Monttupyörä kilpiin.

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
016054
Viestit: 268
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
Pyörä: Honda Varatero
Paikkakunta: Laitila

Re: Monttupyörä kilpiin.

Viesti Kirjoittaja 016054 »

ATC kirjoitti:No piti tämäkin päivä nähdä. :lol:
Uskottava on kun ammattimies vakuuttaa, miten lie noiden luovareiden kanssa riittääkö joku vuosimäärä vai ihanko pitää olla uudesta asti katkeamaton. Voi olla harvassa tuommoiset vanhat crossit joista löytyy paperit noin täydellisenä.
Eli paperittomissa riittää omistusselvitys (kahden todistajan allekirjoittamana) kymmeneltä viimeisimmältä vuodelta. Käyttöönotto/ valmistusajankohdasta on kuitenkin oltava selvitys.
Periaatteessa tämä pätee nykyisin myös wanhoihin aiemmin rekisterissä olleisiin ja kauan sitten poistettuihin autoihin ja moottoripyöriin (ovat kuitenkin aina tapauskohtaisia ja tarkistettava Trafilta).

Eli minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa...!! :lol: :lol:
Piese
Viestit: 749
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL1200
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Monttupyörä kilpiin.

Viesti Kirjoittaja Piese »

Aloin ihmetteleen onko tuossa joku järki, äkkiseltään aateltuna valtio ainakin tuosta rahaa haluaa, kun ei ole värkkiä alkujaan tieliikenteeseen verotettu.

Niin ja jos aatellaan crossia mikä ei ole ikinä ollut kilvissä missään puolella palloa, niin käsiteltäisiin "uutena" eli jos huomenna veisit konttorille niin tarvis täyttää tämän päivän vaatimukset.

Jos tuollainen -89 piikkihusse vaikka haluttais kilvittää (mikä on sama kuin crossikin ainoostaan vilkut, valot, töötit sun muut tielikkenevarusteet uupuu mutta peruspyörä on sama) ja jos tuon saa kilpiin niin veikkan että suomenmaassa on "käsi oossa" kilpiä oottamassa aika moni.

Itse kehtaan väittää kilvityksen olevan erittäin vaikeaa mutta ei mahdotonta, joskin ei ainakaan meikäläisen kaaliin mahdu mikä järki tuossa olis samaan vaivaan/rahaan/vitutukseen ja kaikkeen muuhun mitä matkalla saattaa sattua saa ihan oikeitakin enskoja ja jos kortissa aat riittää niin nykyään laki ei kiellä virittämästä, siis saattamista "normitilaan".


Niin tuli vielä mieleen noi punakilpiset, saako niitäkään ihan "läpihuutona" katastettua valkokilvelle?

Niin toi luovariketju riittää siihen että todistaa olevansa omistaja, rekisteröintiin crossin kanssa sillä ei tee yksistään yhtään mitään.


Jos nyt sitten kuitenkin olen väärässä, niin eipä kuitenkaan ole eka kerta ja tuskin viimeinenkään :mrgreen:

Niin ja jos toi vanhan crossin kilvitys onkin helppoa, niin alan kaivella "löytöjä" poromiesten jäämistöistä :lol:
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: KTM 790 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Monttupyörä kilpiin.

Viesti Kirjoittaja Tase »

Jos kerta tyyppihyväksyntää ei nykyään tarvita, niin saako moottoripyörän tehdä alusta saakka ihan itse?

Eikös se riitä että täyttää tämän päivän vaatimukset, mitä ne sitten lieneekin. :roll:
Avatar
Jari S
Viestit: 1151
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: Monttupyörä kilpiin.

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Tase kirjoitti:Jos kerta tyyppihyväksyntää ei nykyään tarvita, niin saako moottoripyörän tehdä alusta saakka ihan itse?

