Heikin Suupperduupperi
Valvoja: Moderaattorit
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Re: Muuten
Niinkuin RTJ jo totesikin, on ST se "sporttisempi" kaksikosta; kymmenventtiilikansi (tehoa ST:ssä 70hp vs. AT 60hp), kompaktimpi koko (akseliväli taitaa ST:ssä olla 1505mm ja AT:ssa 1540-1565), ST hieman kevyempi (tai paremminkin vähemmän painava) ja muutenkin hieman askeettisemman oloinen menopeli. ST:llä ei AT:n legendaarista kestävyysmainetta (kai se ST:n suurin murheenkryyni on ratkeava runko... konehan kyllä kestää), joka näkyy myös hinnassa. AT sitten on se reissukameli, jolla ajetaan Keravalta Ouagadouhun ja takaisin.Iivari kirjoitti:Voiko joku verrata keskenään Yamahaa ja AT:iä? Ulkoisesti tarkkailtuna ovat samanoloisia.
Lisävarustevalikoima AT:n eduksi lähes 6-0, mutta kyllä Suupperiinkin osasia löytyy. Varaosien saatavuudessa ei kummallakaan merkillä liene ongelmia.
Vakiona ST:n käytös hieman on-off -tyylistä, mutta ainakin omasta mielestäni hengityksen vapauttamisella (K&N + Dynojet Stage II vs. rosterikäyrästö + avarampi pönttö) koneen sai toimimaan todella hienosti: vetää voimalla jo pikkukierroksilta ja tarvittaessa hönkyäkin löytyy ihan mukavasti.
Itselläni ainakin vaakakupissa painoi enemmän ST:n voimakkaampi moottori ja edullisempi hinta - ei ole vielä ainakaan kaduttanut (*koputetaan puuta*)!
Re: Muuten
Hassua, olen aina luullut että ST on se painavampi, mutta taitaa tosiaan olla toisin päin. Intternetissä ilmeisesti on monessa paikassa ilmoitettu märkäpaino mukamas kuivapainona ja muutenkin on hieman hajontaa. Tehtaan korjaamokäsikirja sanoo 226kg tankki täynnä ja öljyt sisällä. Jos tuo pitää paikkansa niin kevyempi on. 750 AT:n kuivapainoksi väitetään 202..210kg vuosimallista riippuen. Oman mopon painoksi sain tankki täynnä ja kaikki muutkin nesteet sisällä sekä työkalut (hieman extraakin) penkin alla n. 240kg. Ilman tankkia ja penkkiä himpun alle 210kg.HeikkiL kirjoitti:ST hieman kevyempi (tai paremminkin vähemmän painava)
Hannu
mikäköhän oli näissä ns "höherlungeissa" niiden reikien väli keskeltä keskelle.
Nuukuus puuskissani päätin tehä ne itse koska päättelin ettei se voisi kovin vaikeeta olla.Tulee sitten munkin super eteneeseen lisää ryhtiä ja ajettavuutta.
Mitä muuten toi kuluttelee noilla dyno jet, kn ja slipari yhdistelmällä. Mulla on nyt kulutellu tolla tdm koneella 8l/100km mikä on ainakin mun mieleen liikaa.
Taitaa käydä vaihteeksi hiukan rikkaalla. Ei ne säädöt taida ihan kohallaan olla koska esim paras vääntö tulee 3500rpm ja lähtee sen jälkeen laskemaan sekä joskus ampuu pakoputkesta pienillä kierroksilla.
Nuukuus puuskissani päätin tehä ne itse koska päättelin ettei se voisi kovin vaikeeta olla.Tulee sitten munkin super eteneeseen lisää ryhtiä ja ajettavuutta.
Mitä muuten toi kuluttelee noilla dyno jet, kn ja slipari yhdistelmällä. Mulla on nyt kulutellu tolla tdm koneella 8l/100km mikä on ainakin mun mieleen liikaa.
Taitaa käydä vaihteeksi hiukan rikkaalla. Ei ne säädöt taida ihan kohallaan olla koska esim paras vääntö tulee 3500rpm ja lähtee sen jälkeen laskemaan sekä joskus ampuu pakoputkesta pienillä kierroksilla.
