Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Helmi 25, 2020 11:04 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Monttupyörä kilpiin.
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 9:17 am 
Avatar

Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
Viestit: 264
Paikkakunta: Laitila
Pyörä: Honda Varatero
ATC kirjoitti:
No piti tämäkin päivä nähdä. :lol:
Uskottava on kun ammattimies vakuuttaa, miten lie noiden luovareiden kanssa riittääkö joku vuosimäärä vai ihanko pitää olla uudesta asti katkeamaton. Voi olla harvassa tuommoiset vanhat crossit joista löytyy paperit noin täydellisenä.

Eli paperittomissa riittää omistusselvitys (kahden todistajan allekirjoittamana) kymmeneltä viimeisimmältä vuodelta. Käyttöönotto/ valmistusajankohdasta on kuitenkin oltava selvitys.
Periaatteessa tämä pätee nykyisin myös wanhoihin aiemmin rekisterissä olleisiin ja kauan sitten poistettuihin autoihin ja moottoripyöriin (ovat kuitenkin aina tapauskohtaisia ja tarkistettava Trafilta).

Eli minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa...!! :lol: :lol:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Monttupyörä kilpiin.
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 9:42 am 

Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Viestit: 770
Paikkakunta: Enontekiö
Pyörä: 540Exc/1400Zzr/60Yz
Aloin ihmetteleen onko tuossa joku järki, äkkiseltään aateltuna valtio ainakin tuosta rahaa haluaa, kun ei ole värkkiä alkujaan tieliikenteeseen verotettu.

Niin ja jos aatellaan crossia mikä ei ole ikinä ollut kilvissä missään puolella palloa, niin käsiteltäisiin "uutena" eli jos huomenna veisit konttorille niin tarvis täyttää tämän päivän vaatimukset.

Jos tuollainen -89 piikkihusse vaikka haluttais kilvittää (mikä on sama kuin crossikin ainoostaan vilkut, valot, töötit sun muut tielikkenevarusteet uupuu mutta peruspyörä on sama) ja jos tuon saa kilpiin niin veikkan että suomenmaassa on "käsi oossa" kilpiä oottamassa aika moni.

Itse kehtaan väittää kilvityksen olevan erittäin vaikeaa mutta ei mahdotonta, joskin ei ainakaan meikäläisen kaaliin mahdu mikä järki tuossa olis samaan vaivaan/rahaan/vitutukseen ja kaikkeen muuhun mitä matkalla saattaa sattua saa ihan oikeitakin enskoja ja jos kortissa aat riittää niin nykyään laki ei kiellä virittämästä, siis saattamista "normitilaan".


Niin tuli vielä mieleen noi punakilpiset, saako niitäkään ihan "läpihuutona" katastettua valkokilvelle?

Niin toi luovariketju riittää siihen että todistaa olevansa omistaja, rekisteröintiin crossin kanssa sillä ei tee yksistään yhtään mitään.


Jos nyt sitten kuitenkin olen väärässä, niin eipä kuitenkaan ole eka kerta ja tuskin viimeinenkään :mrgreen:

Niin ja jos toi vanhan crossin kilvitys onkin helppoa, niin alan kaivella "löytöjä" poromiesten jäämistöistä :lol:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Monttupyörä kilpiin.
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 9:55 am 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2617
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Jos kerta tyyppihyväksyntää ei nykyään tarvita, niin saako moottoripyörän tehdä alusta saakka ihan itse?

Eikös se riitä että täyttää tämän päivän vaatimukset, mitä ne sitten lieneekin. :roll:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Monttupyörä kilpiin.
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 10:28 am 
Avatar

Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Viestit: 1155
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Haussa
Tase kirjoitti:
Jos kerta tyyppihyväksyntää ei nykyään tarvita, niin saako moottoripyörän tehdä alusta saakka ihan itse?