Eikös se riitä että täyttää tämän päivän vaatimukset, mitä ne sitten lieneekin. :roll:
Jos olen asian oikein ymmärtänyt niin tämä (omavalmiste) on nykyään mahdollista totetuttaa. Tosin vaatii paljon paperisotaa, kaiken maailman testaustodistuksia, veroja yms.
Kopteri magazine on käsitellyt näitä asioita viime aikoina sivuillaan laajasti ja noita vanhoja numeroita selailemalla pyörän rakentamiseen liittyvät nykyiset lakipykälät tulevat käsiteltyä aika kattavasti.

Ei muuta kuin omavalmiste enskaa rakentamaan :lol: Saa juuri sellaisen kuin haluaa :P
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: KTM 790 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Monttupyörä kilpiin.

Viesti Kirjoittaja Tase »

Jari S kirjoitti:
Tase kirjoitti:Jos kerta tyyppihyväksyntää ei nykyään tarvita, niin saako moottoripyörän tehdä alusta saakka ihan itse?

Eikös se riitä että täyttää tämän päivän vaatimukset, mitä ne sitten lieneekin. :roll:
Jos olen asian oikein ymmärtänyt niin tämä (omavalmiste) on nykyään mahdollista totetuttaa. Tosin vaatii paljon paperisotaa, kaiken maailman testaustodistuksia, veroja yms.
Kopteri magazine on käsitellyt näitä asioita viime aikoina sivuillaan laajasti ja noita vanhoja numeroita selailemalla pyörän rakentamiseen liittyvät nykyiset lakipykälät tulevat käsiteltyä aika kattavasti.

Ei muuta kuin omavalmiste enskaa rakentamaan :lol: Saa juuri sellaisen kuin haluaa :P
Niin, tai sellaisen kuin sattuu tulemaan. :roll:

Rupia sinä Jari S rakentamishommiin, sinullahan on metallisorvi ja maalamokin omasta takaa. Jos tarvii virallisen näköistä paperia niin minä voin sellaisen tekaista. :lol:
Piese
Viestit: 749
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL1200
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Monttupyörä kilpiin.

Viesti Kirjoittaja Piese »

Unehtu aiemmasta :oops: MMAF on oiva paikka kysellä kuis omavalmisteen tai crossin kilvittäis, eli http://www.mmaf.fi/forum/
Avatar
016054
Viestit: 268
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
Pyörä: Honda Varatero
Paikkakunta: Laitila

Re: Monttupyörä kilpiin.

Viesti Kirjoittaja 016054 »

Piese kirjoitti:Aloin ihmetteleen onko tuossa joku järki, äkkiseltään aateltuna valtio ainakin tuosta rahaa haluaa, kun ei ole värkkiä alkujaan tieliikenteeseen verotettu.

Niin ja jos aatellaan crossia mikä ei ole ikinä ollut kilvissä missään puolella palloa, niin käsiteltäisiin "uutena" eli jos huomenna veisit konttorille niin tarvis täyttää tämän päivän vaatimukset.

Jos tuollainen -89 piikkihusse vaikka haluttais kilvittää (mikä on sama kuin crossikin ainoostaan vilkut, valot, töötit sun muut tielikkenevarusteet uupuu mutta peruspyörä on sama) ja jos tuon saa kilpiin niin veikkan että suomenmaassa on "käsi oossa" kilpiä oottamassa aika moni.

Itse kehtaan väittää kilvityksen olevan erittäin vaikeaa mutta ei mahdotonta, joskin ei ainakaan meikäläisen kaaliin mahdu mikä järki tuossa olis samaan vaivaan/rahaan/vitutukseen ja kaikkeen muuhun mitä matkalla saattaa sattua saa ihan oikeitakin enskoja ja jos kortissa aat riittää niin nykyään laki ei kiellä virittämästä, siis saattamista "normitilaan".


Niin tuli vielä mieleen noi punakilpiset, saako niitäkään ihan "läpihuutona" katastettua valkokilvelle?

Niin toi luovariketju riittää siihen että todistaa olevansa omistaja, rekisteröintiin crossin kanssa sillä ei tee yksistään yhtään mitään.


