Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Kesä 06, 2020 8:20 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 97 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Loka 20, 2011 1:12 am 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Ajokausi päättyi viimeviikonloppuna, vaikka olisin sitä ehkä halunnut jatkaa. Flunssa kuitenkin painoi päälle, niin parempi luovuttaa eikä kikkailla terveyden kustannuksella.

Talven suunnitelmissa olisi sitten pyörän muuttaminen ruiskutetuksi. Kaasuläppäaihiot, suuttimet, paineensäätimet ja TPS on jo hankittu :). Tänne tulen päivittelemään projektista väliaikatietoja. Ruiskua tulee näillä näkymin ohjaamaan Microsquirt -versio Megasquirtista, kun tuosta megasquirtista on kokemusta automaailman puolelta. Microsquirtista on tulossa kurapyöräilyyn erittäin hyvin sopiva versio, joka kuulopuheiden mukaan kestää jopa veteen upottamisen, tosin ameriikan dealeri väittää, että sitä saa Syyskuussa 2011 ja nyt on jo Lokakuu, eikä vieläkään sitä ole saatavana. Noh, talvi on aikaa ja on sitä muutakin näprättävää toki.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rudin TT600R
ViestiLähetetty: Ti Joulu 13, 2011 11:36 am 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Microsquirtin laitoin eilen tilaukseen. Hintaa oli ohjausyksiköllä kokonaista 339 amerikankruunua. Lisäksi tarvitsee hommata vielä pari lämpötila-anturia.

Kohtuullisen kompaktin näköinen purkki on kyseessä:

Kuva

Mikä parasta tuo kuvan johtosarja liittimineen sisältyy hintaan. Pituutta johtosarjassa johdoilla kolme jalkaa, eli taitanee riittää kohtuuhyvin mopokäyttöön.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rudin TT600R
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 2:39 am 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Sattuisikos jollain olemaan tuon vakio teikein mittoja tallessa, tai irrallista kaasaria käsillä, josta voisi mitata. En pääse juuri nyt helposti irroittamaan omaani. Pitäisi kuitenkin alkaa noita läppärunkoaihioita työstää jammuun sopiviksi. Eli liitosten halkaisijat, kaasuttimen "pituus" ja keskikohtien välimatka olisi ne kiinnostavimmat tiedot. Kiitos etukäteen, jos joltain helposti järjestyy. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 13, 2012 1:59 am 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Tänään aloin palastella bemarin läppärunkoja ja kun purin ne paketista, niin ikäväkseni huomasin, että ruiskusuuttimen paikat eivät olekaan läppärungoissa kuten jostain syystä oletin. Läppärungot ovat kuitenkin aika lyhyet verrattuna kaasareihin, joten eiköhän siihen saada jonkinlainen välipala tehtyä, johon suuttimen paikat saa tehtyä.

Ilmansuodatinkotelolle on lienee järkevintä rakentaa custom made -yhteys letkuilla tms eikä yrittääkään käyttää noita orkkisratkaisuja ja tehdä niihin sovittimia tms.

Kävin myös kaverin luona putsaamassa suuttimet ja käyttöön tulevat kaksi läppärunkoa ultraäänipesurissa. Suuttimet ovat korkeaimpedanssiset, joka puolestaan helpottaa moottorinohjausasiassa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 13, 2012 10:40 am 

Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Viestit: 1565
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Hienoa, että viittit päivitellä projektin etenemistä. Seurataan mielenkiinnolla 8)

_________________
Braa-aab!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 13, 2012 6:12 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Viestit: 576
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Samaa mieltä! Kirjoittele ihmeessä miten ruiskuprojekti etenee.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 14, 2012 1:57 pm 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Toki kirjoittelen ja kuvitan tätä projektikertomusta. Harmi vaan, että nyt kun alkaa olla taas intoa tehdä, niin pakkasetkin ovat sopivasti viihdyttämässä. Mopo kun sattuu olemaan kylmässä tallissa. :( Eiköhän tässä näitä oheisosia saada tehtyä kuitenkin valmistettua.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 16, 2012 11:31 pm 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Tänään laitoin tilaukseen bensapumpun. Merkki on Hayg ja ameriikasta tulee. Hinta edukas.

Kyselin myös seuraavanlaista lifepo4 -akkua lapin akusta:

Mitat:105mmx65mmx26mm 14.4v 2.5ah paino:280gr hinta 72€

Luulisi riittävän bensapumpun pyörittämiseen. Starttiahan tässä vehkeessä ei tarvi pyöritellä. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 23, 2012 12:48 am 

Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 3:01 pm
Viestit: 52
Pyörä: YAMAHA TT600R vm.2000
Liitosten halkaisijat 39mm ja 52mm. Pituutena varmaan tarkotit pituus liitoston väliltä mitattuna 10 cm. Liitosten väli kannen puolelta 27 mm ilman putsarin puolelta 16mm. Ite muutama vuosi sitten vaihoin teikeit mikuneihin kyllä muuttu Yammu ihan erilaiseks.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 23, 2012 9:47 pm 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
hänmies kirjoitti:
Liitosten halkaisijat 39mm ja 52mm. Pituutena varmaan tarkotit pituus liitoston väliltä mitattuna 10 cm. Liitosten väli kannen puolelta 27 mm ilman putsarin puolelta 16mm. Ite muutama vuosi sitten vaihoin teikeit mikuneihin kyllä muuttu Yammu ihan erilaiseks.