Eikös se riitä että täyttää tämän päivän vaatimukset, mitä ne sitten lieneekin. :roll:

Jos olen asian oikein ymmärtänyt niin tämä (omavalmiste) on nykyään mahdollista totetuttaa. Tosin vaatii paljon paperisotaa, kaiken maailman testaustodistuksia, veroja yms.
Kopteri magazine on käsitellyt näitä asioita viime aikoina sivuillaan laajasti ja noita vanhoja numeroita selailemalla pyörän rakentamiseen liittyvät nykyiset lakipykälät tulevat käsiteltyä aika kattavasti.

Ei muuta kuin omavalmiste enskaa rakentamaan :lol: Saa juuri sellaisen kuin haluaa :P

_________________
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Monttupyörä kilpiin.
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 10:44 am 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2617
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Jari S kirjoitti:
Tase kirjoitti:
Jos kerta tyyppihyväksyntää ei nykyään tarvita, niin saako moottoripyörän tehdä alusta saakka ihan itse?

Eikös se riitä että täyttää tämän päivän vaatimukset, mitä ne sitten lieneekin. :roll:

Jos olen asian oikein ymmärtänyt niin tämä (omavalmiste) on nykyään mahdollista totetuttaa. Tosin vaatii paljon paperisotaa, kaiken maailman testaustodistuksia, veroja yms.
Kopteri magazine on käsitellyt näitä asioita viime aikoina sivuillaan laajasti ja noita vanhoja numeroita selailemalla pyörän rakentamiseen liittyvät nykyiset lakipykälät tulevat käsiteltyä aika kattavasti.

Ei muuta kuin omavalmiste enskaa rakentamaan :lol: Saa juuri sellaisen kuin haluaa :P

Niin, tai sellaisen kuin sattuu tulemaan. :roll:

Rupia sinä Jari S rakentamishommiin, sinullahan on metallisorvi ja maalamokin omasta takaa. Jos tarvii virallisen näköistä paperia niin minä voin sellaisen tekaista. :lol:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Monttupyörä kilpiin.
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 10:52 am 

Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Viestit: 770
Paikkakunta: Enontekiö
Pyörä: 540Exc/1400Zzr/60Yz
Unehtu aiemmasta :oops: MMAF on oiva paikka kysellä kuis omavalmisteen tai crossin kilvittäis, eli http://www.mmaf.fi/forum/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Monttupyörä kilpiin.
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 12:35 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
Viestit: 264
Paikkakunta: Laitila
Pyörä: Honda Varatero
Piese kirjoitti:
Aloin ihmetteleen onko tuossa joku järki, äkkiseltään aateltuna valtio ainakin tuosta rahaa haluaa, kun ei ole värkkiä alkujaan tieliikenteeseen verotettu.

Niin ja jos aatellaan crossia mikä ei ole ikinä ollut kilvissä missään puolella palloa, niin käsiteltäisiin "uutena" eli jos huomenna veisit konttorille niin tarvis täyttää tämän päivän vaatimukset.

Jos tuollainen -89 piikkihusse vaikka haluttais kilvittää (mikä on sama kuin crossikin ainoostaan vilkut, valot, töötit sun muut tielikkenevarusteet uupuu mutta peruspyörä on sama) ja jos tuon saa kilpiin niin veikkan että suomenmaassa on "käsi oossa" kilpiä oottamassa aika moni.

Itse kehtaan väittää kilvityksen olevan erittäin vaikeaa mutta ei mahdotonta, joskin ei ainakaan meikäläisen kaaliin mahdu mikä järki tuossa olis samaan vaivaan/rahaan/vitutukseen ja kaikkeen muuhun mitä matkalla saattaa sattua saa ihan oikeitakin enskoja ja jos kortissa aat riittää niin nykyään laki ei kiellä virittämästä, siis saattamista "normitilaan".


Niin tuli vielä mieleen noi punakilpiset, saako niitäkään ihan "läpihuutona" katastettua valkokilvelle?

Niin toi luovariketju riittää siihen että todistaa olevansa omistaja, rekisteröintiin crossin kanssa sillä ei tee yksistään yhtään mitään.


