BMW R100GS -91 Projekti

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Nyt se sitten tuli hankittua! Parin tunnin vääntämisen jälkeen päästiin eilen kauppoihin ko pyörästä. Pyörä on ihan ok kunnossa ikäänsä ja käyttötarkoitukseensa nähden, pitää pistää kuvia kunhan tuon saa ensin putsattua.
Tarkoitus olisi pikkuhiljaa rakennella tuosta vähän Paris-Dagar tyyppistä, ehkä GS sarjan astetta vanhempaa luukkia olevien pyörien kaltaista soratiepeliä. Isoja muutoksia tuskin tulee , mutta väritys, lokasuojat ja valot / vilkut ainakin lähtee vaihtoon.

Eilen illalla koitin etsiä netistä manuaalia, mutta eipäs löytynytkään, vai onko R80GS / R100R manuaali oikea? Tuommoisen linkin löysin, mutta ei sekään antanut mitään ladata.
Olisiko vinkata jotain linkkiä?
öljyt ajattelin bemariin hetimmiten vaihtaa, joten pitäisi tietää mimmoista litkua tuonne työntää, kuinka paljon jne, lähinnä nuo vaihteisto, keula ja peräöljyjen laadut on epäselvät, moottoriin kai jotain 15/50 öljyä.

Sitten meinasin , että tämän pyörän kohdalla välttäisin sen virheen , että ajelisin kesän pari tuolla vanhalla loppuunajetulla takaiskarilla ja keulajousilla, ja sitten vasta ostaisin uudet toimivat. Niin meinasin tehdä asialle heti jotain. Ebayssa on uusia iskareita ja keulajousia useita malleja, minkä noista valitsisi? Vai ostaisiko iskarit jostain normikaupasta?
Olisiko foorumilaisilla antaa kokemusperäistä vinkkiä hyvästä vaimennuksen tuunaamisesta? Noita tonnin Öhlinssejä ei ole varaa hankkia, ne varmaan kyllä hyvin toimisi.

Ps. Tätä Markkuhoon poustaamaa kuvaa tuolla ostetaan palstalla joutuun "syyttämään " tästä projektista :)

Toimiikohan linkki
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/down ... &mode=view
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
Raimo
Viestit: 1274
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Asiaa...Kumma kun vasta nyt alkaa nämä 2V-gessut kiinnostamaan projekteina :)

Parhaiten asiat selviää, kun lataat huoltomanuaalin tuolta kurapyöräilijöiden gmailista, ohjeet löytyy vain jäsenille osioista ja viesti jossa manuaali on liitteenä: BMW R80GS - R100R Kaksiventtiilisten Paralever-Gessujen tehtaan manuaali

Siitä löydät ohjeet kaikkiin pyörän tarvitsemiin huolto- ja korjaustoimiin ja on tehtaan oma huoltomanuaali, eli laadukas ja täynnä oikeaa tietoa. Haynesit jää kauas taakse.

Moottoriöljynä tuossa käytetään 20W50 mineraalia, synteettistä vain ehkä talvella. Itse olen lähinnä käyttänyt Neste Special 20W50:stä, mutta siis mitään spesiaaliöljyä tuo ei tosiaan tarvitse :)

Vaihteistossa ja perässä ehdottomasti hypoidiöljyä, eli API GL5:sta. Mineraalipohjainen 80W90 on alkuperäinen ohje tai jotkut ovat tykkänneet synteettisestä 75W140 siirapista jos aski tikkuilee kuumalla kelillä. Itse olen ajellut molemmilla, ei isommin eroa.

Laitas nyt kuvia rojektista...
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Kiitoksia vinkeistä Raimo!

Tänään tuli ajeltua parisataa kilsaa tutustumismielessä. Peli etenee vakaasti ja tasasesti. Hiekkateillä meno oli nyt vähän kulmikasta kun takajarru ei pidä käytännössä juuri ollenkaan ja kaasu ei palauttanut kunnolla, vähän niinkuin olisi hirttänyt, mutta vaijerit ainakin oli löysällä ja ok tuntuisesti säädetty. Kierrokset laski vasta jälkijunassa kun kaasun käänsi pois, ei tuo mielestäni mikään ilmavuoto-ongelmakaan ole, klemmarit kiristin ja sama meno jatkui. Moottorijarrutusta ei juurikaan voinut hyödyntää kun sitä ei ollut, eli etujarrun varassa mentiin hiekallakin.

