KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Enempää en viitsi tuonne EXC 400 viestiketjuun rakenteluja laittaa joten avataan uusi paikka missä voi vähän paremmin revitellä projektia avata ajatuksia miksi tähän ryhdyttiin.

Nelisen vuotta sitten siirryttiin kömpijöistä kurapyörien pariin, kokemusta oli jo ennestään lainapyörillä mutta oma piti saada. Ekaksi pyöräksi tuli Yamaha Tenere XT660Z jonka kanssa ajettiin yksi kesä, jo seuraavan talven aikana siihen tehtiin useita päivityksiä niihin kohteisiin jotka häiritsi kesän aikana. Kun seuraava kevät koitti ja pääsi ajamaan niin pyörään tehdyt muutokset oli kyllä mieleisiä mutta pyörän iso koko ja paino edelleen oli riesana, tahtoo kevyemmän pyörän, enemmän tehoa ja paremman alustan.

Tuumasta toimeen ja Tenere vaihtui KTM 690 Enduroon kevään aikana. Hurmio oli suunnaton kun ruutia oli enemmän mitä kuski osasi hyödyntää ja pyörä oli selkeästi kevyemmän oloinen ajaa kun Tenere. 690 oli aivan mahtava pyörä hiekkateillä ja mutkasilla pikiteillä, en voinut kuvitella että joskus luopuisin tästä pyörästä mieleinen kun oli. Supermototkin tuli hankittua ja hauskaa niilläkin ajaminen oli, ainakin silloin kun ne sattui olemaan oikeaan aikaan alla. Ongelmaksi tuli että aina on väärät renkaat alla, lähti mihin tahansa. Aikansa kun jumppaamista tehtiin niin päätin myydä motot pois ja keskittyä pelkästään enskoilla ajamiseen.

Sora ja pikitiet alkoi pikkuhiljaa kyllästyttämään ja hetken kuluttua löysin itseni krossiradalta, edellisestä kerrasta olikin jo vierähtänyt jokunen vuosikymmen. Pikkuhiljaa alkoi vauhti nousta ja riemunkiljahduksia kuulumaan kypärän sisältä kun 690 saatiin välillä hypyissä pitkään ilmalentoon, mikä muka voisi olla tämän hauskempaa? Krossin jälkeen alkoi kiinnostamaan mettään meneminen joten suunta kohti enduroreittiä, siellä selvisi hyvin nopeasti että pyörä on mun ajotaidoille liian kankea ja tehokas vietävä joten enskailut jäi lähes kokonaan pois.

Vuosi vaihtui, kuten myös pyörä, samanlaiseen 690 Enduroon. Ajo maistui niin tiellä kun krossiradalla mutta vanhat loukkaantumiset ja uudet iän ja työn mukana tulleet vammat esti tehokkaasti krossin ajamisen ja se alkoi harmittamaan. Siinä vaiheessa aloin miettimään 690 muokkaamista rallipyöräksi, siinä yhdistyisi jollain tavalla Teneren ja enskapyörän ominaisuudet yhdessä paketissa, ainakin teoriassa.

Vuosi kului loppuun ja oli aika tehdä rallikamppeiden tilaus, kuitenkin viivytin tilausta ja kysyin itseltäni että haluanko mä todellakin tätä? Muutamia viikkkoja kului ja töistä alkoi kuulua huolestuttavia asioita uran jatkosta ja siinä vaiheessa päätin hylätä projektin ja hankkia 690 tilalle enskapyörän, ihan oikeeta enduroa mulla ei vielä ole ollutkaan joten valinta oli siitä syystä luonnollinen jatkumo ikuiselle kokeilijalle.

Kevät tuli ja pitkään pohdittiin sekä etsittiin vaihtoehtoja kunnes aivan sattumalta löysin 20h ajetun 2009 KTM EXC-R 400 pyörän, kaupat tehtiin pikaisesti ja heti ekoilla kilometreillä pyörä tuntui omalta ja sama fiilis jatkui kun pääsi krossiradalle ajamaan. Alkukesästä päätin tehdä moottoriin pakollisia päivityksiä joita löytyy uudemmista vuosimalleista, samalla päätin että moottorin puristussuhdetta madalletaan moottorin kestävyyden lisäämiseksi, ehkä jo silloin alitajunnassa kolkutti joku muukin ajatus...

