Yamaha WR250F valkokilpiin?

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Rapavinsentti
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Heinä 09, 2018 1:59 pm
Pyörä: Yamaha WR 250 F -04
Paikkakunta: Helsinki/Lahti

Yamaha WR250F valkokilpiin?

Viesti Kirjoittaja Rapavinsentti »

Moi!

Tuli hommattua pojan kanssa kilvetön Yamaha WR250F -04 ja yritämme saada sen valkokilpiin.

Kilvitystarinoita täällä on paljon - kiitos niistä -, mutta minua kiinnostavat kokemukset juuri tällaisen kilvittämisestä.

Papereiden perusteella pyörä on ollut väliaikaisesti rekisterissä Saksassa, josta on tuotu Suomeen 2005. Siitä todisteena on Tullin paperi, ja pyörä on tuotu kilpailukäyttöön. Siitä eteenpäin on katkeamaton luovarisarja.
Pyörän mukana tuli saksalainen rekisteriote (Fahrzeugbrief) ja CoC-todistus.

Liikennevakuutuksia olen kysellyt kaikista mieleen tulleista vakuutusyhtiöistä sekä kilvellisenä, että kilvettömänä. Sanotaan lyhyesti vaikka niin, että hinnoittelu on mielenkiintoista ja eroja löytyy.

Sitten se tekniikka. Pyörässä on nyt normaalit sähköstartillisen vehkeen hilut (laturi, jännitteensäädin, akku, startti, tappokytkin ja starttinappi). Lisäksi on kirjaimellisesti päävirtaKYTKIN, eli nappi maskin takana. Maskissa on 35/35W lamppu ja takalokarin alla pieni takavalo.

Tarkoitus on laittaa mahdollisesti parempi ajovalo, jolloin maski menee vaihtoon. Valojen vaihtokytkintä ei tainnut olla, sekin pitänee olla.
Nykyiseen lokariin varmaan laitetaan Motonetin CE-hyväksytty kilventeline takavaloineen. https://www.motonet.fi/fi/tuote/385013/ ... hyvaksytty
Takajarrussa on jarruvalokytkin, etujarruun pitänee rakentaa painekytkin väliin. Onko ideaa mistä tällaisen löytäisi?
Entä virtalukko? Sopiiko Yampin johdotuksiin jokin lukko suoraan?
Onko joku jälkiasentanut ohjauslukkoa?
Vilkuista on ollut kahdenlaista tarinaa. Ehkä ne tuohon katsastukseen pitäisi laittaa... onkohan näihin valmiita sarjoja?
Ja taka- sekä sivuheijastimet?
Onko joku laittanut tuollaiseen mittaria? Huoltotarpeen kannalta olisi hyvä olla ainakin jompikumpi, km tai h mittari - mieluiten molemmat.

Pyörään on vain nappulakumit ja nastakumit, eli ei tieliikennehyväksyttyjä. Niiden läpimeno riippunee viime kädessä katsastajasta...

Kaikki vinkit ovat tervetulleita! :)

terveisin
Rapavinsentti
Rapavinsentti
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Heinä 09, 2018 1:59 pm
Pyörä: Yamaha WR 250 F -04
Paikkakunta: Helsinki/Lahti

Re: Yamaha WR250F valkokilpiin?

Viesti Kirjoittaja Rapavinsentti »

Kyselin juuri ohjeita Tullista heidän chattinsa kautta. Asiat ovat ilmeisesti hieman muuttuneet, alla olennaisimmat osat keskustelusta:

Hei, miten voin olla avuksi?
13.7.2018 13:21
Moi, olen ostanut käytetyn,rekisteröimättömän maastomoottoripyörän (enduron) ja tarkoitus olisi rekisteröidä se. Käsittääkseni ensimmäinen vaihe on ottaa yhteyttä Tulliin ja saada verotuspäätös. Miten tässä asiassa lähdetään liikkeelle?
13:21 - "Asiakaspalvelija" (nimi poistettu)
Hei, mistä tuo pyörä on tuotu Suomeen?
13:24
Pyörä on otettu käyttöön Saksassa 2004 ja oma tulkintani saksankielisistä papereista on se, että se on ollut siellä väliaikaisesti rekisterissä. Vuodelta 2005 olen saanut Tullin leimaaman paperin otsikolla "Ilmoitus ajoneuvon väliaikaisesta verottomasta käytöstä / Tullin lupa". Siinä on merkitty kohta 7, "Kilpailukäyttö 7 pv".
13:25 - "Asiakaspalvelija" (nimi poistettu)
Autoverotus on nykyään Verohallinnolla heidät tavoitat numerosta Autoverotus 029 497 150
13:25
Ahaa. Onko siis niin, että kun Tulli-ilmoitus on jo tuolloin tehty ei pyörää enää tarvitse tullata, ts. asioida lainkaan Tullissa tämän tiimoillta?
13:26
Pahoittelut rautalankakysymyksistä, mutta näitä ei ole tullut harjoiteltua ;)
13:27 - "Asiakaspalvelija" (nimi poistettu)
Ei haittaa, ovat monimutkaisia asioita. Ota kuitenkin ensin yhteys verottajaan, voi olla, että Tulli ei liity tähän lainkaan. Ilmoita heille tuo väliaikainen käyttö myös.
--

Rapavinsentti
Vastaa Viestiin