-05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Valvoja: Moderaattorit
-05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Totesin etteivät rahkeet riitä uuteen (tai 2012 malliseen) porkkanamopoon ihan vielä ja toisaalta noita vanhoja osia on keräilty tätä projektia silmällä pitäen nurkkiin jo kauan joten käydäänpä tuumasta toimeen. Muutama viikko olisi vielä siedettäviä ajokelejä, mutta sitten alkaa semmoinen kurakausi että mun puolesta pyörä joitaa telakalle siihen asti kunnes lumet ovat poissa.
Eli miten vaihdetaan RFS pyörään 08-11 mallisen pyörän tankki ja katteet. Maailmalla on ollut juttuja tuosta, esimerkiksi:
http://www.supermotojunkie.com/showthre ... post734612
http://www.ktmforum.co.uk/off-road-endu ... post796217
Jotenkin tuon näköinen siitä tulee
http://i183.photobucket.com/albums/x296 ... G00032.jpg
Sitten asiaan:
Uudemman mallin katteet vaativat uudemman mallin takarungon, jonka kiinnikkeet ovat erilaiset.
Yläkiinnike ostuu samalle kohdalle vanhan kanssa, haarukan väli on 50mm ja tuommoisesta kierretangon jatkopalasta ja parista laipallisesta mutterista tuli oikein sopiva. Vanhat kiinnikkeet täytyy leikata pois, mutta niiden avulla voi asettaa uuden paikalleen. Itselläni ne eivät tosin olleet enää ollenkaan suorassa, joten renkaan osuminen keskelle takarunkoa on syytä tarkastaa monesti ennen lopullista hitsausta.
Alemmat kiinnikkeet osuvat melkein kohdalleen, mutta ovat liian pitkät. Onneksi takarunkoa on helppo lyhentää, mutta sitä en uskaltanut vielä tehdä koska tankki ja loput katteet puuttuvat, jolloin rungon kulmasta ei voi olla vielä aivan varma. Kiinnikkeet ovat myös pystysuunnassa noin sentin liian alhaalla, mutta alumiinirunko taipuu helposti sen verran ja jos ei katteiden kanssa ole mahdottomia sopivuusongelmia ei niitä viitsisi uuteen paikkaan hitsata. Näin kun vanha runko kävisi paikoilleen vielä heittämällä.
Tankin ylempää kiinnikettä on siirrettävä noin sentti rungossa eteenpäin. Alempi kiinnike tulee suunnilleen vanhan yläpuolelle rungon päälle. Valitettavasti EXC:n 9.5L tankki ei sovikaan vaan ottaa kiinni vesipumppuun. Tankki sopii paikalleen jos vesipumpun kannen poistaa, ja jos siitä sekä venttiilikopasta hioisi pultin paikan pois saattaisi sovitus onnistua. En kyllä siihen ala, vaan hommaan sx mallin 7.5L tankin. Takaiskarin pultin reikä osuu samalle kohdalle reiän kanssa.
Mistähän saisi ktm-mallisia hitsattavia kiinnikkeitä? Kannibalisoin muutaman jotka hitsataan uuteen emäputken oikealle puolelle jännitteensäätimelle.
Tuolta näyttää tällä hetkellä, palaan parin viikon kuluttua uudestaan pyörän kimppuun ja toivottavasti silloin ovat kaikki katteet, penkki sekä oikea tankki mukana. Jos jollain on myydä käytettyjä tai uusia niin olen kiinnostunut. Aloitin ketjun jos vaikka jollain olisi tietoa tai vinkkejä projektiin, muuten ei kannattaisi puolivalmiita kauheasti esitellä
e: Vielä jää arvoitukseksi mikä ilmanputsarin kumikurkku tuohon käy, jostain luin että -08 250 exc-f olisi sopivin tuolle 2. sukupolven fcr-kaasarille? Taida alkuun tyytyä "supermoto" malliseen, eli suoraan kumiputkeen ja paperisuodattimeen. Uudempi moottorin kytkimen puolen koppa muuten maksaa täydellisenä 150e, sillä saisi ulkonäköä huomattavasti paremmaksi ja ehkä käytännöllisyyttäkin automaattikytkimen kanssa. Peräisin mönkijästä ja sen pitäisi käydä koska tiiviste on sama http://i.imgur.com/kFm8zAY.jpg .
