Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Huhti 04, 2020 2:53 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 190 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Pula-ajan Super enska
ViestiLähetetty: To Kesä 10, 2010 9:03 am 

Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 12:58 pm
Viestit: 27
Paikkakunta: Tekopitäjän kuppeessa..
Pyörä: Honda Transalp XL 650 V, vm 2007
Komea ryhävalas!! Kyllä sitä näköjään pystyy ku alakaa ja ossoo!!!

_________________
Millon se tie päätty??

ex Honda CB 750 vm.1997
ex Honda XRV 750 Africa Twin vm.1991
ex Honda CBR 1000F vm.1998
ex Honda NSR 125 R vm.1991


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pula-ajan Super enska
ViestiLähetetty: Pe Kesä 11, 2010 10:57 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1869
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
En oikein tiedä miten olin tuon keulan painumat mitannut aiemmin, mutta kun keulassa on 270mm joustoa, ei 50mm ole kummoinen painuma kuskin kanssa. Ilman kuskia 40mm, aika jäykät on ellun vakiovieterit ( siis jos ne ovat vakiot). Kokeilin piruuttani niitä Hussen jousia jotka tuon Shiverin sisällä tuli. Kuskin kanssa on nyt 70mm painumaa, ilman 40mm. Jouset alkavat olla sektorissa. Herää kyllä kysymys, että minkähänlainen se 110 kg painava 450SMR on ollut ajaa noiden keppien kanssa.
Keula on oikeastaan jopa sen verran mukava, että nyt pitää taas käydä takaiskarin kimppuun. Jos hiukan yrittäisi kehittää nopeaa paluuta lisää takakorkeiden torjuntaan, ja lisätä vielä yksi shimmi hidasta päätä rauhoittamaan. Ja endurovanteet pitää hieroa alle. Hitto kun saisi tuon ison jarrun sopimaan 21 tuumaisen kanssa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pula-ajan Super enska
ViestiLähetetty: Pe Kesä 11, 2010 11:26 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 14, 2008 8:22 am
Viestit: 359
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: 620 Adventure ja Honda CR125
Tämä on kyllä komia peli.
skuikka kirjoitti:
Hitto kun saisi tuon ison jarrun sopimaan 21 tuumaisen kanssa.

Mikäs tuon estää? Paremmin kait se 21" vanteen kanssa isolevy mahtuu olemaan.
Näin minulla ainakin Husqvarnassa. 21" vanteen kanssa menee kivutta paikalleen.
17" kanssa saa ujutella ja ähertää että saa paikalleen.

_________________
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!" :roll:

Mopo: KTM 620 Advente
Insignia Sport tourer 2,0cdti & Monza GSE


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pula-ajan Super enska
ViestiLähetetty: La Kesä 12, 2010 12:07 am 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1869
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Nelimäntäinen jarrusatula leviää enemmän sisäänpäin kuin normi-enduro kaksimäntäinen. 21-tuumaisessa pinnat ovat leveämmällä satulan kohdalla vs 17-tuumainen.
En ole vielä tosin edes sovittanut, tuli nuo Cagivassa olevat jarrut hommattua SE:tä varten, ja siitä tein tuon havainnon, 17' sopii, 21' ei. Silmämääräisesti näyttäisi olevan haarukka suurinpiirtein yhtä leveä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pula-ajan Super enska
ViestiLähetetty: La Kesä 12, 2010 12:44 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3726
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Ensiks, onko sulla kelluva jarrulevy? Ellei, käyppä tm racing sivuilla selaamassa varaosakirjoja, näet sen rakenteen mitä VAIN TM:ssä löytyy, ihan niiden oma systeemi. Saattaa nimittäin loppua se nelimäntäsen tarve siihen kun saat 260-270mm AIDOSTI kelluvan etulevyn - ei mitään Nissin'n nimellisestikelluvaa. Omasta kokemuksesta: etujarrun muutos tuolle rakenteelle (taustalla n. 300h TM:n keula+ levy kokemusta rohkasemassa investointiin) -> kahdella sormella nippa napa assulal lukkoon nyt yhdellä helposti. Kelluva satula + kelluva levy, palat pysyy hyvinä, kestää, on aina valmiiksi lähellä, jarrutuntuma täsmällinen.