Jos nyt sitten kuitenkin olen väärässä, niin eipä kuitenkaan ole eka kerta ja tuskin viimeinenkään :mrgreen:

Niin ja jos toi vanhan crossin kilvitys onkin helppoa, niin alan kaivella "löytöjä" poromiesten jäämistöistä :lol:


Edelleen itseäni toistaen...

Eli Nykyään saa pyörän kuin pyörän rekisteröityä, kunhan se täyttää käyttöönottoajankohdan vaatimukset (esim -89:n täytyy täyttää vuonna 89 voimassaolleet vaatimukset), siksi käyttöönottoajankohdasta pitää olla selvitys (esim. se ostokuitti, mitä ei tietysti enää ole olemassa, tai maahantuojan selvitys valmistusajankohdasta valmistenumeron mukaan).
Vaatimustenmukaisuuksista tulee esittää dokumentti ensikertaa 1.1.1991 jälkeen käyttöönotetuista, vanhemmissa riittää se, että täyttävät sen vuoden "vihreän kirjan" vaatimukset.

Uutena käsitellään itse rakennettu (ja siinä on ongelmia), ei vanha.

Ja rekisteröintiin riittää se omistusselvitys kymmeneltä vuodelta! (poislukien se, jos laite on ilmoitettu anastetuksi jossain vaiheessa, mut se tulee esille viimeistään tullissa kun haetaan veropäätöstä mopoon).
Ja se verotushan määräytyy käyttöönottoajankohdan mukaisen samanlaisen tai lähimmän rinnakkaismallin mukaan ja siinä ei ole ikävähennystä (tosin, eipä esim. -89 oo tarvinnu montaakaan markkaa maksaa veroa tollaisista)

Sama pätee myös vanhoihin punakilpisiin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Monttupyörä kilpiin.
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 12:48 pm 

Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Viestit: 770
Paikkakunta: Enontekiö
Pyörä: 540Exc/1400Zzr/60Yz
016054 kirjoitti:
Piese kirjoitti:
Aloin ihmetteleen onko tuossa joku järki, äkkiseltään aateltuna valtio ainakin tuosta rahaa haluaa, kun ei ole värkkiä alkujaan tieliikenteeseen verotettu.

Niin ja jos aatellaan crossia mikä ei ole ikinä ollut kilvissä missään puolella palloa, niin käsiteltäisiin "uutena" eli jos huomenna veisit konttorille niin tarvis täyttää tämän päivän vaatimukset.

Jos tuollainen -89 piikkihusse vaikka haluttais kilvittää (mikä on sama kuin crossikin ainoostaan vilkut, valot, töötit sun muut tielikkenevarusteet uupuu mutta peruspyörä on sama) ja jos tuon saa kilpiin niin veikkan että suomenmaassa on "käsi oossa" kilpiä oottamassa aika moni.

Itse kehtaan väittää kilvityksen olevan erittäin vaikeaa mutta ei mahdotonta, joskin ei ainakaan meikäläisen kaaliin mahdu mikä järki tuossa olis samaan vaivaan/rahaan/vitutukseen ja kaikkeen muuhun mitä matkalla saattaa sattua saa ihan oikeitakin enskoja ja jos kortissa aat riittää niin nykyään laki ei kiellä virittämästä, siis saattamista "normitilaan".


Niin tuli vielä mieleen noi punakilpiset, saako niitäkään ihan "läpihuutona" katastettua valkokilvelle?

Niin toi luovariketju riittää siihen että todistaa olevansa omistaja, rekisteröintiin crossin kanssa sillä ei tee yksistään yhtään mitään.


Jos nyt sitten kuitenkin olen väärässä, niin eipä kuitenkaan ole eka kerta ja tuskin viimeinenkään :mrgreen:

Niin ja jos toi vanhan crossin kilvitys onkin helppoa, niin alan kaivella "löytöjä" poromiesten jäämistöistä :lol:


Edelleen itseäni toistaen...