Pitää tilata jarrukengät, ja purkaa ja herkistellä kaasarit vai ? (läpät nihkeenä tai jottain)

tuossa muutamia kuvia tämänhetkisestä ysäriluukista.
Liitteet
gs3.jpg
gs2.jpg
gs1.jpg
Taas lähti mopo käsistä
MarkkuHoo
Viestit: 1145
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Syyllinen ilme naamalla, onko se semmoinen virne? ;)
Hyvä kun löysit omasi, nämä 2V-gessut tuntuu nyt foorumilla saaneen nostetta kummasti. Omaan projektiketjuun täytyy saada täytettä ja kuvia myös lähiaikoina, koska on niitä joitain paketteja tilailtu jo.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Hienon näköinen pyörä.

Onneksi olkoon hyvästä hankinnasta ja tervetuloa Gessuilijoiden joukkoon.
Sitten vaan ilmoittautumaan tuonne Gessumeetingiin
Siellä on varmaan useampikin tuollainen tänä vuonna.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Juu, kiitoksia vaan porukoille!

Tuo gessumiitinki olikin kanssa hyvä vinkki, kyllä se kiinostaisi.

Tänään motti sai uudet öljyt, sanoin perä, keula ja vaihteisto. Jarrkukengissä oli vielä pintaa joten päätin nyt vain putsata kaikki jarruhärpäkkeet ja jotain säätöjä tein kanssa. Pitää nyt käydä ajamassa koeajo, jospa vaikka auttoi.
Kaasareissa hirtti hieman ryyppy, vaikutti varmaan kaasareiden toimintaan, mutta kaippa nuo on vielä avattava. Pitäiskös sinne sitten kai vielä korjaus- sarja ostaa.
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja ATC »

Onnittelut hienosta pyörästä. Näyttäisi että vähällä on pyörä selvinnyt tämän alkutaipaleensa :D
Weteraani kurapyöräilijä
Avatar
HessuL
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 4:11 pm
Pyörä: R1200GS Rallye, R80GS
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja HessuL »

Onnea vaan pyörän johdosta! Siitä se oman mielen mukaiseksi muuttaminen alkaa, tulee Siebenrokit ja muut karkkikaupat pian tutuiksi :wink:
TomppaV kirjoitti: kaasu ei palauttanut kunnolla, vähän niinkuin olisi hirttänyt, mutta vaijerit ainakin oli löysällä ja ok tuntuisesti säädetty. Kierrokset laski vasta jälkijunassa kun kaasun käänsi pois, ei tuo mielestäni mikään ilmavuoto-ongelmakaan ole, klemmarit kiristin ja sama meno jatkui. Moottorijarrutusta ei juurikaan voinut hyödyntää kun sitä ei ollut,
Oma kasikymppinen teki toissa kesänä tuota samaa, alkoi pikkuhiljaa edellisenä talvena vaivaamaan. Käytin sitten Myllymaan Repalla hoidossa jossa vaihdettiin kaasuvaijerit ja avattiin kaasarit (älä kysy tarkempia toimenpiteitä) ja laitettiin ne synkrooniin niin johan pelasi sen jälkeen taas nätisti. Moottorijarrutus yllätti paluumatkalla parikin kertaa kun sen olemassaolon oli jo ehtinyt unohtaa :shock:

Mitä alustaan tulee niin itse laitoin eteen Progressive Suspensionin vieterit ja taakse Wilbersin halvemman luokan iskarin vuotavan alkuperäisen tilalle. Jälkikäteen harmittaa etten sitten raaskinut alunperin ostaa sitä keltaista ja parasta takaiskaria; halvalla kun ei sitä hyvää tunnu saavan. Eli jos tarkoitus on pitää pyörä ja ajaa ja nauttia siitä pidempään niin suosittelen kyllä kunnollista säädettävää iskaria heti alkuun. Etupää ei taida hyväksi muuttua kuin koko haarukka vaihtamalla... :cry:
Sora/lumipyöräilijä