Eli miten vaihdetaan RFS pyörään 08-11 mallisen pyörän tankki ja katteet. Maailmalla on ollut juttuja tuosta, esimerkiksi:
http://www.supermotojunkie.com/showthre ... post734612
http://www.ktmforum.co.uk/off-road-endu ... post796217
Jotenkin tuon näköinen siitä tulee
http://i183.photobucket.com/albums/x296 ... G00032.jpg
Sitten asiaan:
Uudemman mallin katteet vaativat uudemman mallin takarungon, jonka kiinnikkeet ovat erilaiset.
Yläkiinnike ostuu samalle kohdalle vanhan kanssa, haarukan väli on 50mm ja tuommoisesta kierretangon jatkopalasta ja parista laipallisesta mutterista tuli oikein sopiva. Vanhat kiinnikkeet täytyy leikata pois, mutta niiden avulla voi asettaa uuden paikalleen. Itselläni ne eivät tosin olleet enää ollenkaan suorassa, joten renkaan osuminen keskelle takarunkoa on syytä tarkastaa monesti ennen lopullista hitsausta.
Alemmat kiinnikkeet osuvat melkein kohdalleen, mutta ovat liian pitkät. Onneksi takarunkoa on helppo lyhentää, mutta sitä en uskaltanut vielä tehdä koska tankki ja loput katteet puuttuvat, jolloin rungon kulmasta ei voi olla vielä aivan varma. Kiinnikkeet ovat myös pystysuunnassa noin sentin liian alhaalla, mutta alumiinirunko taipuu helposti sen verran ja jos ei katteiden kanssa ole mahdottomia sopivuusongelmia ei niitä viitsisi uuteen paikkaan hitsata. Näin kun vanha runko kävisi paikoilleen vielä heittämällä.
Tankin ylempää kiinnikettä on siirrettävä noin sentti rungossa eteenpäin. Alempi kiinnike tulee suunnilleen vanhan yläpuolelle rungon päälle. Valitettavasti EXC:n 9.5L tankki ei sovikaan vaan ottaa kiinni vesipumppuun. Tankki sopii paikalleen jos vesipumpun kannen poistaa, ja jos siitä sekä venttiilikopasta hioisi pultin paikan pois saattaisi sovitus onnistua. En kyllä siihen ala, vaan hommaan sx mallin 7.5L tankin. Takaiskarin pultin reikä osuu samalle kohdalle reiän kanssa.
Mistähän saisi ktm-mallisia hitsattavia kiinnikkeitä? Kannibalisoin muutaman jotka hitsataan uuteen emäputken oikealle puolelle jännitteensäätimelle.
Tuolta näyttää tällä hetkellä, palaan parin viikon kuluttua uudestaan pyörän kimppuun ja toivottavasti silloin ovat kaikki katteet, penkki sekä oikea tankki mukana. Jos jollain on myydä käytettyjä tai uusia niin olen kiinnostunut. Aloitin ketjun jos vaikka jollain olisi tietoa tai vinkkejä projektiin, muuten ei kannattaisi puolivalmiita kauheasti esitellä
e: Vielä jää arvoitukseksi mikä ilmanputsarin kumikurkku tuohon käy, jostain luin että -08 250 exc-f olisi sopivin tuolle 2. sukupolven fcr-kaasarille? Taida alkuun tyytyä "supermoto" malliseen, eli suoraan kumiputkeen ja paperisuodattimeen. Uudempi moottorin kytkimen puolen koppa muuten maksaa täydellisenä 150e, sillä saisi ulkonäköä huomattavasti paremmaksi ja ehkä käytännöllisyyttäkin automaattikytkimen kanssa. Peräisin mönkijästä ja sen pitäisi käydä koska tiiviste on sama http://i.imgur.com/kFm8zAY.jpg .