Sit toi etukiekko-asia, ootko mitannu pinnojen offsetin, siis kuinka ulos ne navassa tulee siitä keskilinjasta? Et kai ole orkkis napaan pinnannu sitä 21" kehää? Mulla on neljä napaa korkannu (2xjapsi 1xKTM 1xkinkki), esim. kun tulee yks kaks silmille ojan yli hyppääminen ja ei auta kun nyppästä kytkintä ja toivoo parasta. Kun NX:n orkkis napa korkkas, laitoin molempiin päihin Talonit, ne on kasikympin (!!!) ja kun orkkis kesti alle 300km, Talonit nyt pian 1000km ja ei huolia - mitään muuta en kyl ikinä enää laita kun ongelmia ilmenee. Ja mun tapauksessa kuski ei ole 100kg jässikkä vaan puolet siitä neitonen, mopossa tehoo alle 30 japsipollee (ehkä 20 dinipollee), nää katupöristinten osat ei vaan oo tehty rupulikumiäksoniin.

En tule ikinä kellekään henkilökohtasestikaan, saati julkisesti, sanomaan mitä ton mun NX250:n varustelu offikelposeks on tullu maksaan euroissa, ehkä sen paljonko eurojen lisäks on menny tunteja (tolleen arviolta, totuus olis varmaan tuplat), mut se on ulkosesti ihan kaatisraadon näkönen et ei ainakana varkaat vie, toimii sentäs aika hyvin. Tänään sain uuden ruåttalaisen 369e takaiskarin siihen (ensin säästin ja hommasin romikselta 70e kaikin puolin säädeltävän kybin, jonka peruskorjasin 140e:lla ja nyt sen huoltoväli on 1h kun alkaa vaimennukset muuttua) ja pistin ekan simmitysversion kiinni, huomenna toinen iterointikierros, on uusitun linkun laakeroinnin kans aiak herkkä keppi.
Niin se itse asia. Jos painunma mopon painolla on 40mm molemmin jousin, kuskin kans 70mm, on siellä joko törkeesti kitkaa tai ihan liikaa esijännitystä niillä löysemmillä ja koska jousissa ei juuri kitkaa ole, lie ne löysemmät pidemmät? Maastossa ajoon kaiken säätämisen lähtökohta on oikeat jouset ja esijännityksen maksimi kilpakaluston painoilla on aika tarkkaan 3mm, matkalehmillä 5mm. Kun mennään yli, tulee vastaan vaan kivihelvettiä, joka muutne voisi olla ihan ajettavaa. Yleensä matkalehmissä etujouset on törkeesti liian löysät ja törkeesti liikaa esijännitystä.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pula-ajan Super enska
ViestiLähetetty: La Kesä 12, 2010 1:56 am 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1869
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Alkuun pitää todeta että yritän keksiä viisastenkiveä. Siis yritän tehdä tuosta pyörästä hauskaa niin asfalttiradalla kuin maastossakin. Ja kaikessa sillä välillä. Renkaita jaksaa vaihdella tarkoituksen mukaan ja vaimennusruuveja kiertää, mutta muuten sama paketti saisi venyä kaikkialle kohtuudella. Eli jarrut, alusta ja kaikki on äärimmäinen kompromissi (heh).
Jarrut on KTM Duken Brembot aidosti kelluvalla 320mm levyllä. Teho riitti jopa SE:n vakioissa mutta heti toisella yritteliäällä kierroksella Virtasalmen uhanalaisessa matkailuvaltissa oli takasuoran jarruissa jarrutusjälki kalsareissa. Tuon nykyisen paketin pitäisi sietää lämpöä kohtuudella. Vanhoilla jarrunesteillä en ajele.
Napa ja koko vanne on SM-pron tekele. Taakse joutuu lainamaan ainakin Uraan ajaksi paremman puoliskon Domin takakiekon, toivottavasti en riko. 650 Domin napa on muuten täysin identtinen ellun navan kanssa paitsi leveydessä on 10mm eroa. Vetopakat ja jarrulevyt käy ristiin. AT:n takavannetta kävin mittailemassa yhden huoltiksen pihassa olleesta afrikaanosta, ja siinä jarrulevy-ratas etäisyys on sama kuin fantissa, samoin akseli käy suoraan, kuin myös jarrulaikka. Pitää yrittää etsiä sellainen takavanteeksi.
90mm se painuma pitäisi vissiin tuolla joustolla olla.
Tuo jousi ilman 5mm holkkia asettuu 80mm:iin kuskin kanssa
Asfaltilla kun rupeaa ajamaan hiki kypärässä tuntuu minun makuun vähän tiukemmat esijännitykset tukevammalta. Ja pysyy kaikenmaailman romut kauempana tienpinnasta. Ja maastossa kivistä, tuo maha roikkuu tarpeettoman alhaalla.
No joka tapauksessa, noiden etujousien vaihdon jälkeen tuntuu että perä ja keula kuuluvat kutakuinkin samaan pyörään.
Pitää tilata jossain vaiheessa noita marsun ja öhlärin simmejä lisää ja testailla sitä x-o systeeemiä.