Eli Nykyään saa pyörän kuin pyörän rekisteröityä, kunhan se täyttää käyttöönottoajankohdan vaatimukset (esim -89:n täytyy täyttää vuonna 89 voimassaolleet vaatimukset), siksi käyttöönottoajankohdasta pitää olla selvitys (esim. se ostokuitti, mitä ei tietysti enää ole olemassa, tai maahantuojan selvitys valmistusajankohdasta valmistenumeron mukaan).
Vaatimustenmukaisuuksista tulee esittää dokumentti ensikertaa 1.1.1991 jälkeen käyttöönotetuista, vanhemmissa riittää se, että täyttävät sen vuoden "vihreän kirjan" vaatimukset.

Uutena käsitellään itse rakennettu (ja siinä on ongelmia), ei vanha.

Ja rekisteröintiin riittää se omistusselvitys kymmeneltä vuodelta! (poislukien se, jos laite on ilmoitettu anastetuksi jossain vaiheessa, mut se tulee esille viimeistään tullissa kun haetaan veropäätöstä mopoon).
Ja se verotushan määräytyy käyttöönottoajankohdan mukaisen samanlaisen tai lähimmän rinnakkaismallin mukaan ja siinä ei ole ikävähennystä (tosin, eipä esim. -89 oo tarvinnu montaakaan markkaa maksaa veroa tollaisista)

Sama pätee myös vanhoihin punakilpisiin.


Mutta kun sitä crossia ei ole ennen otettu tieliikennekäyttöön, siis toi kohta koskee sitä milloin se on REKISTERÖITY TIELIIKENNEKÄYTTÖÖN eli jos se rekisteröidään 2011 niin sen tulee täyttää 2011 tieliikennevaatimukset.

Ny hän mää hokasin tämähän olikin alotettuna 1.4.2011 eli hyvää aprillipäivää vaan :lol: :lol: :lol:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Monttupyörä kilpiin.
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 2:37 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
Viestit: 264
Paikkakunta: Laitila
Pyörä: Honda Varatero
[/quote]Mutta kun sitä crossia ei ole ennen otettu tieliikennekäyttöön, siis toi kohta koskee sitä milloin se on REKISTERÖITY TIELIIKENNEKÄYTTÖÖN eli jos se rekisteröidään 2011 niin sen tulee täyttää 2011 tieliikennevaatimukset.

Ny hän mää hokasin tämähän olikin alotettuna 1.4.2011 eli hyvää aprillipäivää vaan :lol: :lol: :lol:[/quote]

No kun asiaan vaikuttaa ainoastaan se, milloin pyörä on KÄYTTÖÖNOTETTU (tai mikäli sitä ei saada selvitettyä, ratkaistaan se valmistusajankohdan mukaan) , ei se milloin se rekisteröidään. Rekisteröintitodistukseen tulee esimerkiksi merkintä: Käytetty aiemmin rekisteröimättömänä kilpa-ajoneuvona.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Monttupyörä kilpiin.
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 5:08 pm 

Liittynyt: Ti Marras 02, 2010 5:23 pm
Viestit: 4
Paikkakunta: Jokioinen
Pyörä: Suzuki DR 650
Tosin tää juttu EI OLE aprillipila! Tosissani mietin tuolaisen projektin aloittamista kunhan löytyy sopiva aihio.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Monttupyörä kilpiin.
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 9:42 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Marras 21, 2010 12:03 am
Viestit: 71
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: WR250F -01 ja R6 -00
Onhan noita 90-luvun CR:rriä valkokilpisenä yllättävänkin paljon, joten tyyppihyväksynnät tuskin ovat ongelmana. Maahantuojalta kannataa tietyski kysellä vieläkö sieltä saa todistusta tyyppihyväksynnästä ja onko se enään voimassa. Isompi ongelma taitaa olla ne pyörän paperit, crossista kun ei yleensä mitään sen kummempia papereita ole ja kilvittäminen taitaa vaatia "punakilpipaperit"?

