Tee-se-itse: geelisatula

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
mjuu
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:07 pm
Pyörä: Transalp
Paikkakunta: Kouvola

Tee-se-itse: geelisatula

Viesti Kirjoittaja mjuu »

Yhden satulan parannusprojekti. Kaikki lähti liikkeelle takapenkkiläisen matkustusmukavuuden lisäämisestä mihin olikin aihetta sillä alkuperäinen Transalpin satula vietti voimakkaasti eteenpäin ja etenkin jarrutuksissa olo ei välttämättä ollut tukevin mahdollinen. Takaosaa piti siis hieman nostaa ja samalla ajattelin laittaa verhoilun alle geeliä koska etuosakin kaipasi hieman koroketta. Aikani pähkittyäni geelien kanssa löysin paikallisesta hevostarvikeliikkeestä hevosen satulan alle tarkoitetun geeliläpyskän jonka paksuus oli 8mm, hinta 45 eur. Tästä läpyskästä riitti siis koko satulaan peitto vaikka pienempi aluekin olisi riittänyt. Paloja jäi vielä lapsille venyteltäviksi.

Kuva
Alkuperäinen takaosa viettää liikaa eteenpäin.

Kuva
Geelipalojen karkeaa sovittelua.

Kuva

Kuva
Korotuspala matkustajalle kovasta vaahtomuovista.

Kuva
Ja taas geeliä päälle.

Kuva

Kuva
Testiajon ajaksi keittiön verho sai uuden tehtävän.

Kuva
Verhoilijalla käytön jälkeen satula on taas katukelpoinen ja etenkin takamatkustajan olot paranivat huomattavasti. Hinta verhoilulle oli 80 eur joten koko satulan hinnaksi muodostui 125 eur. Verhoilun voi toki tehdä itsekin koska eihän se mitään rakettitiedettä ole mutta koska tämä versio kaipasi tuota saumaa niin annoin tehtävän mielelläni osaavampiin käsiin. Onko tuo sitten kannattavaa... No, kokemukseni mukaan kaikki takapenkkiläisen mukavuutta lisäävät seikat parantavat elämänlaatua muillakin saroilla.

Kuva
Avatar
Jari S
Viestit: 1151
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: Tee-se-itse: geelisatula

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Mielenkiintoinen ajatus tuo geeli penkin sisuksiin ja siististi toteutettu vielä!
Lampaantaljaa olen käyttänyt pidemmillä reissuilla, mutta tuo geeli vaihtoehto kyllä kiinnostaisi...
Kerrohan mjuu sitten kokemuksia miten tuo helpottaa istumalihaksien oloa pidemmällä matkalla.
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Tee-se-itse: geelisatula

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Minulla on ihan verhoilijalla teetetty geelisatula missä on penkin etuosassa geeli. Niinpa sitten ajan kanssa se on ruvennut näkymään läpi ja on "muhkurainen" ja ruma vaikkakin ihan mukava alkuperäiseen verrattuna vieläkin.

Nuo minun istumiset menisi ilman geeliäkin kyllä eli en enää laittaisi jos nyt tekisin. Ja minulla on muutenkin vähän normaalista poikkeava toteutus kun sillä on pyrity korottamaan satulaa.
antti
Avatar
T€€MU
Viestit: 218
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 2:25 pm
Pyörä: XT660Z Tenere -09
Paikkakunta: E-P

Re: Tee-se-itse: geelisatula

Viesti Kirjoittaja T€€MU »

Ajankohtainen aihe itellä juuri, Teneren satulan ajattelin viedä räätälille kyhmyn poistoon :)

Samalla laitatan sinne geeli palan jos sellaisen jostain löytää ?
Ebayssa jotain tulee, mutta pääosin jenkeissä.
Eli nyt saapi vinkata onko suomessa jostain saatavissa järkevästi sellaista A4:n kokoista gel padiä :?:

Niin, nuo ei enää näkyneet nuo Mjuu:n laittamat kuvat...
Avatar
juilhy
Viestit: 125
Liittynyt: La Maalis 28, 2015 12:43 am
Pyörä: Transalp 700
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Tee-se-itse: geelisatula

Viesti Kirjoittaja juilhy »

Hevosen satulan aluspehmusteesta itelle teil galpadin, Höök ratsastustarvikeliikkeestä.
https://www.hooks.fi/hevonen/hevosten-v ... -equiguard tuolle tein sellaisen pussin mikä tuli pyörän penkin päälle ja leveillä kuminauhoilla penkin alta kiinni

Lähetetty minun SM-G870F laitteesta Tapatalkilla
Avatar
KarMa
Viestit: 615
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 9:03 pm
Pyörä: KTM SE, Husse fe 501
Paikkakunta: Veikkola

Re: Tee-se-itse: geelisatula

Viesti Kirjoittaja KarMa »

Valmis irroitettava geelialusta:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 000031358/

- KarMa
Vastaa Viestiin