Ja joo, vaikka itse tekee, niin aika kalliita näistä härveleistä tahtoo tulla, vaikkei tunteja laskekaan. Toisaalta värkkäily on kivaa ja välillä oppii jotain uutta. Tulee mieleen monta huonompaakin paikkaa mihin lompakon tyhjentää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pula-ajan Super enska
ViestiLähetetty: La Kesä 12, 2010 10:13 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3726
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Ratapyörä ja suopyörä samassa, okei, tulee varmaan pieni jarrulevyhaaste tosiaan, mitenkähän pysyis motolevyt ehjinä kivikossa. Taitaa tulla ylipääsemätön ongelma iskarien kanssakin, radalla ei saa huojua ja sen huojumisen aiheuttaja taas on se mitä tarvitaan röpösessä maastossa... sulla on huippu-urheilijan kunto -> rataiskareilla mettään? Luin tän ketjun läpi, en kyllä tajunnu mitä kaikkee tarttis samasta pyörästä saada. Tarttisit kahdet iskarit ja kiekot.

Mehtäajoonkin on ohjeelliset painumat on liian suuria edessä, sun pitäis kuitenkin istua samassa paikassa niin takaa kuin edestäkin mitatessa. Vaikka tää on kyllä enempi mielipidekysymys, mut itse pidän todella raskaana ajaa sellaista keulaa, joka painuu kolmanneksen kuskin painosta, muttei silti pohjaa (pohjaa kevyesti, ei niin että tuntuis ranteissa), tarvii tehdä kamalan progressiivinen. Kun esijännitys on minimissä, kitkat minimissä, sopivan jäykät jouset, simmitys tasapainossa massan ja jousen kanssa, löytyy loppu öljymäärällä.

Se ilman käyttö tuolla takaiskarissa on ongelma lähinnä lämpenemisen takia, ei niinkään sen kalvon läpi imeytymisen (kyllä se typpikin sitä kautta häviää, kuten paineakuissa tai citikan jousipalloissakin) tai alhaisen paineen. Ilmalla perä tulee vaan ihan selvästi jäykemmäksi iskarin lämmetessä ja iskari myös lämpenee enemmän. 6bar riittää kyllä mainiosti estämään kavitointia ja saahan sitä ilmaakin vaikka 15bar fillarin iskaripumpulla. Lyhyissä vedoissa ilmallakin pystyy testaamana iskaria, mutta sitten kun hyvä tuntuu löytyneen, saa sinne typet mistä iskarihuollosta vaan.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pula-ajan Super enska
ViestiLähetetty: La Kesä 12, 2010 11:25 am 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1869
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Se kun kulkee assulla vain 190km/h, ja painaa metsässä jopa 200kg, niin ei tule suorituspaineita. Kuskin ei tarvitse osata, eikä pyörän kyetä.
Jarrulevyn rikkoutumisriski on totta, mutta mielelläni pidän tuon vanteiden vaihtoruljanssin osien määrän pienenä. Nuo Fantin vakiojarrut on toki varalla jos en saa tuota nelimäntäistä sopimaan.
Jousituksen osalta jotain Superin tehdas säädön seutuvilla olevaa riittää, se ei huojunut radalla, ja kivikossakin sillä jaksoi ajaa kohtuudella. Sen vähän mitä tuli montulla hypittyä, en muista että olisi monesti pohjannut.