- Kipa
- Viestit: 1974
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
- Pyörä: SE ja kolmipökö
- Paikkakunta: Hämeenperä
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Polisportilla on muovisarjaa: http://www.gate3.co.uk/item/polisport-k ... 83-orange/
Tuota oli joku aika sitten Motonetissakin 1 kpl, nyt nollilla: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... d=38-25362
Tuota oli joku aika sitten Motonetissakin 1 kpl, nyt nollilla: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... d=38-25362
- taas kahden mopon taktiikalla -
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Pakollisimmat hankinnat ovat penkki, putsarikotelon takakappale, vasemmanpuoleinen kansi, sekä prikat, pultit sun muut pikkuosat. Sitten kun homman saa asettumaan voi miettiä ulkonäköä uudella katesarjalla
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Kyllä on mukava kasata pestyjä ja putsattuja osia
Lisää kuvia kunhan homma etenee.
Taustalla näkyy myös kaksi maalattua jousta. Maalaamo ja hiekkapuhallus Hiekanjyvä ja Taximo tattarisuolla, kytkintiellä. Hinta ei päätä huimaa, mutta viimeisen päälle jälkeä sieltä tuskin saa, mutta eipä näissä vehkeissä kaipaakaan.
Lisää kuvia kunhan homma etenee.
Taustalla näkyy myös kaksi maalattua jousta. Maalaamo ja hiekkapuhallus Hiekanjyvä ja Taximo tattarisuolla, kytkintiellä. Hinta ei päätä huimaa, mutta viimeisen päälle jälkeä sieltä tuskin saa, mutta eipä näissä vehkeissä kaipaakaan.
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Tankin muotoilu onnistui ihan mukavasti, mutta lämpöä tarvitsi kyllä paljon.
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
...
Viimeksi muokannut meikä, La Touko 11, 2013 10:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Pyörä on nyt jotakuinkin valmis, valitettavasti en malta koskaan ottaa kuvia enkä varsinkaan projektin aikana... Mutta tarinointia:
Halusin alkuun pyörään 450 smr (rf4 koneella) mallisen kartiomallisen paperisuodattimen. Ostin kyseisen mallin kumisaappaan ja hain biltemasta kartiosuodattimen. Hyvin pian totesin ettei saappaan varsi yletä kaasuttimelle asti ja kyseisen mallin kaastutin on pari senttiä alempana. Laitoin väliin jatkokappaleen ja homma pelasi, mutta kaasutin oli vähän takakenossa ja tyhjäkäynti erittäin karkea. Luulen tämän johtuvan siitä että noissa 2007 ja uudemmissa on fcr jossa ei ole enää irrotettavaa muovisuppiloa jonka läpi ilmasuutinten kanava tulee ja siten ilman virtaus niille oli aika pyörteilevää. Uudemman mallisessa kurkussa (jos se siis istuu kunnolla) kanavat tulevat vähän matkaa kumiosan sisällä.
RFS koneissa (lukuunottamatta 2007 jossa jo uudempi kaasari kiinteällä suppilolla) suppilon halkaisija on liian suuri xc4 koneiden kumisaappaalle. Jotta tällaisessa projektissa voidaan käyttä 530 mallin saapasta tarvitaan yamahan fcr:ssä käyttämä kurkku
Joint, Air Filter 1 (5NG1)
5JG-1440F-01-00
joka on vastaava kuin uudemmissa kaasareissa mutta irrotettava siis. Kyseisellä kurkulla 530 kumisaapas sopii täydellisesti ja sellaisen lopulta laitoinkin.
Bilteman paperisuodatin on muuten aivan liian iso pyörään. Pääyin leikkaamaan sen pienemmän sisällä olevan suotimen pois ja liimaamaan kumikurkun sille puolelle jolloin kartio on toisin päin ja lyhentämään suodatinosaa monta senttiä. Ylimääräisen pikkuduodattimen voi toki liimata toiseen päähän sen jälkeen. Modailujen jälkeen suodatin istuu paikalleen oikein hyvin, mutta vaatisi toisen kappaleen jonka rakentaisi nätimmin. Alkuperäinen maksaa joitain satasia, bilteman aihio kympin.