Jos nyt sitten kuitenkin olen väärässä, niin eipä kuitenkaan ole eka kerta ja tuskin viimeinenkään :mrgreen:

Niin ja jos toi vanhan crossin kilvitys onkin helppoa, niin alan kaivella "löytöjä" poromiesten jäämistöistä :lol:
Edelleen itseäni toistaen...

Eli Nykyään saa pyörän kuin pyörän rekisteröityä, kunhan se täyttää käyttöönottoajankohdan vaatimukset (esim -89:n täytyy täyttää vuonna 89 voimassaolleet vaatimukset), siksi käyttöönottoajankohdasta pitää olla selvitys (esim. se ostokuitti, mitä ei tietysti enää ole olemassa, tai maahantuojan selvitys valmistusajankohdasta valmistenumeron mukaan).
Vaatimustenmukaisuuksista tulee esittää dokumentti ensikertaa 1.1.1991 jälkeen käyttöönotetuista, vanhemmissa riittää se, että täyttävät sen vuoden "vihreän kirjan" vaatimukset.

Uutena käsitellään itse rakennettu (ja siinä on ongelmia), ei vanha.

Ja rekisteröintiin riittää se omistusselvitys kymmeneltä vuodelta! (poislukien se, jos laite on ilmoitettu anastetuksi jossain vaiheessa, mut se tulee esille viimeistään tullissa kun haetaan veropäätöstä mopoon).
Ja se verotushan määräytyy käyttöönottoajankohdan mukaisen samanlaisen tai lähimmän rinnakkaismallin mukaan ja siinä ei ole ikävähennystä (tosin, eipä esim. -89 oo tarvinnu montaakaan markkaa maksaa veroa tollaisista)

Sama pätee myös vanhoihin punakilpisiin.
Piese
Viestit: 749
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL1200
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Monttupyörä kilpiin.

Viesti Kirjoittaja Piese »

016054 kirjoitti:
Piese kirjoitti:Aloin ihmetteleen onko tuossa joku järki, äkkiseltään aateltuna valtio ainakin tuosta rahaa haluaa, kun ei ole värkkiä alkujaan tieliikenteeseen verotettu.

Niin ja jos aatellaan crossia mikä ei ole ikinä ollut kilvissä missään puolella palloa, niin käsiteltäisiin "uutena" eli jos huomenna veisit konttorille niin tarvis täyttää tämän päivän vaatimukset.

Jos tuollainen -89 piikkihusse vaikka haluttais kilvittää (mikä on sama kuin crossikin ainoostaan vilkut, valot, töötit sun muut tielikkenevarusteet uupuu mutta peruspyörä on sama) ja jos tuon saa kilpiin niin veikkan että suomenmaassa on "käsi oossa" kilpiä oottamassa aika moni.

Itse kehtaan väittää kilvityksen olevan erittäin vaikeaa mutta ei mahdotonta, joskin ei ainakaan meikäläisen kaaliin mahdu mikä järki tuossa olis samaan vaivaan/rahaan/vitutukseen ja kaikkeen muuhun mitä matkalla saattaa sattua saa ihan oikeitakin enskoja ja jos kortissa aat riittää niin nykyään laki ei kiellä virittämästä, siis saattamista "normitilaan".


Niin tuli vielä mieleen noi punakilpiset, saako niitäkään ihan "läpihuutona" katastettua valkokilvelle?

Niin toi luovariketju riittää siihen että todistaa olevansa omistaja, rekisteröintiin crossin kanssa sillä ei tee yksistään yhtään mitään.


Jos nyt sitten kuitenkin olen väärässä, niin eipä kuitenkaan ole eka kerta ja tuskin viimeinenkään :mrgreen:

Niin ja jos toi vanhan crossin kilvitys onkin helppoa, niin alan kaivella "löytöjä" poromiesten jäämistöistä :lol:
Edelleen itseäni toistaen...