Viimeksi muokannut skuikka päivämäärä La Kesä 12, 2010 4:44 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pula-ajan Super enska
ViestiLähetetty: La Kesä 12, 2010 3:36 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Onhan noita brembon 4-mäntäisiä hiottu tarpeen mukaan. Siitä kestää vähän hioa, niin että pinnat sopii paremmin. Tietty levyä voi ottaa kans vähän ulospäin navasta. Lasukalla levyn palat, millä sen levyn saa ulommas.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pula-ajan Super enska
ViestiLähetetty: La Kesä 12, 2010 4:55 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3726
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Jep, jos noilla kompromisseilla pärjää, voi niiden kanssa ajaa, on varmasti oivallinen. Ja mikä parasta, kellään, ei kellään ole, eikä tule, samanlaista 8) Joka tarkotukseen paras pyörä on varmasti tehty, mutta kaikkeen hyvää ei vielä (teollisesti :!: ) keksitty! Mä kaipailisin naksuttimeeni semmosen +20% tehoa ja vääntöä, sit se alkais oleen mulle täydellinen (no sit sitä olis pakko jo laihduttaa, pureis oleen niin kisaenskamainen ;))

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pula-ajan Super enska
ViestiLähetetty: La Kesä 12, 2010 7:55 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1869
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Tehoa tuohonkin voisi kehitellä. Lisä vääntökään ei harmittaisi, mutta tuo 100Nm/litra vaatii tuolla kivikauden paukuttimella liikaa hipistelyä. Jonkun katumallin kuten SS/ST2 nenät antaisivat lisää käyttökelpoista kierrosaluetta. Yli 7000rpm tuntuu ettei ole kummoisesti väliä onko kaasu täysin auki vai hiukka vajaa. Imuääntä lähinnä säätelee.
Niijuu nekin maksaa.
Takaiskarin tuhertelin tuossa aamusella taas kerran uusiksi. Suunta on oikea. Peräkorkeita en saanut enää aikaan, ja molemmat päät elää samaan tahtiin. Testipätkäkin herätti luottamusta, kun tiukan mutkan jälkeen ollut mäki oli muuttunut hyppyriksi, tuntuu että tulee ajettua kovempaa yrittämättä enempiä. Perän kulkukorkeus taisi nousta vähän kun piti yläputki laskea kolmioissa ettei ala ravistella. On tuo Fantin ohjauskulma tehtaan jäljiltä aika custom-henkinen, perää on nostettu 5cm, ja keula putosi kun vaihdonin motokiekon eteen, ja vasta nyt löytyi pientä epävakautta.

Oletko THA SuMoihin tehnyt keuloja? Mietin vaan sen XO-tsydeemin toimintaa kovissa jarruissa assulla.
Hannu, siinä Brembossa on 7mm seinämävahvuus. Purin ja mittasin. Eiköhän sen saa sinne tungettua.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pula-ajan Super enska
ViestiLähetetty: Su Kesä 13, 2010 2:07 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3726
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Vähän sama kuin kelkatkin (tosin niissä on joka kelkka niin erilainen vaimentimien välitykseltäänkin, ettei auttaskaan), saan motoonkin tehtyä settungin mikä poistaa ongelman, jos kuski vaan osaa kuvailla ongelman. Mutta kun en ole lajiin omakohtasesti vihkiytyny, niin hatusta en osaa vetästä toimivaa settinkiä kuskille, joka ei osaa sanoa millä tavalla iskarit ei toimi/pitäis toimia paremmin.
Ei tuo x-o varsinaisesti jarrussa vaikuta, paitsi jos se on ihan liian pieni tai on vaan lisätty pakkaan kompensoimatta sen vaikutusta molemmin puolin, sen tekemä virtausaukko kun on varsin merkittävän suuri jos se toimii väärin.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pula-ajan Super enska
ViestiLähetetty: Su Kesä 13, 2010 4:43 pm 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1921
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Olikos tossa ruiskumallissa isot venat valmiina? ebayssä näky noita isolohkon kansia riesaks asti kun etin 750 kansia;)(siis ducatin normi-eli isoventtiilisiä) Siinähän ne tulee molemmat samalla kertaa...

_________________
Olen pahoillani jos mielipiteeni ovat vääriä,kirjoitukset liian pitkiä,eikä rivityskään mahdu i padin ruudulle. Ei niitä ole pakko lukea.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pula-ajan Super enska
ViestiLähetetty: Su Kesä 13, 2010 5:48 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1869
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Isot tuossa on. Yhdet ylimääräiset on hyllyssä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pula-ajan Super enska
ViestiLähetetty: Su Kesä 27, 2010 6:40 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1869
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Niin, tämähän käsitteli matkaenskoja tämä foorumi.


Liitteet:
Valokuva0191.jpg
Valokuva0191.jpg [ 398.42 KiB | Katsottu 3886 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 190 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com