DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
mti
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Viesti Kirjoittaja mti »

THA kirjoitti:Oletko jo saanut punnittua ton?
- mielenkiinnolla seurannu rojektia ja odottanu dataa....
En ole punninnut, mutta kyllä painoa on lähtenyt 20-30kg ja sen huomaa ajossa.
Pyörä on nyt ollut syksyn ajojen jäljiltä tallissa, mitä nyt silloin tällöin olen ovasta kurkannut että ei kukaan ole pöllinyt. Ennen kevättä eteen ja taakse tulee jäykemmät jouset teetettynä paikallisessa jousifirmassa.
J-PP
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2010 10:09 pm
Pyörä: Yamaha XTZ Supertenere
Paikkakunta: Oulu

Re: DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Viesti Kirjoittaja J-PP »

Eikö eibahnit ollu riittävän jäykät? Itelläki pitäis löytää jostain jäykemmät etujouset (CR500)
Avatar
mti
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Viesti Kirjoittaja mti »

J-PP kirjoitti:Eikö eibahnit ollu riittävän jäykät? Itelläki pitäis löytää jostain jäykemmät etujouset (CR500)
Eibachin maahantuoja ei löytänyt CR500:n jousia euroopasta... Lahtelainen jousifirma tekee sellaiset jouset kuin haluaa murto-osan hintaan halutulla jäykkyydellä kunhan vie alkuperäisen malliksi.
Avatar
mti
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Viesti Kirjoittaja mti »

Nyt on darran Showaan vaihdettu jäykemmät 0,55kg/mm etujouset ja jo vain on parempi keulan toiminta. Ensiviikolla pääsee sitten ottamaan testikilometrejä kunnolla Itä-/Pohjois-Suomen sorateille. Reissun jälkeen ketjujen ja rattaiden uusiminen ja 3 piikkiä isompi takaratas niin saa noi välityksetkin paremmin omiin ajoihin sopivammaksi.
Avatar
mti
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Viesti Kirjoittaja mti »

Dusty Butt 1000K Reittitesteihin lähdössä ja kuva myös reitin varrelta tauolta. Uusi keula uusilla jousilla pelasi kuin unelma.
Liitteet
11052011111.jpg
14052011124.jpg
11052011112.jpg
11052011110.jpg
Avatar
mti
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Viesti Kirjoittaja mti »

Reissulle lähdettäessä oli uudet Kendan kummit alla, mut takanen oli loppu viikonlopun reissun jälkeen. Välityksissä oli toivomisen varaa vääntöalueen suhteen, mikä on tuttua varmaan kaikille DR 800 kuskille. Sekin on nyt korjattu Hesslerin suosittelemilla välityksillä. Nyt tarjoaa keulaa kivasti ykkösellä ja kakkosella. Risteyksestä käännyttäessä hiukan yllätti kun kakkosella kaasua kääntäessä meinas asfaltilla perä hävitä alta :lol:
garbonaare
Viestit: 786
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:51 pm
Pyörä: 1100gs
Paikkakunta: Salo

Re: DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Viesti Kirjoittaja garbonaare »

Mitkäs ne suositellut välitykset olis?
Avatar
mti
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Viesti Kirjoittaja mti »

garbonaare kirjoitti:Mitkäs ne suositellut välitykset olis?
15/50
garbonaare
Viestit: 786
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:51 pm
Pyörä: 1100gs
Paikkakunta: Salo

Re: DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Viesti Kirjoittaja garbonaare »

Eli kun "alkuperäinen" mulla on 15/48, niin onko vaikutusta dramaattisesti muutoksella?
Eli nyt suhde 3,2. 15/50 ratastuksella ois 3,33.
Ja jos vaihtais pelkän etusen piikkiä pienempään, ois suhde 3,42.
Avatar
CapoSakke
Viestit: 1364
Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Viesti:

Re: DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Viesti Kirjoittaja CapoSakke »

Isonna vaan sitä takasta, niin kestää ketjut paremmin :arrow:
15 / 52 = 3,47 :!:
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Avatar
mti
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Viesti Kirjoittaja mti »