Tattis, tästä on varmasti kovasti apua. Huomenna tosin toivottavasti saan pyörää purettua sen verran, että saan kaasarin käteen... Sitten sorvailemaan sovitteita.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 28, 2012 11:01 pm 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Tällä viikolla on sitten saatu mekaniikkapuolta edistettyä.

Ensinnäkin tiistaina karaisin itseni ja kävin kylmässä tallissa irrottamassa vakiokaasarin ja takarungon pärrästä, jotta saan niiden avulla soviteltua läppärunkoja, bensapumppua akkua ja moottorinohjausyksikköä sopiville paikoilleen. Pyörä jäi tähän jamaan:

Kuva

Kuten aiemmin totesin, on ostamieni läppärunkojen ja alkuperäisten kaasarien imukurkkujen koossa ja välimatkassa pieni ero:

Kuva

Kuva

Välimatkaa sain kavennettua muokkaamalla läppärunkojen akseleita ja vivustoja, jolloin tilanne näytti tältä

Kuva

Koska suuttimilta puuttuu paikat läppärungoista ja suuttimien olisi hyvä olla läppärunhon ja kannen välissä, niin ei muuta kuin sopivia välikappaleita suuttimienpaikkoineen tekemään. Lopputulos näyttää suurinpiirtein tältä:

Kuva

Kuva

Kas näin:

Kuva

Suutinholkki on vielä viimeistelmättä kun en työpaikan isoon sorviin enää saanut noin pientä kappaletta kiinni, jonka jöötin päästä irti pistoterällä sorvasin, eli tuo suutinholkin "päässä" oleva sinistynyt rinkula otetaan vielä pois. Ensi viikolla sitten hitsataan nuo suutinholkit soviteholkkeihin.

Sekin tuli mieleen, että olisi varmaankin ollut helpompi katsoa valmiksi sellaiset läppärungot, missä on suuttimenpaikat, mutta itte kun tekee, niin saa sellaiset kun tulee. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 01, 2012 3:53 pm 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Pyörän varustelu jatkuu myös tässä ruiskuprojektin rinnalla. Tällainen tuli käytyä hakemassa Stromilta tänään:

Kuva

Alkuperäinen mittaristo on melkoinen remppana ja kiinnikkeetkin mallia teeseitse nopeasti, joten laitetaan sitten tällainen tilalle. Orkkismittaristosta kun puuttuu myös kierroslukumittari ja matkamittarin nollauskin on epäkunnossa. Ja veikkaan, että painoakin on Koson DB-01R -mittaristolla aika paljon vähemmän.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 03, 2012 3:25 am 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Tänään hitsailin suutinholkit kiinni ja sovittelin osia ja vaikuttaisivat istuvan erittäin hyvin paikoilleen. Seuraavaksi muokkaukseen meneekin sitten bensakisko tai mietin vielä pitäisikö tuo mokoma tehdä kokonaan uusi...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 06, 2012 8:56 pm 

Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 5:38 pm
Viestit: 417
Paikkakunta: Kullaa
Pyörä: Purettuna leikkimökin takana
Bensakisko on varsin helppo tehdä uusi jos "vanha" ei jostain syystä sovi,,


Viimeksi muokannut eero1989 päivämäärä Ke Helmi 22, 2012 6:48 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 06, 2012 10:48 pm 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 129
Pyörä: Yamaha TT600R '99
eero1989 kirjoitti:
Bensakisko on varsin helppo tehdä uusi jos "vanha" ei jostain syystä sovi,,


On toki, ja mitoilla saa myös teetettyä näppärästi vaikka valmiinkin. MP-messuilla satuin vilkaisemaan GS-bemarin ratkaisua, siinä kun ei varsinaista bensakiskoa ole, vaan suoraan suuttimen päähän tuleva "kuppi" joka on klipsillä kiinni ja bensa tulee muoviputkessa. Tuollainen ratkaisu olisi ainakin äärimmäisen kevyt, mutta pitäisi vaan jostain metsästää ne osat.

Tilasin myös viikonloppuna eräältä suomalaiselta mp-megasquirttaajalta PWM-säätimen, jolla pystyy pudottamaan bensapumpun tehoa, ettei kuormita turhaan laturia. Tässä pyörässä, kun tehotavoite ei ole kovin huikea, niin kohtuullisen kookkan auton pumpun ei tarvitse pyöriä kokoaikaa täysillä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 97 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com