Eli Nykyään saa pyörän kuin pyörän rekisteröityä, kunhan se täyttää käyttöönottoajankohdan vaatimukset (esim -89:n täytyy täyttää vuonna 89 voimassaolleet vaatimukset), siksi käyttöönottoajankohdasta pitää olla selvitys (esim. se ostokuitti, mitä ei tietysti enää ole olemassa, tai maahantuojan selvitys valmistusajankohdasta valmistenumeron mukaan).
Vaatimustenmukaisuuksista tulee esittää dokumentti ensikertaa 1.1.1991 jälkeen käyttöönotetuista, vanhemmissa riittää se, että täyttävät sen vuoden "vihreän kirjan" vaatimukset.

Uutena käsitellään itse rakennettu (ja siinä on ongelmia), ei vanha.

Ja rekisteröintiin riittää se omistusselvitys kymmeneltä vuodelta! (poislukien se, jos laite on ilmoitettu anastetuksi jossain vaiheessa, mut se tulee esille viimeistään tullissa kun haetaan veropäätöstä mopoon).
Ja se verotushan määräytyy käyttöönottoajankohdan mukaisen samanlaisen tai lähimmän rinnakkaismallin mukaan ja siinä ei ole ikävähennystä (tosin, eipä esim. -89 oo tarvinnu montaakaan markkaa maksaa veroa tollaisista)

Sama pätee myös vanhoihin punakilpisiin.
Mutta kun sitä crossia ei ole ennen otettu tieliikennekäyttöön, siis toi kohta koskee sitä milloin se on REKISTERÖITY TIELIIKENNEKÄYTTÖÖN eli jos se rekisteröidään 2011 niin sen tulee täyttää 2011 tieliikennevaatimukset.

Ny hän mää hokasin tämähän olikin alotettuna 1.4.2011 eli hyvää aprillipäivää vaan :lol: :lol: :lol:
Avatar
016054
Viestit: 268
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
Pyörä: Honda Varatero
Paikkakunta: Laitila

Re: Monttupyörä kilpiin.

Viesti Kirjoittaja 016054 »

[/quote]Mutta kun sitä crossia ei ole ennen otettu tieliikennekäyttöön, siis toi kohta koskee sitä milloin se on REKISTERÖITY TIELIIKENNEKÄYTTÖÖN eli jos se rekisteröidään 2011 niin sen tulee täyttää 2011 tieliikennevaatimukset.

Ny hän mää hokasin tämähän olikin alotettuna 1.4.2011 eli hyvää aprillipäivää vaan :lol: :lol: :lol:[/quote]

No kun asiaan vaikuttaa ainoastaan se, milloin pyörä on KÄYTTÖÖNOTETTU (tai mikäli sitä ei saada selvitettyä, ratkaistaan se valmistusajankohdan mukaan) , ei se milloin se rekisteröidään. Rekisteröintitodistukseen tulee esimerkiksi merkintä: Käytetty aiemmin rekisteröimättömänä kilpa-ajoneuvona.
Jesse J.
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Marras 02, 2010 5:23 pm
Pyörä: Suzuki DR 650
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Monttupyörä kilpiin.

Viesti Kirjoittaja Jesse J. »

Tosin tää juttu EI OLE aprillipila! Tosissani mietin tuolaisen projektin aloittamista kunhan löytyy sopiva aihio.
Avatar
Jopo87
Viestit: 69
Liittynyt: Su Marras 21, 2010 12:03 am
Pyörä: WR250F -01 ja R6 -00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Monttupyörä kilpiin.

Viesti Kirjoittaja Jopo87 »

Onhan noita 90-luvun CR:rriä valkokilpisenä yllättävänkin paljon, joten tyyppihyväksynnät tuskin ovat ongelmana. Maahantuojalta kannataa tietyski kysellä vieläkö sieltä saa todistusta tyyppihyväksynnästä ja onko se enään voimassa. Isompi ongelma taitaa olla ne pyörän paperit, crossista kun ei yleensä mitään sen kummempia papereita ole ja kilvittäminen taitaa vaatia "punakilpipaperit"?

