Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Kesä 06, 2020 8:13 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 97 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Helmi 15, 2012 8:05 pm 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Eilen pääsin vihdoin sovittelemaan läppärunko-soviteholkkisysteemiä mopoon ja nyt ollaan taas paljon viisaampia.

Ensinnäkin ahdasta on ja erinäisistä kohdista konstruktio vaatii hivenen hienosäätöä:

Kuva
Runko ottaa kiinni läppärunkojen kiinnityskiskoihin, selvitään hiontahommilla

Kuva
Iskarin säiliölle jää tilaa, sitä ei tarvitse siirtää

Kuva
Kaasuvaijerin linjaus osuu hyvin ja alkuperäisestä vaijeria täytyy muuttaa vain hivenen pidemmäksi.

Kuva
Läppärunkojen imupuoli mahtuu hyvin tulemaan runkoputkien välistä

Tähän asti näytti ihan hyvältä... Seuraavaksi miettimään bensapumpun paikkaa:

Kuva
Läppärunkojen alla näyttäisi olevan bensapumpun mentävä kolo

Kuva
Valitettavasti bensapumppu, jonka ostin on halkaisijaltaan niin iso, että pelivaraa jää vain muutama milli, joten joku ratkaisu pitää keksiä. Mikäli öljysäiliössä ei olisi tuota ylemmässä kuvassa näkyvää "pattia", niin pumppu olisi juuri ja juuri mahtunut. Tarkoitus kuitenkin on saada vielä tuonne pumpun ympärille mahtumaan kiinnikepannat ja jonkinlainen pehmuste, joten piti vetää mietintämyssy päähän.

Aiemmin hankkimani bensapumpun halkaisija on 60 mm, joten päädyin tutkailemaan, olisiko pienempää pumppua tarjolla. Ratkaisu löytyi Walbron pumpusta, jonka halkaisija on 43 mm ja pumpun mukana seurasi vielä kiinnityspannat, pehmustesolukumi pumpun ympärille ym. Pumppuun kävin lisäksi hydrauliikkaliikkeestä banjoliittimet, joten nyt letkulähdöt saa nätisti kulmaan, etteivät törrötä pyörästä katsoen sivuille. Walbron pumpun tyyppi on GSL394 ja semmoinen löytyy mm. Motonetistä numerolla 28-1213.

Koska tuo bensapumppu tulee olemaan suurin virtasyöppö koko pyörän sähköjärjestelmässä, niin hivenen on alkanut kiinnostaa mitä tuo pumppu vie virtaa. Löysin tällaisen linkin: http://www.contour.org/ceg-vb/showthrea ... vs-HP-data Tuon perusteella näyttäisi siltä, että perus 3 bar paineella puhutaan jostain 6-7 ampeerin virroista ja kun minulle tulee käyttöön kytkentä, jolla virran kulutusta saadaan entisestään hillittyä, koska tuottoa ei tarvita kuin pieni osa tuon pumpun kapasiteetista, niin näyttäisi tuokin puoli hyvältä. Varovainen arvio, että alle 5 ampeerissa pysytään.

Kuva
Lisäksi varmistui myös, että bensakisko on todennäköisesti muokattava Bemarin kiskosta, sillä alumiiniprofiilikiskosta tulee väkisinkin liian pitkä, koska suuttimet eivät voi olla aivan putken päädyssä. Ongelman aiheuttaa Acerbiksen tankki, jonka reunat laskevat niin alas, että ottaisivat polttoainekiskoon kiinni. (Huom. kuvassa näkyvä rujonnäköinen suutin on vain sovituskäytössä).

Bolt onnia en tästä odottanutkaan, joten jatketaan tästä. Jos jotain positiivista, niin Acerbiksen tankissa on paikka toiselle bensahanalle ja aion käyttää sitä hyväksi kun tankkiin täytyy tehdä bensanpaluu. Ajattelin laittaa siihenkin hanan, niin tankin pystyy sitten helposti irrottamaan kuten ennenkin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 17, 2012 12:34 am 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Tänään käytin viikottaisen kaksi ja puolituntisen kansalaisopiston puu- ja metallityökurssista bensakiskon ja sen kiinnityksen rakenteluun. Bensakisko siis rakentui vanhasta, eli pätkäisin siitä yhden suuttimen paikan pois ja muutin toisen letkulähdön suunnan samaan suuntaan kuin toisen ja juottelin sitten hopealla palikat takaisin kasaan. Kuvia tulee, kunhan saan taas otettua. Myös bensapumpun kiinnitys vaikuttaisi olevan ratkaistu, mutta siitä myös kuva tuonnempana.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 22, 2012 2:49 am 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Tänään kävin pikaisesti sovittamassa osia pyörään ja sitten alkoikin hivenen vastustaa, eli polttoainekisko tulee nyt liian lähelle runkoa ja vaatii toimenpiteitä.