Kesä eteni nelisatkun kanssa ja mitä enemmän sillä ajoin, sitä enemmän tykkäsin siitä. Seikkailua, vähän enskaa ja krossia joista jälkimmäinen oli mielisintä puuhaa mutta taas alkoi vanhat vammat kiusaamaan. Krossi muuttui rauhallisemmaksi kuntoiluksi ja enskailu maisemien katteluksi vauhdin osalta. Ajatukset alkoi jälleen siirtyä reissuenskan puolelle, Tenere on koettu, AT on liian möhkö, 950 Adve liian tehokas jne. Tuntui ettei sopivaa pakettia saa mistään kasaan nykyisellä pudjetilla.

Nelisatkulla tuli kesän aikana ajettua aika paljon siirtymiä mökin ja kodin väliä, noin 100km ja siinä tuli matka ominaisuudet tutuiksi. Monesti ajattelinkin että kylläpä on hyvä pyörä ajaa matkaa, eikä haittaa vaikka välillä poikkeaa isolta tieltä poluille seikkailemaan. Toisinaan mietin että bensaa saisi olla enemmän mukana niin voisi paremmin vapauttaa mielen siitä missä on seuraava tankkauspaikka joka pakottaa jättämään jotain teitä/polkuja ajamatta. Mielessä myös oli lämmin muisto Teneren korkeasta pleksistä jonka taakse oli navi ruuvattu kiinni, aivan mahtava ajella kun gps on lähes näkökentässä ja oudoilla tiellä voi lukea gepsistä mihin seuraava mutka taittuu, voi sitä ajamisen rentoutta kun ei tarvii jännittää ylläreitä.

Kesä alkoi kääntyä syksyn puolelle ja ajatukset alkoi vahvasti vaikuttamaan siltä että ympyrä on sulkeutunut, nyt on kokeiltu erilaisia pyöriä ja niiden kanssa selvinyt kuljettajan rajoitteet fyysisempään ajamiseen ja oppinut viimein hyväksymään ne. Koska pyörä on mieleinen, vähän ajettu, moottorikin on juuri päivitetty ja kestävyyttä lisätty joten tässähän mulla on hyvä aihio, eikä muutenkaan ole poltetta pyörän vaihtoon kun en heti keksi mikä pyörä toimisi mun käytössä nykyistä paremmin.

Foorumilla jo varmaan huomasitte miten kyselin sitä ja tätä tankeista, katteista ja valoista yms. Siinä vaiheessa oli päätökset jo tehty ja haettiin muiden näkemyksiä asioihin, ei siksi että olisin epävarma aiemmin tehdyistä valinnoista vaan siksi että hyvin monista vastauksista sain vahvistuksen sille että oikeilla jäljillä ollaan sen kokoonpanon osalta mitä on pitkään jo mietitty.

Osia on tällä hetkellä tilauksessa, työn alla ja joitain on jo saatu soviteltua. Projekti tulee varmaankin kestämään keväälle/kesälle ja näillä näkymin talvi pidetään taukoa rakentelussa erinäisistä syistä.

Tällä hetkellä hankintalistalla on.

-Dottorin rallikate, ostettu
-Katteen kiinnitys, tehty
-Acerbis 24L tankki, ostettu
-Alaloksu, tilattu
-Seat Conseptsin penkki, ellen tee penkkiä ite, siirtyy->?
-Päiväledi tulee mutta päävalot on vielä auki. -> EXC 2014 umpio, päivävalot myöhemmin
-Vilkut katteisiin
-Katteiden maalaus
-Grafiikka/tarroitus, keskusteluyhteys Britteihin avattu, siirtyy->?
-Vaimennetulla navalla oleva takavanne, ehkä, tai myöhemmin, siirtyy ->?
-Ajatuksia yhdistetyn ohjaus/virtalukon rakentamista, ohjauslukko tilattu
-Sähköjen/latauksen päivitystä
- Ja matkan varrella varmaan tulee muitakin juttuja...