"Boxerin valinta ei merkitse lyhytaikaisten muotivirtausten perässä juoksemista, vaan se tehdään tietoisina ihmisen ja moottoripyörän välisestä erikoissuhteesta."
Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

ATC kirjoitti:Onnittelut hienosta pyörästä. Näyttäisi että vähällä on pyörä selvinnyt tämän alkutaipaleensa :D
Kiitoksia vaan , mutta taitaa olla nyt vaan onnistuneita kuvia, kyllä tuosta luonnossa näkee että käytössä on ollut. Huonokuntoinen se ei kylläkään ole, ikä ja kilometrit huomioon ottaen.

Hyvä tietää tuo iskarihomma (HessuL), olin juuri suunnitellut ostavani tuommoisen Wilberssin perusiskarin, pitää vielä miettiä.

Kaasarit purin ja putsasin, ei ne tosin likaiset olleet. Synkkauksen tein rapair manuaalin ohjeiden mukaisesti, ilman mittareita tosin. Samoin säädin ilmaruuvin tehtaan oletusasetukseen( oli pahasti pielessä) ja vielä rasvasin kaikki vaijerit. Venttiilit säädin samalla, mutta keinuvivun simmaus jää tulevaisuuteen. Nyt motti toimii riittävän hyvin, niin että sillä varmaan tämän kesän ajelee ja samalla tunnustelee miten projektia vie eteenpäin. Myllymaalle tulee tosin varmasti asiaa ensitalvella, ellei aiemmin.

Täytyy kyllä sanoa että hämmästyttävän hyvin tuollainen pyörä menee myös maantie ja motari ajossa. Vakaata ja kohtuu tasaista menoa oikeen mukava ajaa. Kate piti minun mittaselle kuskille säätää ihan alimpaan asentoon , muuten alkaa vimmattu vapina ja porinä kypärässä. Muuten tuo kate kopleksi toimii oikein hyvin, motarillakin tosiaan viitsii ajella. Tämä tosin on aiheuttanut päänvaivaa, sillä tarkoitus oli poistaa tuo vakiokatesysteemi ja asentaa PD tyylistä vermettä keulaan. Nyt ei millään viitsisi luopua siitä. Pitää kehitellä jotain kompromissa.

Moottorissa tuntuu olevan ihan tarpeeksi tehoa, en ajatellut sitä virittää. Tämä onkin hauska juttu kun 5- 10 vuotta sitten olisin antanut piutpaut tuollaisille teholukemille (n 60hp) , niin nyt kohta 30 vuotta mopoilleena kavereille kehun kuinka kevyesti tämä lähtee ohituksiin. Tosin katupyöräkalustoa mulla on aina ollut.

Tavaraakin on jo tilailtu
soolopenkki
takahäkki
etu ja taka lokkari
munuaiset tietenkin

Takajarrukengät meni vaihtoon, ei se putsaus ja säätö riittävästi auttanut, samalla rustasin tuollaisen "Turaus tech" :n korotus / laajennusosan jarrupolkimeen. Toimii, ei ole kaunis.
Liitteet
tura tech jarrupoljin.jpg
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Moi. Mää en saanut tuota takajarrua pelittään vaikka tein sille mitä. Kun ei hidasta niin ei hidasta. Omasta nakkasin ne saastehärpäkkeet menemään. Yhtä hyvin se toimi ilman niitäkin.

Taakse ostin Wilbersin lisäsäiliöllisen pumpun ja keulaan jotku progressiviset vieterit. Sillä setillä tuli kaikki ajot ajettua kesät talvet.

Mitä noihin kaasareihin tulee, alko ne mun 170 tkm ajetussa yksilössä temppuilemaan. Pesin kyllä ja vaihdoin tiivisteitä. Uudella omistajalla oli kuitenkin enemmän ammattitaitoa kyseiseen hommaan, sai pyörän käymään hyvin ja kulutuksenkin laskemaan lähes 2 litraa satasella.

viewtopic.php?f=5&t=11084&start=45

tuolla jotain juttua vintage-gessuista.