Saahan noita Hondan CR:rriä HM:n merkin alla uusiakin kilpiin! Malleja ainakin 125 2t, 250 4t ja 450 4t.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Monttupyörä kilpiin.
ViestiLähetetty: Ke Huhti 06, 2011 9:52 am 
Avatar

Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
Viestit: 264
Paikkakunta: Laitila
Pyörä: Honda Varatero
Jopo87 kirjoitti:
Onhan noita 90-luvun CR:rriä valkokilpisenä yllättävänkin paljon, joten tyyppihyväksynnät tuskin ovat ongelmana. Maahantuojalta kannataa tietyski kysellä vieläkö sieltä saa todistusta tyyppihyväksynnästä ja onko se enään voimassa. Isompi ongelma taitaa olla ne pyörän paperit, crossista kun ei yleensä mitään sen kummempia papereita ole ja kilvittäminen taitaa vaatia "punakilpipaperit"?

Saahan noita Hondan CR:rriä HM:n merkin alla uusiakin kilpiin! Malleja ainakin 125 2t, 250 4t ja 450 4t.


Kilvittämiseen ei tarvita punakilpipapereita, mutta eihän niistä mitään haittaakaan ole...
-91 jälkeen käyttöönotetuilla on tietysti se ongelma, et tarvitaan hyväksymisdokumentti päästöistä esim. maahantuojalta tai tuv:ltä, mut jos saa kansallisen tyyppikoodi vastaavuuden, niin sitäkään ongelmaa ei siis ole.
Pieni porsaanreikä olisi tietysti uudemmissakin se, että piensarjahyväksynnässä riittää käytönaikainen päästömittaus ja jos Trafilta sais suostumuksen, et yksittäiset mopot vois hyväksyä tohon vedoten, niin sitten päästäis jo 5.4.1999 asti, ku silloin tulevat jarrut hyväksynnän piriin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Monttupyörä kilpiin.
ViestiLähetetty: Ke Huhti 06, 2011 10:56 am 

Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Viestit: 770
Paikkakunta: Enontekiö
Pyörä: 540Exc/1400Zzr/60Yz
Kopsasin tuollasen toiselta foorumilta niin saa minun puolesta olla tällaisen "katasatustoimintaan" kouluttamattoman juupailu.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1439.0


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Monttupyörä kilpiin.
ViestiLähetetty: Ke Huhti 06, 2011 2:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
Viestit: 264
Paikkakunta: Laitila
Pyörä: Honda Varatero
Piese kirjoitti:
Kopsasin tuollasen toiselta foorumilta niin saa minun puolesta olla tällaisen "katasatustoimintaan" kouluttamattoman juupailu.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1439.0


Toihan on hyvä linkki!
Tossa tulee se kaikki sama esille jota oon itte yrittäny sanoa (nähtävästi huonolla menestyksellä...). Ja tuolla alhaalla olevasta "milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuustodistusta" linkistä käy myös tuo "maaginen" 1.1.1991 päivä hyvin esille, eli sitä aiemmin ei tarvitse vaatimustenmukaisuustodistusta, riittää että täyttää sen hetkiset muut vaatimukset.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Monttupyörä kilpiin.
ViestiLähetetty: Ma Huhti 18, 2011 5:38 pm 

Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 9:18 pm
Viestit: 111
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: te 125
Uudehkon punakilpipyörän rekisteröinnissä ei siis pitäisi olla ongelmia. Mutta osaako joku vielä vääntää rautalangasta kertyvän veron määräytymisperusteen?

Onko joku kilvittänyt alle viiden vuoden ikäistä KTM:ää tai Husabergiä. Tarkoituksena on hankkia valkokilpinen 250-300 2-t tai 400-450 4-t. Vuosimalli on suunnilleen 2007. Helpointa olisi hankkia suoraan valkokilpinen, mutta punakilpisyys lisäisi huomattavasti valikoimaa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com