Tänään sovittelin Acerbis/KTM 24L tankkia, onhan se aika muhkean kokoinen mutta eipä heti ole tankki tyhjänä. Tankissa on molemmilla puoliskoilla bensahana ja kun vasen puoli on ajettu tyhjäksi, myös 1.5l ressu, niin oikealle puolelle jää 3.5 litraa bensaa. Melkoisella varmuudella poistan hanan oikealta puolelta niin saan pidettyä letkutukset simppelimpänä ja yksi vikakohde vähemmäksi. Oikean puolen bensat saa käyttöön kun kippaa pyörän vasemmalle kyljelle, jos sille bensalle joskus tulee käyttöä, en oikein usko että kovin usien tarvii kaivaa viimmeistä pelastusta tankin oikealta puolelta.

Seuraavaksi odotellaan Dottorin katetta niin pääsee tekemään sille apurungon pikakiinnityksellä. Dottorin apurunko on kiinteä ja pyörän huoltoa varten pitää ruuvata kate irti apurungosta ja sitten vasta pääsee nostamaan tankin pois. Mulla on tarkoitus tehdä apurungosta pikakiinnitteinen joka on parilla ruuvilla kiinni pyörän emäputkeen kiinnitettävässä adapterissa. Ajatuksena on saada kate irti parilla ruuvilla ja piuhojen pikaliittimillä, sen jälkeen tankista yksi ruuvi sekä letku irti niin kaikki huoltokohteet on esillä, tästä helppoudesta en halua tinkiä.

Päivitän pikkuhiljaa projektia kun se etenee. Ajatuksia ja ehdotuksia saa lennätellä aivan vapaasti, on pelkästään hyvä jos joku huomaa miten raskaasti olen jotain asiaa tai työvaihetta mokaamassa :D
Liitteet
Siinä on tankilla kokoa ja näköä :)
Siinä on tankilla kokoa ja näköä :)
Tankki on leveimmästä kohdasta 56cm leveä. Pikaisella kokeilulla tankki tuntuu jalkojen välissä vakiota leveämmältä mutta ei iha mahoton, polvet osuu aika hyvin kevennysten kohdalle.
Tankki on leveimmästä kohdasta 56cm leveä. Pikaisella kokeilulla tankki tuntuu jalkojen välissä vakiota leveämmältä mutta ei iha mahoton, polvet osuu aika hyvin kevennysten kohdalle.
Viimeksi muokannut Koheltaja, Su Maalis 15, 2015 5:59 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
meura
Viestit: 236
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 12:55 am
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja meura »

Juu, mutta liikaa teknistä ajattelua :D

Kyllä net hanat pitää olla auki tankinpuoliskoista. Nethän tasaa polttoaineen puoliskoista toiseen.

Hanojen tarkoitus on vain helpottaa tankin irroitusta. Ei mene pensat maahan, kun voit sulkea tasausletkun yhteyden puoliskosta toiseen :lol:
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kiitti Tomi, mä olen vissiin tullut samaan pisteeseen sun kanssa, joutuu väkertää ite kun kaupasta ei saa mieleistä mopoa. Aikani odottelin kevyttä isotankkista ja pikkulohkoista advea missä on valmiiksi toimiva alusta, ei tarvii odotella enään :wink:
meura kirjoitti:Juu, mutta liikaa teknistä ajattelua :D


Käännetään asia toisin päin. Turha monimutkaisuus on teknistä tietämättömyyttä :wink:

Ehkä tuli ilmaistu asia vähän väärin. Tankki ei ole kaksiosainen eikä siinä ole erillisiä puoliskoja vaan bensatankki on yhtenäinen mutta tankki menee sen verran alas että molemmilla puolilla on 3.5l "puolisko" joten tasaaminen hoituu ajon aikana kun bensa loiskuu puolelta toiselle. Siinä vaiheessa kun bensanpinta on niin alhaalla että pelkästään puoliskoissa on bensaa jäljellä, on sitä kulutettu ehkä vajaa 20 litraa joten en ole siinä vaiheessa enään tasauksesta huolissani. En myöskään usko sitä että oikean puoleisessa tankin pohjassa olisi ajon aikana jäljellä 3.5 litraa siinä vaiheessa kun vasen puoli on ajettu tyhjäksi, juuri tämän sisäisen loiskumisen takia. Bensahanat on muutenkin herkässä paikassa tankin alareunassa ihan edessä, sopivasti kun konttaa kiveen/kantoon niin hana on aika ottavassa paikassa. Toisen hanan poistolla rikkoontumisen mahdollisuus poistuu 50 prosentilla.