Ratkaisuna aion sorvata tuota alkuperäisiin imukurkkuihin menevää osiota noista soviteholkeista hieman pidemmälle, jolloin saan tilaa ehkä arviolta 4-5 mm lisää sekä suuttimen paikkoja täytyy aavistuksen madaltaa. Näillä toimenpiteillä pitäisi mahtua. Lisäksi joudun muokkaamaan jo kertaalleen muokatun bensakiskon toisen letkulähdön toiseen suuntaan, sillä nyt letkunippa tekee tuttavuutta Acerbiksen tankin alareunan kanssa.

Viimevuonna ajokausi alkoi 8.3. Taitaa tulla tänävuonna kiire jos siihen tavoitteeseen meinaa ehtiä. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 22, 2012 7:13 pm 

Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 5:38 pm
Viestit: 417
Paikkakunta: Kullaa
Pyörä: Purettuna leikkimökin takana
mites tuollaiseen kaks kurkkuseen iskisi sen polttoainetukin semmosen jossa olis "tulo ja meno" siinä keskellä,
bensan pitäisi osata ulos oikeaa reittiä kun paineensäätimellä oikeen ahdistaa ja suuttimia pitää auki :mrgreen:

tyyliin tuommonen kuvan mukanen,,


Liitteet:
Valokuva397.jpg
Valokuva397.jpg [ 221.37 KiB | Katsottu 5757 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 22, 2012 8:14 pm 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
eero1989 kirjoitti:
mites tuollaiseen kaks kurkkuseen iskisi sen polttoainetukin semmosen jossa olis "tulo ja meno" siinä keskellä,
bensan pitäisi osata ulos oikeaa reittiä kun paineensäätimellä oikeen ahdistaa ja suuttimia pitää auki :mrgreen:

tyyliin tuommonen kuvan mukanen,,


Kyllä tässä on tullut mietittyä vaikka minkälaisia konstruktioita, mutta jos tämä seuraava kokeilu tulee vielä yhdellä juotoksella ja vanhojen osien muokkauksella, niin kokeillaan sitä. Kompaktein ratkaisu olisi varmasti sellainen, missä nuo pumpulta tuleva ja painesäätimelle lähtevät letkunipat olisi juurikin tuossa suuttimien välissa ja vielä nimenomaan suuttimien kanssa samalla puolella.

Eniten tässä taitaa kuitenkin jarruttaa se, että n. kerran viikossa pääsee osia sovittamaan pyörään ja silloinkin pitää aina tehdä lumityöt ennen kun pääsee edes sisälle talliin. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2012 1:32 am 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Sain sorvattua holkkeja rapiat 6 mm, joten nyt pitäisi olla ihan hyvin lisätilaa. Yksi vaihtoehtoinen ratkaisu on hankkia käyttöön lyhyenmalliset suuttimet, joilla tilaa voisi säästää parikin cm, mutta katsotaan nyt. Miten nuo istuvat seuraavalla sovituksella. Samalla tuli mieleen, että taidan muuttaa setupin sellaiseksi, että bensanpaineensäädin tulee ennen bensakiskoa, joten bensakiskon toisesta päästä saan koko nipan otettua pois ja teen haaroituksen letkuilla. Tuossa on kuitenkin aika lyhyet letkujen vedot eikä varmaan noilla virtauksilla paljoa vaikuta säätämiseenkään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 02, 2012 1:01 am 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Huomenna modattujen osien kanssa sovittelemaan taas. Nyt olisi kaikki mekaniikkaosat valmiina, jos muutoksia ei tarvitse enää tehdä. Sitten pitäisi vaan löytää aikaa johdotuksen rakentamiseen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 03, 2012 4:02 pm 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Tänään tilasin bensanpaluuta varten Acerbiksen tankkiin bensahanan. Tankissa kun on oikealla puolella paikka toiselle bensahanalle. Näppärä ominaisuus muutenkin, että tankin saa sitten edelleen nopeasti ja helposti tarvittaessa irrotettua. Eikä tarvitse näinollen tehdä mitään vuotavia epäilyttäviä diy-läpivientejä.

