Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Helmi 21, 2020 6:06 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Beta 390 RR -18
ViestiLähetetty: To Helmi 06, 2020 10:38 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 533
Pyörä: Beta 390 RR
Nesteen mainosta mukaillen, kroonisen aikapulankin takia, kokeillaan yhden pyörän taktiikkaa.

Viime kesänä kiertelin koeajamassa erilaisia vaihtoehtoja vähän isommista oikeista enduroista. Aikani asiaa ihmeteltyäni päädyin siihen tulokseen, että Beta olisi kiva vaihtoehto. Ihan isoimmat koneet on jo aika mörköjä, joten päädyin tällaiseen välikokoiseen 390:iin. Tuohan on tavallaan pitkäiskuinen 350. Ei kierrä ihan niin raikkaasti, mutta vastaavasti alhaalla on vähän enempi. Tosin ei vielä hirmu ajokokemusta tästä ole.

-18 malliin tuli jonkinverran päivityksiä, joten arvoin tuon olevan hyvä ikäluokka. Hieman jo arvoaan tiputtaneet ja mm. moottoriin tuli kaksi ruiskusuutinta ja painoa viilailtiin pois. Tässä yksilössä on Silvanin shimmaama alusta. Tosin mitään maastoa en tuolla ole vielä ajanut, joten ei ole oikein tietoa tuon toimivuudesta. Tuskin kuitenkaan huono on.

Sen verran tässä vaiheessa pyörään tutustunut, että aloin piikkejä kääntää alle. Samalla kun oli vanteet pois ja tallissa yksi kotarin vannesetti, niin vähän tähtäilin saisiko noista tehtyä kohtuudella toisen vannekierroksen. Sehän käy muuten melkoisen helposti!

Takaa piti jarrulevyn puolen kotarin holkista ottaa noin 2 mm pois, jolloin kotarin vanne menee heittämällä Betaan. Tosin takajarrulevy on Betassa isompi, mutta Betan levy käy kotarin napaan. Eli takavanne meni tuolla työllä. Betan holkit ei käy kotarin takavanteeseen. Ihan nauhakoneessa hioin tuon holkin, sorvi olisi tietty vimpan päälle, mutta kun ei omassa tallissa moista ole.

Edessä Betan akseli on puoli milliä pienempi kun kotarissa, mutta Betan holkit menee heittämällä kotarin etuvanteeseen. Tosin sen verran on eroa, että jarrulevyn puolelta pitäisi holkista ottaa milli pois. En raaskinut ainoita Betan holkkeja alkaa hioa, joten eteen meni Betan oma vanne. Täytyy toiset holkit etsiä, niin silloin saa tuon etusenkin helpolla käyttöön. Jarrulevyt on edessä samat.

Jäällä oli tarkoitus ajaa nyt alkuun, joten taakse tuohon kotarin vanteeseen laitoin 50-piikkisen rattaan ja vastaavasti eteen 15-piikkinen. Tässä oli oletuksena 13/52. Tuolla tempulla ei tarvitse ketjujen kanssa pelata ja välitykset pitenee kivasti. Laatikossa tuli mukana myös 45-piikkinen takaratas. Ilmeisesti tuo 15/45 on vakio tievälitykset joilla saadaan melu kuriin. Aika aavikkovälitykset jo.

Tarkoitus oli tällä jatkossa kierrellä entiseen tapaan joitain CC-kisoja ja tuntuisi olevan pyörä jolla voi myös käydä jonkun pienen makkaranpaistoreissunkin ajamassa. Pitemmät ajot on aika lailla itseltä jääneet, joten mennään toistaiseksi näin. Jos hirmu polte iskee joskus alkaa matkoja ajamaan, niin täytyy sitten harkita taas rinnalle jotain tiekelpoisempaa kulkinetta.

Edit. Korjattu modatun takaholkin puoli oikeaksi.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Viimeksi muokannut THä päivämäärä Ma Helmi 10, 2020 12:10 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Beta 390 RR -18
ViestiLähetetty: Pe Helmi 07, 2020 10:04 pm 

Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 12:06 am
Viestit: 134
Pyörä: -
Loistava valinta! [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Mulla 2019 mallinen 390 ja kivaa on ollut. Oon ajellut enskaa, makkaraenskaa ja rallia(KTM Adventure rally). Laitoin IMS:n 12l tankin niin vähän pidemmätkin surauttelut onnistuu ilman että tarvii repussa bensoja kuskata.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Beta 390 RR -18
ViestiLähetetty: Pe Helmi 07, 2020 11:27 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1857
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Yhdellä tutulla on 390 ja koeajon perusteella sanoisin että erittäin hyvät kaupat teit.
Todella mukavan luontoinen kone, vetää alhaalta mutta minusta se tykkäsi vielä kiertääkkin sangen iloisesti. Yleensä isommissa tömäreissä ärsyttää ylätukkoisuus mutta Italian prinsessahan huusi ilokseen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Beta 390 RR -18
ViestiLähetetty: Su Helmi 09, 2020 11:56 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 533
Pyörä: Beta 390 RR
Tankki ei ole tosiaan vakiona hirmu suuri.

Tuli tuossa yllä ajatuskatkos. Jarrun puoleisesta takaholkista pitää se 2 mm ottaa. Eteenkin mietin että haittaako jos vanne siirtyy millin sivuun. Kuitenkin uivahan tuossa keulaputken kiinnitys on niin ei se putkia jäkitä.

Jääradalla tuli eilinen pyörittyä. Kyllä tuo kone hyvin laajavetoinen on. Alhaalta vääntää hienosti ja viruu kyllä tosiaan hyvin ylöskin. Yksi kaveri tuota kokeili ja totesi että välillä tuntuu 450:ltä ja välillä 350:ltä.

Betan jousisuositukset on kyllä vähän jänniä. Keulassa kai olisi vakiona 0,48 jouset. Tähän omaan on kai vaihdettu 0,44. Takana taas vakio on 54 ja tässä on 58. Nopeasti mittasin takaa sagin ja sain omalla noin 78 painolla 30/100 mm. Kuitenkin tuo 58 jousi on taulukon mukaan noin 15..20 kg raskaammalle kuskille. Etujouset taas ihan toiseen suuntaan.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Beta 390 RR -18
ViestiLähetetty: Ma Helmi 10, 2020 12:38 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 533
Pyörä: Beta 390 RR
Tähän manuaalia näyttää löytyvän esimerkiksi: https://www.chrishunt.co/beta-390/documents/2018-beta-390-rrs-users-manual.pdf

Tuolta jos katsoo jousia sivulta 42, niin 4,4 etujouset olisi ehkä 65..70 kg kuskille. Tuo 58 takajousi taas yli 95 kg kuskille. Onko muut päätyneet noin jänniin jousiin mitä itsellä on? Paljonko takana on sagit?

Manuaali antaa static sag 35 mm, muttei anna race sagiksi mitään. Eihän se nyt voi olla mitään 130 mm luokkaa :roll: Nopealla googlettelullakin tuntui yleinen konsensus olevan jossain 105 mm tienoilla. Jos itse höllään esijännitystä vähän, niin olisi kokolailla tuossa 35/105 tienoilla.

Tai sitten tuo Boanon 58 jousi ei ole ihan 58 :roll:

Keula on vähän hankalampi kun tuota ei taida olla ihan noin helppo haarukoida. Toistaiseksi en taida tehdä sinne mitään.

Toinen mihin kiinnitin huomiota on takajarruvipu. On aika reilusti lyhyempi mitä vanhassa kotarissa. Joku Boanon osa tuokin on, niin mietin vain onko tässä vakiovipukin noin lyhyt vai onko tämä joku spesiaali :roll: Ihan ok se tuntui jäällä, mutta vähän erilainen vaan. Hyvä jos 10 cm jalkatapin edessä. Täytyy napata kuva jossain välissä.

Thumpertalkin sivujen kautta löytyi dynokäyriä näistä: http://www.betaboano.com/cgi-bin/allegati/281374_CENTRALINA%20PER%20BETA%20RR4T%20EFI%20INFORMAZIONI_eng.pdf

Aika lailla tuollainen fiilis tuosta onkin, että alhaalla on enempi mitä 350:ssä ja kuitenkin viruu hyvin ylös. Tosin ei se voimalla ylös reuhua.

Täällä oli 450 krossien ja 350 kotarin dynokäyrät. Numeroista ei nyt niin paljoa voi sanoa, mutta käyrämuodot noista näkee. 350 SXF on heikompi alhaalta mutta nostaa tehoa rajoittimelle asti. 450:t taas lopettaa laulun paljon aiemmin mitä pienemmät.

Sen verta oli jäällä tehoista puhetta, että kuulemma jääratavireiset 250 nelarit antaa noin 40..42 hp takapyörältä ja vakio 450 SXF antaa samassa penkissä vähän alta 50. Viritetty 450 on sitten jo reilusti enempi. Tuon puoleen on varmaan vähän "ameriikkaa" noissa MotoUSA:n tehoissa, mutta kuitenkin käyrät kertoo hyvin koneiden luonteesta. Julmia kyllä repivät noista puolikkaista nykyään, mutta taitaa niissä jo huoltovälikin olla aika lyhyt.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Beta 390 RR -18
ViestiLähetetty: Ma Helmi 17, 2020 10:43 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 533
Pyörä: Beta 390 RR
Kuva

Tätä tuossa jarrussa ihmettelin. Vähän jännä on ajaa kun poljin on noin liki jalkatappia. Ehkä tuohon tottuu. Täytynee ainakin vähän nostaa ylemmäs kun noin lyhyellä vivulla on jalan liikerata aika lyhyt.

Vaihdoin enskapiikit alle kun jääkelit on mitä on. Lunta kun ei juurikaan ole, niin aika kiva on esimerkiksi metsäkoneen uria ajella. Yhtä pätkää tuli sahattua testimielessä edes takas. Huomaa taas ettei ole tullut muutamaan kuukauteen ajettua. Koskeekin taas vähän joka paikkaan.. Alkuun piti tehdä muutama lumienkeli ennenkuin alkoi taas vähän sujua paremmin. Aika hieno tuo on viedä kolmosella tuollaista jouhevaa pattiuraa. Kone pelaa laajalla alueella, vääntää alhaalta hienosti eikä stumpannut kertaakaan vaikka kuski miten tötöili. Menee hienosti ja vakaasti kun vain uskaltaa rennosti viedä vaikka alla joku 5..10 cm lunta välillä olikin eikä vähän jo kehnot piikit siten oikein mihinkään kovaan ota kiinni. Jokunen pieni puu oli kattunut uralle, mutta eipä nuokaan eritystä ohjelmaa aiheuta. Takajousitus koitti välillä vähän potkia korkeita ja jysäytellä selkäpanssaria kypärään. Täytynee jotain ruuvailla kunhan saa vähän enempi tuntumaa siihen, saattoi kyllä olla kuskissakin vikaa niin ei ihan vielä kosketa. Jousta kuitenkin inan löysäsin ja sain race-sagin hyvittäin 105 mm tienoille.

Jos 2-tahtiin vertaa, niin ainakin tuntuisi ettei tämä vikuroi niin helpolla tuollaisella uralla. Samoin omaa ajamista helpottaa kun liki tyhjäkäynniltä keula kevenee jo pienellä kaasun käännöllä. Helppo neppailla ja rytmittää teräviä patteja ja reikiä. Tosin alussa tuntui tuo kaasu hurjan herkältä ja oli vähän turhankin rytkytystä ajo. Vähän lisää itseluottamusta ja vaihto 2 -> 3, niin tuokin piirre katosi. Jos ihan hitaaseen mönkimiseen menee niin siinä kyllä 2-tahdin luonne on mukavampi. Hieman terävä tahtoo olla ihan tyhjäkäynniltä. Koitan kuitenkin ihan tuollaista mönkimistä välttää, joten siten on aika hyvä fiilis moposta.

Keula on melko herkkä ja pehmeä. Hieno lumessa ja teräviäkin kiviä päin ajaessa, mutta voi olla että kesällä loppuu ominaisuudet. En nyt kuitenkaan vielä tuolle mitään tee. Kunhan lumet sulaa, niin aletaan sitten hakea kesäsetuppia.

Osui silmiin, niin laitoin syyläriensuojat tilaukseen. Jossain vaihessa vanhasta kotkasta sain toista vähän mutkalle, niin jos vähän koittaisi noita suojata.

Edit. Sellainen huomio jäi vielä pois, että kytkin on tässä jäykempi mitä vajaatahtisessa. Liekö sitten vääntöä enempi ja tuo on tarpeen. Jos hissukseen enempi lipsutteli, niin alkoi etusormesta voima loppua ja piti siirtää keskisormi kaveriksi. Normiajossa tuskin on ongelma kun ei kytkintä niin paljoa tarvitse ja yhdellä sormella kyllä jaksaa jos ei ihan kokoaikaa tarvitse. Vähän on kyllä kahvakin liian lähellä ja pelkkä etusormi on turhan lähellä nivelpistettä. Rungon siirto muutamalla sentillä saattaa tuon tuntuman jo muuttaa.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com