Laitoin myös kiinalaisen projektorin alkuperäisen valon sisälle. Lopputulos oli oikein hyvä, joskin alkuperäinen 35W polttimo on turhan sininen, mutta sen voi vaihtaa syksyllä sitten parempaan. Oikein hyvä tapa hyötykäyttää vanhat himmenneet umpiot, taatusti on parempi valokin.
Kaikkiaan ihan onnistunut projekti, mutta rungon maalipinta jäi vähän kaivelemaan koska olisi saanut olla paksumpi.
Jotta lamppu sopii, joutuu sitä viemään alkuperäistä paikkaa aika lailla alemmaksi. Kiinnitys on silti tukeva.
Kuvassa näkyy vanhempi imusuppilo ja ilmasuuttimet kanavineen. Uudemmassa versiossa suppilo on kumisaappaan puolella ja kanavat tulevat siitä läpi, myös kiinnityksen halkaisija on paljon pienempi.
Auki leikattu suodin, ihan hyvä aihio, mutta liimaukset eivät olleet aivan kohdillaan kun osasta poimuja paistoi päivä läpi ilman mitään suodatusta
SMR mallin voiman salaisuus? Ainakin se on paljon enduromalleja "suoraviivaisempi".
Niin ja moottori on 100mm putkella oleva 450/525 exc, eli 565cc ja korkeapuristeinen mäntä. Kaasutin 41mm ja sx mallin cdi. Nokka-akseli on custom nokka stroker-koneisiin, eli luultavasti riittävä. Kampiakselin laakerointi on tavallinen kuulalaakeri. Voimaa on ihan tarpeeksi.
Halusin alkuun pyörään 450 smr (rf4 koneella) mallisen kartiomallisen paperisuodattimen. Ostin kyseisen mallin kumisaappaan ja hain biltemasta kartiosuodattimen. Hyvin pian totesin ettei saappaan varsi yletä kaasuttimelle asti ja kyseisen mallin kaastutin on pari senttiä alempana. Laitoin väliin jatkokappaleen ja homma pelasi, mutta kaasutin oli vähän takakenossa ja tyhjäkäynti erittäin karkea. Luulen tämän johtuvan siitä että noissa 2007 ja uudemmissa on fcr jossa ei ole enää irrotettavaa muovisuppiloa jonka läpi ilmasuutinten kanava tulee ja siten ilman virtaus niille oli aika pyörteilevää. Uudemman mallisessa kurkussa (jos se siis istuu kunnolla) kanavat tulevat vähän matkaa kumiosan sisällä.
RFS koneissa (lukuunottamatta 2007 jossa jo uudempi kaasari kiinteällä suppilolla) suppilon halkaisija on liian suuri xc4 koneiden kumisaappaalle. Jotta tällaisessa projektissa voidaan käyttä 530 mallin saapasta tarvitaan yamahan fcr:ssä käyttämä kurkku
Joint, Air Filter 1 (5NG1)
5JG-1440F-01-00
joka on vastaava kuin uudemmissa kaasareissa mutta irrotettava siis. Kyseisellä kurkulla 530 kumisaapas sopii täydellisesti ja sellaisen lopulta laitoinkin.
Bilteman paperisuodatin on muuten aivan liian iso pyörään. Pääyin leikkaamaan sen pienemmän sisällä olevan suotimen pois ja liimaamaan kumikurkun sille puolelle jolloin kartio on toisin päin ja lyhentämään suodatinosaa monta senttiä. Ylimääräisen pikkuduodattimen voi toki liimata toiseen päähän sen jälkeen. Modailujen jälkeen suodatin istuu paikalleen oikein hyvin, mutta vaatisi toisen kappaleen jonka rakentaisi nätimmin. Alkuperäinen maksaa joitain satasia, bilteman aihio kympin.