Näistä syistä uskon että vasemman puoleisella bensahanalla en tule saavuttamaan mitään suureellista, vaan se ja letkutus kulkee toimettomana pyörän mukana. Ainoa syy miksi ehkä voin jättää hanan vasemmalle puolelle on bensan luovutus toiseen pyörään. Esimerkiksi kun pojan kanssa ajetaan ja pojan pyörän range on 150 kilsaa, kun hänen pyörästään loppuu bensa niin letku pikaliittimellä vasempaan hanaan ja bensan siirto toiseen pyörään. Tällä saa kummasti lisää taajaman ulkopuolisia kilometrejä molempiin pyöriin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja ATC »

Veli Kohellus taas omimmillaan ja hienoa projektia pukkaa :D
Tätä tullaan seuraamaan mielenkiinnolla.
Weteraani kurapyöräilijä
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Laitan tänne toisesta topicista juttuja joita on jo pyörään tehty.

Laitan vielä linkit niihin juttuihin mitä on tullut vastaan näissä koneissa ja jotka on uudempiin koneisiin päivitetty, 2011 koneessa on noi kaikki jo kunnossa. Jos on konetta avaamassa niin noi kannattaa tarkistaa ja hoitaa kuntoon jos niille ei ole tehty mitään, saa lisää huolettomia tunteja kun paikat on kunnossa.

Rocker arm modaus: http://www.thumpertalk.com/topic/106622 ... de-how-to/

Startin torque limitin kiristys jos se alkaa luistamaan: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=667644

Vesipumpun stefa: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=769378

Öljypumpun päivitys: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=697495

Alkusarjan koneissa on ollut öljynkulutusta ja syynä on öljy/männänrenkaat jotka on päivittyneet parempiin, ilmeisesti liian löysät. Toinen mikä voi aiheuttaa tupruttelua on venttiilivarren kumit, koskee 08-09 joitain malleja.

Moni suosittelee myös nokkaketjun kiristimen vaihtamista mekaaniseen DJH tai Dirt Tricksin kiristimeen. Alkuperäisellä hydraulikiristimellä on ollut joitain ongelmia ja voi joissain tilanteissa mennä lakkoon ja silloin voi tulla männälle/venttiileille törmäyskurssi. Liialle öljylle kiristin on herkkä, öljy vaahtoutuu ja kiristimen toiminta ei ole enään paras mahdollinen. Myös joitain jumiutumisia on ilmeisesti ollut.

Moni on tehnyt myös öljytilan yhdistämisen, varsinkin ne joilla pyörä on reissukäytössä. Öljynlämmöt madaltuu ja suuremmalla öljytilavuudella voitelukyky pysyy pitempään hyvänä. Muutos vaatii vasemman lohkon irroittamisen ja väliseinästä koneistetaan pala pois, sen jälkeen öljytilavuus on 1.3-1.5L riippuen kenen käyttäjän kokemuksia kysyy.
Liitteet
Öljytilojen yhdistäminen. Vasemman lohkon väliseinään jyrsitään sopivan kokoinen kolo.
Öljytilojen yhdistäminen. Vasemman lohkon väliseinään jyrsitään sopivan kokoinen kolo.
photo2_zps73115d8e.jpg
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Moottori tuli avattua ja tehtyä edellisten linkkien päivitykset sekä öljytilan yhdistäminen. Päivitykset oli aiheellisia vaikka tunteja ei koneella ole kuin 40, vesipumpun stefan huuli oli jo selkeästi kulunut ja ajan kysymys koska se olisi alkanut vuotamaan. Öljypumpun rattaat heilui akseleillaan kun vinkuheinä myrkytuulessa. Venttiilinnostimien akseleissa ei vielä ollut mitään mutta niihinkin tehtiin päivitys että öljy kiertää paremmin.

Toinen syy avaamiselle oli satunnainen tuprahdus pakoputkessa ja moottoriöljyjen nopeahko tummuminen. Mäntä oli kuin uusi, ei mitään kulumaa missään kohtaa, valmistaja ELKO ja valumäntä. Molemmat renkaat oli mitoissaan mutta vähän löysähkön oloisia ja männän päälinen mustassa kartassa. Samalla avattiin kansi ja siellä kaikki oli muuten ok mutta pakovenat ja kanavat oli yllättävän karstoittuneet eli myös venttiilivarsien kumit on ilmeisesti vuotaneet. Venttiileissä ei mitään moitittavaa ja kertaakaan ei ole vielä tarvinnut niitä säätää.