Muutos ei ole dramaattinen vaan DR:n vääntöalue tulee paremmin käytettäväksi. 52 on hyvä sitten jos mennään ihan kinttupoluille, mutta jos meinaa ajella metsäautoteitä ja asfalttisiirtymiä niin tuo 50 on paras kompromissi. 14 ei kannata laittaa ketjujen iän ja eturattaan takana olevan takahaarukan akselin ketjulaaharin kulumisen vuoksi. 52 takarattaalla joutunee luopumaan ketjusuojasta ja ketjuohjuriakin joutunee muuttamaan. Mulla alkuperäinen ohjuri lähti maata kiertävälle radalle DustyButt 1000k testeissä... Nyt on KTM:n ohjuri, joten pitäis kestää.
Liitteet
22052011132.jpg
Viimeksi muokannut mti, Su Touko 22, 2011 2:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mti
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Viesti Kirjoittaja mti »

garbonaare kirjoitti:Eli kun "alkuperäinen" mulla on 15/48, niin onko vaikutusta dramaattisesti muutoksella?
Eli nyt suhde 3,2. 15/50 ratastuksella ois 3,33.
Ja jos vaihtais pelkän etusen piikkiä pienempään, ois suhde 3,42.
Jos sulla on takana 48 aluperäinen niin onko toi vanhempaa SR42 mallia? SR43: vakio välitys on 15/47.
Avatar
mti
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Viesti Kirjoittaja mti »

Jos Saksa taipuu niin tuosta lukemista...

Wissenswertes über Ritzel und Kettenräder

Die Standardkombination der DR BIG ist bis 1990 15 : 48 und ab 1991 15 : 47. Letzteres ist aber nur den verschärften Abgas- und Geräuschbestimmungen zu verdanken. Die DR wird, um diese einhalten zu können, von Suzuki für uns "lahmer" gemacht. Es spricht - außer der Einhaltung der ABE :-) - eigentlich nichts dagegen, auch bei späteren Baujahren ein 48er Kettenrad zu verwenden!

Das Ritzel vorn sollte möglichst mit 15 Zähnen belassen werden. Würde man, um eine längere Übersetzung zu erreichen, ein Ritzel mit 16 Zähnen verwenden, wird die Kette am Motorgehäuse anschlagen und das wichtige Kettenführungsblech über dem Ritzel, welches ein Verklemmen der Kette verhindern soll, kann nicht mehr verwendet werden.

Besonders wenn man "auf Achse" zu einem Geländetrip anreist (Schotter braten in den Alpen z.B. :-) ...) ist der schnelle Tausch vom 15er auf ein kleineres 14er Ritzel der einfachste Weg, schnell die Übersetzung offroadgerecht zu Tunen. Dabei besteht aber die Gefahr, dass o. g. Führungsblech nicht wirkt, weil der Abstand Ritzel - Führungsblech zu groß ist. ACHTUNG! Besonders bei Schlammfahrten kann sich hier die Kette sehr schnell verklemmen. Es besteht die Gefahr zu stürzen und das Motorgehäuse dauerhaft zu zerstören. Deshalb MUSS beim Einbau eines 14er Ritzels unbedingt das Führungsblech geändert werden. (nicht nur ein kleineres Ritzel sondern auch das passende Führungsblech in den Rucksack!) Ein nachteiliger Aspekt ist, dass durch die enge Knickung der Kette auf einem 14er Ritzel ein höherer Verschleiß stattfindet -deshalb würde ich es nicht als Dauerlösung empfehlen.

In unserem www.dr-big-shop.de haben wir Kettenräder "Enduro", welche ganz nach Wunsch ohne zusätzlichen Aufpreis größer oder kleiner als Serie geordert werden können. Offroad ist unserer Erfahrung nach die Übersetzung 15:50 sehr zu empfehlen.

Längere Übersetzungen als 15:47 empfehlen sich nicht! Die niedrigere Drehzahl im letzten Gang wird mit einem wesentlich schlechteren Anschluss der Gänge 1-4 erkauft, so dass man jeden Gang wesentlich höher ausdrehen muss, um ausreichend Zugkraft im nächsten Gang zu haben -so wird der Motor ggf. sogar mehr belastet!!
garbonaare
Viestit: 786
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:51 pm
Pyörä: 1100gs
Paikkakunta: Salo

Re: DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Viesti Kirjoittaja garbonaare »

93:nen DR kyseessä.
Pitänee koittaa tota 50:stä. vielä vinkki mistä tilasit, niin saa asian hoitoon.
Avatar
mti
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DR 800 S 1998 -> DRZ 800 MX :D

Viesti Kirjoittaja mti »

Stormilta hain. Nakkilan pyörästä ja moposta löytyy myös. Huom! Nämä on sitten 520 ketjulle.. Eli jos sulla on 525 ketjut ja rattaat niin sitten joudut hommaamaan kaikki uusiksi... 525:lle ei löydy 50 takaratasta. Rattaan koodi JTR828-50 ja eturatas JTF438.15. Ketjuksi 520 erikoisvahva x-rengasketju tai superrengasketju...
Vastaa Viestiin