Laitoin myös kiinalaisen projektorin alkuperäisen valon sisälle. Lopputulos oli oikein hyvä, joskin alkuperäinen 35W polttimo on turhan sininen, mutta sen voi vaihtaa syksyllä sitten parempaan. Oikein hyvä tapa hyötykäyttää vanhat himmenneet umpiot, taatusti on parempi valokin.
Kaikkiaan ihan onnistunut projekti, mutta rungon maalipinta jäi vähän kaivelemaan koska olisi saanut olla paksumpi.
Jotta lamppu sopii, joutuu sitä viemään alkuperäistä paikkaa aika lailla alemmaksi. Kiinnitys on silti tukeva.
Kuvassa näkyy vanhempi imusuppilo ja ilmasuuttimet kanavineen. Uudemmassa versiossa suppilo on kumisaappaan puolella ja kanavat tulevat siitä läpi, myös kiinnityksen halkaisija on paljon pienempi.
Auki leikattu suodin, ihan hyvä aihio, mutta liimaukset eivät olleet aivan kohdillaan kun osasta poimuja paistoi päivä läpi ilman mitään suodatusta
SMR mallin voiman salaisuus? Ainakin se on paljon enduromalleja "suoraviivaisempi".
Niin ja moottori on 100mm putkella oleva 450/525 exc, eli 565cc ja korkeapuristeinen mäntä. Kaasutin 41mm ja sx mallin cdi. Nokka-akseli on custom nokka stroker-koneisiin, eli luultavasti riittävä. Kampiakselin laakerointi on tavallinen kuulalaakeri. Voimaa on ihan tarpeeksi.
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Electrex-merkkinen kolmivaihestaattori on toiminut hyvin, mutta läpivientikumi hapertui parin vuoden jälkeen ja tilalla on nyt silikoniviritelmä.
Säädettävä sytkäboksi, muttei siitä mitään hyötyä ole.
Tuossa näkyy nuo ilmasuutinten kanavat.
Lyhennetty bilteman suodatin. Nyt kun on ajellut tavallisella vaahtomuovisuodattimella, tuntuu että tuossa tosiaan on enemmän tehoa.
Hondan säädin uudessa paikassa.
Umpio on jo roskiskamaa, mutta paras valo silti
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Hyvännäköinen peli! Millä liimasit kartiosuodattimen takaisin kasaan, onko pitänyt hyvin?
If its worth doing, its worth overdoing.
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Proto pysyi kasassa ihan kuumaliimalla, ja se varmaan on ihan hyvä aine kaiken muun paitsi tuon kumimuhvin liimaukseen.
Jos joku tuollaista harkitsee, smr-mallin kumisaappaan sopivuus exc-malliin on kyseenalainen.
Jos joku tuollaista harkitsee, smr-mallin kumisaappaan sopivuus exc-malliin on kyseenalainen.
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Mä käyttäisin tollasessa paikassa Liquisole liimaa, tarttuu kun ketjurasva ajovaatteisiin ja pysyy elastisena kuivuttuaan. On sitten vimpan päälle hyvää liimaa moneen paikkaan, vaatii sitten piiitkän kuivumisajan mutta kyllä pysyy kiinni.
https://www.google.fi/#hl=fi&q=liquisol ... 80&bih=654
https://www.google.fi/#hl=fi&q=liquisol ... 80&bih=654
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Sitä liimaa menee "kilokaupalla", kuten alunperinkin suurin osa suodattimen painosta taitaa olla alkuperäistä liimaa tai massaa jolla tuo on tiivistetty
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Sen liiman turvinko ne pölyt vangitaan suodattimeen niin ko kärpäspaperissa?
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Projekti alkaa olla valmis. Seuraavaksi joutaakin kone työn alle kun tuntuu vuotavan kannentiivisti vähän, mutta onhan sillä jo tuntejakin tuossa kokoonpanossa pitkälti toistasataa.