Mäntä sai uudet renkaat ja venttiilivarret uudet kumit. Konetta kasatessa sattui tahallinen lipsahdus ja pytyn alapään 0.4mm tiiviste kasvatti paksuutta 1.1 milliin. Laskurin mukaan puristussuhde putosi 11.1 -> 9.8:1. Tällä hain moottoriin lisää pehmeyttä ja samalla kestoa lisää alakerralle, luonne muuttui mieleiseen suuntaan ja aika näyttää miten kestävyyden kanssa kävi. Pienen lenkin kerkesin ajamaan ja koneesta tosiaan puuttuu terävin kiukku mutta muuten se on sama kuminauha kun ennenkin, metsäpolulle tuli uutta intoa kun pyörää on helpompi viedä miedommalla moottorilla. Sorateillä paukku loppuu kun vauhdit nousee, niin ne loppui ennen muutostakin joten siinä ei menetetty juuri mitään.

Näin se 400 alkaa pala palalta muuttumaan dual-sport henkiseksi enskaksi jolla kuitenkin pystyy piiskaamaan samoja polkuja kun ennenkin. Muutama muutos on suunnitteilla millä saadaan lisää mukavuutta päivittäiseen käyttöön, haaveena on saada rakennettua virta/ohjauslukko kuten katuenskoissa kuuluu olla.

Joku varmaan ajattelee että siinä meni hyvä enska piloille ja olisit mielummin ostanut katuenskan :lol:

Kun mieleistä saman painoista ja tehoista dual-sporttia ei oikein löydy niin yritetään sitten tehdä sellainen. Projekti on yhtä järjetön tai järkevä kun ostaa ensin katuenskan ja ensin siihen pitää saada lisää kiukkua ja sen jälkeen parempi alusta, mä lähestyn tätä asiaa eri näkökulmasta :wink:
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Koska vaimennettua takanapaa ei vielä ole niin ketjut ravistaa sopivilla kierroksilla vetopuolelta aika reilusti. Liike on sivusuunnassa 5-7cm ja eikä tämä ainakaan pidennä ketjujen ikää, aikani asiaa päässä pyöriteltyäni päätin tehdä ketjuille yläpuolisen ohjurin joka vähentää ketjujen ravistamista.

Muutamia protoja tuli ensin tehtyä POM muovista ja 2mm alumiinilevystä. POM muovi osoittautui äänekkääksi ja kilisi aina kun ketjut osui niihin. Ohjurin materiaaliksi vaihtui PE-muovi joka on pehmeämpää ja ohjurin "soiminen" loppui, välillä kuulee kun ketjut osuu siihen mutta ääni on niin vähäinen ettei siihen kiinnitä huomiota. Ohjurin kanssa mahtuu 134mm leveä (MT16 120/100-18) takarengas, leveämpi alkaa ottamaan kiinni ohjuriin.

Ohjuri oli svingissä kiinni 2mm alumiinilevyssä joka murtui kiinnityksen kohdalta muutaman tonnin jälkeen. Materiaaliksi vaihtui 2mm rst ja nyt odotellaan ohjurille pitkää ikää.

Ketjujen voitelusta huolehtii jälleen kerran OSCO ketjurasvari. OSCO on asennettu runkoon tankin alle bensahanan takapuolelle, siitä letku kulkee takahaarukkaa myötäillen ja kiinnittyy alapuoliseen ketjuohjuriin johon porasin letkun mentävän reiän ja tökkäsin letkun siihen reikään. Rasvarin asennuksesta otan kuvia kunhan muistan.

Kuva

Kuva

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Yritin etsiä valkoista tankkia mutta Acerbis ei ole heidän kertoman mukaan valmistanut tankkia valkoisena, kuitenkin niitä näkee valkoisena kuten kuvan pyörässä. Onko tankin maalaaminen tehty tietoisella riskillä että maalit lähtee kuplimaan vai onko joku oivaltanut miten saa maalit pysymään PE-muovista tehdyssä tankissa? Kyllä oranssi tankki kelpaa mutta valkoinen olisi ollut mieleisempi väri, en kuitenkaan ala riskillä maalaamaan tankkia.