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Nyt pyörän ja minun välillä 350 km, mutta jos torstaina ennättäisi / muistaisi Kontiopakkauksia mallaillessa mittailemaan reikävälin. Tosiaan ovat sen verran simppelit osat, että itse teko ei ongelma.pandomar kirjoitti:mikäköhän oli näissä ns "höherlungeissa" niiden reikien väli keskeltä keskelle.
Nuukuus puuskissani päätin tehä ne itse koska päättelin ettei se voisi kovin vaikeeta olla.Tulee sitten munkin super eteneeseen lisää ryhtiä ja ajettavuutta.
Keskimäärin kuudella mennyt matka-ajossa pakaasit päällä ja sillä normaalilla nopeusrajoitus + 20km/h mittarissa. Pikkulenkeillä en ole janoisuutta mitannut - kaikki se menee kuitenkin... Vääntökäyrässä ei kyllä sen kummempia kuoppia tai isompia nyppylöitä; sen suhteen todella mukavanluontoinen kone. Voimaa riittää kierrosalueen loppupäähän asti.pandomar kirjoitti:Mitä muuten toi kuluttelee noilla dyno jet, kn ja slipari yhdistelmällä. Mulla on nyt kulutellu tolla tdm koneella 8l/100km mikä on ainakin mun mieleen liikaa. Taitaa käydä vaihteeksi hiukan rikkaalla. Ei ne säädöt taida ihan kohallaan olla koska esim paras vääntö tulee 3500rpm ja lähtee sen jälkeen laskemaan sekä joskus ampuu pakoputkesta pienillä kierroksilla.
-
- Viestit: 684
- Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 10:45 am
- Pyörä: AustriaTwin&LadyDomina
- Paikkakunta: Hausjärvi
Tässä kuvassa referenssiksi yksi mitta vielä hyllyssä pyörivästä ebay-ostoksesta eli reikäväli 95 mm ja luvattu korotus muistaakseni 25-30 mm. Laserilla näkyisi nämä jäljistä päätelleen tuupatun.pandomar kirjoitti:mikäköhän oli näissä ns "höherlungeissa" niiden reikien väli keskeltä keskelle.
Nuukuus puuskissani päätin tehä ne itse koska päättelin ettei se voisi kovin vaikeeta olla.Tulee sitten munkin super eteneeseen lisää ryhtiä ja ajettavuutta.
Näiden korotusvaikutuksesta kun ei vielä tiedä niin odotellaan Heikiltä lisää mittoja...
Viimeksi muokannut ankara, Ke Elo 08, 2012 8:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 775
- Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
- Pyörä: Canyon ja Cube
- Paikkakunta: Rajamäki
Mittaatteko samalla vielä noiden reikien halkaisijan, niin sitten meille kotisepille olis kaikki tarpeellinen tieto kasassa. Irtokalikasta se mittaus onnistuu helpommin. Ei haluis otta aluks luita irti vaan mittausta varten ja laittaa takas.ankara kirjoitti: Tässä kuvassa referenssiksi yksi mitta vielä hyllyssä pyörivästä ebay-ostoksesta eli reikäväli 95 mm ja luvattu korotus muistaakseni 25-30 mm. Laserilla näkyisi nämä jäljistä päätelleen tuupatun.
Näiden korotusvaikutuksesta kun ei vielä tiedä niin odotellaan Heikiltä lisää mittoja...
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Reikäväli myös minun linkuissa 95 mm. Korotuksen suuruudesta ei muuta osaa sanoa, kuin että linkut + Wilbersin takaiskari -combolla sivutukeen piti hitsata 6 cm jatkopala. Saattaa tuo tuuma olla jopa alakanttiin.ankara kirjoitti:Tässä kuvassa referenssiksi yksi mitta vielä hyllyssä pyörivästä ebay-ostoksesta eli reikäväli 95 mm ja luvattu korotus muistaakseni 25-30 mm. Laserilla näkyisi nämä jäljistä päätelleen tuupatun.
Näiden korotusvaikutuksesta kun ei vielä tiedä niin odotellaan Heikiltä lisää mittoja...