Saahan noita Hondan CR:rriä HM:n merkin alla uusiakin kilpiin! Malleja ainakin 125 2t, 250 4t ja 450 4t.
Avatar
016054
Viestit: 268
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
Pyörä: Honda Varatero
Paikkakunta: Laitila

Re: Monttupyörä kilpiin.

Viesti Kirjoittaja 016054 »

Jopo87 kirjoitti:Onhan noita 90-luvun CR:rriä valkokilpisenä yllättävänkin paljon, joten tyyppihyväksynnät tuskin ovat ongelmana. Maahantuojalta kannataa tietyski kysellä vieläkö sieltä saa todistusta tyyppihyväksynnästä ja onko se enään voimassa. Isompi ongelma taitaa olla ne pyörän paperit, crossista kun ei yleensä mitään sen kummempia papereita ole ja kilvittäminen taitaa vaatia "punakilpipaperit"?

Saahan noita Hondan CR:rriä HM:n merkin alla uusiakin kilpiin! Malleja ainakin 125 2t, 250 4t ja 450 4t.
Kilvittämiseen ei tarvita punakilpipapereita, mutta eihän niistä mitään haittaakaan ole...
-91 jälkeen käyttöönotetuilla on tietysti se ongelma, et tarvitaan hyväksymisdokumentti päästöistä esim. maahantuojalta tai tuv:ltä, mut jos saa kansallisen tyyppikoodi vastaavuuden, niin sitäkään ongelmaa ei siis ole.
Pieni porsaanreikä olisi tietysti uudemmissakin se, että piensarjahyväksynnässä riittää käytönaikainen päästömittaus ja jos Trafilta sais suostumuksen, et yksittäiset mopot vois hyväksyä tohon vedoten, niin sitten päästäis jo 5.4.1999 asti, ku silloin tulevat jarrut hyväksynnän piriin.
Piese
Viestit: 749
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL1200
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Monttupyörä kilpiin.

Viesti Kirjoittaja Piese »

Kopsasin tuollasen toiselta foorumilta niin saa minun puolesta olla tällaisen "katasatustoimintaan" kouluttamattoman juupailu.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1439.0
Avatar
016054
Viestit: 268
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
Pyörä: Honda Varatero
Paikkakunta: Laitila

Re: Monttupyörä kilpiin.

Viesti Kirjoittaja 016054 »

Piese kirjoitti:Kopsasin tuollasen toiselta foorumilta niin saa minun puolesta olla tällaisen "katasatustoimintaan" kouluttamattoman juupailu.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1439.0
Toihan on hyvä linkki!
Tossa tulee se kaikki sama esille jota oon itte yrittäny sanoa (nähtävästi huonolla menestyksellä...). Ja tuolla alhaalla olevasta "milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuustodistusta" linkistä käy myös tuo "maaginen" 1.1.1991 päivä hyvin esille, eli sitä aiemmin ei tarvitse vaatimustenmukaisuustodistusta, riittää että täyttää sen hetkiset muut vaatimukset.
klonkku6
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 9:18 pm
Pyörä: te 125
Paikkakunta: Tampere

Re: Monttupyörä kilpiin.

Viesti Kirjoittaja klonkku6 »

Uudehkon punakilpipyörän rekisteröinnissä ei siis pitäisi olla ongelmia. Mutta osaako joku vielä vääntää rautalangasta kertyvän veron määräytymisperusteen?

Onko joku kilvittänyt alle viiden vuoden ikäistä KTM:ää tai Husabergiä. Tarkoituksena on hankkia valkokilpinen 250-300 2-t tai 400-450 4-t. Vuosimalli on suunnilleen 2007. Helpointa olisi hankkia suoraan valkokilpinen, mutta punakilpisyys lisäisi huomattavasti valikoimaa.
Vastaa Viestiin