Osat sopivat nyt runkoputkien väliin hienosti, ainoa ongelma on se, miten ne osat sinne saadaan. Eli pitää vielä miettiä miten suutintukin kiinnitysruuvi kiristetään paikoilleen. Mutta hyvältä näyttää, enää ei tarvinne hitsata tai sorvata mitään.

Takaisku puolestaan tuli, kun huomasin, että oikeanpuolimmaisen imukurkun kumi on irronnut vulkanoinnistaan. Liekö vaikutusta näillä asentamisesta johtuneilla taivutuksilla vai millä. Kuitenkin sen verran helposti se irtosi "lopullisesti", että olisi varmaankin pettänyt ennemmin tai myöhemmin. Parempi, että tuli tässä kohtaa ilmi. Saatavuus on onneksi näissä hyvä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 05, 2012 9:48 pm 

Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Viestit: 477
Pyörä: 701
Mielenkiintoinen projekti ja hyvältä näyttää.
Joskus itsekin mielessä pyöritellyt tuollaista megaruuttaa.
Tuollaisen valmiin purkin ja anturit uskoisin paikalleen löytävän,mut mut
Aivan pihalla miten lähdet aivan tyhjästä karttaa luomaan.
Eka savut ja jonkinlainen käynti sille pitänee löytää..
Kartan hierominen kohdalleen sen jälkeen käy enemmän järkeen.
Toivottavasti päivität tuota hommaa vähä niin kuin ala-asteen oppilaille kun siihen vaiheeseen pääset.

Tsemppiä projektin jatkolle.

_________________
-----------ajo omalla vastuulla-----------------


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 06, 2012 2:17 am 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
pekkas kirjoitti:

Toivottavasti päivität tuota hommaa vähä niin kuin ala-asteen oppilaille kun siihen vaiheeseen pääset.



Näin oli tarkoitus tehdä, edellisestä autoprojektista oppineena olisi pitänyt se tehdä ihan itseänikin varten. Tuppaa aina hetken päästä nuo asiat unohtumaan ja sitten kun tulee joku ongelma, niin taas kaivetaan nenää. :)

Tänään taas nysvätty osia. Kaasuläpän asentotunnistumen adapterilevy on nyt valmis.

Samalla olen myös miettinyt ajokauden aloitustrategiaa. Eli taitanen ajaa mopon talvisäilytyspaikasta kaasuttimen voimalla pois kunhan tästä kelit lämpenee, että tiet ovat sulana. Tämän jälkeen olisi maaliskuun toiseksiviimeisenä viikonloppuna aikaa suorittaa ruiskukonversio työpaikan lämpimissä tilavissa tiloissa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 03, 2012 12:15 am 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Päivitetäänpäs nyt sitten tämän talven saldo mopoprojektin osalta.

Vaikka ajokelit eivät nyt vielä ikkunasta katsottuna (valitettavasti) näytä hyvältä ja ajokauden alkua varjostaa sama kuin sen loppumista syksyllä, eli sitkeä flunssa, niin päätin silti laittaa pyörän vielä vanhoilla osilla nippuun ja jatkaa ruiskuprojektia ensi talvena.

Kuva askarrelluista palikoista tähän:

Kuva

Keväällä tuli myös mieleen viimekesäiset maantieajelut ja siihen liittyvä ikävä viima (jota kumma kyllä mm. 16-vuotiaana ei tuntenut ollenkaan). Eli tuulisuojaa polykarbonaatista vääntämään. Polykarbonaattia tuli ostettua sellainen suikale, että siitä tulikin sitten useampi versio, joista ensimmäinen on nyt paikoillaan mopossa ajokautta odottamassa:

Kuva

Kuva

Kuva

Muovaus suoritettu kanttikoneella kylmiltään. Kunhan vain olisin älynnyt jo tätä ensimmäistä tehdessä, että käyttämäni kanttikoneen leuat olivat huomattavasti siistimmät ja suoremmat toisella puolella leukoja. Noista yläasteella ruttuun käännetyistä leuoista jäi yllättäen epätasaisuuksia taitoskohtiin. Kiinnikkeiden virkaa toimittavat MRA:n yleismalliset tankoon ruuvattavat kiinnikkeet. Nuo MRA:n kiinnikkeet ovat kohtuullisen nopsa ruuvata irti tarvittaessa. Kiinnikesarja stormilla 35 e.