Toinen juttu, millä tavalla Boano on tehnyt katteen kiinnitykset tankkiin? Umpinaiset niittimutterit tai pop-niitit ja jollain keinolla saanut koriprikat tankin sisäpuolelle mutteriin/niittiin ennen niittausta?

Kuva

Ettei mene ihan höpinöiksi niin laitan muutamia kuvia minkä näköinen pyörästä pitäisi tulla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Koheltaja, La Loka 18, 2014 10:10 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Luisu
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Huhti 09, 2014 2:34 pm
Pyörä: cb350/nx650/busa/blade/bmw r65
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Luisu »

3M valkoinen yliteippaus vinyyli pysyy tuollaisessa muovissa hyvin kunhan vain muistaa laittaa primeria kaikkialle reilusti. Se tietysti hankaloittaa prosessia kun teippi ei ole primerin kanssa asemoitavissa vaan tarraa heti tiukasti kiinni.
LateK
Viestit: 291
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja LateK »

Tätä projektia etukenossa seurataan, iso kulhollinen popparita on myös :D
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Luisu kirjoitti:3M valkoinen yliteippaus vinyyli pysyy tuollaisessa muovissa hyvin kunhan vain muistaa laittaa primeria kaikkialle reilusti. Se tietysti hankaloittaa prosessia kun teippi ei ole primerin kanssa asemoitavissa vaan tarraa heti tiukasti kiinni.
Tämä oli hyvä tieto, en kuitenkaan ala koko tankkia teippaamaan mutta optioksi jos britit ei saa mulle tarroja tehtyä niin saa edes jotain kontrastia teipattua tankkiin. Tarttuvuus ei sinänsä ole ongelma vaan pysyvyys kun bensahöyryt pääsee teipin alle joten tuossakin tapauksessa teippi kannattaa varmaan rei'ittää?

Sen verran sain selvitettyä tankin maalauksesta että juuri mitään ei ole tehtävissä. Muutama firma maailmalla läpivärjää kemiallisella prosessilla tankkeja mutta värin vaihto valkoiseksi on mahdottomuus, tekee lähinnä uudelleen sävytyksiä entisöitävien pyörien tankkeihin.

Toinen keino mitä entisöijät käyttää on tehdä lasikuidulla ja epoksilla "nahka" hiotun ja puhdistetun tankin päälle. Tätä ei kannata lähteä tekemään käyttöpyörään kun mopo kumminkin tulee saamaan osumaa.

Maalauksen saa unohtaa, oranssi on hyvä väri kun siihen laittaa vähän grafiikkaa rikkomaan tankin muotoja/väriä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
dr_
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Marras 07, 2012 1:15 pm
Pyörä: 350exc-17, XRV750-96
Paikkakunta: Helsinki

Re: KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja dr_ »

Erittäin mielenkiintoinen projekti! olen jotain samallaisia muutoksia tehnyt omaan kotariin pikkuhiljaa.

Oletko justgastanks.com :ista etsinyt valkoista tankkia tai käykö "natural / läpikuultava? noilla pitäisi olla hyvä valikoima. Itse tilasin sieltä exc450 -04:seen alkukesästä. acerbiksen lisäksi tankkeja tekee ainakin clarke ja IMS.

Seat conceptsia voin kans lämpimästi suositella. tilaaminen ym toimi hyvin ja penkki on ollut aivan käsittämättömän hyvä: 3-4h lenkkejä on ajanut helposti eikä ole mitään puutumista mutta penkki toimii myös seisaaltaan ajaessa ja maastossa muutenkin normaalisti

lc4:n takapyörän vaimennetulla navalla laitoin kanssa. Napa on selvästi painavampi, mutta ajaessa eroa en ole huomannut. leveämmällä/painavammalla renkaalla ja UHD sisäkumella oli paljon isompi vaikutus koska paino on ulkokehällä
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

JGT:ltä kyselin valkoisia tankkeja mutta naturalia, mustaa ja oranssia tarjottiin eri valmistajien toimesta. Acerbis:lle laitoin kyselyä ja heiltä sama vastaus, valkoista ei ole. Oranssi tankki on jo hankittu eikä maalaaminen onnistu joten sillä mennään ja ollaan tyytyväisiä tankin väriin.

