polvikulma oli liian jyrkkä.
Helkkarin hyvä reissupyörä, mutta tie pitää olla alla jotta matka jatkuu.
Sitten siihen tappien kulumiseen radalla, kyllä sitä persettä ja painoa pitää siinä satulassakin siirtää, kun tarpeeksi kallistaa niin pyörästä kuin pyörästä löytyy joku kohta joka ottaa asfalttiin, nimittäin kokemusta on.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 24, 2011 3:45 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Viestit: 462
Paikkakunta: Pirkanmaa
Pyörä: Ewan McGregor -03
Jalkatappien kumit kannattaa ottaa pysyvästi pois, niin tapeilta ajossa ei pääse lipsumaan ja ajo on muutenkin varmempaa. Jos polvikulma vielä häiritsee niin sitten matalemmat tapit vaikka tuolta:http://www.q-tech.de/
Kuva

Kyytiläisen jalkatapit on myös korkealla, tein niihin madallukset "omasta päästä". Kuvia voin tänne liimailla jos joku näkee tarpeelliseksi.

Mulla on pleksin nokassa Touratechin pieni lisäspoileri, jota olen itse hieman korottanut ja kantannut. Toimii tällaisella 180 senttisellä ja madallettupenkkisellä hyvin ja ajelenkin visiiri auki aina moottoritienopeuksiin asti (kypärässä aurinkovisiiri). Osin tästä syystä kypäräkin on pysynyt umpikypäränä, vaikka crossipottaa joskus himoitsin. En usko, että lipare välttämättä toimii pidemmällä kuskilla, mutta voit tulla kokeileen jos täälläpäin liikut.

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw/r_1150_gs_adventure/komfortutrustning/01-040-1350-0.html
Kuva

Terveisin,
"-03 Lauri"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 31, 2011 11:45 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
daddy0 kirjoitti:
Vedon aaltoiluun tasakaasulla eli surgingiin tuntuu olevan selityksiä ja kikkoja maailma puolillaan. Aika moni on saanut avun Steptoen ohjeilla moottorinohjausta säätäen: http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=97657

Itse päätin aloittaa sillä, että otin pois paikallaan olleen keltaisen kytkentäpalan. Maailmalta kun lukee kommentteja, niin osassa maita se tuntuu kuuluvan pyörän vakiovarusteisiin ja osassa taas ei. Lyhyen koeajon jälkeen kulku tasakaasulla on aika paljon tasaisempaa, mutta ihan kuin kiihtyvyys olisi hiukan kärsinyt. Pitää vielä testata tuon linkin mukainen kytkentä, johdonkin tein jo valmiiksi. Ja sitten kaikki uusiksi, kunhan tilaamani Y-kappale katalysaattorin tilalle saapuu :)

Kokeilut jatkuu nyt yllä olevan linkin mukaisella Steptoen kytkennällä. Vajaa parisataa ajettu ja kyllä vaan toimii pyörä hienosti sen kanssa. Nykimistä tasakaasulla ei käytännössä lainkaan, kone vetää kauniisti eikä putkessa pauku. Jos vielä kulutuskin on kohdallaan, niin voi että.

Ps. Tänään muuten otin pikkulenkin vanhalla pikkugessullani ja voi kun tuntui sirolle ja tehottomalle.

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 54 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com