Loput pari kappaletta pleksejä ovat myös kanttikoneella taivuteltuja ehkä hieman KTM-henkisiä eri pituisia pleksejä, joita voi sitten rauhassa testailla, kun saa pyörän ajoon. Niistä kuvia kunhan saan ne aikanaan ruuvattua kiinni pyörään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 16, 2012 6:39 pm 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Edellisen viestin kuvassa näkyvä pleksi on ruuvattu irti ja vaihdettu sirompi tilalle. Kuten ehkä hieman itse ounastelinkin, tuo pleksi aiheuttaa liian suuren pyörteen käytettäväksi crossipotan kanssa, eli heti alkuunsa sitä oli säädettävä enemmän taaksepäin kallelleen, eikä se sittenkään ollut hyvä. Plussaa kuitenkin siitä, että ei tarvitse yli 80 vauhdeissa roikkua niin voimallisesti tangossa. Lisäksi noin isoon pleksiin tuo käyttämäni levyn paksuus (olikohan se 2 vai 3 mm) on hieman notkea.

Seuraavaksi kokeillaan tällaista:

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rudin TT600R
ViestiLähetetty: Su Huhti 22, 2012 2:00 pm 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Pientä keväthuoltoa.

Asensin Koson aiemmin hankkimani koson mittariston, jonka myötä sai uskomattoman määrän painavaa romua heitettyä romukoppaan ja nyt ajonopeutta on vähän helpompi seurailla, kun ennen nopeusmittarin edessä oli kaasuvaijerit. Pistänpä nyt itselleni tähän muistiin, että mittarilukema vanhassa mittarissa oli 30750 sen poistuessa.

Samalla vaihtui taakse uusi kumi, Biltemalainen 120/90 18" endurokumi, joka on huomattavasti sirompi ja matalampi aikaisempaan 130-leveään verrattuna. Äkkituntumalta tuntuu mukavammalta ajettavalta.

Työkaverit ovat olleet innokkaita kommentoimaan Jammun tarratonta ulkonäköä ja päätin tehdä pari kokeilua ja tilailin E-kaupasta tarroja. Takasivuposkien 600-tarrat osuuvat mielestäni hyvin tyyliin, mutta tankkiin ostamastani tarrasarjasta laitetut tarrat näyttävät lähinnä koomisilta. Tuskinpa kauaa siinä vanhenevat. :) Muutenkin ko. tarrat olivat aika huonolaatuiset.

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 23, 2012 1:17 pm 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Rudi kirjoitti:
Takaisku puolestaan tuli, kun huomasin, että oikeanpuolimmaisen imukurkun kumi on irronnut vulkanoinnistaan. Liekö vaikutusta näillä asentamisesta johtuneilla taivutuksilla vai millä. Kuitenkin sen verran helposti se irtosi "lopullisesti", että olisi varmaankin pettänyt ennemmin tai myöhemmin. Parempi, että tuli tässä kohtaa ilmi. Saatavuus on onneksi näissä hyvä.


Ja kestihän se tähän asti tuo kurkku, epoksiliimaa väliin ja uudet tilaukseen. Onneksi kurkku vuoti sellaisesta paikasta, että pystyi tekemään hätäpaikkauksen kaasarin paikoillaan ollessa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rudin TT600R
ViestiLähetetty: Ma Huhti 23, 2012 7:45 pm 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Pah. Tänään pikkusurautuslenkillä Öhlins päästi mehut pihalle. Syykin selvisi: säiliön ja iskarin välinen letku on hangannut itsensä öljysäiliön kylkeen ja kiveen ajettaessa sieltä tuli sitten viimeinen märkä pieru tuon letkun osalta pihalle. Itse letku on varmaankin helppo homma vaihtaa, mutta mitenkäs öljyjen ujuttaminen iskariin tapahtuu ja mitä öljyä sinne pitäisi laittaa?

Vaihdepolkimen booritkin on kakkana. Hienosti suosii onni mopoilijaa kun kelitkin alkaa suosia. :)

E: Pikaisen selailun jälkeen taitanen kiikuttaa osan asiantuntevaan huoltoon.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 97 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com