-Ile-
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tuosta kierrosten jäämisestä tuli mieleen, että mun gessussa kaasuläpän ruuvit löystyi itsekseen, ja välillä löysä läppä jäi raolleen. Kannattaa tarkistaa tuokin.

-I-
Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Ilmari kirjoitti:Tuosta kierrosten jäämisestä tuli mieleen, että mun gessussa kaasuläpän ruuvit löystyi itsekseen, ja välillä löysä läppä jäi raolleen. Kannattaa tarkistaa tuokin.

-I-
Pitää tarkistaa tuo kun pääsee taas ropaamaan.

Huonosti se tuntuu takajarru pitävän noilla uusillakin kengillä, mutta nyt sillä jo saa vähän vauhtia pois. Joskus oli Malmilla tai jossain sellainen paja joka pinnotti vanhojen autojen käytettyjä jarrukenkiä uudestaan, muistaako kukaan ? Paikasta ei ole varmuutta saatan muistaa väärin. Tuommoisessa pajassa voisi pinnotuttaa vanhat kengät jollain pehmeämmällä ( pitävämmällä) materiaalilla?

Mitäköhän se uusi omistaja teki ilmari sun pyörän kaasareille Ilmari?

En tiedä luulenko vain, mutta minusta noiden kaasareiden toiminta minun pyörässä vaihtelee, eli välilä kone tikittää siististi ja välillä taas nikottelee.
Taas lähti mopo käsistä
Ryde
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 2:27 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Heinola

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja Ryde »

http://www.kitkaliimaus.fi tuolla ainakin ennen muinoin liimailivat uusia kitkapintoja melkein mihin vaan.
Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Vähän takapakkia, sehän näihin " vähän ajettuihin" kuuluu kuvioihin.
Oikeanpuolimmaisesta kannesta alkoi yllättäin kuulumaan ylimääräistä naputusta. Tarkistin uudestaan venttiilien ja vivun välykset, kunnossa näytti olevan. Soitto Myllymaalle, nopean diaknoosi näkemättä ja kuulematta oli löysä venttiiliohjuri.
No, eipä uskalla nyt paljoa ajella, ja heti ei tietenkään huoltoonkaan pääse.
Taitaa jäädä GS miitti tänävuonna väliin.
Nyt pitää vielä kysyä paikalliselta kansimaakarilta jos se katsois nopeesti hätävarana pelkästään uudet ohjurit ko kanteen, varmaan joutuu tuunaamaan vanhat venttiilit samalla.
Isompaa läpikäyntiä sitten toivottavati vasta syksyllä Hämeenlinnan suunnalla.

Kaasarit sain toimimaan jo varsin hyvin, tarkka tuntuu olevan synkasta yms. Nyt jarruttaa normaalisti moottorijarrutuksessa, myös ärsyttävän tasakaasulla ilmenevän "nykimisen/ hyökkäilyn" sain aika hyvin aisoihin. Kaasuvaijerit taitaa olla kyllä vaihtokunnossa kun ovat tuhannen mutkalla paljaalta osaltaan. Jonkinlaista kanitusta vaijereissa tuntuu myös olevan.

Kilometrejä on nyt takana noin 2500, joista noin puolet soralla. Yksi yllättävä eksyminenkin on jo koettu.
Kivasti tuli syväjoki tunnelmaa kun tie kapeni kärrypoluksi,naavat roikkui kuusien oksilla ja suuntakin oli 90 astetta pielessä. Eipä ilmaantunut onneksi banjonsoittajia polunvarsille. Siveästi selvisi kotiin.
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
Raimo
Viestit: 1274
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Jeps, kakstoistasormiset banjonsoittajat on pelottavia..

Ohjurithan ne taitavat ollakin 2V-bemujen heikko kohta. Viisaammat ovat jutelleet, että reilun sadan tonnin välein on syytä uusia, ja vaatii kuulemma tietotaitoa, jota ei ole kaikilla moottorikoneistamoilla. Vanhemmiten ohjurit heiluvat kuumassa kannessa kuin hampaat mummon suussa :)

Iittalassa O.Keskitalo on erikoistunut 2V-bemujen kansihuoltoihin, mutta sitä taisi Repakin vinkata?
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Vastaa Viestiin