Oliko nuo kalliit ? Kuinka osto toimii tuolla kaupassa ?Belgiasta "löydetty" mp-osaliike Motorsloop Broux Guido, jolla varastossaan Jaman jo valmistusohjelmasta poistuneita Super Ténérén tankkirautoja ja nehän piti hommata. Raudat pienikokoiset, eivätkä malliltaan samanlaiset "tankinpuhkojat", kuin vaikkapa Hepco & Beckerin raudat. Kolmipistekiinnitys eli ei pitäisi taittua kasaan kylkipaukautuksissa.
Omassa pyörässä ei ole tarroja ja olen kahden vaiheilla laitankokaan, toisaalta olisi tuttu tarraliikkeessä hmm.
Mutta onko netissä ST:n vakiotarroista olemassa malleja mitoilla ?
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Taisivatpa olla siinä parin sadan nurkilla. Ebayssä noita näkyy kyseinen firma myös huutokauppaavan, mutta otin yhteyttä suoraan (hävityn huutokisan päätteeksi...) ja sovittiin kiinteä hinta. Maksu etukäteen myyjän tilille ja raudat tulivat sovitusti.MArko kirjoitti:Oliko nuo kalliit ? Kuinka osto toimii tuolla kaupassa ?Belgiasta "löydetty" mp-osaliike Motorsloop Broux Guido, jolla varastossaan Jaman jo valmistusohjelmasta poistuneita Super Ténérén tankkirautoja ja nehän piti hommata. Raudat pienikokoiset, eivätkä malliltaan samanlaiset "tankinpuhkojat", kuin vaikkapa Hepco & Beckerin raudat. Kolmipistekiinnitys eli ei pitäisi taittua kasaan kylkipaukautuksissa.
Onko kuinka paljon eroa dynojet stage I vs. II ?HeikkiL kirjoitti: Vakiona ST:n käytös hieman on-off -tyylistä, mutta ainakin omasta mielestäni hengityksen vapauttamisella (K&N + Dynojet Stage II vs. rosterikäyrästö + avarampi pönttö) koneen sai toimimaan todella hienosti: vetää voimalla jo pikkukierroksilta ja tarvittaessa hönkyäkin löytyy ihan mukavasti.
Oletko vielä mittaillut kulutusta.
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Stage I tarkoitettu vakioilmanputsareille, kun taas Stage II vaatii vapaammin virtaavat K&N-filtterit. Eroa lienee myös suuttimien koossa ja neuloissa. Samoin Stage II:ssa tulee vielä mukana poranterä, jolla suurennetaan luistien reikiä.MArko kirjoitti:Onko kuinka paljon eroa dynojet stage I vs. II ?
Oletko vielä mittaillut kulutusta.
Kulutus pyörii siellä kuuden litran molemmin puolin; Kontio-reissu taisi mennä mennen tullen reilulla viidellä litralla.
Kiitoksia tiedoista!
Kyllä se on tuo stage II joka tulee hankittavaksi.
sekä k&n filtterit tai vastaavat.
Häiritsee tuo on/off käytös 3000-3500rpm välissä.
taitaa maksaa tuo dynojet sarja kaupasta riippumatta 95e paikkeilla.
eilen tuli huudettua ebays:sta wilbers etujouset, postikuluineen 83e
sekä uusi vaihdepoljin korkkiruuvin tilalle 20e
-Marko
Kyllä se on tuo stage II joka tulee hankittavaksi.
sekä k&n filtterit tai vastaavat.
Häiritsee tuo on/off käytös 3000-3500rpm välissä.
taitaa maksaa tuo dynojet sarja kaupasta riippumatta 95e paikkeilla.
eilen tuli huudettua ebays:sta wilbers etujouset, postikuluineen 83e
sekä uusi vaihdepoljin korkkiruuvin tilalle 20e
-Marko
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Kyllä imu- ja pakopuolen helpotuksella ja Stage II:lla sai koneen toimimaan todella hyvin koko kierrosalueella. Mitään on/off-hyppelyäkään ei ole ollut niinkuin vakio-ST:llä on tapana.MArko kirjoitti:Kyllä se on tuo stage II joka tulee hankittavaksi. sekä k&n filtterit tai vastaavat.
Häiritsee tuo on/off käytös 3000-3500rpm välissä. taitaa maksaa tuo dynojet sarja kaupasta riippumatta 95e paikkeilla.