Seat Consepts saattaa mennä talvella tilaukseen kun moni on sitä kehunut. Joskus tuli ajettua 690 missä oli SC penkki ja ihan hyvältä se vaikutti, parempi kun 12-> penkki joka on myös aika hyvä. EXC:n Powerparts jakkara on kisalankuksi yllättävän hyvä istuttava, lähes saman veroinen kun 690 12-> penkki, mutta kyllä siinä alkaa muutaman tunnin päästä paikat puutua.

Tuota takavannetta juuri suositeltiin tällä viikolla, sopii suoraan paikalleen ja saatavuus käytettynä on hyvä. Takavanne ei ole vielä ajankohtainen, edetään lompakon mukaan pienellä budjetilla mutta uskoisin että jossain vaiheessa pitää hankkia vaimennettu takanapa. Samalla voisi ostaa toisen etuvanteen, silloin saisi MT16 ja TW301/302 omat vanteet ja olisi helppo vaihtaa tarpeen mukaan jos lähtee reissun päälle.

UHD:tä en pyörään laita, kerran kokeillut ja hyrrävoimien ja jousittamattoman massan kasvu rokotti ketteryyttä ja jousituksen herkkyyttä sen verran että norsunnahat lähti kierrätykseen seuraavassa renkaan vaihdossa. "Puolipaksuilla" Pirelleillä ja Biltsun sisuksilla pyörä on herkemmän tuntuinen ajettava kun norsunnahoilla, eikä noita ohkasempia sisuksia ole puhjennut ajossa, asentaessa kylläkin...

Mä olen oikeastaan ihmetellyt ettei vastaavia projekteja ole juurikaan ollut, paitsi kisakäyttöön tehdyt rallipyörät. Onko pelkona kisamoottorin maine vai mikä? Tässäkin voisi kääntää ajatukset toisinpäin, kuinka kauan matkamoottori kestäisi tuppi nurin ajettavassa kisakäytössä kuten supermotossa tai jääradalla, kova vauhtisesta motocrossista puhumattakaan? Niinpä, onko näissä sittenkään niin suuria eroja kestävyydessä jos moottorit laitetaan samanlaiseen käyttöön? Enkä nyt tarkoita isolohkoja vaan smallbore yksipyttyisiä moottoreita.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Tollane fima suomes tekee ainakin ihan siistii jälkee mitä työkaverin exc:ssä näin.
https://www.facebook.com/tapesnake.custom.graphix
Tosin siinäki tuli tarrat ilmanohjaimiin.

Muuten on kyllä mielenkiintoista seurata. Tuleeko jotain extra öljyjäähyä?
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pari tarrafirmaa mainitsi ettei heillä pysty tekemään rei'itettyjä tarroja ja molemmat sanoi että Kuopiossa joku niitä tekee, nyt sitten löytyi firmalle nimi. Pitää olla tonne yhteydessä kun brittien kanssa asioiminen tuntuu olevan vähän takkuista.

Ylimääräistä öljyjäähyä on mietitty, sillä saisi lisää öljytilavuutta ja pystyisi venyttämään vaihtoväliä entisestään. Öljytilan yhdistäminen pudottaa öljyn lämpöjä noin 30 asteella ja se on aika paljon, eli nyt ollaan öljyn lämmöissä perinteisellä tasolla eikä keikuta ilmajäähdytteisen koneen öljynlämpö lukemissa.

HT-Racingilla on sylinterin vasemmalle puolelle tuleva 0.5l öljytankki mutta silmä ei ole tottunut säiliön sijoituspaikkaan joten varmaankin tulee laitettua perinteinen jäähdytin keulalle. Kun saa katteen paikalleen niin siinä vaiheessa alkaa keulassa olevat tilat hahmottua, sitten näkee mihin saisi öljynjäähdyttimen laitettua järkevästi. Mistä kannattaa ottaa lähtö/paluu liitännät letkuille? HT-Racingissa yksi letku menee öljynsuodattimen kanteen ja toinen letku nokkaketjun kiristimelle, onko tämä ainoa vaihtoehto letkuille?

Samalla voisi laittaa öljynpainevalon antamaan turvaa jos paineet jostain syytä katoaa ajon aikana, myös veden tai öljyn lämpöjen varoitusvalo olisi hyvä saada näytille. Näistä syistä Koso DB-03R mittaristo on harkinnassa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin