Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

skuikka
Viestit: 2035
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Ostin sitten Trialin.
Montesa Cota 315R -99
Tähän kertyy listaa Motonet/IKH/Biltsu/yms akselin passeleista varaosista.
Etujarrupalat käy samanikäisestä Derbi Sendasta, esim Motonet: 98-22132
skuikka
Viestit: 2035
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Sattui LIBS:in omistaja vierailulle niin räpsittiin vielä haarukkaputkesta, swingin valuosasta ja sumpusta seosarvaukset. Noiden mukaan voi valkkailla lisä-aineita ja hitsaamaan joutuu. Unohtui se swingin valuosan kuva mutta AlSi8 siinä lukee.

Johtosarja alkoi olla kovin mudalla kyllästetty ja kun löysin halvan ja melkein uutta vastaavan 950SM:n sarjan, ostin sen ajatuksena että äkkiä sen suojaan ja nakkaan vakion tilalle.
Ei mennyt ihan heittämällä, katkaisimissa ja releistyksissä on vähän eroa. Sitten innostuin hävittämään kaikki turhat turvahimmelit ja niiden diodi-relehelvetit. Pari iltaa meni olohuoneen lattialla otsalamppu päässä, sivarit kädessä kytkistä selaten mutta nyt on simppeli, hyvin suojattu ja kunnoltaan uutta vastaava johtosarja pyörässä.

Viime vuonna minulle myös valkeni että kaikilla isoilla pojilla on ohjausiskarit Supereissa, olihan minunkin siis sellainen saatava.
Erilaisuuden tavoittelun ja sitäkin enemmän pihistelyn motivoimana ostin purkaamolta H**** CRF 450:n ohjausiskarin ja nakkasin sen pyörään.
Meni suurinpiirtein yhtä heittämällä kuin johtosarjakin, pari simppeliä adapteria piti tehdä.
Vakiona tuo ei vaimenna juuri mitään. SAE20 iskariöljyllä alkoi vähän purra.
Shimmasin sen vielä jäykemmäksi ja nyt on ollut jonkun aikaa kokeilussa sellainen shimmaus että tuo vaimentaa vain kun ratti kääntyy keskeltä pois. Paluu on lähes vapaa.
En osaa vielä sanoa, onko tuosta erityistä hyötyä, pitää vertailla kunnolla kunhan joskus on ajokeliä.

Juutupesekoilut FB:ssä jaoinkin mutta jos joku ei ole nähnyt ja ei ole oikeasti mitään tekemistä niin kai noihinkin voi pari minuuttia käyttää.
https://www.youtube.com/watch?v=o53ZyL8-xzI&t=2s
Liitteet
Resizer_15817078612412_resize_29.jpg
Resizer_15817078612413_resize_75.jpg
Resizer_15817078612410_resize_63.jpg
IMG_20191217_171658306_resize_37.jpg
Resizer_15817078612411_resize_32.jpg
Viimeksi muokannut skuikka, Pe Helmi 14, 2020 11:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
skuikka
Viestit: 2035
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Noilla Optim 650c:stä leikellyillä jarrulevyillä alkaa nyt olla jonkun verran ajoa alla. Takasella puolisentoista vuotta ja etunen keväästä saakka.
Pääsin syksyllä sänkikrosseissa antamaan etuselle kunnolla lämpöä. Radalla hyvä pito, paljon kovia jarrutuksia ja vedin täysii.Toimi kuin Brembo.
Aina se vähän jännittää ajella omatekoisella etujarrulevyllä mutta en jännää enää. Nappularenkailla en saa noita grillattua niin että vääntyilisi tai olisi pidon kanssa ongelmia, eli hyvä tuli.

Syyläri oli jo kerran paikattu kun ostin, liimaus alkoi jossain välissä vuotaa, hiekkapuhalsin ja liimasin uudelleen mutta tuli lopulta reilumpi vuoto erään pylläyksen jälkeen.
Tilasin SM990:n syylärin Boonstrapartsilta ja hitsailin siihen vanhasta flektikotelon ja suojaritilän korvakkeet sekä.muokkasin ylävesilähdön Superiin passeliksi. Melkein pulttaa-kiinni ratkaisu.
Liitteet
Resizer_15817078612414_resize_0.jpg
Resizer_15817081160830.jpeg
Avatar
Koheltaja
Viestit: 8071
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

skuikka kirjoitti:Juutupesekoilut FB:ssä jaoinkin mutta jos joku ei ole nähnyt ja ei ole oikeasti mitään tekemistä niin kai noihinkin voi pari minuuttia käyttää.
https://www.youtube.com/watch?v=o53ZyL8-xzI&t=2s
Hyvin sekoiltu, mukavaa vaihtelua kun on valtavirrasta poikkeavia "parhaita paloja" :)

Lopussa katsoin että alkaako se verkkoja vetämään jään alta kesken ajon mutta... :mrgreen:
Kylätason kurapyöräilijä.
skuikka
Viestit: 2035
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Ajoin mopolla rantaan tekemään uintiavantoa ja sitten kattelin että tuostahan olisi jännä koittaa hypätä. Ja sitten suurensin vähän jne :D

Timo joskus vuosia sitten turisi että syyläriä saa pikku viilauksella aika paljon taakseppäin, en löytänyt kuitenkaan ohjeita niin otin selvää.
Saan aina kuvat väärään järjestykseen, joten ekassa kuvassa näkyy viimeisessä lauseessa mainittu läheisyysongelma ja tokassa hahmottuu vähän syylärin sijainti. Alakiinnikkeen evo-jotain versiokin näkyy.
Kolmas kuva esittelee nolon väristä 30° letkumutkaa IKH:lta, sopii kuin valettu syylärin uudessa asennossa.
Neljännessä kuvassa oikeanpuoleinen flekti kierrettynä 90° myötäpäivään ettei etupytyn puola osu flektin runkoon.
Viidennessä työkalut osoittaa paikkoja joissa on pienet muovikynnet estämässä syyläri-flektipakettia kääntymästä taaemmas. Kuvassa ne on jo nirhaistu pois.
Näillä tempuilla syylärille saa huomattavasti turvaetäisyyttä etuseen. Miinuksena oikeanpuoleisen bensahanan asettuminen ärsyttävän lähelle alavesiletkua.
Liitteet
IMG_20200215_185151615_resize_49.jpg
IMG_20200215_185515242_resize_87.jpg
IMG_20200125_142403810_resize_78.jpg
IMG_20200125_143056176_resize_35.jpg
IMG_20200125_143050581_resize_91.jpg
skuikka
Viestit: 2035
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Rysterien kiinnityskin tuossa kesemmällä turhautti. Olikohan se 12mm Renthalin päätyreikä. M14 tapilla jenka sisään ja 30mm pitkät pultit M8 sisäkierteellä päihin, kiristys tiukkaan. Niihin on hyvä kiertää kiinnityspultit. Ovat sittemmin pysyneet.
Pitää tuppeja vaihtaessa pyöristää laikalla tuo mutterikanta vielä pois.
Liitteet
IMG_20191202_212658480_resize_95.jpg
Screenshot_20200216-114423_resize_47.jpg
Avatar
Koheltaja
Viestit: 8071
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mä olen tuollaiseen kiinnitykseen laittanut vielä Nord-Lock tai vastaavan prikan suojaraudan ja tangonpään väliin. Tulee lisää pitoa tuohon liitokseen eikä suojarauta pyörähdä kovin helposti vaikka rajummin rysäyttää tonttiin.
Kylätason kurapyöräilijä.
skuikka
Viestit: 2035
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Erinomainen ajatus. Otetaan käyttöön.
Avatar
timo
Viestit: 2987
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja timo »

Mä olen huomannut Rawplug-sisäkierreankkurin toimivan hyvin. Siihen vielä myötölujuudeltaan aika kova pultti piukkaan liimalla, niin ei pyörähtele kovin herkästi.
skuikka
Viestit: 2035
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Muistelin sinun tuollaista joskus tarinoineen. Vaan kun sattui sopiva kierretappi juuri hollille.

Bensanpaineesta en ollut tänne turissutkaan, ohessa omia näkemyksiä siitä.

Kaasari LC8:han ei tunnetusti siedä kovinkaan reipasta syöttöä epätasaisella ilman pienimuotoista tulvaa kun kohot alkavat rytkytyksessä hyppiessään päästää bensaa läpi.
Petrol Kingi on kai hyväksi havaittu, minulla ei ole siitä kokemusta.
Alipainepumppu ja bensanpinnan lasku auttavat, eivät poista.
Ducati käytti aika vastaavaa joissain kaasarimalleissa, ideana vain ylimääräinen kuristettu paluulinja tankkiin, ei ymmärtääkseni juurikaan korkeuseroa.
Hyväksi toteamani viritys on seuraavanlainen:
-T-haara pumpun ja kaasarien väliin ja siitä yksi haara palauttamaan tankin yläreunaan.
-Edessä korkin alla on paksulti muovia, siihen reikä, kierteet ja kierteellinen paluunippa liiman kanssa kiinni.
-Letku T-haarasta nippaan.
-Valmis.

Erona Ducatin versioon on se korkeusero. Letkussa on aina yhtä paljon painetta kuin mitä olisi jos pumppua ei olisi ja tankki olisi täynnä. Kaasarit ei enempää kaipaa, kunhan sitä sen verran piisaa että bensa liikkuu riittävällä ripeydellä.

Vähän voi joutua pumpun tuotosta riippuen säätämään. Kun vaihdoin pumpun Facetin Posi-Flowhun (saa lähikaupasta halvalla siksi sellainen), tuli sen verran tuottoa lisää että jouduin avartamaan paluulinjan 8mm ja kuristin vielä T-haaran tuloa ja kaasarille menoa pikkaisen. Juotin päät sähkötinalla kiinni ja avasin vähän reikää pienemmällä poralla.
Liitteet
IMG_20200226_162139873_resize_3.jpg
IMG_20200226_162150938_resize_5.jpg
skuikka
Viestit: 2035
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Hiljalleen pahentunut käyntihäiriö alkoi syksyä kohden jo viedä hermoja. Varmaan sadannen kerran kaasareita irroittaessa huomasin että takapytyn kaasuläppäakselin päittäislaakerointi on oli kulunut ja päästänyt läpän hankaamaan itsensä väljäksi kaasuttimen kurkkua vasten (Kuva 2). Tyhjäkäynti oli aivan sekaisin kun ilma virtaa eri paikasta kuin missä tk-piirin kanavat on.
Suunnittelin jo läpän tekemistä itse mutta Niamola pelasti ja myi ehjän takakaasarin rungon. Etusen läppä-akselin toista päätä suojaa TPS aika hyvin pölyltä mutta takasessapa ei, joten tein siihen pienen rasvakupin (kuva 1).

Siitä säädöstä kun oli selvitty, sain TomppaV:ltä viestin että jossain internetin mopokirpparilla olisi 990 Supermoton kone myynnissä. Vanha pata alkoi olla halki turhan monesta kohtaa ja olin jo tovin koittanut vara-aihiota vaania. Kyseinen yksilö oli Tampereella, joten hyppäsin autoon heti kun sain myyjän kiinni. Nopea tinkaaminen, romut kyytiin ja kotiin.

990SM moottori on täysin sama kuin 990 Adve R:ssä, joku 114 hevosvoimaa alkuperäiskokoonpanossa ja sama vaihteisto kuin kaikissa pitkäjoustoisissa, eli oivallinen valinta Superiin. Ainoa pakolllinen muutos on vaihtaa kampiakselin asentotunnistimen triggeripyörä vanhasta koneesta. Ruiskumallin pyörässä on puuttuva hammas kymmenisen astetta myöhempänä ja siksi sytytysennakkokin myöhästyisi saman verran.

Arvoin tovin, käyttääkkö Kaasarimallin kivasti alhaalta vääntäviä nokkia vai SM:n orkkiksia. Samoin ruiskuknoversion tekeminen houkutti.
Viime aikainen villitykseni vähän teknisemmän ajon treenaamisesta on johtanut siihen että aika usein saan aikaan ajotilanteita että pyörä on niin nokallaan tai pystyssä että jompikumpi kaasari alkaa tulvia ja pyörä käydä yhdellä. Pirun ärsyttävää mutta toisaalta nuo kaasarit tarjoavat ihanan tarkan kaasuvasteen pikkukierroksilla että päädyin menemään toistaiseksi niillä.

Nokkien osalta käänsin koko internetin ympäri mutten löytänyt selvä vastausta joten ajattelin että pakkohan niitä SM:n (K611) Nokkia on koittaa.
Lambda putkeen ja koeajolle. Kävin vähän neppailemassa ensin parkkiksella, tuntui aikalailla samalta kuin vakio. Seokset taajamavauhdeissa 0.9-1 välissä, eli hyvä. Sitten Martinlaakson rampista Kolmostielle, missä olen tavannut ajella noita säätövetoja vähäliikenteiseen aikaan.
Vakiolla on saanut siinä lyhyellä kiihdytyskaistalla avata kolmosvaihteella kohtuu rennosti ilman pelkoa keulimisesta. Ei saa enää. Keskialue on kertaluokkaa terhakkaampi ja pyörä kiipeää majesteetillisesti pystyyn kun rullaa pehmeän rivakasti kaasua auki. No otetaan sitten vähän varovaisemmin. Otin nelosvaihteella vetoja kuudestakympistä rajarille parhaani mukaan lambdan näyttöä vilkuillen ja toimi vakiokoneen säädöillä hyvin. Tasakaasu 80-120 seilaa aika lähellä lambda 1, täyskaasulla 0.9 seudussa. En koskenut mihinkään.
Maastossa toimii suurinpiirtein yhtä sievästi kuin vakionakin, ehkä rahtunen semmoista krossikonemaista terävyyttä tullut mutta olen oppinut siitä tykkäämään. Pidon hallinta on yhä helppoa.

Vanhaa konetta olin onnistunut lohkomaan useammasta kohtaa ja kun uusi oli pöydällä, päätin ryhtyä ennaltaehkäiseviin toimiin. Hioin kaikki pohjan koholla olevat muodot niin alas kuin järkevältä tuntui ja vaihdoin öljytulpan matalampaan. Nyt ei ollut enää tarjolla helppoja osumakohtia maastossa lojuville kiville, niinkuin toissa kesän panssarin öljyproppusyvennyksen läpi proppuun pamauttanut terävä kivi. Se kilautti proppua ja ympäröivää aluetta pari milliä sisään ja sylki tasotiivisteen välistä. Paikkasin sen silloin SIka Tackdrivella ja hyvin on pitänyt.
Tuo Tackdrive on varsin jäykkää liimamassaa ja koska se pysyi niin hyvin haljenneen lohkon suojana, päätin käyttää sitä ennaltaehkäisevästi uuden koneen pohjassa (kuva 3). Hiottuani kohoumat alas, valoin em liimamassaa n.10mm kerroksen moottorin pohjaan, tasoittaen koko alueen ja jättäen öljypropun syvennykseen. Tätä vasten on sitten pohjapanssarin 10mm kumimatto ja sen ulkopuolella alumiinipanssari.

Tackdrive tuulilasinkorjauspakkauksen kun ostaa, paketissa tulee mukana tuolle liimalle tarkoitettu primeri. Puhdistin ensin pinnat teräsharjalaikalla, pesin asetonilla ja sitten primeri ja liima ohjeen mukaan. Istuu tiukassa. Miinuksena noin paksuja täyttöjä tehdessä on kuivumisaika. Annoin toista viikkoa olla pöydällä ennenkuin tunti sormella koittaessa läpikovettuneelta.
Liitteet
Screenshot_20201223-131517_compress99.jpg
Screenshot_20201223-131521.jpg
Screenshot_20201223-131513_compress9.jpg
Viimeksi muokannut skuikka, Ke Joulu 23, 2020 3:00 pm. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
skuikka
Viestit: 2035
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Muuta pikku puuhastelua.
Uuden koneen mukana tuli tuo kytkimen työsylinterin alla oleva muovinpala, jonka reikä tahtoo kulua soikeaksi kun työsylinterin mäntä kampeaa vinoon ja tämän seurauksena mäntää kampeaa entistä enemmän vinoon. Kun oli hyväkuntoinen osa kädessä, porasin reikää pari milliä auki ja liimasin sinne alumiinista sorvatun holkin sisään. Välillä vähäm vassua väliin, josko kestäisi paremmin.

Syksyn tullen piti taas keksiä uusi lisävalo ja Motonetistä kun sai tuon mönkkäri SIdeshootterin halvalla, ostin sitten sen. Pitkän illan tuumin kiinitystä kun se saisi olla, siro, kevyt ja kestävä. Lopulta silmään osui kiintoavainsarja. Kromivanadiumteräksen poraaminen akkuporalla oli vähän työlästä mutta valmista tuli. Sen vääntäminen pihavarastopajan ruuvipenkissä oli vielä työläämpää mutta onnistui lopulta. Siinä se istuu tukevasti, eikä kastroi kuskia jos sattuu säkit tuosta ohi menemään.
Tiekäyttöön tuosta valosta ei ole juuri iloa mutta enpä talvisin juuri tietä pitkin aja. Syyspimeässä metsässä tuolla pärjää varsin hyvin. Jopa niin hyvin etten ole vielä jaksanut kypärävaloa paikalleen viritellä.

Tuoreimmat juutupetohellukset vielä loppuun jos ei ole muualla osunut silmään.
https://www.youtube.com/watch?v=aqn-xxzSCxE&t
https://www.youtube.com/watch?v=9v6BbTxIUrs&t
https://www.youtube.com/watch?v=krH405hgfV8

Korona kun lisäsi keväällä kotonaluuhausaikaa, otin Ramirinin vinkistä vaarin ja aloin treenailla tasapainoilua pyörän päällä kotipihassa. Paras vinkki ikinä, ajaminen muuttui täysin.
Enduropiireissä yleinen viisaus kaikkiin paikkohin on että ota vauhtia. Se on periaatteessa ihan hyvä neuvo mutta kun sille ei vaan aina ole tilaa ja joissain paikoissa sitä vauhtia ei vaan pysty pitämään ilman että pyörä kimpoilee hallitsemattomasti.
Vauhdinotto auttaa kahdella tavalla.
Sillä saa jemmattua liike-energiaa pyörään, jolloin se etenee vaikka jostain syystä ei pystyisikään moottorilla työntämään. Tätä ei voi kiertää ninjatempuilla.

Toinen asia mitä vauhdinotolla saadaan, ei liity liikemäärään vaan pyörän vakauteen. Kun saa pyörän pieneen liikkeeseen, voi nousta tapeille, ottaa pyörän hallintaan ja nojata painoa sinne missä pitoa tarvitaan. Ongelma on vain se että kun jos se vakaus vaatii vauhtia niin aina pitää olla muutaman metrin kiihdytysmatka ja sitä ei aina ole. Jotkut paikat on kaikkein hallituin ajaa hiljaa ryömimällä, vauhti saa vain pyörän kimpoilemaan hallinnasta.
Mutta jos se vauhti on välttämätöntä pyörän tasapainossa pitämiseksi, tulee joko hiki tai kaato. Jos se tasapaino tuleekin kuskista eikä liikkeestä, kasvaa pelivaran määrä eri tilanteissa paljon.
Olen ollut "when in doubt, open throttle"-filosofian miehiä itsekkin ja kyllähän se toimii aika pitkälle ja on monessa paikassa paras malli. Mutta todella monessa paikassa sen käytöllä ajaminen menee selvitymiseksi ja pelivara alkaa olla käytetty.

LateK taisi FB-ryhmässä kysellä siitä varikkohuhusta VMK:nkerhokisareitin osalta. En viitsinyt sinne huudella kun ei meillä mitään lupaa reitille Sunnuntaina ollut. Mutta joo, pääseehän siitä :D
Liitteet
Screenshot_20201223-131505_compress83.jpg
Screenshot_20201223-131458_compress76.jpg
Vastaa Viestiin